Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

50 Shades of Grey

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-15, 17:26   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 50 Shades of Grey

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det handler jo like mye om hennes usikkerhet og dårlige selvfølelse? Og jeg synes det er litt den vi ser endring av utover, mulig det var i bok 2, jeg husker i grunn ikke. Husker ikke helt hvor jeg stoppa. Men det var iallefall det som slo meg litt. At ja, han er pågående. Men han er jo ikke slem. Og litt av grunnen til at forholdet er skjevt, er jo fordi hun mener at en som han ikke kan være forelsket i henne, og at det egentlig etter hvert blir tydelig at det er han som trenger henne mer enn hun trenger han. At hun blir mer trygg på seg selv.

Det er det jeg også sitter igjen med etter å ha lest bøkene. Og det nytter ikke å bare lese den første, begge personene forandrer seg markant i løpet av de to siste bøkene. Jeg kjenner dessverre altfor godt til overgrep, men blir skikkelig overrasket over at folk mener det er overgrep i disse bøkene. Jeg tenkte først jeg hadde oversett noe, men vi ser vel bare på det med forskjellige briller.
Ser at den sterkeste kritikken oftest kommer fra folk som ikke engang har lest bøkene. Interessant.

(Ellers er jeg jo selvsagt enig i at det ikke akkurat er Årest Bokpris-bøker. Langt derifra. Men overgrep var ikke i nærheten av min oppfattelse av noen av bøkene).

Gammel 10-02-15, 17:50   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes som sagt heller ikke de er bra. Men synes det er kjedelig å diskutere på de premissene her, at man kan uttale seg sterkt uten å ha lest det. Og så fortsetter jeg likevel, ikke fordi bøkene er bra, men fordi jeg synes rett skal være rett. Bøkene kan beskyldes for mye, både dårlig språk og historie, men mange har virkelig på seg vrangbrillene hva gjelder tolkning.

Gammel 10-02-15, 17:59   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg synes som sagt heller ikke de er bra. Men synes det er kjedelig å diskutere på de premissene her, at man kan uttale seg sterkt uten å ha lest det. Og så fortsetter jeg likevel, ikke fordi bøkene er bra, men fordi jeg synes rett skal være rett. Bøkene kan beskyldes for mye, både dårlig språk og historie, men mange har virkelig på seg vrangbrillene hva gjelder tolkning.

Jepp. Er egentlig enig i mye av det Apple, Dixie og Avatar sier i denne diskusjonen, men som Apple sier over her så blir det kjedelig å diskutere på de premissene her. Dog forundrer det meg ikke at folk generelt føler de må mene noe om 50 Shades. Sex engasjerer. Og man trenger vel ikke lese bøkene, man kan jo bare lese kronikker, diskusjoner, skumlese noen sider, se det dårlige språket og så gjøre seg opp en mening?! Enkeltpenkelt
Vanligvis her inne på FP så blir man jo dømt nedenom og hjem hvis man tar sånne snarveier.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 18:07   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Greia er jo at hun nyter det. Nytt og ukjent, ja. Men jeg skjønner ikke hvordan dere får det til å bli voldtekt, utslettelse osv.

Det spiller ingen rolle om hun nyter det på slutten, så lenge hun sier nei i begynnelsen. Det er en uting at seksuelle overgrep mot kvinner (eller menn for den del) godkjennes under dekke av at hun nyter det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 18:30   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jepp. Er egentlig enig i mye av det Apple, Dixie og Avatar sier i denne diskusjonen, men som Apple sier over her så blir det kjedelig å diskutere på de premissene her. Dog forundrer det meg ikke at folk generelt føler de må mene noe om 50 Shades. Sex engasjerer. Og man trenger vel ikke lese bøkene, man kan jo bare lese kronikker, diskusjoner, skumlese noen sider, se det dårlige språket og så gjøre seg opp en mening?! Enkeltpenkelt
Vanligvis her inne på FP så blir man jo dømt nedenom og hjem hvis man tar sånne snarveier.

Det er nok det siste du skriver her som både skuffer og irriterer meg.

Gammel 10-02-15, 18:42   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, nå har jeg jo lest da, og er fremdeles uenig med deg. Det er jo ikke slik at bare man leser dem så blir man overbevist om at dette er fint og flott og sunt og romantisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 18:44   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, nå har jeg jo lest da, og er fremdeles uenig med deg. Det er jo ikke slik at are man leser dem så blir man overbevist om at dette er fint og flott og sunt og romantisk.

Jeg har også lest og er enig med deg. Så jeg skjønner ikke forutsetningen om at det er så mange som kritiserer uten å ha lest her inne.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 18:45   #8
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Vel, nå har jeg jo lest da, og er fremdeles uenig med deg. Det er jo ikke slik at bare man leser dem så blir man overbevist om at dette er fint og flott og sunt og romantisk.

