Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-21, 22:28   #81
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Da må man se forskjell på om barnehagen ber alle som står i tøffe yrker og ikke har mulighet til å ha ungene hjemme om å la være å komme i barnehagen, eller om de ber folk som har mulighet til det om å la være å komme i barnehagen. Dersom det er det siste det blir oppfordret til, er det unødvendig å bli sur fordi en oppfatter det som det første.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-21, 22:45   #82
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Når det er sagt er jeg ikke veldig fornøyd med slike oppfordringer uansett, jeg tror at de fleste som faktisk har mulighet (typ avspasering de uansett skulle ta ut, tilgjengelige besteforeldre osv.) ville tatt ut ungene fra barnehagen før jul i år uansett. Om ikke annet så på grunn av frykt for smitte og å havne i karantene/isolasjon selv.

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg kunne ønske folk sluttet å melde på bare i tilfelle, i år var vi 21 påmeldte , vi var 7 mandag, 9 i går og 4 i dag , få av de har sagt de ikke kommer likevel. Det synes jeg er respektløst rett og slett.

Det er dette vi ser i barnehage som dere foreldre ikke ser. Det er mange som melder på for å ha barnehagen i bakhånd. Og hvert år sitter vi der med mange flere voksne på jobb enn vi trenger. Disse voksne kunne vi sendt ut på ferie eller avspasering. I stedet må vi gjøre unna avspaseringa når det er fullt med barn tilstede.

Jeg skjønner at det føles som en unødvendig beskjed å få. Det spiller på samvittigheten til den enkelte og kan føles ganske hardt om man faktisk ikke kan etterkomme ønsket. Men det er pakka der ute med foreldre som ikke får med seg beskjeder, skal ha det de betaler for (aka bruke plassen i hele barnehagens åpningstid), bare tenker på egen situasjon, ofte glemmer matpakke eller støvler. Så tenker at beskjeden om "de som kan" må tolkes på samme måte som man tolker fellesmeldinger om "husk å send med klær etter vær og sesong"; det gjelder ikke meg.

Gammel 30-12-21, 07:47   #83
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Når det er sagt er jeg ikke veldig fornøyd med slike oppfordringer uansett, jeg tror at de fleste som faktisk har mulighet (typ avspasering de uansett skulle ta ut, tilgjengelige besteforeldre osv.) ville tatt ut ungene fra barnehagen før jul i år uansett. Om ikke annet så på grunn av frykt for smitte og å havne i karantene/isolasjon selv. Synspunktet mitt på dette forsterkes imidlertid av at vår barnehage har oppfordret til det samme når det gjelder søknader om barnehageplass for foreldre i samfunnskritiske yrker, ("tenk på om det virkelig er behov") og det synes jeg er ufint. Fra mitt perspektiv er det åpenbart at man vurderer nøye om man trenger å sende en slik søknad. Samtidig så blir jo gjerne rare regler og retningslinjer til på grunn av erfaring, så det er jo mulig at de faktisk får inn en haug med skikkelig dårlig begrunnede søknader fra foreldre som absolutt ikke har samfunnskritiske yrker. Jeg synes det høres rart ut, men holder muligheten åpen.

Når det gjelder det flere sier om at kvaliteten på tilbudet ikke holder mål, så har jeg jo hatt en mistanke om det en stund, og synes det er bra at det kommer ut. Men hvorfor blir ikke barnehagene da stengt? (oppriktig spørsmål) For ungene med foreldre som er nødt til å jobbe så er det jo like mange ukjente vikarer selv om det er færre barn til stede, så oppfordringer om å hente hjelper ikke dem/oss. Jeg skjønner selvsagt at det er lettere å gi et bedre tilbud til færre barn, men det kan jo ikke være sånn at ungene mine skal ha det så dårlig i barnehagen at jeg må ta dem ut, og dermed miste jobben, liksom. Altså mener jeg at barnehagene må stenge hvis det ikke er forsvarlig drift. En annen side ved nettopp det er jo at det går (tilsynelatende) rundt så lenge foreldre henter i tide og utide, mens problemet ikke faktisk synliggjøres før barnehagen må stenge.
.

