Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-08, 09:33   #81
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Mine barn skal kunne styre økonomien, ta konsekvensene av sine valg - både oppturer og nedturer, de skal kunne vaske klær, lage mat og klare seg godt alene, samtidig som de skal vite at de har en mamma og pappa som elsker dem betingelsesløst og alltid vil være der for dem.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 09:42   #82
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Bare en tanke, når jeg ser hva mange her i tråden forventer ved fylte 18. Var DERE så selvstendige da dere var 18? Greide dere selv, lagde all mat fra bunnen, styrte egen økonomi, skiftet sikringer og sløyde deres egen fisk?

Da jeg var 18 bodde jeg hjemme ennå. Gikk på videregående, og mamma lagde middag stort sett hver dag. Jeg KUNNE lage mat, men slapp i det daglige fordi mamma gjorde det. Jeg visste hvor sikringsskapet var, og kunne sikkert skiftet en sikring hvis det var nødvendig. Men jeg hadde ikke egne penger og hadde ergo ikke lært å styre egen økonomi. Dvs i prinsippet visste jeg jo hvordan, men det var først etter å ha hatt egen økonomi og bodd for meg selv i noen år at jeg faktisk kunne det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 09:44   #83
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Bare en tanke, når jeg ser hva mange her i tråden forventer ved fylte 18. Var DERE så selvstendige da dere var 18? Greide dere selv, lagde all mat fra bunnen, styrte egen økonomi, skiftet sikringer og sløyde deres egen fisk?

Ja. Og jeg så hvor stor fordel det var i forhold til venner som ikke var selvstendige ennå. Det tror jeg er en av grunnene til at jeg har et bevisst forhold til det.

Gammel 22-08-08, 09:49   #84
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var ganske bortskjemt hjemme og skulle ønske jeg kunne mer da jeg flyttet langt hjemmefra for å studere da jeg akkurat hadde fylt 19.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 09:49   #85
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

10-åringen min kan selvsagt sløye fisk. I tillegg kan han stelle i stand fiskestanga selv. Når han har lært seg å steike fisken kan han nok flytte for seg selv. Da kan han skaffe seg mat selv, og helt gratis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 10:04   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er veldig opptatt av at barna skal lære seg andre språk, og gjerne engelsk så tidlig som overhodet mulig.

Jeg også! Her dubbes fint lite av tegnefilmer og lignende, alt sees på originalspråket. Dessuten snakker vi litt engelsk hjemme rett og slett fordi hun skal lære seg det. Italiensk også, men det tar vi etterhvert. Hun kan en god haug med engelske ord allerede, så det hjelper jo.
Da jeg var liten kunne omtrent alle ungene i gata ganske mye engelsk allerede da vi begynte på skolen. Jeg er overbevist om at det var mye pga. at vi nesten bare så på Sky Channel. Nå dubbes jo alt, og jeg synes ikke det er særlig positivt.

Gammel 22-08-08, 10:07   #87
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg glemte noe viktig - jeg er opptatt av at de skal utøve musikk i en eller annen form, i alle fall ha vært innom det i oppveksten.

Gammel 22-08-08, 10:17   #88
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var rimelig selvstendig som 18-åring ja, men ser at det er et par ting jeg hadde hatt nytte av å ha mer koll på som jeg gjerne vil at gutta skal kunne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 10:25   #89
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne nok ikke alt, men jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17. Bodde i en annen by, men var hjemme i helgene. Så jeg var i alle fall sånn nogenlunde selvhjulpen.

Grunnen til at jeg egentlig ikke er interessert i å lære opp barna mine kommer av at jeg (og også mannen min) har samme typer personlighet der. Vi er definitivt praktikere, jeg lærer fort, men har nesten ingen interesse av ting jeg ikke har praktisk bruk for. Nå som vi har bil har jeg plutselig begynt å lese motor, kikker på andre biler på veien, vurderer bilene jeg kjører i forhold til akselerasjon. Lese dekktester, finne ut hva disse tallene på motoroljen betyr etc Men da vi ikke hadde bil - for fire år siden - syntes jeg alle biler så like ut, jeg kunne nada og jeg var definitivt ikke interessert i å lære noe heller. Jeg har et par ting jeg har syntes vært gøy utenom, men det er heller lite. Jeg kjenner mange som synes det er gøy å lære noe for å lære noe, og jeg mistenker at Esme er av den typen.

