Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-10, 19:27   #101
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Det er muligens ikke dyreeiers juridiske ansvar å gjøre opp for seg om hesten sparker inn en frontrute, men man er i så fall en svært så uansvarlig dyreeier uansett.

Og ja, selvfølgelig gjør man opp for seg. Samme hva. (Det vil si, om noen smeller en dør inn i min bil uten å mene det kommer jeg ikke til å bli sur eller kreve penger, så lenge de ber om unnskyldning og faktisk ønsker å gjøre opp for seg.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 19:35   #102
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg hadde nok ganske sikkert gjort opp for meg uten å kny om ikke bileier hadde åpnet med å truet med å drepe meg, for så å lyve rævva av seg i skademeldingen

Hah du er ikke så ille som du vil ha det til selv, og hadde betalt om ikke bileieren var en drittal tulling som løy og kom med trusler- altså man har i allefall et moralsk om ikke juridisk annsvar..

( her kunne jeg funnet på å la det gå til retttsaparatet selv og le fett og høyt om jeg vant, å true med mord og prøve å tuske til seg mer en man har krav på er ufett og da kan h*n gjerne betale for min del. Uhell=sorry jeg betaler, overlagt svindel=brenn gjøk!)

Gammel 27-06-10, 20:10   #103
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig det bare er jeg (og lovverket) som ser en signifikant forskjell på å rygge på noen med en bil (ved et uhell) og å skumpe borti et cafèbord ved et uhell, eller være uheldig å komme borti en bildør? (ref ikke gjøre som kvinnen i trådstarters tilfelle, men faktisk være uheldig)

Rygger du i en bil er du erstatningspliktig. Hvis man er uheldig å kommer bort i en bildør er det vel ikke noen klare regler (så vidt jeg vet). Skumper man bort i et kafebord og ødelegger PC-en til noen er det heller ikke noen klare regler (så vidt jeg vet).

Gammel 27-06-10, 20:24   #104
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingenting.

Er egentlig litt sjokka over hvor sterkt dere reagerer.
Om det er så farlig, bør du vel helst ikke parkere i nærheten av andre folk/biler i det hele tatt?
Jeg hadde ikke tatt deg på alvor om du hadde oppført deg sånn og hadde sikkert trasset tilbake, med at den ripa sikkert var der før jeg var borti bilen din.
Jeg får helt mark når folk parkerer klin oppi bilen min og selv om jeg selvfølgelig prøver så godt jeg kan å ta hensyn, hender det at det blir en ripe i nabobilen om de står tett ja. Har noen klint bilen sin oppi min etter at jeg har parkert er jeg truendes til å gi jamt faen...

:blir vel kastet ut av FP nå:

Men Floksa, du snakker om å ikke gjøre sånne ting med vilje, men hva legger du i dette innlegget da? Balanse sier hun sa fra til dama at hun laget en ripe i døra, hva mener du med at du ikke hadde tatt henne på alvor om hun oppførte seg sånn? Hvordan da sånn? Sa fra?

Og Balanse sier at dama skrapte borti døra flere ganger mens hun stod der, skikkelig gnidde døra inn i bilen hennes, og sa ikke engang unnskyld, brydde seg ikke. Mener du virkelig dette er ok og at vi andre overreagerer?

Gammel 27-06-10, 20:41   #105
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Er det virkelig noen her som har funnet lapp på sin bil eller lagt igjen lapp på andres bil etter å ha laget/fått (minimale) riper i dørene?

Det er et seriøst spørsmål, for "alle" biler som er noe eldre enn 2-3 år har småriper i lakken på disse stedene og om dette er vanlig praksis så er det vel mange her som har opplevd dett.

Jeg har faktisk lagt igjen en lapp - og betalte også for skaden.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 20:54   #106
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er også ganske stor juridisk forskjell på barn og dyr som forvolder skade, og voksne myndige. Det moralske ansvaret er som moraler flest; individuelt.

(Det er derfor jeg synes moral er meningsløst som retningssnor, både personlig og i diskusjoner. Men DET er en annen greie.)

Spennende perspektiv. Og i forsikringssaker er jeg enig, men i mange andre saker er det jo kun moral som er rettesnoren. Eksempelvis utroskap finnes det jo ingen formelle regler mot, det er jo bare moralske regler. (Utroskap er bare et eksempel, da.) Hvordan skal man håndtere slike saker uten at man bruker moral som rettesnor?

