Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-10, 23:20   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Utrolig mange skjønner ikke at de har et ansvar selv om det er et uhell. Ganske merkelig egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:25   #2
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Utrolig mange skjønner ikke at de har et ansvar selv om det er et uhell. Ganske merkelig egentlig.

Før folk tar ansvar går de milevis for å finne noe som på det minste vis kan frita dem for skyld, det er mitt inntrykk.

Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:32   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter ha lest denne tråden vil jeg si det er omvendt..
Utrolig mange tror de har ØKONOMISK ansvar når det er snakk om et uhell.

Moralsk ansvar er irrelevant. Hadde moralsk ansvar vært bindende hadde ingen kjørt rundt i nye biler der en ripe i lakken hadde vært krise, for alle hadde kjørt i gamle vrak, fordi de brukte alle pengene sine på å hjelpe de som hadde det værre enn dem selv......

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 12:18   #4
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er som når ungene mine ikke vil si unnskyld, for det var jo et uhell. Vi har brukt litt tid på å få dem til å si unnskyld selv om de ikke mente å gjøre vondt/ødelegge noe etc. De er små barn, og har enda litt tid på å lære det, men jeg forventer faktisk at voksne mennesker har lært å si unnskyld og ta på seg ansvaret, selv når det er et uhell.

Gammel 28-06-10, 12:25   #5
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er som når ungene mine ikke vil si unnskyld, for det var jo et uhell. Vi har brukt litt tid på å få dem til å si unnskyld selv om de ikke mente å gjøre vondt/ødelegge noe etc. De er små barn, og har enda litt tid på å lære det, men jeg forventer faktisk at voksne mennesker har lært å si unnskyld og ta på seg ansvaret, selv når det er et uhell.

Nemlig! Dette har jeg tenkt på også i forbindelse med denne tråden. Jeg prøver å lære ungene mine at de har ansvar for det de gjør, selv når de ikke har ment å gjøre noe galt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 12:27   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Nemlig! Dette har jeg tenkt på også i forbindelse med denne tråden. Jeg prøver å lære ungene mine at de har ansvar for det de gjør, selv når de ikke har ment å gjøre noe galt.

...mens jeg åpenbart trenger å ta noe eldre mannspersoner i skole.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 13:59   #7
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Håper du får røsket opp i ripedamens ansvarsfølelse og moral i løpet av dagen.

Vi har fått både bulker og riper etter andres uforsiktighet, og de fleste gangene har vi fått en telefon, eller lapp på ruta. Selv har vi også sagt i fra, og tilbudt oss å betale, de to-tre gangene ungene har klart å smelle opp døra si og dunke i nabodører. De gangene har bileierne vært glade for ærligheten, og så har de ikke villet gjøre mer med saken. Greit for oss, men da har vi i hvert fall god samvittighet.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Dette har slått meg også. Det er snodig og litt sjokkerende å lese hvordan noen voksne mennesker tenker om å ikke ta ansvar når uhell skjer. Jeg skjønner kanskje litt mer av hvorfor en del elever ser forurettet på meg når jeg spør om de har ordnet opp etter seg, dersom noen er sinte på dem fordi de har vært uheldige, dunket i noen, løpt ned noen i lek, ødelagt noe som tilhører andre e.l. Hvorfor skal de liksom be om unnskyldning, det var jo et uhell ... Det skjer stadig vekk at jeg må forklare at kanskje særlig når de ikke har ment å gjøre noe galt, er det viktig å ordne opp. Så unngår man at den det gikk ut over tror det var gjort med vilje. Det er mye som kan løses, og mange misforståelser og konflikter som kan unngås med: - Beklager, det var ikke meningen. Gikk det bra med deg? Trenger du hjelp?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 14:05   #8
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det skjer stadig vekk at jeg må forklare at kanskje særlig når de ikke har ment å gjøre noe galt, er det viktig å ordne opp. Så unngår man at den det gikk ut over tror det var gjort med vilje. Det er mye som kan løses, og mange misforståelser og konflikter som kan unngås med: - Beklager, det var ikke meningen. Gikk det bra med deg? Trenger du hjelp?

Nå ble jeg lykkelig over å lese at det er andre enn meg som terper på dette. Fine Kaija.

Ellers ble det ikke noe drama i barnehagen i dag. Jeg har styrt litt med kjemikalier i helga, spesielt i går kveld, og har blitt dårlig. Så det lengste jeg kommer i dag er nok å rådføre meg med forsikringsselskapet.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 14:15   #9
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det skjer stadig vekk at jeg må forklare at kanskje særlig når de ikke har ment å gjøre noe galt, er det viktig å ordne opp. Så unngår man at den det gikk ut over tror det var gjort med vilje. Det er mye som kan løses, og mange misforståelser og konflikter som kan unngås med: - Beklager, det var ikke meningen. Gikk det bra med deg? Trenger du hjelp?

Gammel 27-06-10, 23:29   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen på uaktsomhet og henderlig uhell:
(jada, det er fra wikipedia, men det fantes mange andre kilder også, men det krevde mye mer klipp og lim)
I erstatningsretten er hovedregelen i de fleste land at skade voldt ved uaktsomhet pådrar skadevolderen erstatningsansvar (omtales også som culpaansvar). Dette i motsetning til der skaden er voldt ved et hendelig uhell, slik at det ikke er utvist subjektiv skyld og dermed ikke oppstått noe erstatningsansvar (se dog objektivt ansvar).

