|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
barnetillegget til de som er uføretrygda er også kutta. Tror ikke det har blitt særlig mye lettere å være foreldre til barn med spesielle behov de siste åra, spesielt ikke for de foreldrene som hadde det knapt fra før. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
|
Heldigvis er det ikke spesielt vanskelig å gå direkte til kilden i dette tilfellet. Det SV har vedtatt er at kvinnen skal ha selvbestemmelse innenfor dagens regelverk. Dagens regelverk sier at det skal være tungtveiende grunner mellom uke 12 og uke 18. Det SV dermed foreslår er at gitt at aborten er lovlig (altså det foreligger tungtveiende grunner) skal kvinnen ha siste ordet. Dette åpner altså IKKE for abort for å reise til Syden eller som hevn.
|
|
|
|
#103 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Takk for viktig presisering, Input! |
|
|
|
|
|
#104 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men så lenge kvinnen alltid skal kunne ha siste ordet, så er det egentlig fri abort de åpner for.
|
|
|
|
#105 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg er sikkert litt tungnem, men hvordan tenker man at det tenkte eksemplet over skal foregå?
|
|
|
#106 |
|
|
Ikke noe mer enn vi har fri amputasjon av kroppsdeler. Det må foreligge en medisinskfaglig vurdering bak, ellers er det ikke innenfor regelverket.
|
|
|
|
#107 |
|
|
Ikke så veldig annerledes enn i dag, man fjerner bare det siste leddet. Man kan begjære abort av sosiale hensyn i dag også. Men eksempelet ditt er jo i uke 19, altså etter uke 18 og utenfor dagens regelverk (om jeg har forstått det rett, jeg har ikke finlest regelverket).
|
|
|
|
#108 |
|
geskjeftig
|
Man tenker vel at mennesket i dette eksempelet burde ha ordnet saken før det var gått 12 uker?
|
|
|
#109 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22? Men i dette eksemplet så er det altså ikke tilfellet.
|
|
|
#110 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg oppfatter det som om det alltid er kvinnens valg i siste instans med SVs forslag. Men at hun får mer omfattende veiledning (frivillig) jo lengre hun er kommet i svangerskapet. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
|
Det viktige her er jo om aborten er lovlig eller ikke. Abort etter uke 12 er bare lov når det er tungtveiende grunner for det. Det må vurderes av leger. Hvis de mener det er det, skal kvinnen få bestemme selv, uten å måtte søke om det videre.
|
|
|
|
#112 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men på hvilken måte skiller dette seg fra nemd-ordningen? (Her må jeg ærlig innrømme at jeg trodde det var akkurat dette som foregikk i dagens nemd-ordning. Så det er godt mulig at jeg trenger voksenopplæring.)
|
|
|
|
#115 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nemnden har avgjørelsesmyndighet i dag.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Og hvis en lege skal avgjøre om noe er innenfor loven eller ikke, så blir det det samme, bare at det er en enperson-nemnd?
|
|
|
#117 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Legen skal vel ikke a den juridiske avgjørelsen - men gi medisinske råd/opplysinger.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skjønner heller ikke forskjellen.
|
|
|
#119 |
|
|
I så fall har vi nådd et absolutt bunnpunkt for hvor lite vi tåler her på FP. Håper vi kommer oss opp igjen.
|
|
|
|
#120 |
|
Drømmer
|
Jeg vet om flere som ville tatt abort på grunnlag av kjønn , det er definitivt ikke noe som er oppkonstruert . |
|
|
|
![]() |
|
|