Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-08, 14:09   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Datteren til Mim kan mer enn meg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:10   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

jeg kan lære deg vri åtter.

Gammel 22-08-08, 14:11   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Gammel 22-08-08, 14:14   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg _kan_ vel strengt tatt mye av dette. Vaske gulv og sånt. Det skjer bare ikke så ofte.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:18   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir helt matt av hva jeg leser her, for mye av dette er ting JEG ikke kan nå engang i en alder av 38.

Jeg lærte absolutt ikke nok som barn. Jeg hadde ikke varierte plikter, bare de samme om og om igjen (ta oppvasken, skrelle poteter). Så jeg er fortsatt veldig hjelpesløs når det gjelder å gjøre praktiske ting. Jeg ønsker derfor å lære barna mine MYE mer enn hva jeg lærte, men jeg tror jeg må minne meg selv på dette. Nettopp fordi jeg selv ikke opplevde det i min barndom/ungdom, så har jeg ingen referansepunkter. Jeg har ingen spesiell liste jeg følger, men jeg prøver å ta tak i ting når jeg merker at det er ting fjortenåringen ikke kan, som jeg mener han burde kunnet. Også gremmes jeg stadig vekk når jeg finner ut at det er ting jeg ikke har lært han, så jeg må nok ta meg selv i nakken.

Femåringen har spesielle behov, så han kan sikkert mye mindre enn sine jevnaldrende, men vi prøver å få han til å hjelpe til med småtterier i heimen. Hvor mye jeg forventer at han skal lære, kan jeg ikke si noe om. Det hele er avhengig av hvordan han utvikler seg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:26   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen fasit, men jeg har lært alt dette og datteren min lærer alt dette ved å gjøre ting sammen. Jeg ble dratt med i alt som ble gjort hjemme og gjør det samme overfor henne. Jeg er oppvokst i et hjem der det er uakseptabelt å ikke bidra, og der man byr seg til, spør om det er noe man kan gjøre og tar i et tak. Og der man også ble gitt en høygaffel, en melkemaskin, en potetskreller, en skurekost eller skiftnøkkel og beskjed om å løse en dertil passende oppgave. Å oppleve den mestringen det er å sy en rull, rygge traktor med henger, dra ut en kalv, stryke en skjorte eller lage en middag alle liker når man er ganske liten er enorm! Nå har vel ikke alle kalver som skal dras ut, men et hjem er fullt av oppgaver og det er deilig å bidra.

Gammel 24-08-08, 03:33   #7
tiril
Passiv

Standard

Min sønn på 12 lærte å svømme som 4 åring, gjekk 3 mil på ski som 6 åring, står slalom, tok i mot lamb som 5 åring, laga klar og satte opp musefelle som 4 åring. Han kan vaske kler, vaske golv,tørke støv og anna husarbeid.
Kan sløye fisk og har gjort det sidan han gjekk i bhg, kan fiske. Har ganske god kontroll over pengane sine, god oppførsel. La meg sjå...nermast perfekt og utlært trur eg.
Han kan lage en god salat,koke poteter, steike kjøttdeig og lage enkel middag/kaker.
I motsetning til meg, som ikkje kunne en dritt når eg flytta heimatt i fra som 16 åring(kunne svømme og gå på ski altså). Hadde ei heimeværande mor, og foreldre med god økonomi. Fekk aldri sleppe til heime med nokon ting, og trudde at lommeboka aldri vart tom. Hadde og ei bratt læringskurve når eg flytta ut. Men jammen lærer en seg det man må likevel.
Eg har hatt sommarjobb sidan eg var en neve stor, og til neste år skal storebror få jobbe litt utanfor heimen. Økonomi er han flink til, og eg håper at det fortsetter.

Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:21   #8
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg kjente meg muligens litt for godt igjen, her.

Gammel 22-08-08, 14:17   #9
MillyMollyMandy
Aktiv

MillyMollyMandy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Nå er jenta mi 16, hun er flink skolemessig, kan sikkert lage middagen sin selv, iallefall kan hun bake for det gjør hun og venninnene minst en gang i uka, samles hjemme og eter kaker...(ingen anoreksia på de nei..)Vasking, økonomisk planlegging, evne til å se egne begrensninger og ivareta eget søvnbehov er ting hun definitivt bør jobbe med...

Jeg vil gjerne at hun skal kunne ivareta seg selv slik at hun hadde levd godt om hun måttet flytte på hybel. Å ta valg som ikke setter henne i fare eller som gjør helsa hennes dårlig.

Jeg synes synd på de 16 åringene hun har i klassen som har måttet flytte hit til byen å bo alene på hybel fordi de kommer fra bygda og ikke har skoletilbud der...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:11   #10
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim, jeg har tenkt å aktivisere enern litt i middagslaging fremover, og innlegget ditt var vel egentlig sparket. Har du noen forslag til enkle, sunne retter det er greit å starte med? Hun kan jo starte med det vi pleier å spise, men litt ny inspirasjon er greit å ha med.

