|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?
Synes du virkelig de to tingene kan sammenliknes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er redd noen barn ikke får med seg at lover noe i det hele tatt, langt mindre hva. Selv var jeg ganske uklar på detaljene til langt oppi barnehagealder.
![]() |
![]() |
#83 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må si at det er litt morsomt at du på en ene siden snakker så fint om toleranse og respekt ovenfor andre mennesker og livssyn, men samtidig ville nektet gutten din å dra på gudstjeneste med barnehagen. Det virker heller som du er redd for alt som har med religion å gjøre.
![]() |
#84 |
Ekvilist
|
Ja, det er bare å more seg.
![]() |
#85 |
frakoblet
|
Her kjenner jeg at jeg hisser meg litt opp. Jeg har nemlig foreldre som brukte samme argumentasjon. Jeg ønsket ikke å konfirmere meg i kirken og fikk ikke lov til å gjøre det borgerlig, for det var bare tull.
Vel, det virker på meg som om du gjør akkurat det motsatte.
De tre i min klasse som valgte å gå mot strømmen gjorde det ikke for pengene. Omtrent 100 % av dem som gjorde det i kirken gjorde det for pengene eller fordi det var forventet. Jeg tror jeg var den eneste som ikke konfirmerte meg i det hele tatt.
![]() |
#86 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Man bekrefter ikke dåpsløftet i konfirmasjonsgudstjenesten. Det er rett og slett ikke en del av liturgien. Man blir bedt for, og liturgen legger hånden på hodet til konfirmanten.
![]() |
#87 |
Men hvilken begrunnelse har du for å si det?
![]() |
#88 |
Oj sann. Det Er en forbønnshandling. Det er ikke noen bekrfeftelse. Det er slik at kirken legger mye mer vekt på betydningen av konfirmasjonsTIDEn enn DAGEN fordi det er gjennom konfirmasjonsTIDEN at man får opplæringen i den kristne troen.
![]() |
#89 |
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?religiøs overbevisning, det var bare "standardvalget". De få jeg kjenner som valgte borgerlig konfirmasjon, de gjorde det derimot helt bevisst fordi de ikke ønsket å være med på en religiøs seremoni uten å være religiøse, og fordi de syntes opplegget til HEF var veldig bra. Så min erfaring er at borgerlige konfirmanter i større grad enn de kirkelige har tatt et bevisst valg, men jeg kan jo ikke uten videre påstå at det gjelder flertallet eller at det gjelder fremdeles.[/quote]
![]() |
#90 |
frakoblet
|
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Nå har jeg googlet litt, og finner flere kristne sider som sier at det er gud som sier at i konfirmasjonen er det gud som bekrefter det løftet han gav i dåpen.
![]() |
#91 |
flisespikker
|
Jeg kan jo legge til at det er godt over tyve år siden jeg ble konfirmert, og at jeg antar en del har forandret seg på akkurat det området.
![]() |
#92 |
Audacious
|
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg er konfirmert borgerlig, så Nenne og Ru kan jo sette opp en til på lista over mennesker de kjenner som gjorde det uten å primært tenke på pengene.
![]() |
#93 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg er vel av de mest voksne her og for meg var det vel en bekreftelse av dåpsløftet, selv om det rent serimonelt var en forbønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Ekvilist
|
Jeg har lignende erfaringer som deg, jeg deltok i en skikkelig engasjert og fin gruppe. Lærte masse som fortsatt sitter klistret. Jeg hører at enkelte som har konfirmert seg kirkelig gjentar og gjentar hvilke holdninger de mener er spesielt for de borgerlige konfirmantene. Jeg synes det er snodig at vi som faktisk har gått igjennom opplegget (som iallefall den gangen var ganske omfattende) sitter med et annet inntrykk av motivasjonen for å velge denne varianten. Iallefall når det gjelder mengden av pengehungrige ungdommer.
![]() |
#95 |
Protonterapeut
|
Det samme har man jo om man velger den kristne varianten, i hvert fall i den menigheten jeg kjenner til. Så veldig stor forskjell er det nok ikke.
![]() |
#96 |
Ekvilist
|
Poenget er vel ikke at det ene er så mye bedre enn det andre, at dette er en konkurranse? Det er to forskjellige alternativer. Det er du som har kalt opplegget og konfirmasjonen til HEF som tull.
![]() |
#97 |
Protonterapeut
|
Nei, nå får du jammen gi deg. Det har jeg da aldri sagt!
![]() |
#98 |
Ekvilist
|
Nei, ikke direkte - men jeg fikk inntrykk av det når du skrev at du har samme syn på saken som Tito.
Ikke så lett å holde tunga rett i munnen når folk snakker i mot seg selv.
![]() |
#99 |
Audacious
|
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Ru, jeg har da ikke sagt at det er et forskjell i temaene som diskuteres? Men jeg synes jo det er litt pussig dersom du synes det er en god idé om dette diskuteres innen rammen av kirken, men ikke noe vits i å diskutere for de som ikke er kristne? : peker på Tito-quoten du sluttet deg til:
![]() |
#100 |
Protonterapeut
|
Jeg vet du ikke har sagt at det er forskjell.
![]() |
|
|