Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeopplæring i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 15:08   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og på Sognsvann anbefales det som regel ikke å bade, på grunn av ikter.

Jeg syns selvfølgelig foreldre burde bli flinkere til å ta med barna ut for å bade, meg selv inkludert, men jeg kan omtrent ikke forestille meg hvilken barriere det må være om man ikke kan svømme selv, og kommer fra en kultur der det ikke er vanlig.

Ok, så det er ikter i Sognsvann. Det er sikkert andre steder utenfor Oslo som det går an å bade uten at det koster skjorta (lenge siden jeg var student der, så jeg kjenner ikke alle de lokale badestedene ).

Jeg har full forståelse for at det er kan være vanskelig å tråkke over dørstokkmila når vann og svømming ikke er en "naturlig del" av ens egen hverdag. Har man vannskrekk eller ikke liker å svømme selv, så er det lett å tenke at man ikke har noe å tilføre egne barn. Allikevel, hvis en selv annerkjenner problemstillingen, er man jo litt på vei til å finne alternativer da hvertfall.

Når det gjelder kulturelle forskjeller, så er nok utfordringene større, og her har selvsagt skolen er viktig rolle når det gjelder opplysning og opplæring. Å vite at vann kan være farlig er vel ikke egentlig kulturelt betinget?

Gammel 01-07-10, 15:11   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å vite at vann kan være farlig er vel ikke egentlig kulturelt betinget?

Nei, men hvordan man håndterer at det er farlig kan være anderledes. Slik som Mim skrev tidligere i tråden: Noen syns f.eks. at det er bedre å gjerde inn vannene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 01:16   #3
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrev et langt innlegg som forsvant, men ser jeg kan signere Mim. Trikken til Sognsvann for å lære å svømme? Slike utsagn må jeg nesten le av. Jeg tror en reise gjennom diverse familiære og sosiale forhold hadde vært et sted å begynne hvis man virkelig tror løsningen var så enkel for mange av de det gjelder. "Hvis folket ikke har brød kan de vel spise kaker."

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 09:46   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Skrev et langt innlegg som forsvant, men ser jeg kan signere Mim. Trikken til Sognsvann for å lære å svømme? Slike utsagn må jeg nesten le av. "

Hvorfor det? Greit, hvis foreldrene ikke kan svømme er det jo en ting, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det absolutt må være organisert svømmetrening i basseng, dersom foreldrene kan svømme selv. Greit, så er det ikke så varmt i vannet, og man ville helst ha ventet til det var 25 grader, men er det ikke greit å fryse litt hvis resultatet blir at barna blir tryggere i vann? Man kan sitte å være sur på staten/kommunen/skolen til man blir blå, men det hjelper jo ikke, barna lærer jo ikke å svømme av den grunn - så da må man rett og slett ta litt ansvar selv. Svømmeopplæring i kald sjø er nok ikke det ideelle, men dersom er alternativet er ingen svømmeopplæring så er det helt klart det beste valget.

Det er ikke sjelden jeg kan tenke meg omtrent 100 ting jeg har mer lyst til enn å ta med ungene på en kald strand etter en lang dag på jobb, men hvis sola titter frem tar vi da turen alikevel. Og vi allierer oss med barnas venner - noen ganger tar jeg med de, noen ganger tar de med mine, og noen ganger drar vi alle sammen.

Jeg tror alle er enige om at grundig svømmeopplæring i skolen hadde vært det beste, men de fleste steder er ikke dette et alternativ.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:47   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Hvorfor det? Greit, hvis foreldrene ikke kan svømme er det jo en ting, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det absolutt må være organisert svømmetrening i basseng, dersom foreldrene kan svømme selv. .

Les resten av innlegget du quoter, så ser du hvorfor ikke.

Gammel 02-07-10, 10:57   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Les resten av innlegget du quoter, så ser du hvorfor ikke.