Gammel 22-08-08, 14:16   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mim, jeg har tenkt å aktivisere enern litt i middagslaging fremover, og innlegget ditt var vel egentlig sparket. Har du noen forslag til enkle, sunne retter det er greit å starte med? Hun kan jo starte med det vi pleier å spise, men litt ny inspirasjon er greit å ha med.

Kjøttkaker, med eller uten saus, spaghettigryte, lasagne, fiskegrateng, lapskaus, grønnsakssuppe (fint nå om høsten), fiskeboller, potetmos og tomatsuppe er kjempegreit å starte med. Og wok. Hva liker hun selv, da?

Jeg har ofte med ungen i matlagingen og forteller henne hva jeg gjør og lar henne gjøre deler av matlagingen. Stå på krakk og røre, lar henne vaske, skjøre og styre på, og går det skeis, så går det skeis.

Gammel 22-08-08, 14:18   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Hun liker helst bare taco og pannekaker. Hun spiser heldigvis mer enn det, da. Og jeg tenkte at hun kanskje får inspirasjon til å ønske å spise mer variert om hun selv er med på å lage det.
De var faktisk mye mer med i matlaging tidligere, nå er tiden så knapp, så knapp. Det er aktiviteter og skole og lekser og hurramegrundt hele tiden.

Gammel 22-08-08, 14:21   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mine barn er ikke så gamle enda, men de hjelper til med å dekke bord, rydde av bordet, ta ut av oppvaskmaskinen, legge i vaskemaskinen, henge opp klær, tørke støv, vaske gulv og overflater.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 22:12   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stryker maks 1 gang i året. Nei nå lyver jeg. MANNEN stryker ca. en gang i året, kanskje to.

Gammel 22-08-08, 22:15   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg stryker fortsatt ikke klær, jeg er 34. Det er fullt mulig å leve et fullverdig, strykefritt liv.

Jeg er 34 og stryker nesten aldri. Det er et valg jeg har tatt, for jeg kan stryke om jeg vil. jeg synes det er bedre å la viljen enn evnen avgjøre hva jeg skal og ikke skal.

Gammel 22-08-08, 22:27   #16
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er 34 og stryker nesten aldri. Det er et valg jeg har tatt, for jeg kan stryke om jeg vil. jeg synes det er bedre å la viljen enn evnen avgjøre hva jeg skal og ikke skal.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 22:33   #17
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er sikker på at jeg kunne lære meg å stryke dersom det var behov for det. Ergo like viljestyrt. (Og de to gangene i året jeg må stryke noe, går det greit uten at jeg noen gang har lært det. (Så sant jeg finner strykejernet. ))

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 22:39   #18
Albertine
Passiv

Standard

Jeg var en ekstremt selvhjulpen attenåring og vil prøve å gjøre mine barn like godt rustet til å takle hverdagslivet som mine foreldre gjorde meg. (Grøss, dårlig setning!) Men noe må læres etterhvert også, man kan ikke forvente at de kan alt.

Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 22:43   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg KAN stryke, og jeg er enig i at barn bør kunne det. Jeg strøk hjemme fra jeg var rundt 10, og var nok flinkere da enn nå. Nå stryker jeg nesten aldri, men ja, jeg kan.

Jeg er opptatt av at barna mine skal klare seg selv når de er 18, og at de ikke er vant til å bli vartet opp. Vanlige huslige plikter de trenger for å kunne klare seg alene, samme med en viss økonomisk sans, er en selvfølge; men jeg synes at en god del økonomi må man regne med at ungene selv setter seg inn i etterhvert. Jeg kunne ingen skatteregler da jeg var 19, men jeg har da fått teken sånn etterhvert. Barn har ikke vondt av å måtte gjøre litt research selv på enkelte områder.

Jeg synes ikke det er viktig at barna mine nødvendigvis skal lære seg å skifte tennplugger og slikt, jeg kan det ikke selv. Men de må da gjerne få lære det hvis de vil. Jeg ønsker at de skal ha fritidsinteresser, og jeg vil at de skal kunne svømme, utover det håper jeg de finner noe de trives i. Jeg ser ikke på det som min oppgave at de skal lære så og så mye ballspill og klatring. Dette har jo med interesser og evner å gjøre. Jeg tenker egentlig at de fleste lærer seg mye av det de har anlegg for av seg selv. Selv er jeg elendig i ballspill og jeg synes hverken det er sosialt eller hyggelig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 23:03   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen her omgås meg om en 15-20 års tid: Hvis jeg noengang følger ungene mine i banken etter at de har blitt voksne - slå meg i hodet med noe hardt!!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.