|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!
|
|
|
|
#2 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Mener du virkelig det, Floksa? Hvordan definerer du hovedomsorg? Mener du at det er barnehagen som har hoveomsorgen?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Om stokk dumme damer absolutt må ha barn, ser jeg på det som en god ting å minske ungenes eksponeringstid for nekene så mye som mulig.
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Vi er ikke uenige, Sonja. Jeg er bare ørlitegrann mer militant enn deg. Vi er nok per def. karrierfolk her hjemme også, men både mannen og jeg tilpasser hverdagen slik at vi får familietid og er veldig bevisst på det, og da går det. I tillegg har vi jobber som gjør at vi kan være fleksible. Det har blitt gjort mye arbeid på hjemmekontoret her i huset etter leggetid i alle år.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ekvilist
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Nå får jeg vel dyrevernerne på nakken, men jeg kjenner at jeg er veldig glad for at denne dama er dyrlege og ikke menneskelege. Makan til nedlatende pisspreik. "Overlate barna til skolelei ungdom."
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
....og hun....
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 22-10-11 kl 15:21. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Jeg hørte Trude på radioen i dag
|
|
|
#10 |
|
Glad
|
Jeg også, måtte gå før jeg lot meg lokke til å bli provosert.
|
|
|
#12 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Men man snakker da ikke om at det er et problem at barna er så mye på skolen at skolen har overtatt for foreldre?
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Her hvor vi bor var det sjelden barn på småbarnsavdelingen før 8:30, og nesten alle ble hentet for 16.30. Og mannen og jeg delte på å levere og hente da. Jeg dro tidlig på jobb, mannen leverte, jeg hentet. Her vi bor er det veldig mange med jobber hvor man kan flekse og ha hjemmekontor, da. Jeg har en venninne som jobber i barnehage i en industrikommune (Grenlandsområdet), og der er det annerledes, fordi mange av foreldrene har fast arbeidstid.
|
|
|
|
|
#14 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Hos oss åpner barnehagen 0700 og stenger 1700, og leverer man 0730 er det ikke mange barn som ikke har kommet ennå. De fleste er vel der fra litt før halv åtte til litt før halv fem. Hos oss har mannen valgt å jobbe i nærområdet, noe som gjør at vi kan levere åtte og hente halv fire. Jeg er ikke Trude Mostue, men føler meg personlig ikke komfortabel med å ha barn i barnehagen 9+ timer om dagen.
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg synes heller ikke 9+ timer i barnehagen er noe å trakte etter, men det er jo ikke vanlig at barna er så lenge? Det er flere barn som har heltidsplass nå enn før, men det må man jo ha hvis man skal ha 7-timersdager i barnehagen også.
|
|
|
|
|
#16 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
ræv med ører
Det er veldig vanlig her, i hvert fall (kommune på Nedre Romerike der "alle" pendler til og fra Oslo). Hvis man jobber i Oslo i 8 timer og bruker en halvtime i reisevei så blir det vanskelig at barna får særig kortere dager. Det er langt ifra alle som har fleksitid eller mulighet for hjemmekontor.
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!Det er en ting jeg lurer på. Kvinners deltakelse i yrkeslivet er ikke akkurat ny, den har jo ikke kommet med barnehagesatsingen. Det betyr jo at ett-åringer (og enda yngre barn) har vært borte fra foreldrene mens de jobbet før også, da gjerne hos dagmammaer.
|
|
|
|
|
#19 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Barna blir antagelig mer slitne i barnehagen enn hos en dagmamma, for det er gjerne høyere aktivitet og mer støy. Ikke at jeg ville foretrekke dagmamma foran barnehage, men jeg tenker at det kan være mer slitsomt for små barn ihvertfall.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Dette tror jeg kommer an på avdelingene også. De småbarnsavdelingene mine har vært på har vært veldig fine. Det har vært 9-12 unger og de har fått være små. Delt inn i små grupper, fokus på dagsrytme hos de aller minste. God tid til å sitte i fanget og roe ned. God tid til å spise, sitte på fanget og i vogn når man trenger det. Så avanserer man etterhvert. Jeg ser for meg at å begynne i en stor basebarnehage kanskje er mer slitsomt, men det har jeg ikke prøvd. Jeg tror helt klart at dagmamma også kan være bra, men jeg er skadeskutt pga dagmamma from hell selv, så det kommer ikke på tale for mine barn. Da får det heller være litt mer stressende. Ingenting er mer stressende enn en dagmamma som ikke virker, det er sikkert.
|
![]() |
|
|