Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-07, 11:18   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Du spør "har det virkelig blitt slik"? Igjen, med bakgrunn i "gode gamledager" da det ikke var slik? Det er vel det du mener. Fordi mor da ikke var likestilt og gikk hjemme og passet barn?

Selvsagt blir du provosert av mitt tidligere innlegg, du føler deg truffet, hva?

Jeg driter i gamle dager, jeg blir bare mildt sagt oppgitt over foreldre som klager over ettåringen som kjeder seg hjemme, og som MÅ i barnehage.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 09:37   #2
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg leser stadig vekk slike utsagn, og jeg synes det er trist. Har det virkelig blitt slik? Klarer vi ikke (eller har vi bare mistet troen på) å ta oss av egne barn?

Det har vel ingenting med hva man klarer, det er vel snarere slik at mennesker er veldig forskjellige og velger den løsningen som passer best for dem. Jeg kunne heller aldri tenkt meg å vært hjemme utover permisjonstiden (ihvertfall ikke på fulltid). Det er ikek dermed sagt at jeg ikke hadde klart å ta meg av mitt eget barn. Om jeg, eller LøveMannen, måtte hadde vi selvfølgelig klart å være hjemme med LilleVenn og fått det til å fungere helt fint. Men for oss er ikke det den optimale løsningen....

Jeg tror ikke det er bra for ungene heller om mamma eller pappa er hjemme fordi de 'må' og ikke fordi det er noe de ønsker.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 14:43   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg leser stadig vekk slike utsagn, og jeg synes det er trist. Har det virkelig blitt slik? Klarer vi ikke (eller har vi bare mistet troen på) å ta oss av egne barn?

Du skjønner ikke at ikke alle liker å være hjemmeværende med barn, jeg skjønner ikke at ikke alle elsker matematikk og ser logikken i algebra. Folk er forskjellige. Noe er medfødt, noe er miljø, men alle kan ikke trives med det samme arbeidet. Jeg syns det er fryktelig kjedelig å aktivisere småbarn, men kan gjerne undervise 15-åringer i matematikk. For deg er det kanskje omvendt. Hvorfor skal du presse meg inn i din rolle?

Jeg klarer fint å ta meg av barnet mitt, men jeg trives ikke med den jobben. Derfor har jeg ansatt kompetente fagfolk til å gjøre det for meg. Du syns kanskje det høres kaldt og kynisk ut, men for meg og mitt barn er det den beste løsningen. Hvis det neste barnet ikke er en person som trives i barnehagen, gjør vi det anderledes. Da kan f.eks. min mann være hjemme med ham/henne i en periode. Jeg syns det viktigste er å legge til rette for mine barn og min familie, ikke å følge opp firkantete prinsipper.

Barna mine MÅ ikke i barnehagen, men for den ettårige personen jeg bor sammen med er det et strålende sted å være.
Jenta mi var forresten førstemann i barnehagen i dag. Hun våknet kl 0510, og godtok å kose en liten stund. Hun har ikke noe språk ennå, så hun vinker når hun vil dra i barnehagen. Kl 0630 begynte hun å vinke. Kl 07 vinket hun mens hun sto ved døra og hylte. Kl 0715 hoppet hun opp og ned på hodet til mannen i senga mens hun vinket med begge hendene. Kl 0730 (da barnehagen åpnet) stormet hun inn døra uten å se seg tilbake.
Vi henter henne ikke før kl 16, for da blir hun sur hele kvelden og godt utover morgendagen. Så for utenforstående er vi sånne fryktelige foreldre som leverer først og henter sist, og lar barna være nesten 9 timer i barnehagen og vansmekte.

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 15:13   #4
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Vi henter henne ikke før kl 16, for da blir hun sur hele kvelden og godt utover morgendagen. Så for utenforstående er vi sånne fryktelige foreldre som leverer først og henter sist, og lar barna være nesten 9 timer i barnehagen og vansmekte.

Hvorfor blir hun sur resten av kvelden hvis du henter før? Og hvordan er helgene? Blir det dryge timer sammen? Innrømmer at jeg er sjokkert over 9 timers dagen ja. Og hun er bare 1 år?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 15:39   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg klarer fint å ta meg av barnet mitt, men jeg trives ikke med den jobben. Derfor har jeg ansatt kompetente fagfolk til å gjøre det for meg. Du syns kanskje det høres kaldt og kynisk ut, men for meg og mitt barn er det den beste løsningen. Hvis det neste barnet ikke er en person som trives i barnehagen, gjør vi det anderledes. Da kan f.eks. min mann være hjemme med ham/henne i en periode. Jeg syns det viktigste er å legge til rette for mine barn og min familie, ikke å følge opp firkantete prinsipper.

