|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Mine barn skal kunne styre økonomien, ta konsekvensene av sine valg - både oppturer og nedturer, de skal kunne vaske klær, lage mat og klare seg godt alene, samtidig som de skal vite at de har en mamma og pappa som elsker dem betingelsesløst og alltid vil være der for dem.
![]() |
#82 |
Ustabil
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Bare en tanke, når jeg ser hva mange her i tråden forventer ved fylte 18. Var DERE så selvstendige da dere var 18? Greide dere selv, lagde all mat fra bunnen, styrte egen økonomi, skiftet sikringer og sløyde deres egen fisk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
Ja. Og jeg så hvor stor fordel det var i forhold til venner som ikke var selvstendige ennå. Det tror jeg er en av grunnene til at jeg har et bevisst forhold til det.
![]() |
#84 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg var ganske bortskjemt hjemme og skulle ønske jeg kunne mer da jeg flyttet langt hjemmefra for å studere da jeg akkurat hadde fylt 19.
![]() |
#85 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?10-åringen min kan selvsagt sløye fisk. I tillegg kan han stelle i stand fiskestanga selv. Når han har lært seg å steike fisken kan han nok flytte for seg selv. Da kan han skaffe seg mat selv, og helt gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg også! Her dubbes fint lite av tegnefilmer og lignende, alt sees på originalspråket. Dessuten snakker vi litt engelsk hjemme rett og slett fordi hun skal lære seg det. Italiensk også, men det tar vi etterhvert. Hun kan en god haug med engelske ord allerede, så det hjelper jo.
![]() |
#89 |
Leser
|
Jeg kunne nok ikke alt, men jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17. Bodde i en annen by, men var hjemme i helgene. Så jeg var i alle fall sånn nogenlunde selvhjulpen.
![]() |
#90 |
Off the map.
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?mine viktigste punkter.
![]() |
#91 |
Tankefull
|
Ja, kunnskapen til å kunne greie dette var der, selv om jeg ikke alltid valgte å bruke denne kunnskapen.
![]() |
#92 |
Tankefull
|
Samme her.
![]() |
#93 |
sangfugl
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg syns det er forskjell på hva ungene virkelig må kunne, og på hva jeg har lyst at de skal kunne.
![]() |
#94 |
Ustabil
|
Jeg er nok i samme kategori som deg, ja. Da jeg flyttet på hybel var læringskurven bratt, men jeg følte den aldri for bratt. Og jeg syns til og med at det var mye god læring i å lære på egenhånd. Jeg ser ikke noe poeng i å lære ungene mine "alt" før de blir 18, jeg tror det er bra for dem å lære av egen erfaring også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Mother of Dragons
|
Bah. Etter de er 18 skal de jo lære astrofysikk og hjernekirurgi, da bør strykeferdighetene være på plass.
![]() |
#96 |
Personlig pessimist
|
Ja, lær ham for all del det! Jeg står jo ved siden av bilen min og blafrer med øyenvippene til noen med sånne som deg som mor stopper for å hjelpe meg.
![]() |
![]() |
#97 |
Ustabil
|
Det kommer ikke jeg til å gjøre. Jeg kommer til å la både sønnen og datteren ta førerkort og skaffe seg bil. Og når de da må bytte til vinterdekk - her er jekken, lykke til. Jeg ser ikke poenget i å lære dem det før de faktisk står der og har bruk for det. SÅ vanskelig er det jo heller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Epikur
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Min datter som er seks kan:
![]() |
#100 |
Epikur
|
jeg kan lære deg vri åtter.
![]() |
|
|