Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bekreftet dere dåpsløftet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-08, 18:28   #81
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hmm, kan det være at du undervurderer dine medmennesker en smule her?
(Det er forresten så mange skilsmisser nå til dags. Kan det være mulig at folk rett og slett ikke fikk med seg at de avga et løfte? )

Synes du virkelig de to tingene kan sammenliknes?

Jeg er klar over at for noen er selve innholdet i dåpsseremonien veldig viktig og meningsfullt, men for temmelig mange er det sirkuset rundt - med tradisjoner, kjolen, forventninger fra fjern og nær, gaver og selskapet minst like viktig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 18:45   #82
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hmm, kan det være at du undervurderer dine medmennesker en smule her?

Jeg er redd noen barn ikke får med seg at lover noe i det hele tatt, langt mindre hva. Selv var jeg ganske uklar på detaljene til langt oppi barnehagealder.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 21:39   #83
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Selvsagt skal du få snakke om det du vil. Det er holdningene dine til folk som velger annerledes jeg reagerer på, ikke at du ikke kommer til å tale HEF sin sak overfor barna. Du sier at du ikke vil respektere deres valg dersom de velger annen konfirmasjon enn kirkelig, det er etter mitt syn ganske sneversynt. Du sprer i denne tråden rimelig firkantede fordommer, og viser liten toleranse overfor folk som har et annet livssyn enn deg. Jeg synes det er usjarmerende, og langt i fra humanistiske verdier som du påpekte at du ville forsøke å lære barna dine hjemme.

Jeg må si at det er litt morsomt at du på en ene siden snakker så fint om toleranse og respekt ovenfor andre mennesker og livssyn, men samtidig ville nektet gutten din å dra på gudstjeneste med barnehagen. Det virker heller som du er redd for alt som har med religion å gjøre.

Jeg vil påpeke at jeg aldri har sagt at jeg ikke ville respektere om noen av våre barn vil velge en borgelig konfirmasjon, men jeg vil ikke støtte det. Det er to forskjellige ting.

Sitat:

"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål
bevissthet om livssyn
evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar".

Jeg svarte annet, siden barnehagen her ikke har tradisjon for å gå i kirken til jul. Dersom tilbudet hadde vært der vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort. Skulle han ha gått, så ville jeg nok ha vært med. Antageligvis hadde vi takket nei til tilbudet.

(Hva gjør barna i barnehagen som ikke deltar på gudstjeneste? De har vel ingen tavle å tegne på? )

Gammel 12-12-08, 21:49   #84
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg må si at det er litt morsomt at du på en ene siden snakker så fint om toleranse og respekt ovenfor andre mennesker og livssyn, men samtidig ville nektet gutten din å dra på gudstjeneste med barnehagen. Det virker heller som du er redd for alt som har med religion å gjøre.

Ja, det er bare å more seg. Jeg har sagt det til det kjedsommelige, jeg synes ikke forkynning bør være en del av opplegget på skolen eller i barnehagen. Iallefall ikke slik situasjonen er i dag, at det kun er gudstjeneste som tilbys. Jeg har da aldri sagt at jeg ikke vil ta med barnet mitt i kirken selv? Har jeg? Det er skoleopplegget jeg kunne vært truende til å boikotte, litt avhengig av hvordan det ble gjennomført. Jeg er drittlei av å bli trykket inn i redd-for-religion-båsen og lite-tolerant-båsen fordi jeg ikke synes forkynnelse bør være det offentliges ansvar. Jeg er ikke i mot forkynnelse eller religion i seg selv, og er slett ikke redd. Jeg var sist i kirken i dag.

Gammel 12-12-08, 22:10   #85
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ønsker de derimot å konfirmere seg borgelig, eller bare ha et selskap uten å konfirmere seg, kommer jeg nok ikke til å støtte det. Det er i hvert fall slik jeg tenker i dag, om jeg endrer mening da er en annen sak. Siden jeg ser på konfirmasjonen som en bekreftelse av dåpsløftet, synes jeg borgelig konfirmasjon blir bare noe tull. Og selskap bare for å ha selskap synes jeg også er unødvendig.

