|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Likestillingesme: Ja, det er greit. Her var det snakk om opptjeningsrett. Ellers synes jeg det er bra at loven mener at det skal foreligge et reelt omsorgsbehov når man tar permisjon, men lovverket bør også ta høyde for at det kan finnes hjemmeværende menn.
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Likestilling
Nei, da får ikke far fødselspermisjon (ut over fedrekvoten), og det synes jeg er fryktelig urimelig. :fremdeles_sur:
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Kjappe padda.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 21-01-07 kl 23:02. Årsak: Uforståelig ord, også for meg selv. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, du har rett. Og du nevnte jo også at det var et krav om at mor måtte studere og jobbe. Sitter og kjeder meg og følte vel at jeg måtte kommentere.
Enig i det i at det skal være reelt omsorgsbehov. Men vi oppdaget dette med arbeidssøking fordi jeg tenkte å skifte jobb under permisjonen, og undersøkte hva som skjedde om jeg ikke hadde fått ordnet meg jobb til akkurat den datoen vi tenkte å bytte. Det gikk bra det, men vi hadde fått problemer altså om jeg skulle vært arbeidssøkende.
|
|
|
#5 |
|
Etylbarbital
Sv: LikestillingDet er jeg enig i, Bokormen. Det er helt sært at de har et eget sett med regler for fars minimumskvote og noen helt andre for resten av foreldrepermisjone.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Næsj! :alt-som-står-i-leksikon-er-feil: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Sv: LikestillingOttar og medsøstre må jobbe mer for likestillingen i Norge. Hvor blir det av en ny norsk kvinnelig statsminister?
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: LikestillingNå er det vel nettopp fordi vi ikke har nok likestilling vi ikke har en ny kvinnelig statsminister på trappene. (i motsetning til hva sitronen tror, er vi nemlig ikke så innmari likestilt).
|
|
|
#11 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: LikestillingPå en annen side tror jeg at om man forkorter muligheten for at mor kan være hjemme, og "tvinger" pappa til å være hjemme, slik at mor kanskje må tilbake på jobb etter 6 mnd så får vi muligens en kjempeøkning i langtidssykemeldinger. Jeg er ikke sikker, men jeg kan se for meg at det er en av ulempene for å få mødrene tilbake i jobb. Det er ikke alle som er fysisk og mentalt klare for det etter 6 mnd. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Jeg skrev nettopp et langt innlegg om nettopp dette, men følte det ble for personlig og slettet det. Jeg tror jeg hadde brutt sammen hvis jeg skulle ut i jobb etter 6 måneder.
|
|
|
#13 |
|
Sær og kresen
Ja, ditto. Det er alt for tidlig, slik jeg føler det; både mentalt og fysisk. Dessuten synes jeg det blir litt feil å stille amming opp mot fedrekontakt. Begge deler er viktig, men hvis man skal sette barnets interesser i høysetet, er det vel tross alt viktigere å få et solid helsemessig fundament. Fedrekontakten kommer uansett.
|
|
|
#14 |
|
Absolute Beginner
|
De aller fleste her har jo skrevet at dette ikke er ønskelig, men at den totale permisjonstiden heller skal utvides. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Men det er jo et argument for og ikke mot et halvt års permisjon for far. Det sier seg selv at dersom far skal være hjemme, vil det ikke være mulig å bruke all tiden til å pusse opp, jobbe eller på andre måter melde seg ut av rollen sin. De som overlater ansvaret til mor i dag, regner jeg med at gjør det fordi mor har ferie i løpet av fedrekvoten, slik at begge er hjemme. Det vil jo ikke være mulig lenger dersom man skal være hjemme i mange måneder. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Her synes jeg du er inne på noe viktig. Fedre i dag har svært få forbilder med tanke på å ta omsorgsrollen i barnets første leveår, og terskelen for å ønske og være hjemme på heltid en periode kan derfor bli unødig høy. Jeg har hørt om fedre som føler seg ensomme i permisjon. Ikke så rart, de blir faktisk utestengt fra en del helsestasjonens barselgrupper (
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: LikestillingJeg hørte om en pappa som skulle ha permisjonen fordi kona studerte og ikke fikk være med i barselgruppe på helsestasjonen fordi helsesøster mente der måtte damene få ha rom til å klage over mennene sine og snakke om kroppslige ting. Latterlig. Jeg hadde syntes det hadde vært helt strålende med en mann eller fler i barselgruppa.
|
|
|
#18 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Det er kjempeviktig! Mannen min har vært ganske lenge hjemme med de 2 siste (ca 5 måneder), og han har blitt gående aleine. Min barselgruppe har forsåvidt vært "åpen" for ham, men han har ikke følt seg helt hjemme (eller - iom at han aldri møtte dem, har han ikke TRODD han ville det i hvert fall). Det er ikke så lett å dumpe inn i en jentegjeng som har hengt sammen et halvt års tid.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: LikestillingJeg syns man kan utvide de ukene mor og far er hjemme sammen i starten jeg. Nye foreldre begge to, og for samholdet er det sikkert fantastisk å bli kjent med babyen i felleskap.
|
![]() |
|
|