Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 00:59   #81
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Og noen barn med dysleksi får det meste rett på prøven men har likefult dysleksi, men foreldrene blir ikke hørt. Kompenserte dyslektikere blir fullstendig ignorert av skolen, fordi de er bra nok målt mot snittet. De vil henge med en stund, men de slurver jo bare. De barna har også rett til hjelp.

Blandt denne gruppen barn er det stort sett bare de med EGO-FORELDRE med ressurser som får hjelp. Hjelpen får de på tross av skolen ikke på grunn av den. De andre får diagnose på vidregående eller enda senere, og mister mye på veien ikke minst selvfølelsen.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men så lenge hun scorer bedre enn snittet.... Jeg har jo en tilsvarende (ikke helt, men dog) sak gående angående toern som i mine øyne sliter med matematikk. Skolen er ikke bekymret, for han er "på den rette siden av gjennomsnittet" som de sier. Mens jeg ser at det er hele områder han ikke skjønner inn og ut på og at han ikke får med seg noe på skolen i mange timer. Jeg tetter hull og tetter hull, men det er litt frustrerende å bli sett på som en forelder som ikke takler at ungen ikke er best når man ser at ungen sliter på et mer grunnleggende plan og ber om hjelp. Hos oss er problemet hørsel kombinert med en lærer som har senket stemmeleie som pedagogisk virkemiddel. Jaja, det blir bedre, han blir større.

I begge disse tilfellene følger (dessverre) skolen lovverket. Det står et eller annet sted i forskriften at elever som scorer over gjennomsnittet ikke har rett på spesialundervisning etter paragraf 5.1. De skal selvsagt få tilrettelagt undervisning som alle andre, men det skal ikke løses ut ekstra ressurser. Det er ikke diagnosen men behovet som skal være den utløsende faktor.

Politikerne og kommunen er riktig klageinstans, de skal sørge for at skolen har så mye ressurser at alle disse elevene kan få tilrettelagt undervisning ut fra sine forutsetninger.

Kommunen skal ha audio- og synspedagoger som kan komme på skolene deres og informere. Av og til hjelper det å få fokus og kunnskap. Hvis disse er av den riktige typen begynner de også å mase på skolen helt av seg selv, når de først er koblet inn i saken.

Gammel 15-10-12, 07:14   #82
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke lest hele tråden.

Men jeg tenker at det har med forsvar å gjøre. Menigmann i gata kan ikke kommentere kvaliteten på den jobben jeg gjør som ingeniør - det har de ingen kvalifikasjoner til. Ikke er det som regel så skrekkelig interessant heller. Jeg driver nå å rusler med noe datagreier som ingen vet hva er - det blir sikkert bra.

Lærere derimot griper inn i livene til svært mange mennesker på en helt annen måte. Ergo er det større interesse for dem. Dessuten er det et yrke mange (de fleste?) har sterke meninger om utførelsen av og føler at de kan uttale seg om.

Dette gjør at mange lærere ender med å føle seg i forsvarsposisjon, tenker jeg. Og da skyter man jo åpenbart rundt seg fordi man er stressa selv. Det er ikke lett å sitte i ro og ta imot år etter år. Jeg skjønner igrunnen det godt. Ikke som en unnskyldning, men som en forklaring-.

Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 07:41   #83
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men så lenge hun scorer bedre enn snittet.... Jeg har jo en tilsvarende (ikke helt, men dog) sak gående angående toern som i mine øyne sliter med matematikk. Skolen er ikke bekymret, for han er "på den rette siden av gjennomsnittet" som de sier. Mens jeg ser at det er hele områder han ikke skjønner inn og ut på og at han ikke får med seg noe på skolen i mange timer. Jeg tetter hull og tetter hull, men det er litt frustrerende å bli sett på som en forelder som ikke takler at ungen ikke er best når man ser at ungen sliter på et mer grunnleggende plan og ber om hjelp. Hos oss er problemet hørsel kombinert med en lærer som har senket stemmeleie som pedagogisk virkemiddel. Jaja, det blir bedre, han blir større.

Med dysleksi vil du ikke score over snitt over tid, selv om du er intelligent nok, og får nok stimulans til å kompensere. Om skolen ikke vil bruke ressurser på det så kan de i det minste hjelpe med hvor en kan få hjelp.

Mazungen trenger ikke ekstra undervisning, hun hadde derimot hatt stor nytte av enkelte hjelpemidler. Hjelpemidler som er designet for å hjelpe folk med hennes problemer, de har hun hjelp av enten hun bare har samsynsproblemer eller har dysleksi på toppen.

Jeg vet at du kan leve godt med dysleksi, men det er ikke nødvendig å knekke selvfølelsen på veien.

Mazungen er middels god, i de fleste skriftlige fag, men de som nå utreder henne sier det ikke er sannheten. At hun ikke skal få hjelp bare fordi hun har prestert såpass godt på tross av et handicap er en utrolig påstand. Om vi droppet tryket hjemme ville hun ganske raskt falle akterut og utløse mye spesialhjelp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 07:43   #84
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg har ikke lest hele tråden.

Men jeg tenker at det har med forsvar å gjøre. Menigmann i gata kan ikke kommentere kvaliteten på den jobben jeg gjør som ingeniør - det har de ingen kvalifikasjoner til. Ikke er det som regel så skrekkelig interessant heller. Jeg driver nå å rusler med noe datagreier som ingen vet hva er - det blir sikkert bra.

Lærere derimot griper inn i livene til svært mange mennesker på en helt annen måte. Ergo er det større interesse for dem. Dessuten er det et yrke mange (de fleste?) har sterke meninger om utførelsen av og føler at de kan uttale seg om.

Dette gjør at mange lærere ender med å føle seg i forsvarsposisjon, tenker jeg. Og da skyter man jo åpenbart rundt seg fordi man er stressa selv. Det er ikke lett å sitte i ro og ta imot år etter år. Jeg skjønner igrunnen det godt. Ikke som en unnskyldning, men som en forklaring-.

Du treffer nok spikeren på hodet er jeg redd.

Gammel 15-10-12, 07:48   #85
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

I begge disse tilfellene følger (dessverre) skolen lovverket. Det står et eller annet sted i forskriften at elever som scorer over gjennomsnittet ikke har rett på spesialundervisning etter paragraf 5.1. De skal selvsagt få tilrettelagt undervisning som alle andre, men det skal ikke løses ut ekstra ressurser. Det er ikke diagnosen men behovet som skal være den utløsende faktor.

Som jeg forstår det utløser en diagnose faktisk en del hjelpemidler, Slik som Lingwrite, Lingdys osv. Dette gjennom NAV.

Jeg ber ikke om hjelpemidler eller ressurser. Jeg ber om å få bruke dem. 4 år er lenge nok å vente og det koster ikke mer enn litt omstokking på budsjettet.

Takket være at Mazungen har sin sære lille arena,der hun presterer er ikke selvfølelsen hennes rokket enda. Men jeg er en sånn EGOFORELDER som forventer at barnet skal få hjelp også om hun har så store evner at hun med et handicap presterer middels.

I dag er første skoledag med samsynsbriller, krysser fingrene for at lærerene hører på attesten og lar henne sitte fremst en stund.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.