Gammel 22-08-08, 10:39   #90
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

mine viktigste punkter.

Håndtere økonomi - at de faktisk skjønner hva en lavinnskuddsleilighet koster, og bare kjøper den om de har råd til den. Jo og så må jeg føye til at jeg skal sørge for at de SKJØNNER prosentregning. På jobben min er jeg bortimot den eneste som gjør det har jeg inntrykk av, og jeg synes ikke man kommer langt i livet uten å kunne det.

Lage seg mat, vaske klær osv, synes ikke de må være kjempeflinke, men sånn at de greier seg, resten får være opp til om de er spesielt interesserte eller ikke.

praktiske ting må noem andre lære dem desverre.Her i huset har de lært at man ringer til polakker.

Til sist så håper jeg at de vil lære bridge, da både pappan og jeg bruker mye tid på det, men dette får nå bli opp til dem.

jo og at vi har oppdratt dem til selvstendige vesener, men som samtidig er i stand til å tenke på andre.

Gammel 22-08-08, 11:15   #91
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Ja, kunnskapen til å kunne greie dette var der, selv om jeg ikke alltid valgte å bruke denne kunnskapen.

Gammel 22-08-08, 11:19   #92
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg var rimelig selvstendig som 18-åring ja, men ser at det er et par ting jeg hadde hatt nytte av å ha mer koll på som jeg gjerne vil at gutta skal kunne.

Samme her.
Oppvokst med kun mor.
Lærte alle de typiske husmortingene, men lite av det som ville vert en manns oppgaver i et hjem med ett tradisjonellt rollemønster.

Har tatt endel av dette igjen etter jeg ble voksen da.

Gammel 22-08-08, 11:22   #93
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Jeg syns det er forskjell på hva ungene virkelig kunne, og på hva jeg har lyst at de skal kunne.
Jeg forventer at de ved 18-årsalder er såpass oppegående at de kan greie det praktiske ved et hybelliv selv. Jeg forventer også at de kan kontakte offentlige kontorer for den hjelp/service de måtte trenge, og at de er trygg nok på seg selv til å søke hjelp når det er noe de ikke mestrer.
Selvsagt er det mangre praktiske ferdgiheter de bør kunne også, men jeg syns dette oppsumerer en god del.

I tillegg så ønsker jeg gjerne at de spiller et instrument. Jeg skjønner at de kan ha et utmerket liv uten, men jeg tror mange finner glede og nytte i å kunne mestre et instrument. Og da tenker jeg ikke på nivå for å slå gjennom på noe vis, men for å kunne bruke hjemme og eventuelt i jobbsammenheng om de har en jobb der det passer. Generelle ski- og turkunnskaper og -ferdigheter er også greit å ha med seg.

Gammel 22-08-08, 12:44   #94
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg kunne nok ikke alt, men jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17. Bodde i en annen by, men var hjemme i helgene. Så jeg var i alle fall sånn nogenlunde selvhjulpen.

Grunnen til at jeg egentlig ikke er interessert i å lære opp barna mine kommer av at jeg (og også mannen min) har samme typer personlighet der. Vi er definitivt praktikere, jeg lærer fort, men har nesten ingen interesse av ting jeg ikke har praktisk bruk for. Nå som vi har bil har jeg plutselig begynt å lese motor, kikker på andre biler på veien, vurderer bilene jeg kjører i forhold til akselerasjon. Lese dekktester, finne ut hva disse tallene på motoroljen betyr etc Men da vi ikke hadde bil - for fire år siden - syntes jeg alle biler så like ut, jeg kunne nada og jeg var definitivt ikke interessert i å lære noe heller. Jeg har et par ting jeg har syntes vært gøy utenom, men det er heller lite. Jeg kjenner mange som synes det er gøy å lære noe for å lære noe, og jeg mistenker at Esme er av den typen.

