Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 20:20   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Alkoholfrie soner og man har et anstrengt forhold til alkohol? Jøss.

Ja, absolutt. Hvis man mener at den festlige anledningen må være alkoholfri fordi det er barn tilstede, har man et anstrengt forhold til alkohol. Man kan selvsagt velger å ikke servere alkohol, fordi man ikke har lyst på, eller hva har du, men det blir noe annet.

Gammel 24-04-08, 20:30   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, absolutt. Hvis man mener at den festlige anledningen må være alkoholfri fordi det er barn tilstede, har man et anstrengt forhold til alkohol. Man kan selvsagt velger å ikke servere alkohol, fordi man ikke har lyst på, eller hva har du, men det blir noe annet.

Selvsagt har man ikke det. Det at man velger NOEN soner som involverer barn som alkoholfrie, har da ikke noenting med å være anstrengt å gjøre. Vrøvl.

Gammel 24-04-08, 20:32   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Irma sa det veldig bra.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:45   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt har man ikke det. Det at man velger NOEN soner som involverer barn som alkoholfrie, har da ikke noenting med å være anstrengt å gjøre. Vrøvl.

Klart noen soner må være alkoholfrie. Det er forbudt å servere alkohol på enkelte offentlige steder. Jeg ville f.eks. ikke servert alkohol i en fest for idrettslaget eller i en barnebursdag med bare tiåringer. Det sier seg selv. At man velger å kutte ut alkoholen i private anledninger, med flere voksne til stede fordi det er barn der og fordi man mener "barn og alkohol ikke hører sammen" vil si å ha et anstrengt forhold til alkohol. Dette er mine meninger, at du betegner dem som vrøvl driter jeg i, du er uenig og det er helt greit.

Gammel 24-04-08, 21:29   #5
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, absolutt. Hvis man mener at den festlige anledningen må være alkoholfri fordi det er barn tilstede, har man et anstrengt forhold til alkohol.

Dåp og konfirmasjon er en høytidelig anledning!
Det passer seg dårlig at voksne drikker alkohol mens barna løper rundt.
Dåp og konfirmasjon feires som oftest om DAGEN, og da er det vel ikke så vanlig å drikke alkohol uansett?? Folk kjører bil, og skal etterpå hjem og legge barna sine.

Her på FP er det mange som ikke engang kjører bil 3 timer etter å ha drukket en øl/eller ikke kjører hele neste dag heller, men å drikke alkohol midt på dagen i et selskap hvor det er masse barn tilstede er greit?

Gammel 24-04-08, 21:42   #6
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Mener å huske at det ble servert alkohol i min konfirmasjon ... Jeg har kun vært i en dåp, den var tidlig på ettermiddagen en søndag og var alkoholfri. Helt naturlig, synes jeg. Men at det ikke skal gå an å servere alkohol i et selskap der det er barn mener jeg, som så mange andre her, høres helt corny ut.

Hvor går grensen for skjerming mot alkohol? Er det at voksne ikke kan drikke noe alkoholholdig på fest nok? Hva med et glass vin til maten en lørdagskveld? Er det greit etter at barnet/a har lagt seg? Må man gjemme glassene og flaska hvis de våkner og kommer ut i stua? Det ville i så fall gitt et ganske anstrengt forhold til alkohol, tror jeg. Og hvordan forklarer man at de voksne drikker riktignok øl, men den er uten alkohol så da er det greit? Det må jo være vanskelig for små barn å forstå?

Jeg er forøvrig enig i poenget til Irma, det er viktig å vise at kos ikke er det samme som alkohol og at det derfor ikke skal ledsage festlig lag hver gang. Men det er noe ganske annet enn å være prinsipielt imot. Hvis man nå engang er en foreldrer som nyter alkohol i ny og ne, tror jeg det er greit at det skjer i det åpne, der det er naturlig, heller enn at øl og vin er noe det hviskes om og som tas fram i all hemmelighet.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:42   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Dåp og konfirmasjon feires som oftest om DAGEN, og da er det vel ikke så vanlig å drikke alkohol uansett?? Folk kjører bil, og skal etterpå hjem og legge barna sine.

Her på FP er det mange som ikke engang kjører bil 3 timer etter å ha drukket en øl/eller ikke kjører hele neste dag heller, men å drikke alkohol midt på dagen i et selskap hvor det er masse barn tilstede er greit?

Høytidelig, festlig for meg er det samme greia egentlig.

Jeg ser ikke noen grunn til at vin må drikkes på kvelden, og i skjul. Ja jeg kunne funnet på å servert champagnefrokost 17 mai også uten å sett noe galt i det. Det er snakk om sjeldene tilfeller. Jeg er vel mer enn normalt måteholden selv, drakk et glass vin julaften tror jeg muligens.

Å kjøre etter å ha drukket vin er ikke aktuelt, men med mitt forbruk er dagen etter som oftest greit (1-2 glass vin max). Jeg ser ikke noe motsetningsforhold her overhode.

Mazungen og jeg spiste lunsj med moren min på Solsiden i går, og grøss og gru, gamla drakk et glass rødvin. Jeg serverer gjerne vin til maten når jeg har gjester, også om det er til lunsj.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:42   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er rart at noen synes det er fint med alkohol til god mat, selv på dagtid. Jeg synes heller ikke det er galt å ta seg et glass øl selv om det er barn i nærheten. Når det gjelder bilkjøring så kommer man ofte to voksne sammen til selskap, og da er det uansett en som kan være kjørbar/alkoholfri. Jeg ville ikke servert alkohol i dåp eller konfirmasjon ut i fra mine prinsipper, men er i utgangspunktet mest opptatt av helhetlig alkoholholdning, ikke om man en gang i blant drikker alkohol på dagtid eller i nærheten av barn.