Jeg har lest resten, og jeg sier jo at hvis man ikke kan svømme, så er det jo en ting, men kan man det skjønner jeg ikke helt hva grunnen er til at man ikke kan ta seg et bad i fjorden eller en innsjø. Det er jo gratis, så økonomi er ingen unnskylding. Og dersom det er noe kulturellt, altså at man ikke kan gå på stranda, for der er det fremmede menn, eller noe sånt, da har man jo tatt det valget selv. Og de som har religiøse grunner til å ikke dra på stranda er som regel de samme som ikke lar barna delta i svømmeundervisning på skolen, tilsier hvertfall min (meget begrensede) erfaring, så da er man jo like langt.

Eller er det andre grunner du mener?

Gammel 02-07-10, 11:47   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg har lest resten, og jeg sier jo at hvis man ikke kan svømme, så er det jo en ting, men kan man det skjønner jeg ikke helt hva grunnen er til at man ikke kan ta seg et bad i fjorden eller en innsjø. Det er jo gratis, så økonomi er ingen unnskylding. Og dersom det er noe kulturellt, altså at man ikke kan gå på stranda, for der er det fremmede menn, eller noe sånt, da har man jo tatt det valget selv. Og de som har religiøse grunner til å ikke dra på stranda er som regel de samme som ikke lar barna delta i svømmeundervisning på skolen, tilsier hvertfall min (meget begrensede) erfaring, så da er man jo like langt.

Eller er det andre grunner du mener?

Nei, jeg skjønner nå at du ikke skjønner nå. Men det finnes endel familier, i Oslo og sikkert også rundt om ellers, som ikke gjør slike ting. De drar ikke ut i skogen på tur, de drar ikke på ferie, de koser seg ikke på stranda. Grunnene kan selvsagt variere, og jeg kunne utbrodert om det, men lar den ligge nå.

De som setter seg på trikken for en fin dag på Sognsvann er nok dessverre de samme som har barna sine på svømmekurs vinteren igjennom. Det er min hypotese. Og et velment tips fra oss her på FP om at alle som ikke har råd til annet også bør gjøre det vil nok ikke endre det faktum.

Gammel 02-07-10, 09:49   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt av problemet med prisene på svømmekurs er jo også hall-leie.
Norges Livredningsselskap får tildelt hall-tid gratis for å drive svømmeopplæring, i hvert fall i Bergen, men det er jo selvsagt stadig vekk noe kommunepolitikerne truer med å ta fra dem. I Bergen koster det for øvrig 900,- kr for et svømmekurs med NLS, 15 ganger a 45 minutter (noe mer for voksen-kursene).
I Oslo og Bærum krets av samme, koster det 1250,- for 12 ganger.
Man kan gjerne si at det er dyrt, men størstedelen av pengene går jo til forsikring og slikt som man må ha. Og instruktørene tjener i hvert fall ikke fett.
Hva svømmeklubbene tar, aner jeg ikke.

Jeg tror det hadde hjulpet mye om man kunne latt skolebassengene være (full av vann og) åpen også på kveldstid. Om jeg hadde blitt spurt på skolen om jeg kunne stilt opp en kveld i uken en gang i blant som badevakt (fordi jeg har utdannelsen), så hadde jeg lett som en plett gjort det for at ungene skulle få tilgang til bassenget.

Gammel 02-07-10, 10:22   #9
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Oppdatert info og drukningsstattistikk for første halvår av 2010 http://folkehjelp.no/?module=Article...icShow;ID=9521

Men hva er det egentlig som gjør at 33 av 37 druknede er menn?

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:28   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Oppdatert info og drukningsstattistikk for første halvår av 2010 http://folkehjelp.no/?module=Article...icShow;ID=9521

Men hva er det egentlig som gjør at 33 av 37 druknede er menn?

Fordi det stort sett er de som skal pisse fra brygga eller båtripa i snydens tilstand, eller kjøre villmann med bår, også det i fylla...

Gammel 02-07-10, 10:29   #11
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

eller kjøre villmann med bår, også det i fylla...

Helst uten redningsvest også.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:42   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Atter en ting som skolene skal ordne opp i.