Nei, men mener du fortsatt at det er voldtekt, selvutslettelse og hvahardu?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 18:54   #9
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Nei, men jeg sier jo ikke det? Lenger opp hevder jeg jo tvert om.

Gammel 10-02-15, 16:59   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal IKKE se den.
Har ikke lest bøkene heller. rippen:

Gammel 10-02-15, 17:02   #11
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sunt forhold er det kanskje ikke og nok ikke et (langvarig) forhold jeg hadde ønsket å være i heller. Men jeg syns det er milevis fra det og til voldtekt/mishandling.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 17:03   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Relasjonen er egentlig en veldig langtrukken versjon av sexscenene fra Morgan Kane-bøkene i sin tid: Han kommer over enung og vakker, men uvillig kvinne, kaster seg over henne, hun kjemper først imot, men gir seg så hen og oppnår selvsagt ekstase.

Gammel 10-02-15, 17:08   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Relasjonen er egentlig en veldig langtrukken versjon av sexscenene fra Morgan Kane-bøkene i sin tid: Han kommer over enung og vakker, men uvillig kvinne, kaster seg over henne, hun kjemper først imot, men gir seg så hen og oppnår selvsagt ekstase.

Hey! Dette er på grensen til blasfemi. Det er stort sett kvinnene som kaster seg over Kane, ikke motsatt!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 17:10   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hey! Dette er på grensen til blasfemi. Det er stort sett kvinnene som kaster seg over Kane, ikke motsatt!

Mulig jeg husker feil westernbøker, altså, og nei, jeg har ikke tenkt å gå tilbake og sjekke.

Gammel 10-02-15, 17:12   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mulig jeg husker feil westernbøker, altså, og nei, jeg har ikke tenkt å gå tilbake og sjekke.

Jeg leste hele serien som ung og leser den nå på nytt som voksen og det er jo en litt annen leser opplevelse nå.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 17:05   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men mulig jeg bare er smågretten og lei idag, og generelt lei av at så veldig mye skal overanalyseres hele tiden.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 17:10   #17
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Det er heller ikke et forhold jeg ønsker meg, bare for å ha sagt det. Men det handler jo ikke om et forhold som er flott og likeverdig. Det er vel ingen som har sagt det? Det handler jo om opp og nedturer, kontrollbehovet hans, hvordan hun tar tilbake osv. Ikke en bare koselig historie.

Jeg syntes heller ikke artikkelen beskrev det slik jeg leste den. Men jeg har ikke behov for å hylle boka altså, jeg syntes mye var dårlig, spesielt slutten. Men jeg kjenner ikke helt igjen kritikken, rett og slett. Og jeg har lest alle bøkene.

Gammel 10-02-15, 17:13   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er heller ikke et forhold jeg ønsker meg, bare for å ha sagt det. Men det handler jo ikke om et forhold som er flott og likeverdig. Det er vel ingen som har sagt det? Det handler jo om opp og nedturer, kontrollbehovet hans, hvordan hun tar tilbake osv. Ikke en bare koselig historie.

Jeg syntes heller ikke artikkelen beskrev det slik jeg leste den. Men jeg har ikke behov for å hylle boka altså, jeg syntes mye var dårlig, spesielt slutten. Men jeg kjenner ikke helt igjen kritikken, rett og slett. Og jeg har lest alle bøkene.

Er vel litt der jeg er og. Jeg leste de jo ikke ferdig en gang, som sagt, men likevel.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 17:24   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er trist og dumt og teit at forhold hvor den ene må utslette seg selv og gjøre ting hun ikke er komfortabel med for å vinne kjærligheten, fremstilles som den store kjærligheten ig ditto erotikken. Bare du finner deg i hva som helst lenge nok, redder du dn ødelagte prinsen og får oppleve den store kjærligheten, liksom. Hadde dette vært en enestående historie, hadde jeg ikke reagert, men slike historier går igjen og igjen og jeg liker overhodet ikke budskapet. Men jeg er preget av å ha opplevd krav om elske noen snille ved å finne meg i fæle ting, og reagerer sikkert utfra det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 17:34   #20
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes det er trist og dumt og teit at forhold hvor den ene må utslette seg selv og gjøre ting hun ikke er komfortabel med for å vinne kjærligheten, fremstilles som den store kjærligheten ig ditto erotikken. Bare du finner deg i hva som helst lenge nok, redder du dn ødelagte prinsen og får oppleve den store kjærligheten, liksom. Hadde dette vært en enestående historie, hadde jeg ikke reagert, men slike historier går igjen og igjen og jeg liker overhodet ikke budskapet. Men jeg er preget av å ha opplevd krav om elske noen snille ved å finne meg i fæle ting, og reagerer sikkert utfra det.

Det er feks sånn som dette som gjør at jeg ikke skjønner at vi har lest samme bøkene. Hun nyter det jo. Og så er det jo han som forandrer seg, ikke hun. Men hadde jeg skrevet bøkene selv, hadde jeg valgt en annen slutt altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.