Her kjenner jeg at jeg hisser meg litt opp. Jeg har nemlig foreldre som brukte samme argumentasjon. Jeg ønsket ikke å konfirmere meg i kirken og fikk ikke lov til å gjøre det borgerlig, for det var bare tull.

Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme
innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål
bevissthet om livssyn
evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar

Det håper jeg våre barn lærer på egenhånd av oss.

Vel, det virker på meg som om du gjør akkurat det motsatte.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Sikkert noget preget av at jeg har samme oppfatning og holdning til konfirmasjon som Tito, og av at jeg knapt kjenner noen som har gått til borgerlig konfirmasjon av andre grunner enn pengene.

De tre i min klasse som valgte å gå mot strømmen gjorde det ikke for pengene. Omtrent 100 % av dem som gjorde det i kirken gjorde det for pengene eller fordi det var forventet. Jeg tror jeg var den eneste som ikke konfirmerte meg i det hele tatt.

Ellers kan jeg vel bare signere Irma, jeg syns hun sier det glimrende. I likhet med Skilpadda og blå.

Gammel 12-12-08, 22:31   #86
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Man bekrefter ikke dåpsløftet i konfirmasjonsgudstjenesten. Det er rett og slett ikke en del av liturgien. Man blir bedt for, og liturgen legger hånden på hodet til konfirmanten.
Man trenger heller ikke være kristen for å melde seg opp som konfirmant. Når jeg hadde foreldremøter før konfirmasjonstiden begynte, sa jeg at poenget var å lære noe om det du var døpt til, for kirken forplikter seg på å lære alle døpte opp i den kristne tro.

Gammel 12-12-08, 22:37   #87
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Det er langt fra en myte eller misforståelse. Det er en bekreftelse av dåpsløftet. Om noen velger å legge noe annet i det enn det egentlig er, er en annen sak.

Men hvilken begrunnelse har du for å si det?

Gammel 12-12-08, 22:41   #88
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Min far er som sagt prest og han konfirmerer folk hvert år. Jeg snakket med ham nå og han sier at i dag er konfirmasjonen en forbønnshandling, og det er lagt opp til at hver enkelt kan velge selv hva de legger i konfirmasjonen. Men det er likevel en bekreftelse av dåpsløftet selv om de ikke direkte står og sier at de bekrefter det, og det er det som fremdeles er tanken bak konfirmasjonen. Så å kalle det en myte eller misforståelse er å ta litt vel mye i, selv om de har litt mindre fokus på denne bekreftelsen.

Oj sann. Det Er en forbønnshandling. Det er ikke noen bekrfeftelse. Det er slik at kirken legger mye mer vekt på betydningen av konfirmasjonsTIDEn enn DAGEN fordi det er gjennom konfirmasjonsTIDEN at man får opplæringen i den kristne troen.
Og ellers legges det vekt på at Gud bekrefter oss som mennesker.

Gammel 12-12-08, 22:45   #89
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

religiøs overbevisning, det var bare "standardvalget". De få jeg kjenner som valgte borgerlig konfirmasjon, de gjorde det derimot helt bevisst fordi de ikke ønsket å være med på en religiøs seremoni uten å være religiøse, og fordi de syntes opplegget til HEF var veldig bra. Så min erfaring er at borgerlige konfirmanter i større grad enn de kirkelige har tatt et bevisst valg, men jeg kan jo ikke uten videre påstå at det gjelder flertallet eller at det gjelder fremdeles.[/quote]

Mja. For en del er det vel slik. Men hjelpes hvor mange "oppgitte" foreldre jeg snakka med i telefonen som hadde "ventet" med dåp av barna sine forde de skulle få velge selv. Og når de da valgte kirkelig, som en del av de gjorde, var det litt krise hos foreldrene, siden barnet da måtte døpes.

Så for mange av de kirkelige konfirmantene var det et veldig bevisst valg som lå bak.

