Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal barnet delta i julegudstjeneste i regi av skole eller barnehage?
Ja 159 76,08%
Nei 27 12,92%
Vet ikke 3 1,44%
Annet 20 9,57%
Deltakere: 209. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-08, 21:40   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Lillemor på 5 var i kirken med barnehagen på torsdag. Var veldig lei seg seg og redd på kvelden fordi "siden du ikke tror på Jesus mamma kommer vi ikke til himmelen sammen" Uten tvil siste året hun var i kirken ja.

Det er et par ting å tenke over før jeg sender gutten i kirken ja. Vi kan nok ikke bare stole på at presten velger en rolig linje i sin preken, og holder seg utelukkende til synging og lystenning.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 21:44   #2
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Lillemor på 5 var i kirken med barnehagen på torsdag. Var veldig lei seg seg og redd på kvelden fordi "siden du ikke tror på Jesus mamma kommer vi ikke til himmelen sammen" Uten tvil siste året hun var i kirken ja.

Da hadde jeg blitt rimelig irritert vet jeg.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 22:12   #3
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sånn er ikke barnegudstjenestene her i byen. Jeg har vært med barnehagen til ungene flere ganger. Det er mye sang, juleevangeliet blir dramatisert av prestene (ganske morsomt med den mannlige presten utkledd som engel ) Det er lagt opp til mye humor og det er ikke noe snakk om dem som ikke tror og hva som evt. skjer med dem. Det er bare en forklaring på hvordan juleevangeliet er. Veldig koselig.

Vi er ikke spesielt religiøse, men ungene er med i kirka ja! Det hadde de vært om de hadde dratt til ett annet trossamfunn også. Tror minsten har godt av å høre litt om juleevangeliet, som han forøvrig kaller eventyret om Jesus Han lurer litt på hvem Gud er og hvilken rolle han spiller inn i dette eventyret

Gammel 14-12-08, 01:46   #4
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

[quote=Karina;1357423]Sånn er ikke barnegudstjenestene her i byen. Jeg har vært med barnehagen til ungene flere ganger. Det er mye sang, juleevangeliet blir dramatisert av prestene (ganske morsomt med den mannlige presten utkledd som engel ) Det er lagt opp til mye humor og det er ikke noe snakk om dem som ikke tror og hva som evt. skjer med dem. Det er bare en forklaring på hvordan juleevangeliet er. Veldig koselig.

Kan bare signere.
Da vi var med barnehagen var det lagt opp til masse humor og julesanger.
Ungene selv fremførte sanger de hadde øvd på, det var lucia sangen og bl.a jeg gikk meg over sjø og land.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 22:26   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det der ville jeg tatt opp med barnehagen altså.

I vår barnehage er det heldigvis ingenting slikt, barna får være med på en dramatisering av juleevangeliet, synger noen julesanger og det er det.

Gammel 13-12-08, 23:31   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det der ville jeg tatt opp med barnehagen altså.

I vår barnehage er det heldigvis ingenting slikt, barna får være med på en dramatisering av juleevangeliet, synger noen julesanger og det er det.

Det ble slutt på juleevangeliet med den nye presten som kom for et par år siden. Ped leder var åpen på at det var ganske så "forkynnende" og svært lite tilrettelagt for små barn. Ble forventet at de satt stille hele tiden osv. Mye preik og lite sang. Det var annerledes de to første årene hun gikk i barnehagen.

Det er uansett en lærepenge for meg. Jeg har ingen tro men ønsker å være fleksibel på at ungen min får bli med i kirken hvis hun ønsker det men det blir ikke lett neste gang det blir aktuelt ...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 23:33   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det ble slutt på juleevangeliet med den nye presten som kom for et par år siden. Ped leder var åpen på at det var ganske så "forkynnende" og svært lite tilrettelagt for små barn. Ble forventet at de satt stille hele tiden osv. Mye preik og lite sang. Det var annerledes de to første årene hun gikk i barnehagen.

Det er uansett en lærepenge for meg. Jeg har ingen tro men ønsker å være fleksibel på at ungen min får bli med i kirken hvis hun ønsker det men det blir ikke lett neste gang det blir aktuelt ...