Må nesten bare kommentere denne. Grunnen til at man skriver : tenk etter på om det er behov, er fordi folk ikke gjør det. Nei, mange tar ikke barna sine fri likevel.

Og ja. Nok en romjul har vi mange barn påmeldt, mange ansatte som ikke får tatt ut ferie og hvor mange barn tror dere kom???

Ang å stenge bhg: det skal ekstremt mye til. Vi måtte stenge nå noen dager fordi alle ansatte røk i karantene. Da var spørsmålet fra kommunen om vi kunne bemanne med vikarer (ukjente). Da sa vi nei! Men fornøyde var de ikke. Bhg skal holdes oppe uansett for å holde foreldrene happy, tilbudet bryr man seg ikke om. Akkurat som argumentet med de «sårbare barna», de bryr de seg iallefall ikke om ellers i året når vi spør om ressurser.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 08:42   #84
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men blir virkelig foreldre fornøyde med bare ukjente vikarer? For min del hadde det vært helt uaktuelt å levere barnet mitt da, da hadde jeg faktisk heller urettmessig brukt en sykt barn-dag. Jeg synes det er på grensen å levere henne når hun må leveres til ansatte fra en annen avdeling enn hennes, selv om hun jo kjenner dem, bare ikke like godt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 09:10   #85
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min nære familie, er det familier hvor alle har samfunnskritiske jobber. De er ikke unntatt slike oppfordringer i sine barnehager, og de opplever det som belastende når de får beskjed om å «tenke nøye over hva de har behov for» og når det opplyses om at hvis de velger å sende barna, så er tilbudet svært redusert. Det er ikke veldig stas å levere barn da, selv om man skal på jobben sin på sykehuset.
Jeg skjønner at mange reagerer med fortvilelse og dårlig samvittighet, altså, jeg ahr sett de tekstmeldingene fra barnehagen, og det er lett å skjønne at man blir fortvilet og får dårlig samvittighet for å sende barna. Jeg forstår godt både fortvilelsen til foreldrene og de barnehageansatte.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 10:09   #86
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men blir virkelig foreldre fornøyde med bare ukjente vikarer? For min del hadde det vært helt uaktuelt å levere barnet mitt da, da hadde jeg faktisk heller urettmessig brukt en sykt barn-dag. Jeg synes det er på grensen å levere henne når hun må leveres til ansatte fra en annen avdeling enn hennes, selv om hun jo kjenner dem, bare ikke like godt.

Skjønner det. Men dette var kommunen sitt ønske, som vi ikke etterkom.
Det er en fortvilet situasjon for alle.
Dessverre blir det til at mange nå sier opp jobben sin.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 10:34   #87
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Å komme med en oppfordring er helt innafor, så lenge man ikke ofrventer at barn blir holdt hjemme. Nå er gutta mine store, men skulle jeg hatt hjemmekontor med de hjemme hadde det blitt gjemmekontor.
Eller med 2 av gutta hadde det nok gått delvsi, men han siste hadde det ikke fungert.

Gammel 30-12-21, 10:38   #88
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Bhg skal holdes oppe uansett for å holde foreldrene happy, tilbudet bryr man seg ikke om. Akkurat som argumentet med de «sårbare barna», de bryr de seg iallefall ikke om ellers i året når vi spør om ressurser.

Jeg kjenner jeg som forelder reagerer på dette foreldresynet. Man holder barnehagen åpen for å holde foreldrene happy? Man holder vel barnehagen åpen for at foreldre kan gå på jobb? Og mange, om ikke de aller fleste jobber KAN ikke gjennomføres med et barnehagebarn på slep. Være seg om du jobber på Kiwi, kjører buss, er lærer eller jobber på kafe? Skal foreldrene droppe å jobbe da? Jeg forstår naturligvis at hvis det enkelt kan fremskaffes en annen barnevakt så kan man i spesielle tilfeller benytte seg av det, men det er vel ikke tilfelle for de fleste? Og barna er vel ikke «sårbare», de er faktisk sårbare uten anførselstegn.

