Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Coops kaffebøll på Løkka

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-15, 12:13   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Hm. Denne måtte jeg tygge litt på, kjenner jeg. I et markedsføringsperspektiv (forutsatt at målgruppen ikke er løkkahipstere eller andre som genuint ønsker å velge småskalaprodusenter) så er jo konseptet genialt, typ: "Se! Kaffen vår er så god at selv kaffesnobbene velger den!" Men jeg ser absolutt argumentene til Tally og jeg er enig i at de nok ikke har tatt med i betraktningen at "kaffesnobberi" ikke bare handler om smak, men om fairtrade og støtte til småskalaprodusenter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:54   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neivel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 14:15   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sorry, det var unødvendig surt av meg. Jeg bare føler at vi går litt i ring her nå, og jeg har i grunn sagt det jeg mener om denne kampanjen. At andre ikke er enige, ikke forstår eller syns slike kampanjer er tipptopptommeloppgøy er fine by me. Jeg syns ikke det er det.

Gammel 06-10-15, 14:19   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår hva du sier, Tally. Og synes ikke det var vanskelig å forstå det heller. Jeg hadde ikke reagert selv, fordi jeg er ganske så bevisstløs på slike ting. Men jeg synes du har gode argumenter for hvorfor du reagerer, og synes hele greia ble grumsete når jeg så det med dine øyne.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 14:23   #5
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønte bedre hva du reagerte på da Floksa oversatte det til andre områder.

Selv ville jeg blitt direkte forbanna hvis jeg oppdaget at en ullgenser som ble solgt som håndlaget og økologisk, med dertil hørende pris, egentlig var mulesingmerino strikket av barnearbeidere. Det har ikke med snobberi å gjøre, det heller.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 14:38   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg skjønte bedre hva du reagerte på da Floksa oversatte det til andre områder.

Selv ville jeg blitt direkte forbanna hvis jeg oppdaget at en ullgenser som ble solgt som håndlaget og økologisk, med dertil hørende pris, egentlig var mulesingmerino strikket av barnearbeidere. Det har ikke med snobberi å gjøre, det heller.

Men ble det virkelig solgt som noe annet enn det det var?

Ble det fremstilt som økologisk, småskala eller med andre egenskaper enn at det var kaffe?

Det er lureri om man kjøper noe som blir solgt som økologisk og viser seg at ikke stemmer. Jeg kan bare ikke se at det er dette som har skjedd her?
Å selge mulesingsull under merkelapp norsk økoull blir også noe helt annet enn å selge ull under merkelappen ull uten andre attributter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 14:41   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men ble det virkelig solgt som noe annet enn det det var?

Ble det fremstilt som økologisk, småskala eller med andre egenskaper enn at det var kaffe?

Det er lureri om man kjøper noe som blir solgt som økologisk og viser seg at ikke stemmer. Jeg kan bare ikke se at det er dette som har skjedd her?
Å selge mulesingsull under merkelapp norsk økoull blir også noe helt annet enn å selge ull under merkelappen ull uten andre attributter.

Det blir vel litt flisespikking å lete etter det eksakte ordet "økologisk" eller "uavhengig" her. Poenget er jo at de brukte mye tid og krefter på å skape seg et visst image på SoMe og i lokalmiljøet. De SA at de hadde eget brenneri. Der hadde de jo sitt på det tørre. Men jeg mener at konteksten dette ble gjort i, er veldig nært en løgn, altså.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 14:27   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, Floksas eksempel var veldig godt (og Pøblis om egg), og forklarte med få ord hva jeg reagerte på. Jeg prøvde å finne et slikt eksempel selv uten hell, så jeg er veldig glad for at andre greide å sette ord på det.

Gammel 06-10-15, 14:40   #9
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, Floksas eksempel var veldig godt (og Pøblis om egg), og forklarte med få ord hva jeg reagerte på. Jeg prøvde å finne et slikt eksempel selv uten hell, så jeg er veldig glad for at andre greide å sette ord på det.

Eg skjønner kva du meiner og er einig. Eg reagerer og på det prinsippielle i dette stuntet og på at det å reagere på dette blir sett på som snobbete og skal latterleggjerast. Kaffe er ein vare kor det etiske rundt produksjonsforhold og liknande er ganske sentralt og det overrasker meg at dette ikkje er eit aspekt som blir tatt med i berekninga.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 14:33   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skjønt hva du skriver hele tiden. Det betyr ikke at jeg trenger å være enig med deg.

Gammel 06-10-15, 14:35   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, jeg har da heller ikke påstått at du trenger det. Faktisk skrev jeg nettopp at jeg syns det er helt greit at du og andre er uenig.

Gammel 06-10-15, 14:38   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg lurer på en ting. Når er det greit å lure noen, egentlig? Er det greit for å spisse et budskap? For å få frem et poeng? For å vise at folk ikke er så kvalitetsbevisste som de tror? Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er så mange som synes det er greit å utgi seg (og varen man selger) for å være noe annet enn man/den egentlig er for å få folk til å gå på limpinnen eller synes at kaffen er like god.

Og det vil jeg gjerne vite.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 06-10-15, 14:40   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Guava: leser jeg deg rett om du ikke ser noe forskjell på å støtte en småskalaprodusent framfor en av Norges største kjeder? Om Coop ønsket å fremstå som seg selv og mente de ikke fremsto som noe snnet enn de var, hadde jo stuntet med å ikke si hvem som sto bak vært helt unødvendig.