Men hvorfor i alle dager deltar barnehagen på noe sånt? Hadde det vært sånn i vår barnehage hadde jeg forlangt at vi slutta med det. Den avdelinga jeg jobber i hadde iallefall ikke gått.

Gammel 14-12-08, 11:44   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men guriland - selv om vi er kristne, ville jeg IKKE at ungene mine skulle vært alene med barnehagen på en gudstjeneste med et slikt innhold. Man må da virkelig ta hensyn til at det er små unger man har med å gjøre. Og uten foreldre. Jeg hadde kommet til å blitt svært sint tror jeg...

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 13:08   #9
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Men det her har jeg ikke mye til overs for nei. Er ikke sånn det skal være. Har vært i kirken flere ganger med bhg og da har de alltid et veldig hyggelig opplegg for de små. Ikke noe preking og skremselspropaganda ihvertfall

iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 21:47   #10
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Barna under to år er ikke med på gudstjeneste i barnehagen til min lille, så vi har ikke den problemstillingen i år. Svarte likevel vet ikke, fordi jeg er usikker på om han skal få henge med neste år. På en måte ser jeg på det som en spennende ekskursjon for ham, på den andre siden er vi jo ikke kristne. På en måte tenker jeg at det kan ses på som ren feltstudie, samtidig er det jo snakk om å ta et standpunkt for eller mot religionsopplæring.

Egentlig er det vel opp og avgjort. Tror mannen vil ønske at vår sønn ikke er med, og det er helt greit for meg - jeg har like mange argumenter i mot som jeg har for.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 23:48   #11
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det skal de få bestemme selv. Barna mine er ikke døpt (siden verken jeg eller mannen er religiøse), men om barna mine vil gå i kirken så er det helt greit for meg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 01:36   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ja, det skal de.
De får velge selv og begge vil.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 11:51   #13
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I de julegudstjenestene jeg har vært med barnehager og skole, så har det vært lagt opp til at det bare skal være triveligt og litt spennende. Barna har fått kommet opp, og det har vært små spontane skuespill, som har vært samtalevner i årevis.

Og det ene året hadde vi ikke engang prest, bare "ei dame som hadde kledd seg ut"

Gammel 14-12-08, 13:04   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Normen da var bedre. Da kunne man i det minste få fritak fra faget og la ungene læres opp i det som virkelig betyr noe.

Gammel 14-12-08, 13:08   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Normen da var bedre. Da kunne man i det minste få fritak fra faget og la ungene læres opp i det som virkelig betyr noe.

Som er....?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 13:17   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Som er....?

Hva tror du?

Gammel 14-12-08, 13:52   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva tror du?

Det var ikke spydig ment, jeg lurte virkelig på hva du synes er det viktigste barna kan lære.
Jeg er helt enig med deg i at kristendomen ikke er det viktigste for barna, men jeg er litt; Ja, takk, begge deler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 13:55   #18
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja vel.

Gammel 14-12-08, 13:07   #19
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Hadde hun begynt i bhg før jul, så hadde hun blitt med de andre ja. Skjønner ikke hvorfor ikke egentlig.

iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 13:39   #20
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Barnehagen bruker ikke å delta på gudstjeneste, men på julevandring. Da får barna være med på å kle seg ut og dramatisere juleevangeliet. Gutten min skal være med. Alternativet er vel å være sammen med en annen avdeling i barnehagen imens.

Skolen har skolegudstjeneste nest siste dagen før jul. Det tilbys et hyggelig alternativ på skolen med sang og musikk, samtale osv, men det har visst aldri vært noen som har bedt om fritak. Foreldrene er velkomne til å delta sammen med barna på skolegudstjenesten. Presten har en meget tilbaketrukken rolle i denne gudstjejesten. Elever fra 5. trinn er tekstlesere (egne dikt, gjerne), dramatiserer juleevangeliet osv, og skolekoret synger noen sanger. Prekenen bruker å være kort, og handler gjerne om å glede seg over noe utover gavene, sette pris på å være sammen med noen man er glad i, gleden over å gi og ikke bare få osv. Har ikke opplevd forkynnende prekener i forbindelse med skolegudstjenester her. Datteren min ønsker å være med, men hadde selvsagt fått velge det bort dersom hun ønsket det.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.