Gammel 12-12-08, 23:16   #90
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg googlet litt, og finner flere kristne sider som sier at det er gud som sier at i konfirmasjonen er det gud som bekrefter det løftet han gav i dåpen.

Gammel 12-12-08, 23:53   #91
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Mja. For en del er det vel slik. Men hjelpes hvor mange "oppgitte" foreldre jeg snakka med i telefonen som hadde "ventet" med dåp av barna sine forde de skulle få velge selv. Og når de da valgte kirkelig, som en del av de gjorde, var det litt krise hos foreldrene, siden barnet da måtte døpes.

Jeg kan jo legge til at det er godt over tyve år siden jeg ble konfirmert, og at jeg antar en del har forandret seg på akkurat det området. I min årsklasse var de aller, aller fleste døpt som småbarn, og det var rimelig uvanlig å velge borgerlig konfirmasjon - det var et veldig tydelig "statement". Etter hvert som dåpstallene har gått ned og fordelingen mellom kirkelig og borgerlig konfirmasjon har endret seg, antar jeg jo at det ikke er like entydig nå. Det var derfor jeg skrev at jeg ikke ville påstå at det er slik fremdeles.

Gammel 13-12-08, 09:01   #92
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er konfirmert borgerlig, så Nenne og Ru kan jo sette opp en til på lista over mennesker de kjenner som gjorde det uten å primært tenke på pengene. For meg var borgerlig konfirmasjon en veldig positiv opplevelse, og jeg fikk mye ut av kurset. Det var en god gruppe med ungdommer. Det var vel tre stykker som var "in it for the money" og som fordi de hadde foreldre som ikke var religiøse konfirmerte seg borgerlig. Hadde foreldrene vært kristne hadde de sikkert konfirmert seg i kirken i stedet. Vi hadde lange og engasjerte diskusjoner om fattighet, forskjeller i verden, religionenes rolle, etikk, moral, sex, miljøvern osv. Vi var flere i gruppa som enten var, eller seinere ble, aktive i Natur og Ungdom eller i partipolitiske ungdomsorganisasjoner. At ungdommer får en arena for å diskutere disse store spørsmålene i en alder hvor engasjementet er på topp og det ellers handler mye om karakterpress, merkepress og sexpress, det klarer jeg faktisk ikke å se på som verken unødvendig eller bortkastet! De fleste kulturer har en form for "overgangsrite", jeg synes det er naturlig at vi i vårt samfunn i vår tid har et humanetisk alternativ til den kristne konfirmasjonen. Og når det gjelder hvorvidt det er verre å gå et kurs over noen kvelder arrangert av HEF eller å ljuge på seg en gudstro for å få penger, så vet jeg hva jeg mener...

Gammel 13-12-08, 09:20   #93
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vel av de mest voksne her og for meg var det vel en bekreftelse av dåpsløftet, selv om det rent serimonelt var en forbønn.

Jeg fikk av mine foreldre beskjed om å bruke tiden før konfirmasjonen til å vurdere om jeg ville møte i kirken. De ønsket jeg gjennomførte undervisningen, selskap, pakker osv var uavhengig av mitt oppmøte i kirken. Min unge alder til tross var min konfirmasjon en bevisst handling og således en konfirmasjon (bekreftese) av mitt dåpsløfte.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 11:42   #94
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Det var vel tre stykker som var "in it for the money" og som fordi de hadde foreldre som ikke var religiøse konfirmerte seg borgerlig. Hadde foreldrene vært kristne hadde de sikkert konfirmert seg i kirken i stedet. Vi hadde lange og engasjerte diskusjoner om fattighet, forskjeller i verden, religionenes rolle, etikk, moral, sex, miljøvern osv. Vi var flere i gruppa som enten var, eller seinere ble, aktive i Natur og Ungdom eller i partipolitiske ungdomsorganisasjoner.

