Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Amming og alder

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-09, 09:33   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amming og alder

Min minste ville ikke ha pupp lenger da hun var 13 måneder, og det var ingen bevisst avvenning fra min side (heller tvert i mot, jeg skulle gjerne ammet litt lenger). Jeg synes det virker ganske vanlig, at barn selvavvenner seg? Stemmer det virkelig at det "vanlige"/normale er at barn holder på til de er 3-4 år om de får lov?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 18:07   #2
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er helt greit at folk gjør som de selv ønsker, jeg ble faktisk ikke støtt eller flau i det heletatt. Mulig jeg hadde reagert annerledes om jeg såg dette IRL.
Tror ikke jeg hadde vært comfortabel med å amme så lenge selv.

Gammel 02-01-09, 01:15   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Oi.. Elin. Der er du inne på det med immunforsvaret igjen og om langtidsamming har effekt på utvikling av dette. Det synes jeg er utrolig spennende tematikk, men som var diskutert i en annen tråd her inne.

Den diskusjonen tar jeg ikke igjen her, men jeg står fortsatt på mitt i den sammenhengen, og forholder meg til det som fagmiljøene sier om dette.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det med hva steinaldermennesker gjorde og ikke er jo i og for seg interessant, men spørsmålet for meg synes gjerne å være hvorvidt dette er relevant for oss i dag eller ikke. Det er mange ting steinaldermennesker gjorde og også sider ved kostholdet som er temmelig annerledes enn det er i dag. Levealderen var også mye kortere i snitt. Kan vi i det hele tatt bruke slike kulturer som "norm"?

Interessant tema. Man kan selvfølgelig ikke bruke steinaldermennesker som norm for hvordan vi skal leve i dag, men jeg mener man kan bruke deres levemåte for å vurdere utviklingen, finne ut hva som er naturlig (altså i biologisk forstand) og for å forstå hvordan og hvorfor vi er som vi er i dag. Steinaldermenneskene forteller oss at det er naturlig å amme i minst 3-4 år, men det sier ingen ting om hva som er vanlig i dag. Jeg mener at å langtidsamme er naturlig selv i vårt moderne samfunn, men det er ikke vanlig. For steinaldermenneskene var det en livsnødvendighet, i svært mange samfunn i dag er det det ikke. Men fordi det var, og er en naturlig ting (altså i biologisk sammenheng) er det i utgangspunktet heller ikke noe uheldig eller skadelig. Dersom det blir uheldig eller skadelig, er det fordi vi ved vår oppførsel i dagens samfunn gjør det til noe uheldig.

Jeg har litt sansen for å lytte til naturen, til instinktene. Ikke for å leve identisk som menneskene gjorde for tusenvis av år siden, men for å forstå mer av mennsket, og for å finne ut hva som er biologisk betinget av det vi gjør, og hva som er kulturelt og historisk betinget, og for å dra nytte av dette. Det har gitt meg en del ahaopplevelser, spesielt i forbindelse med barneomsorg. Det er f.eks. veldig kjekt å kunne fjerne seg fra sin kulturelle og historiske påvirkning og gjøre det man føler er riktig, og samtidig vite hvorfor og dermed kunne stole på sine valg.

Sist redigert av ElinM : 02-01-09 kl 01:26. Årsak: skriveleif
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.