Gammel 27-06-10, 21:01   #107
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en venninne som fikk ødelagt bilen pga en løpsk hest. Hesteeieren måtte betale. Man har faktisk gjerdeplikt, og om denne ikke overholdes så er man ansvarlig for de skader som dyret utfører.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 21:09   #108
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men Floksa, du snakker om å ikke gjøre sånne ting med vilje, men hva legger du i dette innlegget da? Balanse sier hun sa fra til dama at hun laget en ripe i døra, hva mener du med at du ikke hadde tatt henne på alvor om hun oppførte seg sånn? Hvordan da sånn? Sa fra?

Og Balanse sier at dama skrapte borti døra flere ganger mens hun stod der, skikkelig gnidde døra inn i bilen hennes, og sa ikke engang unnskyld, brydde seg ikke. Mener du virkelig dette er ok og at vi andre overreagerer?

Faen, hele lange svaret mitt forsvant!

Kort versonen:
jeg hadde reagert om noen møtte opp i barnehagen mandagmorgen, for å passe meg opp, med en skademelding over en slik ripe som jeg TRODDE dette dreide seg om.
Jeg hadde ikke reagert på tilsnakk om at jeg skrapet opp en bil, da hadde jeg blitt veldig lei meg og beklaget MYE!

Dessuten kan man vel fint sende inn skademelding uten skadevolders underskrift?

LItt mer på siden, når det kommer til økonomisk skade er IKKE moral det som skal være veiledende. Tenk hvilke "kløne" forsikringer vi måtte hatt for å kunne beveget oss ute da. Man kan jo faktisk ta liv ved uhell, og så fremt man ikke fører bil, så blir man faktisk ikke dømt for sånne ting.

annemede: dersom man har overholdt gjerdeplikten, men hesten kommer seg ut like vel, så er man ikke erstatningspliktig nei. Dette finnes det faktisk mange dommer på.

Sitat:

Rygger du i en bil er du erstatningspliktig. Hvis man er uheldig å kommer bort i en bildør er det vel ikke noen klare regler (så vidt jeg vet). Skumper man bort i et kafebord og ødelegger PC-en til noen er det heller ikke noen klare regler (så vidt jeg vet).

Jeg vil anta at det finne mange dommer som har skapt presedens (?) i slike saker, så å finne ut hva som er gjengs skulle ikke være så vanskelig?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 21:12   #109
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Spennende perspektiv. Og i forsikringssaker er jeg enig, men i mange andre saker er det jo kun moral som er rettesnoren. Eksempelvis utroskap finnes det jo ingen formelle regler mot, det er jo bare moralske regler. (Utroskap er bare et eksempel, da.) Hvordan skal man håndtere slike saker uten at man bruker moral som rettesnor?

[Digresjon] Problemet er at moral er høyst personlig. Det finnes nok av mennesker som synes at utroskap er helt greit, for eksempel. I hvert fall så lenge det er de som utøver det. Det er bare et problem hvis man blir tatt.

Hvis man begynner å kreve at andre skal forholde seg til sin egen personlige moral, er man jo pr. def. moralister. Jeg tror det har blitt forvoldt mer skade og maktmisbruk i moralismens navn enn på grunn av mangel på moral - men det har jeg ikke referanse på, så klart.

Det eneste man plikter å forholde seg til er de reglene man har kommet overens om gjennom lovverket. Så lenge man ikke har noe problem med sosial straff, så klart. [/digresjon]

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 21:16   #110
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Objektivt ansvar:

Objektivt ansvar er en erstatningsrettslig regel hvoretter erstatningsansvar kan konstateres uavhengig av skyld. Objektivt ansvar deles gjerne i to kategorier: lovfestet og ulovfestet objektivt ansvar.
Lovfestet objektivt ansvar finnes blant annet i bilansvarsloven. Av denne loven følger det at man er ansvarlig for skade ens egen bil gjør, uavhengig av om noen kan lastes for skaden. Andre eksempler er arbeidsgiveransvar, foreldres ansvar for barn og eiers ansvar for dyr.
Ulovfestet objektivt ansvar bygger på rettspraksis fra 1870-årene og frem til i dag. Bakgrunnen for at man utviklet læren om objektivt ansvar var at den teknologiske utviklingen medførte at det oppstod skader, for eksempel fra maskiner, som man ikke kunne si var et resultat av at noen hadde utvist skyld. I de tidlige dommene legger Høyesterett til grunn et meget strengt skyld-ansvar, som i praksis medførte et objektivt ansvar. I "vannledningsdommen" av 1905 benytter Høyesterett for første gang et utilsløret objektivt ansvar på ulovfestet grunnlag.
Hovedprinsippet for det ulovfestede objektive ansvar er at den som er nærmest til å bære ansvaret for en skade, vil måtte svare for det tapet som er inntruffet. En huseier er for eksempel nærmere til å bære risikoen for at en gesims faller ned og treffer en fotgjenger i hodet, enn den tilfeldige fotgjenger som blir truffet, selv om huseier har vedlikeholdt huset godt og fulgt alle forskrifter.

