Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-11, 16:30   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Mener du at jeg ikke lenger har hovedomsorgen for sønnen min nå som han har begynt i barnehage?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 19:29   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mener du virkelig det, Floksa? Hvordan definerer du hovedomsorg? Mener du at det er barnehagen som har hoveomsorgen?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:08   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om stokk dumme damer absolutt må ha barn, ser jeg på det som en god ting å minske ungenes eksponeringstid for nekene så mye som mulig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:18   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, m^2.

Gammel 22-10-11, 14:24   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er ikke uenige, Sonja. Jeg er bare ørlitegrann mer militant enn deg. Vi er nok per def. karrierfolk her hjemme også, men både mannen og jeg tilpasser hverdagen slik at vi får familietid og er veldig bevisst på det, og da går det. I tillegg har vi jobber som gjør at vi kan være fleksible. Det har blitt gjort mye arbeid på hjemmekontoret her i huset etter leggetid i alle år.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 22-10-11, 14:40   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå får jeg vel dyrevernerne på nakken, men jeg kjenner at jeg er veldig glad for at denne dama er dyrlege og ikke menneskelege. Makan til nedlatende pisspreik. "Overlate barna til skolelei ungdom." Det er åpenbart at hun ikke har har hatt barn i barnehagen.

Hun presiserte for øvrig i et intervju på P4 i går at hun mener at det er det samme om det er en mann som er hjemme (etter fylte året, kanskje?). Det hjelper bare så lite når uttalelsene drukner i annet vissvass. Hun får kose seg i råsaverdenen sin med Kaia Huuse og Vendela Kirsebom.

Gammel 22-10-11, 15:11   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå får jeg vel dyrevernerne på nakken, men jeg kjenner at jeg er veldig glad for at denne dama er dyrlege og ikke menneskelege. Makan til nedlatende pisspreik. "Overlate barna til skolelei ungdom." Det er åpenbart at hun ikke har har hatt barn i barnehagen.

Hun presiserte for øvrig i et intervju på P4 i går at hun mener at det er det samme om det er en mann som er hjemme (etter fylte året, kanskje?). Det hjelper bare så lite når uttalelsene drukner i annet vissvass. Hun får kose seg i råsaverdenen sin med Kaia Huuse og Vendela Kirsebom.

....og hun....

[/insert uinteressant bilde] [iub]

....derre....

....tannlegen.....

...med de....

...matchende barna.

Sist redigert av Pøblis : 22-10-11 kl 15:21.
Gammel 22-10-11, 16:13   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

....og hun....

[/insert uinteressant bilde] [iub]

....derre....

....tannlegen.....

...med de....

...matchende barna.

Du glemte Lykke.........

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 16:00   #9
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hørte Trude på radioen i dag helledussen, hva slags virkelighet er det hun lever i egentlig?

Gammel 22-10-11, 20:49   #10
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Jeg hørte Trude på radioen i dag helledussen, hva slags virkelighet er det hun lever i egentlig?

Jeg også, måtte gå før jeg lot meg lokke til å bli provosert.

Gammel 22-10-11, 19:50   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mistenker at Flokas tuller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:45   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men man snakker da ikke om at det er et problem at barna er så mye på skolen at skolen har overtatt for foreldre?

Gammel 22-10-11, 20:53   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Her hvor vi bor var det sjelden barn på småbarnsavdelingen før 8:30, og nesten alle ble hentet for 16.30. Og mannen og jeg delte på å levere og hente da. Jeg dro tidlig på jobb, mannen leverte, jeg hentet. Her vi bor er det veldig mange med jobber hvor man kan flekse og ha hjemmekontor, da. Jeg har en venninne som jobber i barnehage i en industrikommune (Grenlandsområdet), og der er det annerledes, fordi mange av foreldrene har fast arbeidstid.
Men allikevel er det ikke slik at barna tilbringer mer tid i barnehagen enn med foreldrene uansett. De går jo ikke i barnehagen mer enn maks 11 mndr i året, og dessuten må man trekke fra planleggingsdager, sykedager og annet, slik Pelle sa.

