Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeopplæring i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 14:00   #101
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

OK, så en familie du ikke liker er representativ for alle barn som ikke kan svømme. Good to know. Presidenten i Norsk Svømmeforbund er for øvrig uenig med deg. Jeg regner med at han vet hva han snakker om.

Men kjære du, setter du aldri ting på spissen?

Jeg skriver "av og til virker det som om..." og du spurte hvor jeg hadde det fra. Jeg kjenner ikke familien, så jeg vet ikke om jeg ville komme til å like dem
Jeg baserer ikke mine relasjoner på om folk kan svømme eller ikke, men jeg skal være ærlig nok til å si at jeg nok ikke hadde varslet avisa hvis det var jeg som var i samme båt...

Hva er Presidenten i Norsk Svømmeforbund uenig med meg i?

Gammel 01-07-10, 14:00   #102
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

*minner om at dette landet strekker seg ganske langt nordover, ganske langt vestover, varierer stort i klima, temperatur og utforming med hensyn på badevanntetthet*

Ja, jeg vet det. Men jeg har tilbragt sommere i Nord-Norge (og har familie der), og har da bada masse ute der også. Har også bodd på vestlandet, og det var kanskje litt kaldt, men mer enn varmt nok for ungene (i sjøen, har ikke bada i innsjøer der). Har også badet i innsjøer på fjellet. Det handler om å bruke de mulighetene man har. Og jeg vet det er steder i Norge der utebading er en risikosport, men de fleste steder er det ikke sånn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 14:04   #103
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Ja, jeg vet det. Men jeg har tilbragt sommere i Nord-Norge (og har familie der), og har da bada masse ute der også. Har også bodd på vestlandet, og det var kanskje litt kaldt, men mer enn varmt nok for ungene (i sjøen, har ikke bada i innsjøer der). Har også badet i innsjøer på fjellet. Det handler om å bruke de mulighetene man har. Og jeg vet det er steder i Norge der utebading er en risikosport, men de fleste steder er det ikke sånn.

Vi bader her også altså, men for at det skal være stabilt, forutsigbart og greit nok til å lære alle barn å svømme, er det en fordel at badesesongen strekker seg over litt mer enn 3 uker midt på sommeren.

Gammel 01-07-10, 14:07   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men kjære du, setter du aldri ting på spissen?

Sorry, jeg blir bare så ekstremt sint og lei meg av denne saken. Det burde være så lett å unngå at små barn drukner på den måten.

Jeg skriver "av og til virker det som om..." og du spurte hvor jeg hadde det fra. Jeg kjenner ikke familien, så jeg vet ikke om jeg ville komme til å like dem
Jeg baserer ikke mine relasjoner på om folk kan svømme eller ikke, men jeg skal være ærlig nok til å si at jeg nok ikke hadde varslet avisa hvis det var jeg som var i samme båt...

Hva er Presidenten i Norsk Svømmeforbund uenig med meg i?

Det jeg reagerte på var at du skrev følgende:

Sitat:

Det er dessuten ikke snakk om at dette med manglende svømmeferdigheter primært gjelder barn med foreldre som sliter på andre områder også.

Det er en påstand jeg ikke kunne skjønne at du hadde belegg for. Presidenten sier bl.a. at slik det er nå så fører det til et klasseskille, i tillegg til at barn av innvandrere ofte ikke kan svømme. Nå mener ikke jeg at innvandrere generelt sliter altså, men som jeg skrev over: om man ikke kan svømme selv, kanskje har dårlig råd og ikke kommer fra en kultur der svømming i relativt kaldt vann er spesielt vanlig, så er det en høy terskel å komme over.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 14:08   #105
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og på Sognsvann anbefales det som regel ikke å bade, på grunn av ikter.

Jeg syns selvfølgelig foreldre burde bli flinkere til å ta med barna ut for å bade, meg selv inkludert, men jeg kan omtrent ikke forestille meg hvilken barriere det må være om man ikke kan svømme selv, og kommer fra en kultur der det ikke er vanlig.

Ok, så det er ikter i Sognsvann. Det er sikkert andre steder utenfor Oslo som det går an å bade uten at det koster skjorta (lenge siden jeg var student der, så jeg kjenner ikke alle de lokale badestedene ).