Å komme borti nabobilen med bildøra= henderlig uhell
Å gni bildør inn i nabobilen, også etter at man er blitt gjort oppmerksom på hva man gjør: grovt uaktsomt

Å bli kastet av på tur og hesten løper ut på E6= henderlig uhell
Å slippe hesten sin løs på E6= grovt uaktsomt

Det ene utløser erstatningsplikt, det andre ikke.
Ser dere virkelig ikke forksjellen altså?

Opp til hvilke summer ville dere betalt for skade dere forvolder ved uhell?
Er man riktig uheldig kan man jo gjøre skade for milioner.

Gammel 27-06-10, 23:32   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er derfor man har forsikring Floksa.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:35   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er derfor man har forsikring Floksa.

Ja, det er derfor man har forsikring PÅ BILEN!
Mislik det så mye du vil , men det ER faktisk sånn at om man kjører på dyr, selv om dyra er på rømmen, må du selv dekke skadene på bilen din OG erstatte dyret!

Gammel 27-06-10, 23:36   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja, det er derfor man har forsikring PÅ BILEN!
Mislik det så mye du vil , men det ER faktisk sånn at om man kjører på dyr, selv om dyra er på rømmen, må du selv dekke skadene på bilen din OG erstatte dyret!

Min mor kjørte på en sau. Hun måtte ikke erstatte verken bil eller sau, det gikk på bondens forsikring.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:40   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Min mor kjørte på en sau. Hun måtte ikke erstatte verken bil eller sau, det gikk på bondens forsikring.

Da var moren din svært, svært heldig.

Gammel 27-06-10, 23:34   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man ordner opp etter seg - uhell eller ei!
Dersom mar man forsikring, så er det vel begrenset hvor store summer det er snakk om? Og det å ikke betale en lykt som ens egen hest har ødelagt og la saken pågå ett år er ingenting annet enn smålig! Å ikke betale for at man var uheldig å ripe opp en annens bil er også smålig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:40   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Man ordner opp etter seg - uhell eller ei!
Dersom mar man forsikring, så er det vel begrenset hvor store summer det er snakk om? Og det å ikke betale en lykt som ens egen hest har ødelagt og la saken pågå ett år er ingenting annet enn smålig! Å ikke betale for at man var uheldig å ripe opp en annens bil er også smålig.

Å ta en bil ut i det offentlige rom med lykter som koster 30.000 er for meg total galskap! Dernest å true en gråtende 14 år gammel jente på livet er heller ikke spesielt sympativekkende. For å så følge opp med et forsøk på en forsikringssvindel.....
Han fikk alt han fortjente.

Jeg tror det er veldig få her inne som har forsikring som ville dekket en kaffekopp veltet ned i en pc, som havarerer med noens masteroppgave i...
Eller dr oppgave. Hvilke summer man da kommer opp i er ikke så vanskelig å se for seg?
Om man er uheldig å snuber i en trapp, slik at man kommer borti noen andre som også snubler. Vedkommende faller hele trappen ned og blir ufør for livet. Fortsatt like oppsatt på å betale for deg?
Moralsk ansvar, helt klart!! Økonomisk?

Gammel 27-06-10, 23:41   #17
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å ta en bil ut i det offentlige rom med lykter som koster 30.000 er for meg total galskap! Dernest å true en gråtende 14 år gammel jente på livet er heller ikke spesielt sympativekkende. For å så følge opp med et forsøk på en forsikringssvindel.....
Han fikk alt han fortjente.

Jeg tror det er veldig få her inne som har forsikring som ville dekket en kaffekopp veltet ned i en pc, som havarerer med noens masteroppgave i...
Eller dr oppgave. Hvilke summer man da kommer opp i er ikke så vanskelig å se for seg?
Om man er uheldig å snuber i en trapp, slik at man kommer borti noen andre som også snubler. Vedkommende faller hele trappen ned og blir ufør for livet. Fortsatt like oppsatt på å betale for deg?
Moralsk ansvar, helt klart!! Økonomisk?

Har man idiotforsikring så har man idiotforsikring, har man ikke backup så er man idiot.

Gammel 27-06-10, 23:43   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Har man idiotforsikring så har man idiotforsikring, har man ikke backup så er man idiot.

Så å ikke ta backup er idioti?
Men å sitte med pc på en full cafè er ikke det?

Hvorfor tar man backup?
Fordi ting kan skje.
Hvorfor tar man ikke fram pc på en full cafè?
Fordi ting kan skje......

Gammel 27-06-10, 23:44   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er galskap å være så opptatt av bilen sin at en pitteliten flekk i lakken nærmest fremkaller gråtetokter. Jeg blir aldri fortrolig med at folk har følelsesmessige forhold til materielle ting.

Jeg erstatter likevel skader jeg forvolder på andres biler.

Men jeg tror jeg hadde blitt ganske overrasket om noen hadde forventet at jeg skulle erstatte ipoden deres fordi jeg skumpet til kafebordet deres, altså. det er i en annen klasse for meg, sånne ting som skjer på en trang kafe. Bittelitt aktsomhet i forhold til egne eiendeler syns jeg man kan forvente.

Gammel 27-06-10, 23:42   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Om noen sklir på fortauet utenfor huset mitt, og fortauet ikke er brøytet kan jeg bli stilt til ansvar for tap som vedkommende måtte ha.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.