Gammel 24-04-08, 21:47   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke sammenlikningen din? Ikke alle kjører da bil? Dessuten trengs det bare én sjåfør pr bil. Og det er da stor forskjell på å føre et motorisert kjøretøy og sitte stille på en stol.

Gammel 24-04-08, 21:58   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Gammel 24-04-08, 22:01   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er nettopp slike innlegg som dine som gjør at man reagerer. Jeg blir rett og slett litt tverr.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 22:18   #12
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kjører ikke bil samme kveld som jeg har smakt alkohol. har jeg vært full så har jeg holdt meg unna bilkjøring til langt på kveld dagen derpå også, full for meg vil ikke si dritings, men at jeg er i godt humør.

Men jeg synes det er greit å kunne smake alkohol selv om det er barn til stede.

Men vi har ikke servert alkohol i dåp og konfirmasjon fordi det har blitt feiret på en søndags ettermiddag, og veldig mange kjører bil hjem igjen. dessuten så har vi noen i familien som det har vært naturlig å be som har alkoholproblem, og som kanskje ikke ville vært måteholden og da blir det fort utrivelig.

Gammel 24-04-08, 22:29   #13
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men JA vi hadde alkohol i vår dåp for sønnen vår. Mannen er dansk, og har et mer avslappet forhold til begrepet alkohol enn mange nordmenn. Man drikker ikke for å bli full. Man drikker for å nyte et glass.

Det var en varm sommerdag, vi satt alle på langbord på gresset i hagen, stemningen var -mye takket være det gode været- avslappet, mange var barbeint, vi spilte litt kongespill, vi hadde buffet med salater og vi servete kald hvitvin. Vi hadde ca 20 fra Norge, og 15 fra Danmark på besøk og disse bodde hos familie og venner/naboer i nærheten. (dvs de gikk hjem)

Ser ikke at det var noe galt i det. Mange drakk bare Farris, og vann, og noen drakk vin. Merket ikke forskjell på hvem som drakk hva.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 22:29   #14
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Den sammenligningen der blir jo helt søkt. Det er forbudt ved lov å kjøre bil etter å ha drukket alkohol. Det er ikke forbudt å drikke et glass vin i nærheten av barn.
Og hvorfor i all verden passer det seg ikke og kose seg med et glass vin når det er barn tilstede?? (snakker da selvfølgelig ikke om fyll, men et glass vin til maten)
Og mener du at alkohol kun kan nytes på kveldstid??

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:24   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde ikke alkohol i dåpen til barna men har vært i både dåp og konfirmasjon med champagne og vinservering.

Gammel 24-04-08, 20:20   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Tror det som mentes med alkoholfrie soner var at det er like naturlig å servere alkohol som å ikke gjøre det, ergo det er ingen selvfølge at man må bare fordi det er selskap/17.mai/jul etc, men man KAN ha alkohol likevel av og til.

Gammel 24-04-08, 20:26   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Jeg serverte ikke Munkholm, vørterøl, lettøl eller noe annet som lignet øl i mine barns dåpsselskap. Og svigers furta for det.

For min del er det helt uaktuelt med alkohol til dåp, konfirmasjon, bursdager o.l. hvis barna mine er tilstede, og da synes jeg det blir litt krampe å skulle ha vin eller øl i alkoholfri form som trøst for alkoholen man ikke får... Min samboer har en onkel som sjelden er edru. I tillegg har jeg vokst opp i en familie der flere av de voksne påstår at de har et begrenset inntak av alkohol i slike anledninger, men som har alt annet enn et begrenset inntak ... Dette legger nok mye lista for meg; heller for lite alkohol enn for mye, når barn er tilstede. Slev om det kanskje ikke alltid er fyll det er snakk om..

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Forbrukerkverulant: Det må jeg si jeg syns er helt corny! Det må da være greit at folk liker SMAKEN av øl? Er det alkoholfritt så er det da alkoholfritt - det kan da ikke være noe problem at det LIGNER alkohol.

Når det er sagt: Jeg har ganske stor forståelse for at noen blir corny og sære når de har en historie med alkoholmisbruk i familien. Men jeg håper du ser at det ER sært.

Polyanna sa det, så da slipper jeg. :lat:

Vi har som sagt ikke hatt alkohol i verken barnedåp eller konfirmasjon, mye på grunn av familiemedlem som ikke tåler dette og at tidspunktet for selskapet har vært sånn at det (for oss) er unaturlig med den type drikke. Munkholm har vi servert, da det er flere som liker smaken av øl.

Gammel 24-04-08, 20:34   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Tror det som mentes med alkoholfrie soner var at det er like naturlig å servere alkohol som å ikke gjøre det, ergo det er ingen selvfølge at man må bare fordi det er selskap/17.mai/jul etc, men man KAN ha alkohol likevel av og til.

Ja, dette er det jeg mener.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-04-08, 20:47   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, barn og alkohol hører nå engang ikke sammen. Det sier loven også.

Gammel 24-04-08, 20:56   #20
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Vel, barn og alkohol hører nå engang ikke sammen. Det sier loven også.

Loven regulerer ikke private sammenkomster. Hvilken lov sikter du til, forresten?

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.