Nei, det er ikke "atter en ting". Det er en ting skolene skal ha gjort hele tiden, men som de ikke gjør. Ved å f.eks omdefinerehva som er svømmedyktighet bort fra anbefalingene gjør. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde vi svømming hver uke, selv om det innebar å kjøre buss til tøyenbadet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:56   #13
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, det er ikke "atter en ting". Det er en ting skolene skal ha gjort hele tiden, men som de ikke gjør. Ved å f.eks omdefinerehva som er svømmedyktighet bort fra anbefalingene gjør. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde vi svømming hver uke, selv om det innebar å kjøre buss til tøyenbadet.

Som Glitter sier så er det ikke atter en ting, i Kunnskapsløftet er det kompetansemål om svømme- og livredningsopplæring. 10 timer undervisning i fjerdeklasse er ikke i nærheten av å være nok til å lære barn å svømme. Etter min oppfatning er det manglende politisk vilje til å legge til rette for at dette målet skal oppnås. Mange barn har foreldre som ikke har forutsetning for å lære dem å svømme, og det er så viktig å kunne det, at jeg mener at det bør gjøres i en setting der alle barn nås. Da er skolen det eneste alternativet slik jeg ser det.

Gammel 02-07-10, 10:23   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Her er forresten en god nyhet: http://www.budstikka.no/nyheter/kure...rekk-1.5428277
Ikke i skolen, men svømmekurs for innvandrerkvinner - bra tiltak

Gammel 02-07-10, 11:31   #15
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Standard

Det ser ut som det hvertfall i Oslo er politisk vilje til å gjøre noe med dette nå. Veldig trist at det måtte en så tragisk ulykke til for å åpne øynene på politikerne: Syv av ti 10-åringer med innvandrerbakgrunn kan ikke svømme

Sitat:

Drukningsulykken i Oslo tirsdag har ført til ny alarm om norske barns elendige svømmeferdigheter. Osloskolen vil nå teste alle 4.-klassinger og gi intensiv undervisning til dem som ikke kan svømme.

Gammel 02-07-10, 11:38   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det gjelder drukning fra båt, så er det vel også kjent at det er mannfolk som bruker minst redningsvest?!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 11:41   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Om det gjelder drukning fra båt, så er det vel også kjent at det er mannfolk som bruker minst redningsvest?!

Der er da en kjensgjerning at voksne mennesker flyter bedre enn barn?!
Er det ikke? Sånn med tanke på redningsvestbruken blant voksne generelt?

Gammel 02-07-10, 11:57   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å skulle lære ungene å svømme med kanskje 2 uker badetempratur i året er helt håpløst. Heldigvis bor vi i en kommune som tar det på alvor og svømmehallen er åpen fra 1. sept til 1 mai. Ungene begynner med bading i førskoleklubben, da svømmer de hver 1 dag hele perioden hallen er åpen. På skolen har de svømming 14. gang i uka fra sept, og ut april
I tillegg drar vi en del i svømmehallen med dem, for å følge opp. Her koster det 400 kr til 10 ganger (voksen) og 200 kr for 10 ganger (barn).
Det tilbudet vi har burde alle ha!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 12:03   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kristine, har du aldri hørt om barnefattigdom? Om forskjeller mellom rike og fattige og mellom øst og vest i Oslo, mellom innvandrergrupper og hvite, emmlom middelklassen og arbeiderklassen? Det er storeforskjeller mellom folk i Norge, både i hva de vil, hva de prioriterer i fht tid og penger og hva de kan få til.

Gammel 02-07-10, 12:10   #20
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Alle foreldre, innvandrede eller ei, mellomklasse eller fattigklasse, burde forstå viktigheten av å lære barna å ferdes i og ved vann etter egne forutsetninger. Kan de ikke svømme, så må man holde seg unna vann. evt. må foreldrene være med barna når det er vann i nærheten.

Man kan ikke bare skylde på opplæringen i skolene, sånn som jeg opplvever noen her gjør. Det er utopi å tro at kommunene plutselig skulle få råd til å ha alle skolebarn en time i basseng i uka.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.