Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store pinnekjøttråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-08, 17:32   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Fader, pinner av får er jo helt umulig å gnafse på i tide og utide. Pinner av svin har mye mer kjøtt og mindre fett. Fatter ikke hvorfor det ikke er mer utbredt når det er SÅ mye bedre.

Gammel 27-12-08, 21:55   #2
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Fader, pinner av får er jo helt umulig å gnafse på i tide og utide. Pinner av svin har mye mer kjøtt og mindre fett. Fatter ikke hvorfor det ikke er mer utbredt når det er SÅ mye bedre.

Umulig? Nei langt ifra. Her gnafses de både i varm og kald tilstand. Men kanskje du kan gjøre et framstøt mot kjøttprodusentene, slik at allmuen får vite om alternativet. Jeg har (som antydet i din tråd) aldri hørt om pinnekjøtt av svin før, ei heller sett det i butikken. Men jeg er nysgjerrig og kunne godt tenke meg å smake.

Gammel 30-12-08, 03:49   #3
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Smil

Urøkt pinnekjøtt, ligger i vann i 24 timer. Vannet byttes etter 12 timer. Jeg koker/damper den på tradisjonelt vis i ca 3 timer (vann opp til pinnene). Brunes ikke i stekepanne/ovn.

Serveres med:

-Vossakorv
-Hjemmelaget rotmos: 1 stor kålrot - 2 store poteter - smaksettes med ca 1/4 boks lettrømme, 1/2 krt kremfølte (liten), 3 ss meierismør, en anelse sennep, ca 1 dl pinnekjøttkraft + salt og pepper
-Poteter (type varierer)
-Pinnekjøttkraft
-Tyttebærsyltetøy
-Sylteagurk

Helst Løitens Linje Akevitt, men Gammel Oppland og Drammensakevitt duger også. Helst lyst Aass øl til + farris.

Herreguuuud så godt

Sist redigert av Mamarazzi : 30-12-08 kl 03:56.
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 03:52   #4
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes forresten at rotmosen (kålrabistappa) blir bedre hvis man bytter ut gulrøtter med poteter. Den blir litt mildere - se oppskrift over .

Gammel 22-12-08, 00:20   #5
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi har nok noe som for andre sikkert høres ut som en merkelig pinnekjøttjulemiddag.

Vår pinnekjøttmiddag på julaften består av tre ting: Pinnekjøtt, tynnlefse og kålrabistappe.

Vi har funnet ut at det er det helt ultimate for oss og har laget oss en tradisjon på det.

Pinnekjøttet vanner vi ut over natta, dampkoker det i dampkjele og lar det ligge litt i stekeovnen før servering.

Lefsa brukes som innpakning rundt pinnekjøttet og kålrabistappa.

Som drikke bruker jeg farris, mannen drikker øl og ungene drikker julebrus.

Wow, dette tror jeg er første gang jeg møter noen utenfor slekta som lager pinnekjøttwraps. Vi har i tillegg surkål til, og dropper å mose kålrabien.

Gammel 22-12-08, 00:30   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke den bleike stappen som lages med poteter og ribbefett.

Jeg lager rotstappe med kålrot og noen gulrøtter for fin farge som deles opp i bittesmå biter og kokes (dampes) i dampkjel eller littebitt saltet vann. Så tømmer jeg av vannet, har i en diger klatt meierismør og fløte og kanskje en dæsj creme fraiche. Jeg håndstapper så det er noe biter eller bruker håndmikseren. Ikke stavmikser. Salt og pepper etter smak.

Gammel 22-12-08, 00:47   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg lager rotstappe med kålrot og noen gulrøtter for fin farge som deles opp i bittesmå biter og kokes (dampes) i dampkjel eller littebitt saltet vann. Så tømmer jeg av vannet, har i en diger klatt meierismør og fløte og kanskje en dæsj creme fraiche. Jeg håndstapper så det er noe biter eller bruker håndmikseren. Ikke stavmikser. Salt og pepper etter smak.

Det er omtrent sånn jeg også lager den, minus CF. Jeg lager alltid stappen når vi skal til svigers, for svigermor kan ikke lage kålrotstappe. Sist gang hun laget den, laget hun den av kokt kålrabi som var most helt til puré, sammen med OLJE, salt og pepper. Jeg påtok meg å lage kålrabistappe hvert år fremover fra den dagen!

Jeg liker pinnekjøttet best røkt. Jeg elsker den deilige røksmaken, men det er vel hva man er vant til. Jeg har inntrykk av at det er mest vanlig med røkt her på Vestlandet?

Gammel 22-12-08, 09:47   #8
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg elsker kålrotsmaken, så jeg bruker ikke fløte eller CF. Ellers ganske likt. Og så bruker jeg alltid økologisk kålrot og gulrøtter. Det er merkbart mye mer smak i dem.

Lykkex3; din variant skal prøves ut med det første! Men sa du at du hadde i mandelpotetene i bunn hele tiden?

Gammel 23-12-08, 00:09   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Madam Mim; jeg lager rotstappen på omtrent samme måte, men lurer på hvorfor du deler kålrot og gulrøtter i bittesmå biter? Det er jo veldig arbeidskrevende. Er det en slags protestantisk grunnholdning om at jo hardere arbeid som ligger bak jo bedre smaker maten , eller har det en funksjon for smak eller konsistens? :lat:

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:07   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Madam Mim; jeg lager rotstappen på omtrent samme måte, men lurer på hvorfor du deler kålrot og gulrøtter i bittesmå biter? Det er jo veldig arbeidskrevende. Er det en slags protestantisk grunnholdning om at jo hardere arbeid som ligger bak jo bedre smaker maten , eller har det en funksjon for smak eller konsistens? :lat:

Jeg gjør også det. Da blir det mye raskere ferdig og mye lettere å mose for oss som bruker moser og ikke stavmikser (fysj).

Gammel 23-12-08, 10:32   #11
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker gaffel for å mose kålrabien jeg.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:00   #12
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Enig, jeg lager stappen omtrent som deg - men må innrømme at jeg ikke har prøvd med CF, det må testes.

Ellers vanner jeg ut pinnekjøttet over natten, damper det på metallrist til kjøttet løsner og litt til, og skjerper det i ovnen før servering.

Gammel 23-12-08, 14:46   #13
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå står årets lofotlam på koking her og det dufter himmelsk. Kålrotstappen (kokt sammen med to poteter og to gulrøtter) moses med en moser og tilsettes litt eddik, masse smør, litt fløte og salt og pepper. Ellers blir det svigermor sin pimpernell potet og sjy ved siden av. Nammis!

Emneord
julemat, pinnekjøtt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.