Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 13:23   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Fra et medisinsk ståsted så er det vel utfordringen med hull i ørene at man kan utvikle nikkelallergi, man kan få infeksjon i såret og dobben kan henge seg fast, slik at den rives ut.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:25   #2
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Fra et medisinsk ståsted så er det vel utfordringen med hull i ørene at man kan utvikle nikkelallergi, man kan få infeksjon i såret og dobben kan henge seg fast, slik at den rives ut.

infeksjon- og sårfare, ja Men hvordan er egentlig dette med nikkel når de kun får medisinsk plast som er (skal være!) 0 % nikkelfritt? Er det noe nikkelrisiko overhode, likevel?

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:26   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

infeksjon- og sårfare, ja Men hvordan er egentlig dette med nikkel når de kun får medisinsk plast som er (skal være!) 0 % nikkelfritt? Er det noe nikkelrisiko overhode, likevel?

Risikoen er vel at de ikke bryr seg om nikkefaren og putter ting i ørene fordi de syns det er fint, og dermed utvikler nikkelallergi. Men det kan man fint gjøre selv etter man er blitt voksen, og tror man er imun mot nikkelallergi.

Gammel 14-08-12, 13:31   #4
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Risikoen er vel at de ikke bryr seg om nikkefaren og putter ting i ørene fordi de syns det er fint, og dermed utvikler nikkelallergi. Men det kan man fint gjøre selv etter man er blitt voksen, og tror man er imun mot nikkelallergi.

aha, men DET får hun jo ikke bestemme selv før hun er 30 eller noe

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:31   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Egentlig er jeg fornøyd hvis de holder seg til vanlige øredobber.

Men har man slike hull i ørene er det vel vanligst å ha i en ring, og "korke" den når man ikke vil ha det store hullet mer?

Jeg liker slike hull i ørene. Og ungene må gjerne taslike hull, tatoveringer og andre huller, bare de venter til de er gamle nok.

Gammel 14-08-12, 13:33   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De tok hull i ørene på en syvåring, som ikke var i følge med en voksen?! Jeg hadde anmeldt dem, tror jeg.

Det hadde nok jeg også gjort.
Frisørdamen kjente til familien, lite sted, god tone, barnet kommer innom med penger og sier at "mamma ga meg endelig lov til å ta hull i ørene", og vips! hull.

Jeg vet ikke sikkert hvordan mamman reagerte, siden jeg fikk det fortalt en god stund etterpå. Men hun var ikke glad.

Gammel 14-08-12, 13:36   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men har man slike hull i ørene er det vel vanligst å ha i en ring, og "korke" den når man ikke vil ha det store hullet mer?

Jeg liker slike hull i ørene. Og ungene må gjerne taslike hull, tatoveringer og andre huller, bare de venter til de er gamle nok.

De sier hullene ikke går bort igjen. Hvis hullet er mindre enn 1 cm (tror jeg det var) så gror det visst sammen igjen, men det løpet er nok kjørt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:37   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

De sier hullene ikke går bort igjen. Hvis hullet er mindre enn 1 cm (tror jeg det var) så gror det visst sammen igjen, men det løpet er nok kjørt.

Jeg tror de må sys hvis de skal gro igjen.

Gammel 14-08-12, 13:26   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine barn har forresten både onkel og tante (av typen ogherreguddeersåkule jegvilværeakkuratsomdem) med ører som dette:

(Bilde fra nett)

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:39   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Mine barn har forresten både onkel og tante (av typen ogherreguddeersåkule jegvilværeakkuratsomdem) med ører som dette:

(Bilde fra nett)

Jeg viste dette nettopp til min datter:

"JEG SKAL AAAALDRI HA HULL I ØRENE!!!!"

.. og det selv om jeg la til at slikt er nok svært sjelden...

Gammel 14-08-12, 13:28   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Man kan gå til frisør og ta hull ørene uten noe som helst mas og styr.
Nå er det sikkert forskjell på salonger, men noen jeg vet av stakk innom frisørsalongen på nærsenteret og fikk hull i ørene da hun var 7. Hun hadde med seg bursdagspenger og sa hun fikk lov av foreldrene.