Gammel 06-10-15, 14:45   #14
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Guava: leser jeg deg rett om du ikke ser noe forskjell på å støtte en småskalaprodusent framfor en av Norges største kjeder?

Da leser du meg fullstendig feil.

Jeg tenker at poenget her er at det ikke nødvendigvis er på smak at småskalaprodusentene har sine fortrinn og at det er to ulike markeder her.

Hadde Coop markedsført denne kaffen som økologisk og rettferdig produsert og privatimportert til familiebrenneri så hadde det vært lureri og slemt mot småskalaprodusentene. Det hadde også vært direkte lovbrudd.

At dette stuntet er slemt mot småskalakjedene, som tross alt må ha andre salgsfremmende virkemidler enn bare smak kan jeg ikke se. Og om det viser seg at folk ikke merker så stor forskjell på smak må enhver som selger kaffe tåle det og selge deres mer unike sider.

Jeg velger mye heller en ikke-kjede kaffebar om jeg først skal på kaffebar, men uten illusjoner om at det smaksmessig overgår kaffebrenneriet eller Dromedar. Jeg har innbilt meg at jeg vil kjenne forskjell på dette og Coop, men der er jeg også usikker.

Gammel 06-10-15, 14:42   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Men det er vel det Tally mener de har gjort her?
Gitt skinn av å være småskala kaffebar uten kjedetilknytning, uten å være det?

Personlig er jeg ikke så opptatt av det akkurat på kaffe, men jeg, som andre, har mine egne kjepphester som jeg rir på.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 14:44   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Men det er vel det Tally mener de har gjort her?
Gitt skinn av å være småskala kaffebar uten kjedetilknytning, uten å være det?

Personlig er jeg ikke så opptatt av det akkurat på kaffe, men jeg, som andre, har mine egne kjepphester som jeg rir på.

Nemlig. Og jeg mener at urbane hipsteres kjepphester er like lite til å gjøre narr av for å markere et poeng, som bærende, ullelskende mødres kjepphester.

Gammel 06-10-15, 14:52   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

At store selskaper forsøker å lage innpakning som gjør at man skal tro at det man spiser er unikt og småskala er vel også vanlig over hele linjen.
"Noras hjemmelagede" er da gitt det navnet for å gi litt mer eksklusive assosiasjoner enn "Noras fabrikkproduserte" som det i praksis er.

En del spesialprodukter til de store kjedene kan ha fancy innpakning og skal gjøre inntrykk av å være eksklusive. "Eldhusrøkt pinnekjøtt" med bilde av et lafta eldhus er ikke nødvendigvis røkt i et laftet og koselig eldhus.

Man kan jo mene på generelt grunnlag at det er lureri og jeg tenker at det ofte kan være på kanten, men eksplisitt lureri er det ikke og det hadde også vært morsomt synes jeg om det hadde vært Gilde som i et prosjekt hadde solgt skinke i fancy innpakning og med det italienske flaggets farger på serviettene og folk av den grunn hadde konkludert med at skinka måtte være mer eksklusiv enn at den var fra fabrikkfjøs på Jæren.

Gammel 13-10-15, 08:20   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Igjen: det er snakk om noen få uker og begrenset pengebeløp brukt hos den enkelte. Man har ikke lurt noen til å bruke titallstusen på feil bunad, spise harammat eller kjøpe et eco-hus som ikke var det.

Gammel 13-10-15, 08:46   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Igjen: det er snakk om noen få uker og begrenset pengebeløp brukt hos den enkelte. Man har ikke lurt noen til å bruke titallstusen på feil bunad, spise harammat eller kjøpe et eco-hus som ikke var det.

Det er ikke snakk om antall kr du har brukt. Men det er ikke ok å bedrive blindtest på folk uten at de vet at de deltar. Det blir som å filme folk med skjult kamera og ikke opplyse om det. Folk har uttalt seg på sosiale medier uten å vite at de har uttalt seg om et firma med en skjult agenda. Jeg liker ikke å bli lurt, og ser heller ikke humoren i det. Om det gjelder det ene eller det andre.

Gammel 13-10-15, 10:33   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det er ikke snakk om antall kr du har brukt. Men det er ikke ok å bedrive blindtest på folk uten at de vet at de deltar. Det blir som å filme folk med skjult kamera og ikke opplyse om det. Folk har uttalt seg på sosiale medier uten å vite at de har uttalt seg om et firma med en skjult agenda. Jeg liker ikke å bli lurt, og ser heller ikke humoren i det. Om det gjelder det ene eller det andre.

Men folk har da ikke blitt lurt?
Jeg fatter heller ikke Floksa-argumentet. Det ville jeg forstått om man ikke fikk vite hva man kjøpte.

Det blir veldig merkelig med bunadargumenter osv.
Kanskje kan det mer sammenlignes med at folk føler seg lurt når de kjøper en plysjelg med norsk flagg på og oppdager at det står "made in china" med liten skrift.
Ikke noe jeg tenker på som en stor sak, selv om det kan være litt kjipt for dem som trodde de hadde kjøpt en unik norsk plysjelg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.