Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-15, 21:12   #81
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Det er faktisk rent rørende hvor opptatt Erna og Siv er av kvinner i fattige land noen dager i mars hvert år.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 21:15   #82
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg blir helt av denne tråden.

Samme. Jeg får mer følelsen av 1975 enn 2015. Det er noe uvirkelig ved det hele.

Ja, jeg er feminist og har aldri, aldri følt det problematisk å si det, verken privat eller offentlig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 21:29   #83
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Min "sette på spissen" ble tydeligvis misforstått. Det går nok litt fort i svingene her.
Om man sier at man ikke er mot likestilling, men man er ikke komfortabel med å bruke benevnelsen "feminist", så syns jeg det blir like rart som å si at man er kvinne, men liker ikke at andre bruker den betegnelsen. Det betyr selvsagt ikke at det å være kvinne er det samme som å være feminist. Jeg beklager om det var slik folk tolket det. Det var selvsagt ikke meningen.

Jeg er feminist, men er uenig med deg med hensyn til bruken av begrepet. Du argumenterer for at alle som kjemper for likeverd er feminister. Det er jeg uenig i. Til det er begrepet for mye farget av historien og kampen. Jeg ønsker ikke at feminismebegrepet skal bli så utvannet som det du beskriver.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 21:33   #84
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hva legger du i begrepet da, Guava?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 21:38   #85
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omtrent som snl.no definerer, altså som en ideologi som betyr litt mer og som er farget av litt mer enn bare å stå for likeverd mellom kjønnene.

Mener du at alle som mener at de står for likeverd mellom kjønnene et feminister, uansett hvordan meningene deres kommer til uttrykk?

Gammel 08-03-15, 22:02   #86
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Snakker du om "feminisme" nå, Guava? Jeg syns beskrivelsen i Store norske leksikon slett ikke er det jeg vil si feminisme omfatter, ikke minst fordi likestilling ikke engang er nevnt. I tillegg finner jeg det merkelig at feminisme skal omfatte tanker om hva kvinnelighet og femininitet er, som er slik jeg forstår beskrivelsen av feminisme (https://snl.no/feminisme). Kanskje jeg rett og slett er i utakt med resten av verden?

Jeg forholder meg til definisjonen i Bokmålsordboka. Jeg har som utgangspunkt at en feminist er for likestilling. Jeg ser ikke helt for meg en situasjon hvor en person som er for likestilling ikke samtidig vil være en feminist, men kom gjerne med eksempler på det motsatte.

Jeg innser forøvrig nå at jeg innenfor "min" definisjon av feminist også vil være for likestilling for menn, noe som forsåvidt ser ut til å falle utenfor definisjonen i Bokmålsordboka ...

Gammel 08-03-15, 22:05   #87
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det Esme sa. Jeg synes det er å godta latterliggjøring av oppegående kvinner og menn som er opptatt av likestilling og likeverd å ikke kunne kalle seg feminist fordi det gir feil assosiasjoner. Og jeg synes det skal være rom for brautende, sinte og vulgære feminister også (ikke bare nysminkede, søte, pene og høflige feminister), uten at man skal måtte ta avstand fra begrepet. Folk som må rakke ned på menn for å løfte kvinner har jeg lite til overs for, men nå kan jeg ikke se at de er feminister i forhold til definisjonen.

Men må man selv om man er for likestilling og likebehandling like ordet feminisme? Selv om jeg er fullstendig klar over at ordet har fått en bedre klang de siste årene er det fortsatt mennesker der ute som assosierer slik jeg skrev.

Hvorfor er ordet feminist i seg selv viktig?

Gammel 08-03-15, 22:10   #88
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I følge den definisjonen i Bokmålsordboka er jeg ikke feminist. For jeg jobber ikke for likestilling og frigjøring. Jeg er tilhenger av det (selvfølgelig, hvem er ikke det), men jeg gjør ikke noe aktivt.

Gammel 08-03-15, 22:13   #89
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Det er mulig jeg i min jobb har privilegiet av å kunne definere "jobber" mer vidt enn det du har i din jobb, Katta?

Gammel 08-03-15, 22:14   #90
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er mulig jeg i min jobb har privilegiet av å kunne definere "jobber" mer vidt enn det du har i din jobb, Katta?

Meget mulig. Men når jeg ikke gjør noe mer aktivt enn å poste en og annen lenke på fb og argumentere hvis det trengs. vil jeg ikke akkurat definere det som å jobbe for noe. Det må på et vis være noe litt mer organisert over det.

