|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
jeg kan lære deg vri åtter.
|
|
|
#5 |
|
Textrovert
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg blir helt matt av hva jeg leser her, for mye av dette er ting JEG ikke kan nå engang i en alder av 38.
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg har ingen fasit, men jeg har lært alt dette og datteren min lærer alt dette ved å gjøre ting sammen. Jeg ble dratt med i alt som ble gjort hjemme og gjør det samme overfor henne. Jeg er oppvokst i et hjem der det er uakseptabelt å ikke bidra, og der man byr seg til, spør om det er noe man kan gjøre og tar i et tak. Og der man også ble gitt en høygaffel, en melkemaskin, en potetskreller, en skurekost eller skiftnøkkel og beskjed om å løse en dertil passende oppgave. Å oppleve den mestringen det er å sy en rull, rygge traktor med henger, dra ut en kalv, stryke en skjorte eller lage en middag alle liker når man er ganske liten er enorm! Nå har vel ikke alle kalver som skal dras ut, men et hjem er fullt av oppgaver og det er deilig å bidra.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Min sønn på 12 lærte å svømme som 4 åring, gjekk 3 mil på ski som 6 åring, står slalom, tok i mot lamb som 5 åring, laga klar og satte opp musefelle som 4 åring. Han kan vaske kler, vaske golv,tørke støv og anna husarbeid. |
|
|
|
#8 |
|
sangfugl
|
|
|
|
#9 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Nå er jenta mi 16, hun er flink skolemessig, kan sikkert lage middagen sin selv, iallefall kan hun bake for det gjør hun og venninnene minst en gang i uka, samles hjemme og eter kaker...(ingen anoreksia på de nei..)Vasking, økonomisk planlegging, evne til å se egne begrensninger og ivareta eget søvnbehov er ting hun definitivt bør jobbe med... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Mim, jeg har tenkt å aktivisere enern litt i middagslaging fremover, og innlegget ditt var vel egentlig sparket. Har du noen forslag til enkle, sunne retter det er greit å starte med? Hun kan jo starte med det vi pleier å spise, men litt ny inspirasjon er greit å ha med.
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Kjøttkaker, med eller uten saus, spaghettigryte, lasagne, fiskegrateng, lapskaus, grønnsakssuppe (fint nå om høsten), fiskeboller, potetmos og tomatsuppe er kjempegreit å starte med. Og wok. Hva liker hun selv, da?
|
|
|
#12 |
|
saftig
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Hun liker helst bare taco og pannekaker.
|
|
|
#13 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Mine barn er ikke så gamle enda, men de hjelper til med å dekke bord, rydde av bordet, ta ut av oppvaskmaskinen, legge i vaskemaskinen, henge opp klær, tørke støv, vaske gulv og overflater. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg stryker maks 1 gang i året. Nei nå lyver jeg. MANNEN stryker ca. en gang i året, kanskje to.
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Jeg er 34 og stryker nesten aldri. Det er et valg jeg har tatt, for jeg kan stryke om jeg vil. jeg synes det er bedre å la viljen enn evnen avgjøre hva jeg skal og ikke skal.
|
|
|
#17 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er sikker på at jeg kunne lære meg å stryke dersom det var behov for det. Ergo like viljestyrt. (Og de to gangene i året jeg må stryke noe, går det greit uten at jeg noen gang har lært det. (Så sant jeg finner strykejernet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg var en ekstremt selvhjulpen attenåring og vil prøve å gjøre mine barn like godt rustet til å takle hverdagslivet som mine foreldre gjorde meg. (Grøss, dårlig setning!) Men noe må læres etterhvert også, man kan ikke forvente at de kan alt. |
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg KAN stryke, og jeg er enig i at barn bør kunne det. Jeg strøk hjemme fra jeg var rundt 10, og var nok flinkere da enn nå. Nå stryker jeg nesten aldri, men ja, jeg kan. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
|
![]() |
|
|