Jeg har full forståelse for at det er kan være vanskelig å tråkke over dørstokkmila når vann og svømming ikke er en "naturlig del" av ens egen hverdag. Har man vannskrekk eller ikke liker å svømme selv, så er det lett å tenke at man ikke har noe å tilføre egne barn. Allikevel, hvis en selv annerkjenner problemstillingen, er man jo litt på vei til å finne alternativer da hvertfall.

Når det gjelder kulturelle forskjeller, så er nok utfordringene større, og her har selvsagt skolen er viktig rolle når det gjelder opplysning og opplæring. Å vite at vann kan være farlig er vel ikke egentlig kulturelt betinget?

Gammel 01-07-10, 14:11   #106
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å vite at vann kan være farlig er vel ikke egentlig kulturelt betinget?

Nei, men hvordan man håndterer at det er farlig kan være anderledes. Slik som Mim skrev tidligere i tråden: Noen syns f.eks. at det er bedre å gjerde inn vannene.

Gammel 01-07-10, 14:13   #107
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Sorry, jeg blir bare så ekstremt sint og lei meg av denne saken. Det birde være så lett å unngå at små barn drukner på den måten.

Det jeg reagerte på var at du skrev følgende:

Det er en påstand jeg ikke kunne skjønne at du hadde belegg for. Presidenten sier bl.a. at slik det er nå så fører det til et klasseskille, i tillegg til at barn av innvandrere ofte ikke kan svømme. Nå mener ikke jeg at innvandrere generelt sliter altså, men som jeg skrev over: om man ikke kan svømme selv, kanskje har dårlig råd og ikke kommer fra en kultur der svømming i relativt kaldt vann er spesielt vanlig, så er det en høy terskel å komme over.

Ok, den er grei, det er veldig lov å blir engasjert når det gjelder barn og ulykker

Det jeg mente var at i mange tilfeller (kultur, ressurser osv) er det fullt forståelig at barn ikke lærer å svømme hjemme, og på disse områdene MÅ selvsagt ressurser settes inn for å forhindre at tilsvarende tragedier skjer igjen. Men, i flere tilfeller _kan_ det av og til virke som om foreldre som fint kunne prioritert å ta tak i dette, lar være. Det er alt for mange norske barn som heller ikke kan svømme skikkelig!

Gammel 01-07-10, 14:13   #108
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Her er det svømmeopplæring i 4.klasse.
Jeg synes det er altfor sent og begge mine har derfor gått på svømmekurs.

I kompetansemålene etter 4. trinn heter det at barna skal være svømmedyktige, så det er kanskje derfor de tar det så sent.
Jeg er enig med deg. Alle vil jo ikke lære å svømme i løpet av bare ett år.

Gammel 01-07-10, 14:16   #109
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ok, den er grei, det er veldig lov å blir engasjert når det gjelder barn og ulykker

Takk!

Det jeg mente var at i mange tilfeller (kultur, ressurser osv) er det fullt forståelig at barn ikke lærer å svømme hjemme, og på disse områdene MÅ selvsagt ressurser settes inn for å forhindre at tilsvarende tragedier skjer igjen. Men, i flere tilfeller _kan_ det av og til virke som om foreldre som fint kunne prioritert å ta tak i dette, lar være. Det er alt for mange norske barn som heller ikke kan svømme skikkelig!

Jepp, det er altfor mange generelt som ikke kan svømme. Der er vi helt enige! Og for å bøte på det mener jeg at svømmeopplæringen i skolen må bli bedre, prisene på de offentlige badene må bli lavere, og det må kunne tilbys flere private kurs til både barn og voksne.

Gammel 01-07-10, 14:16   #110
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Nei, men hvordan man håndterer at det er farlig kan være anderledes. Slik som Mim skrev tidligere i tråden: Noen syns f.eks. at det er bedre å gjerde inn vannene.

Ja, men jeg tenker liksom at når man bosetter seg(eller ellers oppholder seg) i nærheten av vann, som _ikke_ er inngjerdet, så bør jo faren være noe alle tenker over, uavnhengig av kultur? Huff, jeg vet jeg sikkert høres idealistisk ut, men det skremmer meg at dette kan skje fordi man kanskje ikke har forstått FAREN ved å leke ved vannet.

Gammel 01-07-10, 14:18   #111
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Huff, jeg vet jeg sikkert høres idealistisk ut, men det skremmer meg at dette kan skje fordi man kanskje ikke har forstått FAREN ved å leke ved vannet.

