|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Følelsen av fattigdom
Det er jeg helt enig i. Selv om det er lov å undre seg over hvorfor folk velger noe som setter dem i en kjip situasjon, er det også lov å være bevisste på at det gjør vi alle en gang i blant. Og noen er i situasjoner i utgangspunktet som det er vanskelig å sette seg inn i - og så blir det hele så uforståelig for vi, med det overskuddet, ressursene og nettverket vi har ville aldri valgt sånn. Ofte gjør man stien temmelig smal for andre - og det er ikke sikkert en skjønner det selv en gang.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomOg: Som ikke-fra-Oslo fascineres jeg av de ekstremt sterke følelsene folk har rundt hvor de ABSOLUTT ALDRI KUNNE BODD. Som oftest steder de kjenner lite til, eller har en opplevelse av hvordan "folk derfra" var den gang de møtte dem på videregående eller noe.
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
.. enig, og det gjelder absolutt ikke bare Oslo altså, men hele landet, og ikke minst by vs bygd (også kalt huttiheita eller "oppi dalom").
|
|
|
#4 |
|
Librocubicularist
|
"Oppi dalom" var litt sarkastisk meint, altså. Men det er ikkje bare-bare for ein som jobber frilans i kultursektoren å flytte bort frå byen der heile bransjen er.
|
|
|
|
#5 |
|
Semiaktiv
Du er ikke den første eller eneste som bruker det uttrykket om distriktsnorge. Gokk eller huttiheita er også hyppig brukt.
|
|
|
#6 |
|
intro
|
Det er jo ikke veldig langt unna utdannelsen, vil jeg si - mange sivilingeniører som har endt opp som lektorer.
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei det skjønner jeg. Men da må man jo faktisk prioritere, og det kan hende at alle ønskene man har ikke er overens kompatible. Skal man ha drømmejobben (eller jobb innen eget fagfelt), eller steinerskole til ungen, eller stor leilighet, eller relativt god råd ift naboene, bo i sentrum, eller bo nær skogen, osv osv. Prioriteringer. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ferdiglada
Mitt inntrykk her inne er at det er "opplest og vedtatt" at det er ok å ditche oppover.
|
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nåda, jeg er vokst opp på en av stedene i Oslo øst som det er pratet MYE om siden 70 tallet og jeg tror ikke det står tilbake for hvordan noen prater om vest nå. Her snakker vi virkelig om fordommer.
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Følelsen av fattigdomEr det nødvendigvis ditching når man sier at det ikke passer for meg?
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Hvor i all verden er relevansen i tråden til dette innlegget? Save Save
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg kom på det da jeg leste dette, og det er har alltid forundret meg litt, som innflytter.
Ikke at folk har preferanser, men hvor sterke og nesten "religiøse" de er, det har jeg alltid syns var litt mystisk. Begge veier, ja, som Tjorven og Lykken også nevner.
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Sv: Følelsen av fattigdom... og igjen koker det hele ned til et Oslo-problem, med fokus på øst mot vest, flerkulturelle skoler, merkevesker, limousin til skoleball, og dissing av Cubusklær. Langt fra virkeligheten til lavinntektsfamilier i Mo i Rana, Dombås eller Stryn. Saker som denne gir meg følelsen av at valget her i livet står mellom å bo på øst- eller vestkanten i Oslo, og at andre steder ikke finnes.
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Dette er jo en helt annen problemstilling enn jeg tar opp i HI.
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Følelsen av fattigdomMiddelklassetilfredshet og ressurssterk selvhevdelse. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Følelsen av fattigdomSkal vi starte en skikkelig øst/vest-diskusjon igjen? Det er jo måneder siden sist gang.
|
|
|
|
#19 |
|
|
For det første er jeg rørende enig med Maverick gjennom tråden her. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Men først, kaffe!
Jeg er litt på denne jeg også. Vil ikke bli for personlig, men som født og oppvokst et sted i Nordstrand bydel og vil alltid ha et hjerte for enkelte områder der, (hverken mannen min eller jeg hadde bodd noe annet sted i hele vårt liv), følte vi bittelitt på at vi måtte flytte på oss. Husene i gata vi bodde ble kjøpt, revet og fylt opp med innflyttere som hadde en helt annet økonomi. Etter x antall budrunder vi ikke nådde opp med forstod vi at vi ikke helt hang med på boligracet. Og da gikk turen et annet sted. Prisen var en lengre reisevei til jobb, men sett tilbake på det tror jeg vi hadde gjort det igjen. De vi har av venner i området vi bodde har en annen økonomi (om de da ikke har arvet boligen, men da har de strengt tatt en annen økonomi da også), og det er helt greit. Jeg synes man må være litt realistisk på egen situasjon, og vi har jo en langt romsligere økonomi med tanke på at vi ikke makset ut alt vi hadde på bolig. Slik er det bare. |
|
|
|
![]() |
|
|