|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferenten
Den setningen du siterer kan jo likegjerne bety at man ikke har noen retningslinjer for særskildt vern av sentrale tillitsvalgte, det sier jo ikke noe om retningslinjer for håndtering av krisesituasjoner i sin helhet?
|
|
|
#82 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg bare lurer på hvem man tenker at det bør lages beredskapsplaner for. Bør lærere drilles i hva de bør gjøre i tilfelle terror, krigshandling? Ledere på arbeidsplasser? Barnehageansatte? Fotballtrenere? Alle?
|
|
|
|
#83 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenHva mer skal belyses? Redselen, angsten og forvirringen? Hva mer skal debatteres og dissekeres? Hvilke avgjørelser som ble tatt der og da, i kuleregn og dødsangst og med begrenset informasjon om omfanget av massakren, om hvem og hvor og hvorfor? |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJEG tror at hvis AUF hadde hatt en klar instruks på at "dersom det er grunn til å tro at ledelsen er truet skal man 1) få ledelsen i sikkerhet 2) varsle x,y,z 3)... så hadde alle som var på MS Torbjørn hatt det lettere både der og da og i ettertid.
|
|
|
#85 |
|
This is normal!
|
Her tror jeg det har skjedd en del etter 22.7. Mange institusjoner er nå pålagt å utarbeide beredskapsplaner.
Jeg jobber i en institusjon der det har blitt utarbeidet planer og øvd på ulike situasjoner.
Sist redigert av noen : 13-08-13 kl 14:48. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, selvsagt. Men hvordan er dette relevant for problemstillingen du tar opp?
|
|
|
#87 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg tror det er best at saken belyses, og er ganske opprørt over sparkingen. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Yes, we can!!
|
Fordi du spurte om hva man kunne lære. Og jeg mener at dette er en av de tingene. Og det blir klarere jo mer man vet om hva som skjedde om bord. Og jeg syns det er synd at det å få vite hva som skjedde om bord er overlatt til journalister.
|
|
|
#89 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Politiet vet hva som skjedde ombord. AUF-ledelsen vet hva som skjedde ombord. Regjeringens kriseråd vet hva som skjedde ombord. Journalister og forfattere som har skrevet om 22. juli har referert fra politiavhør, intervju med Eskil Pedersen og andre ombord, fra intervjuer med politivakta i Hønefoss hvor AUF-ledelsen gjemte seg. Vet vi ikke nok til å lage beredskapsplaner og instrukser?
|
|
|
#90 |
|
Yes, we can!!
|
Fordi jeg syns det ahr offentlig interesse HVA disse har lært.
|
|
|
#91 |
|
heimføing
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, men lest dann og vann og noe grundig og noe mer overfladisk. Men jeg vil gjerne gjenta det som står i et innlegg lengre opp, at kapteinen ombord hadde sett sin kone bli skutt og han måtte dra fra øya mens hans barn var igjen der. Og det var han som hadde kommando over skuta, og ikke AUF-lederen eller noen av de andre passasjerene ombord. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og slikt kunne kommet frem mer tydelig. Jeg tror også at det var veldig uheldig at Eskil P la fram planene for nye Utøya da han gjorde det. Det er jeg sikker på har forsterket fokuset på hans rolle og det som skjedde ombord i båten. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Ringskrømt
|
Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenEg er einig med Polyanna og noen i den grad at eg meiner saken bør analyserast og at dersom AUF (og liknande organsiasjonar) ikkje har beredskapsplanar til slike situasjonar, bør dei skaffe seg det.
|
|
|
|
#95 |
|
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenBeredskapsplanene til ungdomsorganisasjoner går ofte på hva gjør vi dersom vi opplever: |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenPolyanna: jeg leser at du prøver å argumentere for at dette ikke dreier seg om noe personangrep mot Ekil Pedersen, men det er vanskelig å tolke det som noe annet, når av alle episoder som utspant seg på øya, dette blir trukket frem i særdeleshet, og når du ikke samtidig spør hva Unge Høyre, Sosialistisk Ungdom, Fremskrittspartiets Ungdom etc har lært av dette/implementert av beredskapsplaner.
|
|
|
#97 |
|
|
Jeg tror kanskje noe av tynet EP har fått har kommet fordi det er usikkerhet rundt dette. Noe av tynet (dvs. usaklig kritikk) tror jeg ble forsterket av hans rolle ved presentasjonen av Nye Utøya. Timingen der var veldig uheldig. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg føler bare for å minne om en artikkel som stod i Aftenposten en tid etter 22.juli, der en av telemark bataljons offiserer skrev om hvordan det ikke kan forventes at vanlige mennesker, som ikke har trent på krig, ikke kan forventes å reagere rasjonelt og ta riktige beslutninger i en situasjon der man blir beskutt. Da reagerer de aller aller fleste instiktivt med å ville rømme raskest mulig fra stedet. Jeg kan ikke se hva det vil hjelpe å kartlegge mer om hva som skjedde på denne båten, og jeg tror heller ikke at beredskapsplaner i helt vanlige organisasjoner som ikke trener på krig vil gjøre dem mer beredt til å reagere riktig i en slik situasjon. Man må øvd mye for å klare å trosse den angsten som kommer hvis man blir beskutt, og det er vel ikke aktuelt i alle typer lederstillinger.
|
|
|
#99 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg er og usikker på hva det er man ønsker å belyse og hvem er det som bør belyse dette? Det er jo veldig lett for hvermannsen med trygge liv i trygg tilværelse å synse over andres avgjørelser tatt i redsel og fortvilelse, men jeg er ikke så sikker på at det de kommer fram til er det som uansett er reellt i forhold til den vanskelige situasjonen de faktisk ønsker å belyse.
|
|
|
#100 |
|
|
I spørsmålene om dette er det ikke bare hvermannsen i sin trygge tilværelse som har stilt spørsmål. Spørsmål har også blitt stilt av noen av dem som har fått hele sin trygge tilværelse fullstendig revet opp og som har behov for klarhet og svar. Kanskje er det ingen svar å gi, men det er viktig at de som sitter med disse følelsene blir møtt på en god måte. |
|
|
|
![]() |
|
|