|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Jeg jobber administrativt, men har i to år nesten utelukkende jobbet med korona, på ulike vis, ved siden av min normale jobb. Tilsvarende har mine kollegaer. I perioder har ikke barna mine fått middag med mindre de lager toast eller pizza, fordi vi foreldre jobber i etasjen under. På hjemmekontor, med non stop møter 11 timer i strekk. Det er mange yrker som yter mye ekstra pga korona. Og å ha barnehagebarn hjemme hadde vært fullstendig utelukket.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Her fikk jeg ikke fulgt opp videre, på grunn av sykdom, selvsagt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Må nesten bare kommentere denne. Grunnen til at man skriver : tenk etter på om det er behov, er fordi folk ikke gjør det. Nei, mange tar ikke barna sine fri likevel. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Jeg kjenner jeg som forelder reagerer på dette foreldresynet. Man holder barnehagen åpen for å holde foreldrene happy? Man holder vel barnehagen åpen for at foreldre kan gå på jobb? Og mange, om ikke de aller fleste jobber KAN ikke gjennomføres med et barnehagebarn på slep. Være seg om du jobber på Kiwi, kjører buss, er lærer eller jobber på kafe? Skal foreldrene droppe å jobbe da? Jeg forstår naturligvis at hvis det enkelt kan fremskaffes en annen barnevakt så kan man i spesielle tilfeller benytte seg av det, men det er vel ikke tilfelle for de fleste? Og barna er vel ikke «sårbare», de er faktisk sårbare uten anførselstegn.
|
|
|
#6 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Da må man se forskjell på om barnehagen ber alle som står i tøffe yrker og ikke har mulighet til å ha ungene hjemme om å la være å komme i barnehagen, eller om de ber folk som har mulighet til det om å la være å komme i barnehagen. Dersom det er det siste det blir oppfordret til, er det unødvendig å bli sur fordi en oppfatter det som det første.
|
|
|
#7 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Er frisk!
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg tror ikke det nødvendigvis er mer slitsomt å jobbe i alle barnehager og skoler enn andre steder. Det som gjør det ekstra slitsomt er nok frykten for å bli smittet. Derfor tror jeg vi har mye å hente på å jobbe med hvordan vi ser på dette viruset. Jeg ser i hvert fall at jeg - som hele tiden har antatt at dette får jeg før eller siden - er ekstremt mye mindre sliten enn de av kollegaene mine som har vært livredde i snart to år. Frykt er utrolig slitsomt.
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Men blir virkelig foreldre fornøyde med bare ukjente vikarer? For min del hadde det vært helt uaktuelt å levere barnet mitt da, da hadde jeg faktisk heller urettmessig brukt en sykt barn-dag. Jeg synes det er på grensen å levere henne når hun må leveres til ansatte fra en annen avdeling enn hennes, selv om hun jo kjenner dem, bare ikke like godt.
|
|
|
|
#11 |
|
|
Skjønner det. Men dette var kommunen sitt ønske, som vi ikke etterkom. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?I min nære familie, er det familier hvor alle har samfunnskritiske jobber. De er ikke unntatt slike oppfordringer i sine barnehager, og de opplever det som belastende når de får beskjed om å «tenke nøye over hva de har behov for» og når det opplyses om at hvis de velger å sende barna, så er tilbudet svært redusert. Det er ikke veldig stas å levere barn da, selv om man skal på jobben sin på sykehuset.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Hvis alle foreldrene kunne være ryddig på om barna kommer eller ikke, slik at bemanningen kunne tilpasses etter det antall barn som faktisk er der så ville man kanskje unngått denne ordningen hvor barnehagen må sende slike meldinger til foreldrene.
|
|
|
#14 |
|
Drømmer
|
Takk, det er fint at flere ser akkurat det problemet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Å komme med en oppfordring er helt innafor, så lenge man ikke ofrventer at barn blir holdt hjemme. Nå er gutta mine store, men skulle jeg hatt hjemmekontor med de hjemme hadde det blitt gjemmekontor.
|
|
|
#16 |
|
Drømmer
|
Enig, en oppfordring må virkelig være greit å komme med, kan man ikke ha barnet hjemme så er det bare å sende de. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Enig med deg, Magica - jeg reagerer veldig på dette. Og det er slike holdninger som gjør at foreldre føler seg uglesett også når de har helt legitime årsaker til å sende barna i barnehagen. Mitt eldste barn kan ikke ha med seg sin treåring på sykepleierjobben. Det er veldig vanskelig for henne når barnehagen ikke åpner før 0830 når hun selv og mannen begge begynner på jobb 0730 og har overordnet ansvar på sine avdelinger. Hun sier at det er veldig mange ytringer i ulike sosiale medier som setter spørsmålstegn med hvor viktig det egentlig er å ha barna i barnehagen. Mine blir oppfordret av barnehagen til å snakke med arbeidsgiver om tilrettelegging slik at de kan levere barnet senere. Men det er ganske kinkig å komme mer enn en time etter at dagvakten har begynt. Det er ingen andre som kan holde fortet for dem om morgenen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Hertuginne
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?I mitt team er jeg en av de få som ikke har barnehageunger. De aller fleste har barn i barnehage og de aller fleste har fått oppfordringen fra barnehagen om å holde barn hjemme om de kan. Bare det å skulle prøve å gjøre jobben vår fra hjemmekontor er krevende nok i seg selv, vi bruker mye mer tid på koordinering og planlegging fordi det er mye mer krevende digitalt enn om vi bare kunne stappet folk inn på et møterom og ta diskusjonene der. Men å skulle gjøre det med små unger kravlende rundt har vært en helt umulig oppgave, en oppgave som flere har måttet prøve på fordi barnehagen oppfordrer til å holde barn hjemme, terskelen for å sende barn hjem har vært superlav og barn har havnet i karantene.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
#20 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg skjønner det er irriterende at barn ikke kommer. Særlig nå. De som ikke gir beskjed burde muligens få en egen samtale med styrer. Man bør ihvertfall ga en plan for oppfølging, det er jo et gjentakende problem.
|
![]() |
|
|