Poden vil heldigvis ikke ha hull enda, og Stesnuppa er 14 og har nettopp tatt.

Gammel 14-08-12, 13:29   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det sikkert forskjell på salonger, men noen jeg vet av stakk innom frisørsalongen på nærsenteret og fikk hull i ørene da hun var 7. Hun hadde med seg bursdagspenger og sa hun fikk lov av foreldrene.

De tok hull i ørene på en syvåring, som ikke var i følge med en voksen?! Jeg hadde anmeldt dem, tror jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:30   #13
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror ikke, jeg er ganske sikker på at jeg hadde anmeldt dem.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 14:39   #14
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Poden vil heldigvis ikke ha hull enda, og Stesnuppa er 14 og har nettopp tatt.

Herre, da hadde jeg blitt ganske så lite imponert...

Gammel 14-08-12, 14:43   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har begynt å reagere på uekte pynt , over 20 år etter at jeg tok hull i ørene. Egentlig har jeg inntrykk av at det har blitt mer vanlig med øredobber på små jenter enn det var før? Jeg kan ikke huske at mange små jenter hadde det da eldste vår begynte i barnehagen, men veldig mange på minsten sin gruppe har det nå. Og ja, det er en sammenheng mellom foreldre jeg oppfatter som gjennomtenkte og smarte vs nekete jålemødre/foreldre som ikke greier si nei og hull i ørene til små barn.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 15:04   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Min allergikarriere startet med hull i ørene. Litjtausa har nevnt hull i ørene i ny og ne, men gir seg raskt når jeg minner henne om hvor dårlig jeg er av gressallergi om sommeren.

Gammel 14-08-12, 15:09   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Min allergikarriere startet med hull i ørene. Litjtausa har nevnt hull i ørene i ny og ne, men gir seg raskt når jeg minner henne om hvor dårlig jeg er av gressallergi om sommeren.

Jeg aner ikke om det er en sammenheng, men min første allergi var nikkelallergi, og den har helt opplagt sitt opphav i ørene og bruk av øredobber.

Jeg begynte for øvrig å merke nikkelallergien rundt 16–17-årsalder. Da hadde jeg hatt hull i ørene siden jeg var 8 eller 9. Det er ikke slik at man kan si "det gikk bra med oss" bare fordi barnet ikke utvikler allergi de første par årene.

Gammel 14-08-12, 13:35   #18
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Det å ha hull i ørene øker vel risikoen for å utvikle nikkelallergi fordi det er en større sannsynlighet for at man eksponerer seg mot (langvarig) kontakt med nikkel gjennom bruk av ørepynt som inneholder nikkel. Man er jo ikke i langvarig kontakt med nikkel på andre måter.

Jeg antar at man har en større mulighet til å kontrollere hva en 7-åring bruker i ørene enn hva en 14-åring bruker i ørene, og sånn sett så er jeg ikke helt med på argumentet om at faren for allergi øker bare fordi man får hull i ørene som liten.

Gammel 14-08-12, 13:40   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg antar at man har en større mulighet til å kontrollere hva en 7-åring bruker i ørene enn hva en 14-åring bruker i ørene, og sånn sett så er jeg ikke helt med på argumentet om at faren for allergi øker bare fordi man får hull i ørene som liten.

Det er lettere å kontrollere en 7-åring. Det er jeg enig i, men det er jo ikke slik at 14-åringer som har hatt hull i øret siden de var 7, ikke putter nikkeldritt i ørene, mens de som fikk hull som 14-åring gjør det. Forskjellen er jo at 14-åringen som har hatt hull i ørene siden hun var 7, har vært eksponert for små nikkelmengder siden hun var 7, for så å bli enda mer eksponert når hun ble 14. I motsetning til hun som ikke var eksponert for noe før 14-årsalderen. (Det er små mengder nikkel i det meste av det man putter i ørene, også edle metaller og kirurgisk stål.)

Gammel 14-08-12, 13:40   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt. Jeg ser at ørepynt er populær bursdagsgave til de som har fått hull i ørene, og billigpynt er vel som regel ikke nikkelfri. Tvert imot. Vil man klare å holde disse gaveøredobbene unna 7-åringen? Jeg tror ikke det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.