Barna mine MÅ ikke i barnehagen, men for den ettårige personen jeg bor sammen med er det et strålende sted å være.
Jenta mi var forresten førstemann i barnehagen i dag. Hun våknet kl 0510, og godtok å kose en liten stund. Hun har ikke noe språk ennå, så hun vinker når hun vil dra i barnehagen. Kl 0630 begynte hun å vinke. Kl 07 vinket hun mens hun sto ved døra og hylte. Kl 0715 hoppet hun opp og ned på hodet til mannen i senga mens hun vinket med begge hendene. Kl 0730 (da barnehagen åpnet) stormet hun inn døra uten å se seg tilbake.

Men hvorfor i all verden får dere barn da? Hvis det er en jobb du ikke trives med, og du foretrekker å ansette folk for å ta seg av barnet?

Er det bare et statussymbol? Barn er noe man må ha?

Hvis noen hadde anskaffet seg en hund på de premissene ville jeg meldt dem til dyrevernsnemnda.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 23:52   #6
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Hvor utbredt det er kan jeg ikke svare på, men jeg har lest om det i media osv. Orker ikke å finne link eller annet som kan gi bedre svar akkurat nå siden jeg snart skal legge meg.

Gammel 05-10-07, 00:01   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke sikker på om man var så mye mer med hverandre før. Det har vært noen diskusjoner på det tidligere. Ungene gikk laus hjemme mens foreldrene jobbet, og av og til var det ikke ufarlige jobber heller.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 00:06   #8
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg er ikke sikker på om man var så mye mer med hverandre før. Det har vært noen diskusjoner på det tidligere. Ungene gikk laus hjemme mens foreldrene jobbet, og av og til var det ikke ufarlige jobber heller.

Oki, har ikke nok kunnskaper til å kunne uttale meg der.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 00:11   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Oki, har ikke nok kunnskaper til å kunne uttale meg der.

Begge foreldrene mine f.eks. har vokst opp med at andre enn foreldrene har passet på dem. Ene bestemora mi var i full jobb, og hun andre hadde ikke så god helse.

Begge bestemødrene til mannen min var også i jobb. Svigermoren min ble forresten forsøkt kvalt av "dagmammaen".

Det som kanskje var bedre før var ordningene de hadde dersom mor ikke var istand til å ta seg av barna, som husmorvikar etc. Er man i permisjon fra arbeid nå så mister man alle rettighetene man hadde som arbeidstaker.

Gammel 05-10-07, 00:16   #10
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har inntrykk av at man før var mer sammen og gjorde hver sine greier, mens man nå er flinkere til å vie hverandre oppmerksomhet når man først er sammen også.

Jeg har inntrykk av at man snakket mer til enn med barna før.

Men når foreldre forteller om noe de, til tross for fremskritt og alle privilegier, opplever som vanskelig og problematisk så synes jeg man bør ta det på alvor. Jeg tror ingen er tjent med et samfunn der folk slutter å si ifra om noe som er vanskelig fordi de er redde for å fremstå som sutrete, noen som har valgt "feil" osv.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 00:22   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Innføring av 6-timersdag ville nok løst litt av den dårlige samvittigheten tror jeg.

Gammel 05-10-07, 00:26   #12
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Innføring av 6-timersdag ville nok løst litt av den dårlige samvittigheten tror jeg.

Jupp-

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 01:38   #13
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min mann jobber nå i offentlig sektor og de har fikk innført 30 minutters fleksitid og denne må de jobbe inn igjen PÅ jobben.
Altså de kan ikke ta med jobben hjem.

Denne fleksitiden bruker han opp på ettermiddagen slik at han og jeg kan overlappe hverandre på ettermiddagen når jeg må på jobb.
Han må slutte tidligere på jobb for at jeg skal rekke min.

Min mann leverer minsten 07.30 og henter han 16.00 (pga han må jobbe inn fleksitiden sin) så han er ofte ikke hjemme før 16.30 når jeg ikke skal på jobb.

Så er det full rulle frem til leggetid kl 19.00

Ikke alle er heldige å ha kort vei til jobb og barnehage/skole ha fleksitid etc..