Jeg er nok i samme kategori som deg, ja. Da jeg flyttet på hybel var læringskurven bratt, men jeg følte den aldri for bratt. Og jeg syns til og med at det var mye god læring i å lære på egenhånd. Jeg ser ikke noe poeng i å lære ungene mine "alt" før de blir 18, jeg tror det er bra for dem å lære av egen erfaring også.

Jeg har lite tro på ideen om å lære av andres feil. Man må få lov til å begå en del feil helt på egenhånd også.

Gammel 22-08-08, 12:50   #95
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe poeng i å lære ungene mine "alt" før de blir 18, jeg tror det er bra for dem å lære av egen erfaring også.

Bah. Etter de er 18 skal de jo lære astrofysikk og hjernekirurgi, da bør strykeferdighetene være på plass.

Poenget er at jeg lurte på om flere var bevisste på dette, og hva de i så fall var bevisste på. F.eks når sønnen min skal ta sertifikatet så kommer jeg til å være bevisst på og sjekke at han kan skifte dekk, bruke startkabler, vedlikehold og hva han skal gjøre ved motorstans.

Gammel 22-08-08, 12:53   #96
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Bah. Etter de er 18 skal de jo lære astrofysikk og hjernekirurgi, da bør strykeferdighetene være på plass.

Poenget er at jeg lurte på om flere var bevisste på dette, og hva de i så fall var bevisste på. F.eks når sønnen min skal ta sertifikatet så kommer jeg til å være bevisst på og sjekke at han kan skifte dekk, bruke startkabler, vedlikehold og hva han skal gjøre ved motorstans.

Ja, lær ham for all del det! Jeg står jo ved siden av bilen min og blafrer med øyenvippene til noen med sånne som deg som mor stopper for å hjelpe meg.

Gammel 22-08-08, 13:00   #97
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det kommer ikke jeg til å gjøre. Jeg kommer til å la både sønnen og datteren ta førerkort og skaffe seg bil. Og når de da må bytte til vinterdekk - her er jekken, lykke til. Jeg ser ikke poenget i å lære dem det før de faktisk står der og har bruk for det. SÅ vanskelig er det jo heller ikke.

Gammel 22-08-08, 13:07   #98
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min datter som er seks kan:
Vaske badet (skjønner rekkefølge på kluter og sånn)
Vaske gulv
tørke støv
re opp seng
Rydde inn og ut av oppvaskmaskinen
Sette på vaskemaskin (hun kan programmene til vanlig kulørt 40 og hvit 60)
henge opp tøy
Skrelle gulrøtter
Smøre skiver
dekke bord
bake kake med litt hjelp
gå på ski (rekord er en mil)
gå langtur
plukke bær
luke
rake løv
spille idiot, svelte reven, vri åtter , ludo og yatzy
Svømme under vann, crawl og rygg
Også kan hun nesten sykle. Nesten er vår feil, for vi har hatt altfor lite tid til øving.

Når hun er ti-tolv forventer jeg at hun skal lage middag en gang i uken, at hun tar mer av renhold og klesvask, særlig egen klesvask. Jeg forventer også at hun behersker regler for ballspill, kan gå enda lengre turer og bære mer, stryke tøy, male, handle, snekre litt, lappe sykkel, rense fisk, lage gjærdeig, helst spille amerikaner og en del andre spill og kunne tape uten å oppføre seg inadekvat, gjerne spille et instrument eller noe, og at hun gjør det OK på skolen. Generelt kan vel ferdighetsnivået være så som så, så lenge innsatsen er bra.

Gammel 22-08-08, 13:09   #99
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Datteren til Mim kan mer enn meg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 13:10   #100
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Datteren til Mim kan mer enn meg.

jeg kan lære deg vri åtter.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.