Jeg har lignende erfaringer som deg, jeg deltok i en skikkelig engasjert og fin gruppe. Lærte masse som fortsatt sitter klistret. Jeg hører at enkelte som har konfirmert seg kirkelig gjentar og gjentar hvilke holdninger de mener er spesielt for de borgerlige konfirmantene. Jeg synes det er snodig at vi som faktisk har gått igjennom opplegget (som iallefall den gangen var ganske omfattende) sitter med et annet inntrykk av motivasjonen for å velge denne varianten. Iallefall når det gjelder mengden av pengehungrige ungdommer.

Gammel 13-12-08, 11:44   #95
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa

Vi hadde lange og engasjerte diskusjoner om fattighet, forskjeller i verden, religionenes rolle, etikk, moral, sex, miljøvern osv

Det samme har man jo om man velger den kristne varianten, i hvert fall i den menigheten jeg kjenner til. Så veldig stor forskjell er det nok ikke.

Gammel 13-12-08, 11:46   #96
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Det samme har man jo om man velger den kristne varianten, i hvert fall i den menigheten jeg kjenner til. Så veldig stor forskjell er det nok ikke.

Poenget er vel ikke at det ene er så mye bedre enn det andre, at dette er en konkurranse? Det er to forskjellige alternativer. Det er du som har kalt opplegget og konfirmasjonen til HEF som tull.

Gammel 13-12-08, 11:49   #97
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er du som har kalt opplegget og konfirmasjonen til HEF som tull.

Nei, nå får du jammen gi deg. Det har jeg da aldri sagt!

Gammel 13-12-08, 11:59   #98
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Ønsker de derimot å konfirmere seg borgelig, eller bare ha et selskap uten å konfirmere seg, kommer jeg nok ikke til å støtte det. Det er i hvert fall slik jeg tenker i dag, om jeg endrer mening da er en annen sak. Siden jeg ser på konfirmasjonen som en bekreftelse av dåpsløftet, synes jeg borgelig konfirmasjon blir bare noe tull. Og selskap bare for å ha selskap synes jeg også er unødvendig.

Der har du meg også ...

Sikkert noget preget av at jeg har samme oppfatning og holdning til konfirmasjon som Tito, og av at jeg knapt kjenner noen som har gått til borgerlig konfirmasjon av andre grunner enn pengene.

Nei, nå får du jammen gi deg. Det har jeg da aldri sagt!

Nei, ikke direkte - men jeg fikk inntrykk av det når du skrev at du har samme syn på saken som Tito. Nå ser jeg i etterkant at Tito først har skrevet at borgerlig konfirmasjon bare er tull, og i etterkant skrev dette:

Sitat:

Men jeg kommer ikke til å snakke om at borgelig konfirmasjon er tull og tøys og forbudt eller noe sånt.

Ikke så lett å holde tunga rett i munnen når folk snakker i mot seg selv.

Gammel 13-12-08, 12:02   #99
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ru, jeg har da ikke sagt at det er et forskjell i temaene som diskuteres? Men jeg synes jo det er litt pussig dersom du synes det er en god idé om dette diskuteres innen rammen av kirken, men ikke noe vits i å diskutere for de som ikke er kristne? : peker på Tito-quoten du sluttet deg til:

Gammel 13-12-08, 12:07   #100
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Ru, jeg har da ikke sagt at det er et forskjell i temaene som diskuteres? Men jeg synes jo det er litt pussig dersom du synes det er en god idé om dette diskuteres innen rammen av kirken, men ikke noe vits i å diskutere for de som ikke er kristne? : peker på Tito-quoten du sluttet deg til:

Jeg vet du ikke har sagt at det er forskjell.
Årsaken til at jeg quotet deg var mest for å si ifra at det ikke bare er Bibel og de 10 bud som man lærer i kirken ...

Og det er ikke det at jeg ikke synes det skal være noe vits å lære om/diskutere dette andre steder.
Grunnen til at jeg ikke er særlig glad i, for å bruke det uttrykket, den borgerlige varianten tror jeg ikke jeg gidder å utbrodere noe videre.
Sånn bortsett fra at jeg ikke synes det må være alternativer til absolutt alt på hele jorden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.