I tillegg så kan det hende at ingen i familien er i stand til å redde når ulykken først er ute fordi de voksne heller ikke kan svømme. Evt. så hopper de etter uansett, og drukner selv også.

Gammel 01-07-10, 15:36   #112
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lære seg og svømme i det iskalde vannet vi har utendørs i havet her i Norge? :grøss: Ingen får meg uti det vannet før det er minst 22 grader når det gjelder svømming. Vasse kan jeg gjøre før det. Ungene bader jo tidligere, men de leker på grunna, ikke akkurat orker og holde på med svømmetrening. Jeg hater å dra til svømmebasseng selv, så der er vi ikke akkurat så ofte. Svømmekursene i distriktet vårt er ikke forenelig med jobb i tillegg pga. tidspunktene veldig tidlig på ettermiddagen. Ungene har prøvd seg der ett kurs, men det ble for mye stress for alle. I år skal vi til syden, så da er det håp, men i fjor når jeg hadde planlagt å være litt flink på sommeren så regnet det 4 uker i strekk i ferien føltes det som. Ikke akkurat badevær utendørs.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 23:01   #113
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Vi er i bassenget i nabolaget her hver uke så lenge det er åpent. Problemet med bassenget er at det stenger for sommeren før 17.mai, og åpner igjen i slutten av august. Dette er jo i den perioden vi har langt bedre tid og mulighet til å benytte oss av bassenget, og sev om jeg har ei frøken som elsker å bade er det faktisk i kjøligste laget å hive henne ut i Oslofjorden 18. mai. Men vi er rystet over ulykken i går og har hatt lange samtaler med frøkna i dag om både den og hvordan man skal oppføre seg rundt vann og at det er veldig viktig å lære å svømme. Det satte en støkk i oss, og ble egentlig en oppvekker i forhold til hvor mye vi skal pushe på henne for å få svømmeferdigheten på plass.

Vi har forøvrig hatt henne på svømmekurs, kjørte tvers gjennom byen hver uke midt i rush og kaos, og betalte 1500,- for 9 ganger. Og på de 9 timene lærte hun å synge med vann i munnen. Pga div omstendigheter hadde vi ikke mulighet til at hun kunne fortsette på kurs, men vi regnet oss frem til at det kom til å koste ganske mye penger å fortsette der til hun kan svømme 100 meter. Vel verdt det ja, og jeg skulle ønske vi hadde kunnet fortsette.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 23:35   #114
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg og broren min hadde svømming som aktivitet hele barneskolen og vi har alltid storkost oss i vann.

Heldigvis og tilfeldigvis er storebror her like interessert i svømming så han har gått på svømmekurs siden han var 4,5 år.
KLart det koster litt men det er det verdt.
Han er en fisk i vannet og bader like lenge i sjøen som i oppvarmet basseng.
Lillebror er påmeldt svømmerkurs i samme klubb fra høsten.

Skolen vår prioriterer tydeligvis svømming for de har svømmetimer hver uke i hele 4.klasse. Hun som har svømmeoppæringen her er en grepa dame så jeg tviler på at det kun er kosetimer, gitt. Det er forresten hun som driver svømmeklubb og klubben som storebror trener i.

Gammel 02-07-10, 00:06   #115
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen i min foreldregenerasjon på mitt hjemsted kan svømme, for det kom ikke basseng før i slutten av 70-årene. Og joda, det er plenty av vann og elver og innsjøer. Det er bare at det er vinter fra tidlig i oktober til sent i april og det er kun noen få uker om sommeren det er badetemperaturer, og da bare sånn "hoppe uti og rope av kuldesjokk og karre seg til land igjen". Ikke svømme rolig rundt.

Jeg vokste opp med svømming en til flere ganger i uken gjennom samtlige 9 skoleår og er god til å svømme. jeg hadde jo aldri vært det, om jeg ikke hadde fått øve jevnlig gjennom så mange år. Foreldrene mine hadde ikke kunnet lære meg noe særlig, om de så hadde lyst.

Svømming må være et offentlig ansvar, for så lenge det finnes så mye som et eneste foreldrepar som ikke har vett eller penger til å prioritere dette, så kan vi ikke overlate dette til hver enkelt.

