|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Kie: Jeg synes det begynner å bli pinlig klart at du er ute etter å "ta meg" og at du blander gamle ting inn i denne diskusjonen. Jeg har forklart deg flere ganger hva jeg mener, og jeg blir slett ikke sur for at andre har andre meniger enn det jeg har. Jeg kan heller ikke se at jeg har uttrykt skråsikkerhet på noe som helst område når det gjelder atferdsproblemer i skolen. Jeg har gang på gang sagt hva min erfaring er, og forklart hvordan vi går fram og hvem vi samarbeider med i slike tilfeller. Du gnåler om og om igjen på at det kan være andre ting som ligger bak og på at man bør koble inn barnevern og ikke konkludere med noe som helst, og jeg drar derfor slutningen at du a) enten ikke har forståttt hva jeg har skrevet, eller at du b) bare er ute etter å kverulere -evt en kombinasjon? (Det sier forresten ikke så rent lite om ditt eget ego at du tror du vet mer om hva som foregår i skolen enn samtlige lærere her inne... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg skulle ønske vi kunne diskutere på et litt annet nivå enn dette. Virkelig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 09-02-10 kl 15:49. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Man ikke spytte på andre uansett hvem det er!!!
|
|
|
#4 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Og jeg savner også tilbakemeldinger fra skolen OM ungdommen snakker stygt til lærere. Ofte får man ikke vite noe om det. Før man blir konfrontert med det på foreldresamtalen. Jeg ville satt pris på å få vite det med en gang, slik at jeg kunne prøve å gjøre noe med det, og snakke om det hjemme.
|
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Brenda, det er jeg enig med deg i.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 09-02-10 kl 12:39. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
L.F.C. supporter
|
Ja, nemlig. Dette er veldig dumt synes jeg.
|
|
|
|
#7 |
|
weird
Det er jeg enig med deg i.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#8 |
|
By the Sea
|
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?The blame-game fører ingen steder, nei.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 09-02-10 kl 15:24. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
weird
Nemlig. Det er utrolig mye bra som kan komme ut av et godt skole-hjem-samarbeid. Det har jeg selv vært heldig å erfare og jeg har familie som jobber på skolesiden av det. En av dem jobber med bl.a. å veilede lærere og løsne opp i floken når f.eks. samarbeidet har gått helt i vranglås. Og i den sammenheng så er det ikke sjelden at "the blame game" har fått en altfor stor rolle, slik at det er lite konstruktivt igjen.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#10 |
|
søt
Skolen min bruker Skolearena hvor foreldre har egen pålogging, til eleven blir 18 år (jeg jobber på VGS). Det er helt genialt. De har full kontroll på både fravær, anmerkninger og karakterer (vurderinger).
|
|
|
#11 |
|
weird
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?rine: Dette blir ganske uinteressant. Jeg har signalisert hva jeg mener om hvordan du (ikke alle andre som tilfeldigvis også er lærere, men du) snakker til meg og du har signalisert hvilket nivå du vil diskutere på.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 09-02-10 kl 16:24. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Noen barn/ungdommer oppfører seg "dårlig" selv om de har en velfungerende familie, noen barn oppfører seg godt selv om de kommer fra en familie som er dysfunksjonell. Ikke alle problemer eller utilbørlig atferd har tilknytning til familien, det kan også være vennegjengen som spiller inn. Atferden kan også være et symptom på at barnet har andre vansker, det kan være alt fra adhd, borderline personlighet, sosiopat (jada, vi har hatt sånne diagnoser), tourettes syndrom, rusproblematikk osv. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
weird
Nemlig. Det kan være mange årsaker til at noen oppfører seg uakseptabelt. Og det kan og bør være en grundig prosess frem mot konklusjon, slik at man får riktig konklusjon å jobbe videre med. Noen barn har kanskje flere negative momenter inne i bildet også, så det å henge alt på en knagg kan føre til at andre ting ikke blir tatt tak i.
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Det er meget skjeldent at disse diagnosene blir benyttet om mennesker i barne og ungdomsalder. De diagnosene som benyttes her heter forstyrrelser og man sier at man ser trekk av sånn eller slik. Sosiopat er forresten en diagnose som ikke er i bruk overhodet, diagnosen heter dyssosial personlighetsforstyrrelse og brukes så og si aldri om ungdom. |
|
|
|
#15 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Det stemmer sikkert det med sosiopat, men det er nå engang det begrepet som har vært brukt fra hjelpeapparatet, svært sjelden riktignok. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tror ikke vi har forskjellig syn på hva vi ønsker å få ut av diskusjonen, men jeg skjønner at det er beleilig for deg å unngå en diskusjon om hvem som startet med vikarierende motiver og hvem som begynte med å være spydig. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
weird
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?En av grunnene til at man er forsiktig med personlighetsforstyrrelse-diagnose på ungdom er at man ikke vet om problemene vil vedvare og fordi ungdom kan ha atferd som ligner uten at det er det. Eller, som en foreleser i psykiatri sa en gang: Tenåringer kan oppføre seg ganske "personlighetsforstyrret". Det er når den atferden man ser hos f.eks. noen tenåringsjenter fortsetter opp i voksen alder at man tenker diagnose.
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Det er nettopp derfor man bruker terminologien adferdsforstyrrelser, fordi man ikke er sikker på at det vil manifestere seg hos den unge voksne. Imidlertid er det bred enighet om at man kan se enkelte trekk som kan tyde på at det vil bli manifestert en personlighetsforstyrrelse allerede i meget ung alder. Den restriktive holdningen til å bruke de alvorlige diagnosen er heldigvis vedvarende og tenderer mot at man venter til langt etter fyllte atten år før de settes. |
|
|
|
#19 |
|
weird
Jepp. Det er det jeg har lært også.
|
|
|
|
|
#20 |
|
weird
Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Nei, rine. Jeg synes bare det blir feil å forpeste en ellers nyttig diskusjon med "hun begynte", "Nehei! Det gjorde jeg ikke"-krangling fra oss. Jeg reagerte på oppførselen din og at du kaller meg møkkakjerring i en tråd der du selv fremhever viktigheten av folkeskikk og hvor uakseptabelt det er å bruke kallenavn, og du svarer med at du gjorde det fordi du mener jeg "begynte". Og da tenker jeg at det er lite mer å hente. Ihvertfall for andre deltakere av tråden.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 09-02-10 kl 22:01. |
|
|
|
![]() |
|
|