Gammel 08-03-15, 22:15   #91
Guava

Guava sin avatar

Standard

Snakker du om "feminisme" nå, Guava? Jeg syns beskrivelsen i Store norske leksikon slett ikke er det jeg vil si feminisme omfatter, ikke minst fordi likestilling ikke engang er nevnt. I tillegg finner jeg det merkelig at feminisme skal omfatte tanker om hva kvinnelighet og femininitet er, som er slik jeg forstår beskrivelsen av feminisme (https://snl.no/feminisme). Kanskje jeg rett og slett er i utakt med resten av verden?

Jeg forholder meg til definisjonen i Bokmålsordboka. Jeg har som utgangspunkt at en feminist er for likestilling. Jeg ser ikke helt for meg en situasjon hvor en person som er for likestilling ikke samtidig vil være en feminist, men kom gjerne med eksempler på det motsatte.

Jeg innser forøvrig nå at jeg innenfor "min" definisjon av feminist også vil være for likestilling for menn, noe som forsåvidt ser ut til å falle utenfor definisjonen i Bokmålsordboka ...

En ideologisk FrP-liberalist vil ha problemer med å snakke om undertrykkende strukturer og i det hele tatt å snakke om denne type strukturer som en størrelse slik det tradisjonelt har blitt lagt som premiss innenfor feministisk tenkning.

En FrP-liberalist vil likevel kunne være for likestilling.

Gammel 08-03-15, 22:20   #92
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Samme. Jeg får mer følelsen av 1975 enn 2015. Det er noe uvirkelig ved det hele.

Ja, jeg er feminist og har aldri, aldri følt det problematisk å si det, verken privat eller offentlig.

Samme her. I alle dager..? Ikke rart det aldri blir likestilling..

Gammel 08-03-15, 22:20   #93
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ordet er viktig fordi det handler om å ta eierskap til noe blir brukt som skjellsord av dem som ikke ønsker likestilling. Det er patriarkatets våte drøm at damer skal være ukomfortable med å kalle seg feminist, at de skal bagatellisere lokale problemer og utfordringer og føle seg flaue, mette og skamfulle over å fokusere på "bagateller" som vold, overgrep eller glasstak, tenk på dem som har det verre i Afrika?!

Gammel 08-03-15, 22:31   #94
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har opplevd på jobb (flere ganger) at når vi snakker om likestilling at noen kolleger sier ting som: "Ho, ho, ho. Nå mangler det bare at du sier at du er feminist også?" og regner med at jeg skal begynne å ro meg unna. Og det er ganske tydelig at disse kollegene legger noe annet i begrepet enn jeg gjør. De ser for seg kvinnegruppa Ottar og jeg mener likestilling.

Jeg har og noen sånne kolleger, og da proklamerer jeg at haha, jo selvsagt er jeg feminist, hallo? Er ikke du? Hva? Nei, nå har jeg hørt det og. Hva er det med feminisme du har problemer med?

Gammel 08-03-15, 22:35   #95
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg er enig i at man bør kunne stå fram som feminist med stolthet.
For at jeg skal kunne identifisere meg som feminist med stolthet er det dog viktig å distansere meg fra ideologier hvor nettopp kampens viktighet blir bagatellisert (noe som gjøres blant en del ultraliberalister) selv om det innenfor disse ideologiene også hevdes likestilling og likeverd.

Er det noe jeg synes er vanskelig er det å kjempe kampen samtidig som en del kvinner og menn bagatelliserer betydningen av undertrykkende strukturer.

Gammel 08-03-15, 22:40   #96
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er på tide å linke inn Martha Breens "55 grunner til å være feminist". Denne ble postet av en mann i facebookfeeden min i dag. Just sayin'.

Siden vi er på et foreldreforum så poster jeg grunn nr 1:

Sitat:

Jeg er feminist fordi

1. …gutter og jenter ikke lenger kan lese de samme bøkene

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 22:43   #97
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Grøss, -ea-, grøss!

Gammel 08-03-15, 22:44   #98
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ordet er viktig fordi det handler om å ta eierskap til noe blir brukt som skjellsord av dem som ikke ønsker likestilling. !

Det kan være et poeng. Ikke viktig nok for meg til at jeg kommer til å begynne å kalle meg feminist noen gang tror jeg, men akkurat det poenget forstår jeg. Men det er noe med det historiske innholdet i det ordet som gjør at det vel aldri kan bli synonymt med å være tilhenger av likebehandling av menn og kvinner?

Gammel 08-03-15, 22:52   #99
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men det er noe med det historiske innholdet i det ordet som gjør at det vel aldri kan bli synonymt med å være tilhenger av likebehandling av menn og kvinner?

Hva mener du med det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 22:53   #100
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Den er så bra, ea! Og så er jeg glad for at jeg hver eneste dag får snakke med og undervise ungdommer om viktige temaer som dette.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.