Gammel 02-07-10, 00:16   #116
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrev et langt innlegg som forsvant, men ser jeg kan signere Mim. Trikken til Sognsvann for å lære å svømme? Slike utsagn må jeg nesten le av. Jeg tror en reise gjennom diverse familiære og sosiale forhold hadde vært et sted å begynne hvis man virkelig tror løsningen var så enkel for mange av de det gjelder. "Hvis folket ikke har brød kan de vel spise kaker."

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 07:44   #117
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Atter en ting som skolene skal ordne opp i. Faktum er at mange barn fra hm... enkelte kulturer ikke møter opp til svømmeopplæringen, skaffer seg legeerklæring om at de ikke tåler vann (!!! tuller ikke), osv. Dette gjelder hovedsakelig jenter. Likevel sliter gutter fra samme kulturer også ofte med å lære å svømme fordi de ofte aldri har vært i vannet før når de starter på skolen. Da krever det ofte mye mer svømmeopplæring enn det skolen tilbyr.

Så er selvsagt spørsmålet om skolen burde tilby mer svømmeopplæring enn de gjør. Mulig - men det koster altså mye penger. Og det tar mye tid fra annen undervisning når man skal busse til et svømmebasseng et stykke unna. Jeg er mer for modellen med en grunnopplæring på skolen og at det deretter blir foreldrenes ansvar å bygge videre på det de har lært.

Sist redigert av oslo78 : 02-07-10 kl 08:07.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 08:46   #118
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Skrev et langt innlegg som forsvant, men ser jeg kan signere Mim. Trikken til Sognsvann for å lære å svømme? Slike utsagn må jeg nesten le av. "

Hvorfor det? Greit, hvis foreldrene ikke kan svømme er det jo en ting, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det absolutt må være organisert svømmetrening i basseng, dersom foreldrene kan svømme selv. Greit, så er det ikke så varmt i vannet, og man ville helst ha ventet til det var 25 grader, men er det ikke greit å fryse litt hvis resultatet blir at barna blir tryggere i vann? Man kan sitte å være sur på staten/kommunen/skolen til man blir blå, men det hjelper jo ikke, barna lærer jo ikke å svømme av den grunn - så da må man rett og slett ta litt ansvar selv. Svømmeopplæring i kald sjø er nok ikke det ideelle, men dersom er alternativet er ingen svømmeopplæring så er det helt klart det beste valget.

Det er ikke sjelden jeg kan tenke meg omtrent 100 ting jeg har mer lyst til enn å ta med ungene på en kald strand etter en lang dag på jobb, men hvis sola titter frem tar vi da turen alikevel. Og vi allierer oss med barnas venner - noen ganger tar jeg med de, noen ganger tar de med mine, og noen ganger drar vi alle sammen.

Jeg tror alle er enige om at grundig svømmeopplæring i skolen hadde vært det beste, men de fleste steder er ikke dette et alternativ.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 08:49   #119
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt av problemet med prisene på svømmekurs er jo også hall-leie.
Norges Livredningsselskap får tildelt hall-tid gratis for å drive svømmeopplæring, i hvert fall i Bergen, men det er jo selvsagt stadig vekk noe kommunepolitikerne truer med å ta fra dem. I Bergen koster det for øvrig 900,- kr for et svømmekurs med NLS, 15 ganger a 45 minutter (noe mer for voksen-kursene).
I Oslo og Bærum krets av samme, koster det 1250,- for 12 ganger.
Man kan gjerne si at det er dyrt, men størstedelen av pengene går jo til forsikring og slikt som man må ha. Og instruktørene tjener i hvert fall ikke fett.
Hva svømmeklubbene tar, aner jeg ikke.

Jeg tror det hadde hjulpet mye om man kunne latt skolebassengene være (full av vann og) åpen også på kveldstid. Om jeg hadde blitt spurt på skolen om jeg kunne stilt opp en kveld i uken en gang i blant som badevakt (fordi jeg har utdannelsen), så hadde jeg lett som en plett gjort det for at ungene skulle få tilgang til bassenget.

Gammel 02-07-10, 09:22   #120
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Oppdatert info og drukningsstattistikk for første halvår av 2010 http://folkehjelp.no/?module=Article...icShow;ID=9521

Men hva er det egentlig som gjør at 33 av 37 druknede er menn?

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.