|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?
Ingen grunn til å føle seg truffet. Har lest tråden. Såvidt jeg forsto så er det snakk om gjennomtenkt diett i forhold til konkrete mistanker -UC, Chrons og Cøliaki etc er det jo drevet mye forskning på. De er ikke enkle å forstå eller håndtere alene, og til sammen... det hadde vært mirakuløst om han hadde fungert i det hele tatt på tilfeldig sammensatt mat.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 20-10-09 kl 22:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?Det er ikke uten grunn at man fant ut at man burde ta en bachelor i ernæring...
![]() |
#83 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?Ernæringstudier har alltid vært min drøm også, men det tilbys ikke her og flytting er ikke bare-bare. Trist. Jeg og du er jo av hver vår "skole" (jeg hører jo på disse ernæringsfysiologene og legene som sier mettet fett er bra og for mye karbo ikke er det
![]() |
#84 |
Glamorøs
|
De aller fleste vil bli friskere av å kutte ut matvarene Balderklinikken anbefaler. På den måten kutter man effektivt alt som er usunt. Man kan ikke spise boller og sjokolade eller drikke alkohol på en slik diett. Voila! Man føler seg bedre!
Nettopp. Jeg gikk dit og tok haugevis med prøver en gang i tiden, og ingen slo ut. Allikevel fikk jeg beskjed om å kutte en hel haug i noen uker, for å så gjeninnføre en helt absurd mengde med akkurat den matvaren. Jeg følte fremdeles ingenting, bortsett fra at jeg ble kvalm av å spise åtte sukkerbiter på rappen. Det mente de var heelt unormalt, og anbefalte meg derfor å kutte sukker, gjær og mel (mener jeg å huske) i rundt et halvt år, for da kom jeg sikkert til å føle meg bedre. Basert på ikkeno.
![]() |
#85 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det stemmer nok for en del, men for mitt vedkommende hadde jeg et fullstendig sunt kosthold hvor jeg så godt som aldri spiste sjokolade, boller e.l - med andre ord, lite sukker og raffinert hvete, men likevel var jeg dårlig. Jeg fikk satt sammen en fornuftig diett i samarbeid med ernæringsfysiolog der jeg fikk balanse i kosten (i stedet for å bare kutte ut masse ting og få et ensidig kosthold, slik jeg gjorde i begynnelsen), og da begynte bedringen å komme. Det er derfor en absolutt trenger veiledning fra kyndige folk når en skal gjøre endringer i eget eller barns kosthold, så får det være opp til hver enkelt hvor de søker den veiledningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Glamorøs
|
Selvfølgelig er det opp til hver enkelt hvor de søker den veiledningen, men det er ikke det samme som at alle som veileder i dette er kyndige. Jeg, og flere, har f.eks. veldig dårlig erfaring med Balderklinikken. De har også vært utsatt for ganske massiv kritikk fra både media og fagmiljøer.
![]() |
#87 |
weird
![]() Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?Jeg driver og lurer litt på dette med melkefritt (eller melkeredusert) kosthold selv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
Selvsagt er det ikke det samme som at alle som veileder i det er kyndige, det var ikke det jeg mente heller. Det er veldig synd at folk har dårlige erfaringer, men det må være lov til å fortelle om de bra også? Så kan folk bestemme sjøl? Som sagt mener jeg uansett at dette burde være dekket inn i det offentlig helsevesenet på en bedre måte enn i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?Nja og njei. Selvsagt er det bra å høre om gode erfaringer, og det er bra med nye erfaringer. Men når det kommer til det alternative feltet, som jeg regner Balderklinikken innenfor, så syns jeg det er veldig mye rart. Jeg vet om mange som driver med ernæring som jeg anser som mer seriøse enn Balder.
![]() |
#90 |
|
![]() Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?Jeg ser hva du sier. Men vi som kanskje ikke er helt enige må jo også ha lov til å mene noe og dele våre erfaringer |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
Jeg mente ikke at du ikke fikk komme med dine erfaringer, men jeg mener at det er nyttig at motforestillinger mot disse også kommer frem. Det vil jeg tro også er nyttig når det kommer til meninger og fakta om et melke- og glutenfritt kosthold også.
![]() |
#92 |
|
Takk
En ting er at fagfolk (regner med du mener leger) liker dårlig å gjøre ting basert på synsing og følelser, og det forstår jeg jo forsåvidt godt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
|
Helt enig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
weird
![]() Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?Tja. Jeg har inntrykk av at spesielt de legene jeg har møtt innen BUP rett og slett er mer opptatt av å realitetsorientere foreldre og er veldig skeptisk til "motedietter". Koblingen mellom kosthold og fordøyelsesproblemer er jo litt sterkere enn den mellom kosthold og atferd/"BUP-diagnoser". Og jeg har også inntrykk av at de nok møter på veldig mange foreldre som "har lest en hallelujaartikkel i et ukeblad".
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 22-10-09 kl 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Kupping og avsporing er en sport som utøves og påskjønnes her inne helst i noe ufin retning |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
Hihi, ser den |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?@ingling ufin er heeelt topp så lenge det foregår under beltestedet |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|