Gammel 30-12-21, 10:46   #89
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg, Magica - jeg reagerer veldig på dette. Og det er slike holdninger som gjør at foreldre føler seg uglesett også når de har helt legitime årsaker til å sende barna i barnehagen. Mitt eldste barn kan ikke ha med seg sin treåring på sykepleierjobben. Det er veldig vanskelig for henne når barnehagen ikke åpner før 0830 når hun selv og mannen begge begynner på jobb 0730 og har overordnet ansvar på sine avdelinger. Hun sier at det er veldig mange ytringer i ulike sosiale medier som setter spørsmålstegn med hvor viktig det egentlig er å ha barna i barnehagen. Mine blir oppfordret av barnehagen til å snakke med arbeidsgiver om tilrettelegging slik at de kan levere barnet senere. Men det er ganske kinkig å komme mer enn en time etter at dagvakten har begynt. Det er ingen andre som kan holde fortet for dem om morgenen.

Hun sendte meg en skjermdump av en melding en barnahageansatt som hadde skrevet på Jodel: "Fem minutter etter at vi går ut med redusert åpningstid i barnehagen, begynner meldingene fra foreldre med "samfunnskritiske jobber" å strømme inn." (Nøyaktig sitat)

Det er ikke greit. Barnehagene er åpne for at samfunnet ikke skal gå i stå - akkurat som butikker, kollektivtrafikk, helseinstitusjoner og alt annet vi trenger hver dag, er åpne. Ikke for å plage de ansatte i barnehagene.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 30-12-21, 11:01   #90
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mitt team er jeg en av de få som ikke har barnehageunger. De aller fleste har barn i barnehage og de aller fleste har fått oppfordringen fra barnehagen om å holde barn hjemme om de kan. Bare det å skulle prøve å gjøre jobben vår fra hjemmekontor er krevende nok i seg selv, vi bruker mye mer tid på koordinering og planlegging fordi det er mye mer krevende digitalt enn om vi bare kunne stappet folk inn på et møterom og ta diskusjonene der. Men å skulle gjøre det med små unger kravlende rundt har vært en helt umulig oppgave, en oppgave som flere har måttet prøve på fordi barnehagen oppfordrer til å holde barn hjemme, terskelen for å sende barn hjem har vært superlav og barn har havnet i karantene.

Det er ikke det at man ikke har forståelse for at det er krevende for barnehageansatte, for de aller, aller fleste foreldre har det. Det mange reagerer på er at forståelsen for hvordan det er å være fulltidsarbeidende foreldre, avhengige av å kunne ha barna i barnehage, oppleves som å ikke være like stor.

Vi er alle dritslitne av denne pandemien, og det er kanskje derfor rausheten sitter litt langt inne. Det er vanskelig for alle å være rause når man er inn til margen sliten. Men kanskje er det derfor ekstra viktig at man tenker igjennom hva konsekvensene av "oppfordrer folk til å holde barna hjemme" egentlig er. For det er i prinsippet å be om at de som sitter på hjemmekontor ikke får gjort jobben sin på dagtid, og må ta det igjen på kveld og natt.

Gammel 30-12-21, 11:09   #91
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

I min nære familie, er det familier hvor alle har samfunnskritiske jobber. De er ikke unntatt slike oppfordringer i sine barnehager, og de opplever det som belastende når de får beskjed om å «tenke nøye over hva de har behov for» og når det opplyses om at hvis de velger å sende barna, så er tilbudet svært redusert. Det er ikke veldig stas å levere barn da, selv om man skal på jobben sin på sykehuset.
Jeg skjønner at mange reagerer med fortvilelse og dårlig samvittighet, altså, jeg ahr sett de tekstmeldingene fra barnehagen, og det er lett å skjønne at man blir fortvilet og får dårlig samvittighet for å sende barna. Jeg forstår godt både fortvilelsen til foreldrene og de barnehageansatte.

