|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg ønsker ikke å bli forsørget, og tok ikke et 6-årig embetsstudie fordi jeg likte tanken på å være mye hjemme.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg kan bare snakke for min egen del; Jeg jobber 80% stilling fordi jeg ikke vil at barna skal ha så lang dag i barnehage og fordi jeg vil ha litt tid til dem i hverdagen. Hadde jeg ikke hatt 2 timers reisevei hver dag kan det nok hende at jeg hadde jobbet noe mer. Grunnen til at det er jeg som jobber redusert er flere: mannen har flexitid og jobber gjerne etter ungene er lagt (jobber derfor ikke 8 timer på dagen), han har mye kortere reisevei og han tjener mye mer enn meg. Han får derfor mer tid med dem enn jeg gjør likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetSånn ellers så føles det jo ofte som fritid å være på jobb sammenlignet å være hjemme med to barn.
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Jeg skal tilbake på jobb på mandag. Jeg skal tilbake på jobb på mandag. Jeg skal tilbake på jobb på mandag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg jobber redusert og det er ikke for å gå hjemme med barn (de er i bhg) eller gjøre husarbeid.
![]() |
#6 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg kjenner ihvertfall kvinnelige pensjonister som nå er veldig glade de har jobbet 100 %, selv om de har hatt økonomi til deltid. Venninner som har jobbet deltid (80 %, med fridag hovedsaklig brukt på egenpleie og cafe) får visst betraktelig mindre utbetalt nå.
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#9 |
|
Jeg har jobbet 80% i to år. Og jeg tok hvertfall det med i betraktningen! Så da kjenner du hvertfall til meg. Og flere ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetFnatten: Jeg er veldig åpen for at hjemmetilværelsen med unger under to år er langt mer krevende, ja. Det er jo en god grunn til at man i barnehager sier at barn under tre år tar opp like mange ressurser som to barn over tre år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMeh, se nå litt historisk på det, kvinner har alltid vært, og er tydeligvis fortsatt i lavtlønnede yrker, og i tillegg får de dårligere pensjon siden de jobber deltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Ja.
![]() |
#15 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Jeg skjønte det. Les innlegg 143.
![]() |
#16 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDette er en av de gangene jeg ikke skjønner meg på det som ser ut som dobbeltmoral. For det er da vitterlig flere som har fortalt om problematikken med utbrenthet og folk som stadig blir sykmeldte når man mener de heller bør stikke fingeren i jorda og redusere stillingen slik at ikke det offentlige skal finansiere gjentatte mislykkede forsøk på å få til alt. Samtidig så moraliseres det fort (synes jeg) over de som faktisk har gjort nettopp det. De har kanskje en 40% stilling, men makter kanskje i større grad å unngå sykmeldinger etc. i den stillingen.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetKie: det er for så vidt et poeng og kan godt brukes i enkelttilfeller, men i henhold til SSB jobber bare ca. 55 % av kvinner fulltid, mens ca. 90 % av menn gjør det. Hvis det virkelig er slik at nesten halvparten av alle yrkesaktive kvinner må jobbe deltid fordi de ikke er helsemessig i stand til å jobbe fullt, ja da er det nesten så jeg begynner å sympatisere med gubbene som heller vil ansette menn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
Er det virkelig ikke mer enn 55% som jobber fulltid? Det overrasker meg. Jeg jobbet på en arbeidsplass (kommunal, ikke typisk kvinnearbeidsplass, mer 50/50 og mye høyere utdannelse (mer enn 4 år)), og der var det for det første lite deltid og for det andre var det flere av mennene som jobbet deltid også. På min avdeling var vi faktisk to damer og to menn som jobbet deltid (80%) mens det var tre kvinner og en mann som ikke gjorde det.
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMilfrid: statistikken jeg fant på SSB var 7-8 år gammel, så jeg brydde meg ikke om å lenke til den tidligere i diskusjonen, men da spørsmålet kom opp refererte jeg til tallet likevel, siden det stemmer med noe jeg også leste i avisa for en tid tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet er jo en god del kvinner i ufrivillig deltidsarbeid også da, som går i ulike turnuser i helsevesenet f.eks, hvor de aldri får en 100% fast stilling, men en eller annen prosent, også ekstravakter her og der (på tider det ikke passer) Kvinner er overrepresentert i denne gruppen. Veldig.
![]() |
|
|