|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg tror ikke dette kommer til å forandre meg personlig så mye. Trolig kommer jeg til å bli mer på hugget i forhold til egne unger og det at de skal engasjere seg for gode ting, og at de aldri skal bli fanatiske - i noen retninger. Jeg kommer nok også til å bli enda mer direkte i undervisninga. Det har dødd lokale ungdommer i denne massakren, de skal ikke glemmes. Jeg har lenge vært ganske konfronterende med grumstete holdninger til det flerkulturelle, men jeg opplever samtidig at de hos de aller fleste ungdommene sitter lite dypt. Det er ofte i det hverdagslige at de har møtt situasjoner som de opplever som problematisk, jeg føler kanskje det blir litt min oppgave å forhoindre at disse opplevelsene blir løftet opp til et generalisert samfunnssyn. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Passiv
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg håper backlashen kommer så fort som mulig så vi får tatt den først som sist. Det er helt ok - la den komme. Du og jeg og alle sammen får ta et visst ansvar for å kravle oss ut av fp og svare. Vi har sittet måpende her inne og latt nettavisene renne over av rasisme og søppel - vi får ta mer ansvar utover også. Og svare saklig og ryddig og vise at dette ikke er gjengs standpunkt for flere enn de få som sitter i nettavisene og driter seg ut. Sist redigert av Slettet bruker : 26-07-11 kl 12:08. |
|
|
|
#103 |
|
maler
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg tror kanskje det er helt greit at man får tatt den diskusjonen åpent. Det er jo litt tabu å diskutere denne typen holdninger, det blir i hvertfall ikke mindre av dem ved at diskusjonen holder seg i lukkede nettsamfunn der meningsfeller får dyrke sine egne meninger uten korrigerende innspill fra omgivelsene.
|
|
|
#104 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg får ikke prikket smilefjes igjen akkurat nå, men synes hun sier det veldig bra her! |
|
|
|
|
|
#105 |
|
By the Sea
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg har det på samme måte som deg, Vixen.
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?
Her satt du veldig godt ord på det jeg også mener. Helt ærlig så var min første tanke da jeg så alle flaggene på fb: Oi, nå er det Norge for nordmenn opplegg og nå blir det bråk.
|
|
|
|
#107 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg tror ikke dette kommer til å endre hverdagen til "vanlige" folk i nevneverdig grad. Det vil selvsagt blir gjennomgang av sikkerhet, etteretning og overvåkning i samfunnet, men de aller, aller fleste av oss vil jo ikke merke noe til eventuelle endringer på denne fronten.
|
|
|
#108 |
|
Passiv
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg ser tegn til at man ønsker å kneble debatt allerede her: |
|
|
|
#109 |
|
Usedvanlig begavet
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?
Det er det jeg mener, alt blir litt mindre farlig i lyset. Og så er det lurt for alle å huske på at ingenting er bare svart eller hvitt.
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
Jepps. Jeg er like forbanna på imamers homoutspill i dag som jeg var for en uke siden. Og jeg er like forbanna på rasisme i dag som for en uke siden. |
|
|
|
#111 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Det tror jeg er utrolig viktig! Som mange andre har jeg sittet og himlet med øynene over alle de sinte mennene der ute som poster idiotkommentarer på diverse nettsteder. Jeg skal jammen meg bli mye flinkere til å argumentere i mot fremfor å himle. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tja, det disse aksjonistene ønsker er jo å sette en stopper for dialog mellom religionene (spesifikt dialog med muslimer, så klart) - er ikke det nettopp et forsøk på å kneble debatt? Biskopen bruker voldsomt store ord, og kunne godt dempet seg en smule, men de andre som er sitert er da ganske så tilbakeholdne. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Passiv
|
Det er jo dessto større grunner til å la dem snakke i vei da. La dem snakke seg tomme og komme med hva søren de nå har sånn at de ikke kan sitte i en eller annen mørk krok og furte over at Verden Vil Bedras. La dem bare få si sitt og vise sin mening så kan de heller ta til etterretning at etter å ha tatt et informert valg så er verden fremdeles ikke enig med dem. |
|
|
|
#114 |
|
By the Sea
|
Stålsett er klok, som vanlig: "Vi må føre en åpen samtale slik at den typen fanatisme ikke får grobunn. Det maner til ettertanke og en viss ydmykhet at terroristen ikke var en muslim, men en som ønsket å ivareta en kristen tradisjon. Det er farlig å leke med den ilden som fundamentalisme representerer. Jeg vil be aksjonistene om å tenke seg om, slik at den ikke fremstår som støttespillere for et slikt tankegods."
|
|
|
#115 |
|
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, selvsagt skal de få snakke, men vi skal ikke la dem få innta offerrollen. Det er jo en favorittstrategi å fremstå som de «ærlige» som sier det «folk flest» mener, de som ikke slipper til i de slemme mediene. Eenhver krtitikk er dermed å anse som «knebling» og angrep på deres ytringsfrihet. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Passiv
|
Jepp. Enig. Det er derfor folk skal ta ansvar for demokratiet sitt. Sånn at når en eller annen tulling med hjemmelaget solkors på gardintau sier "folk flest" så roper flertallet "niks - her er vi - flertallet - og vi mener ikke det der." |
|
|
|
#117 |
|
Epikur
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg har hatt noen jobber der jeg har vært så heldig å få stirre dypt ned i folkehavet. Av og til ringte det folk som snakket i en slags kode, fordi de var avlyttet, mente de. Eller som mente at de nye strømledningene, bakkenettet, kabel-TV'en eller internettoppkoblingen var avlytting, at "de"/myndighetene holdt oss alle for narr, vi var brikker i et spill, vi fikk mikrochips under huden når vi fikk vaksine som barn osv.
|
|
|
#118 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg har allerede sett den andre "baklashen". Sist redigert av bønna : 26-07-11 kl 20:16. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Anders Giæver siterte deler av diktet "Vi overlever alt" av Arnulf Øverland fra 1940, som virkelig grep meg, særlig de siste fire linjene:
|
|
|
#120 |
|
Usedvanlig begavet
Men, dette ER jo temaer som må kunne diskuteres? Eller er det sånn at du helst ser at noen temaer ikke er OK for meningsutveksling? Hvordan skal du da kunne argumentere for det du mener? Når all diskusjon foregår på egnede nettsteder og ikke i det åpne rom. Og hvor ble det da av demokrati og ytringsfrihet. Er ikke det nettopp at alle skal kunne debattere og fremme det de sakene har lyst til? Så er det opp til oss andre å svare med enda _bedre_ argumenter...
|
![]() |
|
|