Gammel 22-10-11, 20:59   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hos oss åpner barnehagen 0700 og stenger 1700, og leverer man 0730 er det ikke mange barn som ikke har kommet ennå. De fleste er vel der fra litt før halv åtte til litt før halv fem. Hos oss har mannen valgt å jobbe i nærområdet, noe som gjør at vi kan levere åtte og hente halv fire. Jeg er ikke Trude Mostue, men føler meg personlig ikke komfortabel med å ha barn i barnehagen 9+ timer om dagen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:06   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Hos oss åpner barnehagen 0700 og stenger 1700, og leverer man 0730 er det ikke mange barn som ikke har kommet ennå. De fleste er vel der fra litt før halv åtte til litt før halv fem. Hos oss har mannen valgt å jobbe i nærområdet, noe som gjør at vi kan levere åtte og hente halv fire. Jeg er ikke Trude Mostue, men føler meg personlig ikke komfortabel med å ha barn i barnehagen 9+ timer om dagen.

Jeg synes heller ikke 9+ timer i barnehagen er noe å trakte etter, men det er jo ikke vanlig at barna er så lenge? Det er flere barn som har heltidsplass nå enn før, men det må man jo ha hvis man skal ha 7-timersdager i barnehagen også.

Gammel 22-10-11, 21:13   #16
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes heller ikke 9+ timer i barnehagen er noe å trakte etter, men det er jo ikke vanlig at barna er så lenge? Det er flere barn som har heltidsplass nå enn før, men det må man jo ha hvis man skal ha 7-timersdager i barnehagen også.

Det er veldig vanlig jo, vi slipper heldigvis å ha poden så lenge i barnehagen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:39   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig vanlig her, i hvert fall (kommune på Nedre Romerike der "alle" pendler til og fra Oslo). Hvis man jobber i Oslo i 8 timer og bruker en halvtime i reisevei så blir det vanskelig at barna får særig kortere dager. Det er langt ifra alle som har fleksitid eller mulighet for hjemmekontor.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:03   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det er en ting jeg lurer på. Kvinners deltakelse i yrkeslivet er ikke akkurat ny, den har jo ikke kommet med barnehagesatsingen. Det betyr jo at ett-åringer (og enda yngre barn) har vært borte fra foreldrene mens de jobbet før også, da gjerne hos dagmammaer.
Jeg kan ikke se hvorfor folk er så bekymret nå, som barna faktisk har et offentlig regulert tilbud. Kan noen forklare?

Gammel 22-10-11, 21:47   #19
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Det er en ting jeg lurer på. Kvinners deltakelse i yrkeslivet er ikke akkurat ny, den har jo ikke kommet med barnehagesatsingen. Det betyr jo at ett-åringer (og enda yngre barn) har vært borte fra foreldrene mens de jobbet før også, da gjerne hos dagmammaer.
Jeg kan ikke se hvorfor folk er så bekymret nå, som barna faktisk har et offentlig regulert tilbud. Kan noen forklare?

Barna blir antagelig mer slitne i barnehagen enn hos en dagmamma, for det er gjerne høyere aktivitet og mer støy. Ikke at jeg ville foretrekke dagmamma foran barnehage, men jeg tenker at det kan være mer slitsomt for små barn ihvertfall.

Gammel 22-10-11, 21:51   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Barna blir antagelig mer slitne i barnehagen enn hos en dagmamma, for det er gjerne høyere aktivitet og mer støy. Ikke at jeg ville foretrekke dagmamma foran barnehage, men jeg tenker at det kan være mer slitsomt for små barn ihvertfall.

Dette tror jeg kommer an på avdelingene også. De småbarnsavdelingene mine har vært på har vært veldig fine. Det har vært 9-12 unger og de har fått være små. Delt inn i små grupper, fokus på dagsrytme hos de aller minste. God tid til å sitte i fanget og roe ned. God tid til å spise, sitte på fanget og i vogn når man trenger det. Så avanserer man etterhvert. Jeg ser for meg at å begynne i en stor basebarnehage kanskje er mer slitsomt, men det har jeg ikke prøvd. Jeg tror helt klart at dagmamma også kan være bra, men jeg er skadeskutt pga dagmamma from hell selv, så det kommer ikke på tale for mine barn. Da får det heller være litt mer stressende. Ingenting er mer stressende enn en dagmamma som ikke virker, det er sikkert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.