Nå er vi heldige som får han han hjemme 3 og 4 uker i strekk uten å jobbe, da blir det bedret tid som familie.
Da jobber ikke jeg mens han er på jobb (2 uker i strekk) og jeg kan jobbe litt når han er hjemme så jeg kommer meg litt ut og får brukt hodet mitt.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 11:36   #14
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

lisa: man kan ha barnehageplass til en 4 åring, men ikke full tid. Min 5 åring går 3 dager i uken og de to andre dagene er vi i åpen barnehage og da er jeg sammen med dem. Jeg er veldig mye i den barnehagen med 120 barn og jeg ser da godt hvor slitsomt mange av de ungene har det. Spesielt de som kommer 06.45 og blir hentet 17. Jeg vil ha mest mulig våkentid med mine egne, og har vært heldig som kunne være hjemme.

Gammel 05-10-07, 11:39   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

lisa: man kan ha barnehageplass til en 4 åring, men ikke full tid. Min 5 åring går 3 dager i uken og de to andre dagene er vi i åpen barnehage og da er jeg sammen med dem. Jeg er veldig mye i den barnehagen med 120 barn og jeg ser da godt hvor slitsomt mange av de ungene har det. Spesielt de som kommer 06.45 og blir hentet 17. Jeg vil ha mest mulig våkentid med mine egne, og har vært heldig som kunne være hjemme.

Hakk i plata macy, dette har vi vært gjennom utallige ganger før. Jeg snakker ikke om barn som er i bhagen fra 0645 - 1700. Jeg tror det er ytterst få barn som er det. (Det er ulovlig i vår bydel).
Hvor mange barnehager har 120 barn? Det har jeg aldri vært borti.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Hvis din erfaring med bhager er basert på dette eksemplet som du hele tiden bruker så forstår jeg nok dine valg. De bhagene rundt oss har 3 avdelinger og har en helt annen hverdag en de bhagene du hele tiden referer til.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 11:50   #16
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hakk i plata macy, dette har vi vært gjennom utallige ganger før. Jeg snakker ikke om barn som er i bhagen fra 0645 - 1700. Jeg tror det er ytterst få barn som er det. (Det er ulovlig i vår bydel).
Hvor mange barnehager har 120 barn? Det har jeg aldri vært borti.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Hvis din erfaring med bhager er basert på dette eksemplet som du hele tiden bruker så forstår jeg nok dine valg. De bhagene rundt oss har 3 avdelinger og har en helt annen hverdag en de bhagene du hele tiden referer til.

Lisa: verden er større enn din bydel. Hos oss er regelen maks 10 timer i barnehagen pr. dag. Altså ett helt kvarter mindre enn det du her fremhever som ulovlig, usannsynlig og urealistisk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 11:52   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Lisa: verden er større enn din bydel. Hos oss er regelen maks 10 timer i barnehagen pr. dag. Altså ett helt kvarter mindre enn det du her fremhever som ulovlig, usannsynlig og urealistisk.

Så du sier at mange barn er i barnehagen 50 timer per uke?

Gammel 05-10-07, 11:53   #18
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men selv om det er lov så er det vel ikke til å stikke under en stol at de allerfleste barna ikke sitter der fra barnehagen åpner til den stenger?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-07, 11:45   #19
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

lisa: Det er 4 avdelinger med tilsammen 120 barn. Ikke alle er der på likt selvsagt. Men en avdeling kan ha 42 unger på en dag. Min egen gutt går ikke i denne barnehagen, han går i en kortidsbarnehage med bare 18 unger. Du vet kanskje ikke at det faktisk er veldig mange barn som går fra 06.45-17.00 hver dag hele uken. Hvorfor kan vi ikke få snakke om dem? Har de en verdig hverdag? Hvordan blir livet deres etter barnehage slutt? Selv om du kanskje ikke ofrer dem en tanke, så gjør jeg det.

Gammel 05-10-07, 11:48   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

lisa: Det er 4 avdelinger med tilsammen 120 barn. Ikke alle er der på likt selvsagt. Men en avdeling kan ha 42 unger på en dag. Min egen gutt går ikke i denne barnehagen, han går i en kortidsbarnehage med bare 18 unger. Du vet kanskje ikke at det faktisk er veldig mange barn som går fra 06.45-17.00 hver dag hele uken. Hvorfor kan vi ikke få snakke om dem? Har de en verdig hverdag? Hvordan blir livet deres etter barnehage slutt? Selv om du kanskje ikke ofrer dem en tanke, så gjør jeg det.

Det blir for dumt Macy. I Oslo kommune har du ikke lov engang å ha barnet i bhagen i så mange timer hver dag så hvis du baserer ditt skrekksyn på barnehager på disse få tilfellene så deg om det.

Kan jeg spørre om du hater skoler like mye som bhager? Skal du undervise barna dine hjemme?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.