Hvis alle foreldrene kunne være ryddig på om barna kommer eller ikke, slik at bemanningen kunne tilpasses etter det antall barn som faktisk er der så ville man kanskje unngått denne ordningen hvor barnehagen må sende slike meldinger til foreldrene.

Jeg jobber ikke i barnehage, men kjenner jo til bemanningssituasjonene i barnehagene, det er ikke slik at de har mye ekstra å gå på, og de forsøker med de ressursene de har å bemanne så det blir best mulig for flest mulig. Da er det dårlig at så mange melder på barnet sitt på oppmøte i barnehagen, også dropper de å komme.

Gammel 30-12-21, 11:13   #92
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Vi er alle dritslitne av denne pandemien, og det er kanskje derfor rausheten sitter litt langt inne. Det er vanskelig for alle å være rause når man er inn til margen sliten. Men kanskje er det derfor ekstra viktig at man tenker igjennom hva konsekvensene av "oppfordrer folk til å holde barna hjemme" egentlig er. For det er i prinsippet å be om at de som sitter på hjemmekontor ikke får gjort jobben sin på dagtid, og må ta det igjen på kveld og natt.

Det forventes fra arbeidsgiver at man er "på" når man er på jobb, både på fysisk kontor og på hjemmekontor. Det er ikke mulig med barnehagebarn rundt beina. Jeg har heldigvis ungdom nå, så for meg har det gått fint, men da skolene stengte ned i mars 2020 var det 9.klassingen hos meg som måtte hjelpe broren i 6.klasse dersom han trengte hjelp. Jeg hadde rett og slett ikke tid til det.

Forstår godt at det er fortvilende med foreldre som sier barna skal i bhg i romjulen og så dukker de ikke opp, men slik har det vært også før pandemien. Da tenker jeg at bhg må ha en slags plan for hvordan de håndterer slike ting slik at det ikke skjer hver jul.

Kommunale bhg her i byen (i alle fall noen) åpner ekstra tidlig slik at folk som jobber på sykehuset skal rekke å levere barna før de starter på jobb. Men det er nok ikke slik så mange steder.

Gammel 30-12-21, 11:18   #93
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg kjenner jeg som forelder reagerer på dette foreldresynet. Man holder barnehagen åpen for å holde foreldrene happy? Man holder vel barnehagen åpen for at foreldre kan gå på jobb? Og mange, om ikke de aller fleste jobber KAN ikke gjennomføres med et barnehagebarn på slep. Være seg om du jobber på Kiwi, kjører buss, er lærer eller jobber på kafe? Skal foreldrene droppe å jobbe da? Jeg forstår naturligvis at hvis det enkelt kan fremskaffes en annen barnevakt så kan man i spesielle tilfeller benytte seg av det, men det er vel ikke tilfelle for de fleste? Og barna er vel ikke «sårbare», de er faktisk sårbare uten anførselstegn.

Jeg er enig med deg. Nei, barnehagen er ikke åpen for å gjøre foreldre happy, men for at man skal få gjort jobben sin. Og jeg antar at også barnehageansatte benytter andre tilbud i samfunnet som drives av foreldrene til barna.

Jeg vet det er knalltøft på dagtid i barnehage nå. Og i skolen. Men det er faktisk også knalltøft å ta igjen jobb på nattestid. Og det tror jeg faktisk mange i barnehage slipper. Som ansatt på skole drifter jeg et tilbud blant annet til barn av barnehageansatte. Og det er ikke dagen som har vært tøffest på skolen i pandemien. Det er alt annet, som ikke forsvinner og som alltid må gjøres på kveld og som med stengte tilbud for egne små barn gjør at kveld blir til natt. Og kveld har blitt til mange netter for alle jeg kjenner på hjemmekontor med små barn hjemme.

