|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hund
Det tror jeg også, det er i allefall lett å tolke det hele slik. Og jeg kan forstå det (men unnskylder det ikke), for jeg blir rasende over helt bagatellmessige ting når det gjelder hunder, fordi jeg så ofte føler meg forulempet av ansvarsløse hundeeiere. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Bonde skjøt hundOg helt personlig, så irriterer jeg meg også over hvor "fritt" mange sauer går...
|
|
|
#3 |
|
This is normal!
|
Er det noe jeg er glad for, er det at vi har beitedyr i Norge. Mener du at alle sauer skal gå inngjerdet, så er jeg veldig uenig med deg.
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Bonde skjøt hundNå er det ikke sånn at alle hunder uten bånd er farlige, agressive mot sauer, gjeter eller jager dyr etc. Det finnes mange hunder som faktisk er så dresserte som hundeieren i denne saken sier og som holder seg til eieren hele tiden. Men båndtvangen er for disse også, fordi det gir et signal til andre mennesker som er ute, bønder med sauer og hundeeiere med hunder som ikke ønsker kontakt, at her har vi total kontroll med bånd. For andre kan faktisk ikke vite hvor god kontroll akkurat du har på hunden.
|
|
|
#5 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Bonde skjøt hundDersom hunden er så godt dressert at den går fot likevel ser jeg ikke problemet med bånd, det er jo ikke akkurat tungt å holde et slakt bånd.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2013
Sv: Bonde skjøt hundLars Monsen har uttalt seg om saken, å kjenner jeg er veldig enig. På tide sauenæringen gjør noe.
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
Jeg er veldig uenig med Monsen. Igjen: Er det noe jeg setter pris på så er det at husdyr slippes på beite i allmenninger og ellers. Beiteretten mener jeg det er veldig viktig å holde fast på.
Hva sauebønder har lov til i forhold til hunder er regulert av lovverket. Jeg har aldri blitt angrepet av en sau, men jeg har hatt mange ubehagelige opplevelser med løse hunder. Beiterett regulerer hvor sauer kan gå. Ønsker man ikke sau på hyttetrappa, må man gjerde inn for egen regning. Selvfølgelig!
|
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Det Monsen burde spurt seg selv om, er om han og bikkja hans har rett til å trampe rundt og drite på det som er mine sauers matfat, min eiendom og mitt beite.
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bonde skjøt hundJeg syns Monsen sitt innlegg var teit. Jeg er en av dem som syns bøndene kan passe litt bedre på sauene sine, og uttalelsen fra denne bonden om lammet som er skadet, og må lide til høsten er jo helt hull i hodet. Samtidig trengs det sauer i utmark i Norge, fordi kulturlandskap er i ferd med å gro igjen, og med det forsvinner et biologisk artsmangfold. Sauer har heller ikke for vane å angripe og bite folk og fe (selv om jeg personlig er livredd sauer. Zombier, sier jeg bare).
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Det var sikkert litt kjipt for hunden også. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hundMeiner Monsen dette alvorleg? Ikkje ironi altså?
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Bonde skjøt hundJeg mener vel også at sauer på beite til tider passes skremmende dårlig på. Våre også den tiden vi drev med sånt. Det er vel ulikt hvor lett det er å følge med også. Det som kanskje burde vært inngjerdet er ikke dyra, men veien.
|
|
|
#17 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jeg må i grunn bare få si at jeg kjenner verken igjen meg selv eller (de fleste) hundeeiere jeg kjenner. Jeg har sagt det før og sier det igjen, idioter finnes overalt, med alle slags interesser. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Bonde skjøt hundJeg kjenner meg heller ikke igjen. Overhodet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja kjempehumant og først skyte i låret, før du skyter det avlivende skuddet.
Uff, ja helt grusomt. Kjenner jeg grøsser av tanken.
|
|
|
#20 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bonde skjøt hundEr det verre at en hund lider enn en sau? Jeg vet ikke det ikke var en jaktsituasjon her, og synes overhodet ikke det var riktig å skyte her. Men i det øyeblikket et hund setter etter et annet dyr synes jeg ikke dens liv er mer verdt enn den som blir jaget. Og om man elsker hunden som som ens eget barn burde det være ekstra god grunn til å holde den i bånd slik at hunden ikke ender opp i farlige situasjoner. |
|
|
|
![]() |
|
|