|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Sender man barna i toget uansett? | |||
Ja, det er en plikt å gå i toget. Ingen unnskyldning. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18 | 15,52% |
Man bør gå om man ikke har veldig gode grunner til å la være (som jeg vil utdype i tråden) |
46 | 39,66% |
Nei, selvfølgelig er det lov å droppe toget, det er et fritt land |
52 | 44,83% |
Couldn't care less. |
0 | 0% |
Deltakere: 116. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
flisespikker
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?
Jeg er enig i det, Zoë. Vi drar med Poden vår på masse kulturelle greier uten å spørre om han har lyst (han vil nok alltid heller spille på DS-en og/eller spise pølse, hvis han får velge fritt
![]() |
#82 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Her ville det ikke vært noe alternativ å være hjemme. Hvis det er vanskelig å få dem til å gå i toget, fordi det er ukjent, så ville jeg i hvert fall dratt og sett på toget. Hvis det er to ulike tog ville jeg valgt det som var for 2.klassingen, så han får sett hva det er, og kanskje får lyst til å være med neste år. 7.klassinger er ofte litt vanskeligere å motivere. Jeg ville også gjort mye for at de skulle oppleve det som en positiv dag. Kle dere opp, vift med flagg og ha det gøy. Jeg vet ikke om noen barn som ikke synes det er stas med leker på skolen og så mye is og pølser de vil ha. Lag noen hyggelige tradisjoner for dere selv, som passer for dere. Men ut å se og opplev folkelivet i hvert fall en stund. Ikke bare sitte inne og se toget på tv.
![]() |
#83 |
By the Sea
|
Ja, sånn gjør vi det også. Poenget er jo nettopp at de skal oppleve det som positivt og at det ikke blir noe de tenker over med gru når de er voksne.
![]() |
#84 |
I mål
|
Jeg er enig i alt dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Kirkebesøk styrer de selv. Eldste deltar ikke, men nr. 2 deltar. Jeg finner det uproblematisk - ja faktisk veldig ok - å gi dem styringsrett på slike ting. De viktige ting som skole, lekser, rydding, bursdager, fotballkamper, og andre ting der deltakelse faktisk betyr noe, er obligatorisk. Mens andre deler av livet synes jeg det er helt greit at de har litt råderett over. Sist redigert av Dronningen : 16-05-13 kl 10:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
I mål
|
Så om ditt barn valgte å velge bort alt som går på en felles kulturarv, så er det ok, fordi du ikke synes deltakelse betyr noe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, for har ikke den problemstillingen hjemme hos oss. Alle ungene synes det er stas å gå i tog, men hadde de hatt store protester så måtte de uansett vært med oss til byen og sett på toget (og ville være hjemme og sett tv eller data hadde de ikke fått lov til), og da tenker jeg de hadde kommet frem til at de allikevel ville gå når de så alle klassekameratene. 17. mai så er de vant med at vi står opp litt tidlig, koser oss med frokost, alle hæler blir plastret sånn for sikkerhets skyld, og på med finstasen før vi drar til byen for å se på toget, og etter at de ble skolebarn så har de gått i toget selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Drømmer
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Det er da vel ingen som sier at barna alltid får det som de vil, fordi de ikke deltar i 17.maitog? Sist redigert av Chablis : 16-05-13 kl 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
flisespikker
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Jeg synes ikke sønnen min er gammel nok til å vurdere helt selv hva han setter pris på, for å sette det litt på spissen. Spør jeg ham hva han vil gjøre, eller hva han har lyst til å spise, har han i utgangspunktet bare et par alternativer klare, og velger blant dem. Ofte blir han veldig fornøyd når vi foreslår - eller bare bestemmer - noe som han ikke ville kommet på selv. Det handler jo delvis om at han umiddelbart tenker på det han kanskje liker best (og ikke på alle de tingene som ville kunne komme som nummer 2, 3, 4, 5 og så videre), men også om at han ikke vet hvor mange muligheter han egentlig har å velge blant - og ikke minst reflekterer han ikke stort over hva han vil kunne sette pris på på sikt.
![]() |
#90 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Det hele koker jo ned til noen elementer:
![]() |
#91 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Og hvis vi nå bare hadde fått den forbannede hytta vi vant budrunden på, så hadde vi helt uten skrupler feiret der hver eneste 17. mai.
![]() |
#92 |
Dårlig husmor
|
Men det er da ingen her som sier at de forteller barnene at dette er kjedelig, så dette dropper vi. Jeg smiler og ler og koser meg i byen, fordi det er der jeg må være, fordi det er der barnene er. Jeg sitter ikke akkurat og sier, "skal vi dra til byen og fryse, eller skal vi sette på en film og finne frem snop her hjemme, midt på dagen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
By the Sea
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Nei tvangsminner høres ikke noe videre ut.
![]() |
#94 |
By the Sea
|
De har helt sikkert et valg her, vi har ikke fått noen strenge beskjeder fra skolen - det er bare vanlig at alle deltar, og jeg har helt ærlig aldri vurdert at det skulle være noe alternativ. Var det ikke nasjonaldag, ville de jo tilbragt dagen på skolen.
![]() |
#95 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
Nei, hva de som er her sier til barna vet jeg ikke. Men har møtt folk, IRL, som sier at "vi dropper 17.mai, for barna synes det er så kjedelig", når det helt tydelig er de selv som ikke liker det. Og hvor barna har fått valget mellom tusenfryd eller 17.maitog. Jeg har også opplevd voksne som står sammen og prater om hvor slitsomt og kjedelig alt er, med barna surrende rundt beina. De får helt sikkert med seg budskapet.
![]() |
#96 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg synes ikke deltakelse på alle områder betyr noe nei. Man skal vite hvorfor man feirer nasjonaldagen ja, og hva det betyr. Man skal vite hva kristendom går ut på, og hva som skiller den fra andre religioner. Men at man på død og liv må gjøre en del ting fordi det bare er sånn det er og 'alle andre gjør det', nei det er jeg ikke med på. Helt greit å styre på med tog og pølser og is. Helt greit å velge å gjøre noe annet. Som sagt så har vi styrt på med dette fra 2004 til 2011, i den tro at dette må vi gjøre, for det er jo barnas dag. Det var bare det at barna ikke syntes det var den store høydaren, og da fant vi ut at vi kunne prøve noe annet. Sist redigert av Dronningen : 16-05-13 kl 12:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Nå vet jeg ikke hvor du bor, Zoë, men har du noen gang vært i Oslo på 17. mai? Man kan fint ha en kjip dag uten at man er sosialt hemmet og har angst og det hele.
![]() |
#98 |
By the Sea
|
Men akkurat dette tar jeg jo også forbehold om i det første innlegget mitt.
![]() |
#99 |
flisespikker
|
Det er i grunnen mest "tråkking" jeg ser på de ungene jeg kjenner i toget, ikke så mye begeistret hoiing. Det har kanskje en del å gjøre med det urimelig svære og logistikkrevende toget i Oslo - det er veldig stort, det er stappfullt av folk, det er oppstilling en time før de skal gå (og oppstillingen er igjen en time etter at de har samlet seg i skolegården før felles avmarsj til byen). De er jo slitne og leie før de i det hele tatt har begynt å gå. Ikke for å være prinsipielt negativ, men jeg kan altså fint skjønne at mange synes det er pes underveis også, ikke bare noe som høres litt mer slitsomt ut enn å sitte hjemme og se på tegnefilm.
![]() |
#100 |
flisespikker
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Og der var Candy både kjappere og mer poengtert, ja.
![]() |
|
|