Når det er sagt, synes jeg det er uheldig at man har meldt på barm uten reelt behov i romjula slik at det kunne vært gitt mer fri. Det er alltid uheldig og ekstra i år.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 11:26   #94
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner det er irriterende at barn ikke kommer. Særlig nå. De som ikke gir beskjed burde muligens få en egen samtale med styrer. Man bør ihvertfall ga en plan for oppfølging, det er jo et gjentakende problem.

Gammel 30-12-21, 11:40   #95
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg skjønner det er irriterende at barn ikke kommer. Særlig nå. De som ikke gir beskjed burde muligens få en egen samtale med styrer. Man bør ihvertfall ga en plan for oppfølging, det er jo et gjentakende problem.

Jepp. Og jeg tenker at selv om dette er ekstra ille i år, bør det kanskje skilles bedre mellom denne problemstillingen, og oppfordringene til å bruke barnehagen så lite som mulig fordi vi er midt i en pandemi?

Gammel 30-12-21, 11:42   #96
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Og jeg tenker at selv om dette er ekstra ille i år, bør det kanskje skilles bedre mellom denne problemstillingen, og oppfordringene til å bruke barnehagen så lite som mulig fordi vi er midt i en pandemi?

Enig. For dette er alltid et problem.

Gammel 30-12-21, 11:53   #97
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Enig. For dette er alltid et problem.

Jeg antar at det ikke gjelder bare julen heller, emn også sommerferieukene og påske, for eksempel?

Gammel 30-12-21, 11:55   #98
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg antar at det ikke gjelder bare julen heller, emn også sommerferieukene og påske, for eksempel?

Sikkert. Jeg har jo bare erfaring som forelder, men vet at dette stadig har vært en greie.

Gammel 30-12-21, 12:16   #99
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er jeg også enig i. Gå i dialog med foreldre om barnet kommer eller ikke. Og så er jeg litt preget av et familiemedlem som tidligere jobbet i barnehage og snakket utrolig mye skit om foreldre. Vedkommende var ikke særlig nådig i beskrivelsen av hvor håpløst det var at noen leverte ungene først og hentet sist og dro hjem for å ligge på sofaen eller dra på shopping eller hva som helst. Noe som sannsynligvis ikke stemte, eller som kanskje var god nok grunn til at barnet hadde det bedre i barnehagen.

Ellers var jeg med min kontorjobb som mange mange andre her i en svært krevende situasjon i mars 2020 med ansvar for drift av datasystemer som skolene bruker i digital opplæring, med ekstremt mye opplæring og spørsmål og koordinering i ordniær arbeidstid (og resten av døgnet). Det var fryktelig krevende å ha et barnehagebarn hjemme, men jeg hadde heldigvis noen ungdommer også hjemme (på vgs) som kunne bidra, men hun gikk mye for lut og kaldt vann. Jeg var så glad hun var 6 år og ikke 2 år!! Og hun hadde jo hatt det bedre i barnhagen enn hjemme når vi som jobbet på hjemmekontoret var sykt opptatt.

Gammel 30-12-21, 12:48   #100
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Det er dette vi ser i barnehage som dere foreldre ikke ser. Det er mange som melder på for å ha barnehagen i bakhånd. Og hvert år sitter vi der med mange flere voksne på jobb enn vi trenger. Disse voksne kunne vi sendt ut på ferie eller avspasering. I stedet må vi gjøre unna avspaseringa når det er fullt med barn tilstede.

Jeg skjønner at det føles som en unødvendig beskjed å få. Det spiller på samvittigheten til den enkelte og kan føles ganske hardt om man faktisk ikke kan etterkomme ønsket. Men det er pakka der ute med foreldre som ikke får med seg beskjeder, skal ha det de betaler for (aka bruke plassen i hele barnehagens åpningstid), bare tenker på egen situasjon, ofte glemmer matpakke eller støvler. Så tenker at beskjeden om "de som kan" må tolkes på samme måte som man tolker fellesmeldinger om "husk å send med klær etter vær og sesong"; det gjelder ikke meg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.