Det skulle vel si ganske mye. Som dyreeier er man ansvarlig for hva dyra gjør, også om fremmede tar seg inn på egen tomt (les om bikkja biter en tjuv) eller ungene tenner på skolen. MEN når biler er involvert er det ALLTID bilen(s eier) som har ansvaret.
Bilansvarsloven var på nynorsk, så den må jeg komme tilbake til

Gammel 27-06-10, 21:18   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ansvarlig for skaden ens egen bil GJØR, ja. Men det er vel strengt tatt ikke den parkerte bilen sin skyld om hesten ikke blir håndtert riktig og sparker inn frontlyktene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 21:22   #112
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Lovfestet objektivt ansvar finnes blant annet i bilansvarsloven. Av denne loven følger det at man er ansvarlig for skade ens egen bil gjør, uavhengig av om noen kan lastes for skaden.

Men der fikk du jo klart svar på at det du selv har gjort er ulovlig. Det din bil(dør) gjør, er å skrape opp en annens passive bil. Your bad.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 22:20   #113
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig mange skjønner ikke at de har et ansvar selv om det er et uhell. Ganske merkelig egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 22:25   #114
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Utrolig mange skjønner ikke at de har et ansvar selv om det er et uhell. Ganske merkelig egentlig.

Før folk tar ansvar går de milevis for å finne noe som på det minste vis kan frita dem for skyld, det er mitt inntrykk.

Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 22:29   #115
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Forskjellen på uaktsomhet og henderlig uhell:
(jada, det er fra wikipedia, men det fantes mange andre kilder også, men det krevde mye mer klipp og lim)
I erstatningsretten er hovedregelen i de fleste land at skade voldt ved uaktsomhet pådrar skadevolderen erstatningsansvar (omtales også som culpaansvar). Dette i motsetning til der skaden er voldt ved et hendelig uhell, slik at det ikke er utvist subjektiv skyld og dermed ikke oppstått noe erstatningsansvar (se dog objektivt ansvar).

Å komme borti nabobilen med bildøra= henderlig uhell
Å gni bildør inn i nabobilen, også etter at man er blitt gjort oppmerksom på hva man gjør: grovt uaktsomt

Å bli kastet av på tur og hesten løper ut på E6= henderlig uhell
Å slippe hesten sin løs på E6= grovt uaktsomt

Det ene utløser erstatningsplikt, det andre ikke.
Ser dere virkelig ikke forksjellen altså?

Opp til hvilke summer ville dere betalt for skade dere forvolder ved uhell?
Er man riktig uheldig kan man jo gjøre skade for milioner.

Gammel 27-06-10, 22:32   #116
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Etter ha lest denne tråden vil jeg si det er omvendt..
Utrolig mange tror de har ØKONOMISK ansvar når det er snakk om et uhell.

Moralsk ansvar er irrelevant. Hadde moralsk ansvar vært bindende hadde ingen kjørt rundt i nye biler der en ripe i lakken hadde vært krise, for alle hadde kjørt i gamle vrak, fordi de brukte alle pengene sine på å hjelpe de som hadde det værre enn dem selv......

Gammel 27-06-10, 22:32   #117
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er derfor man har forsikring Floksa.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 22:34   #118
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man ordner opp etter seg - uhell eller ei!
Dersom mar man forsikring, så er det vel begrenset hvor store summer det er snakk om? Og det å ikke betale en lykt som ens egen hest har ødelagt og la saken pågå ett år er ingenting annet enn smålig! Å ikke betale for at man var uheldig å ripe opp en annens bil er også smålig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 22:35   #119
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er derfor man har forsikring Floksa.

Ja, det er derfor man har forsikring PÅ BILEN!
Mislik det så mye du vil , men det ER faktisk sånn at om man kjører på dyr, selv om dyra er på rømmen, må du selv dekke skadene på bilen din OG erstatte dyret!

Gammel 27-06-10, 22:36   #120
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er derfor man har forsikring PÅ BILEN!
Mislik det så mye du vil , men det ER faktisk sånn at om man kjører på dyr, selv om dyra er på rømmen, må du selv dekke skadene på bilen din OG erstatte dyret!

Min mor kjørte på en sau. Hun måtte ikke erstatte verken bil eller sau, det gikk på bondens forsikring.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.