Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forventninger til politiske ledere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 12:24   #121
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forventninger til politiske ledere

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Etter som jeg husker så ville ikke EP snakke noe særlig om detaljer fra Utøya den første tiden?

Det har jeg også lest, han ville ikke ha fokus på sin historie, han ville vente med detaljene.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror ikke situasjonen var "kaos" for ham og de andre på kaia på det tidspunktet. Og det jeg stiller spørsmålstegn ved, er denne båten. Om en leder bør forlate stedet med eneste båten uten å vite noe om situasjonen. Jeg er ikke opphengt i kinaputter, men hadde skuddene vist seg å være det, ville debatter som denne vært helt okei for de aller fleste.

Her skulle jeg svare det Darth skriver. Kapteinen hadde akkurat sett kona si bli drept og han har med seg datteren sin som har sett det samme. Mulig hans mening ble lagt størst vekt da de dro fra øya. Jeg vil si at det er naturlig at han ville langt vekk med datteren.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvorfor tror du ikke det var kaos? Så vidt jeg vet var skipperen på den skuta mannen til Monica Bøsei som ble skutt rett foran øynene hans. Datteren var også der og så at moren ble skutt. Han fikk med seg datteren ombord i båten, og noen flere, deriblant Eskil. Og så dro de. Selvfølgelig var det kaos.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:26   #122
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg gjør det, og det er her jeg snakker om lederskap, og hvorvidt man innehar de egenskapene og kvalitetene som gjør en til en god leder.

Jeg sier ikke at det er kritikkverdig å bli redd eller frykte for sitt eget liv.

Han sier at de ombord i båten fryktet at det sto flere terrorister på andre siden, og at det var grunnen til at de kjørte så langt unna. Men samtidig sier Eskil at han fikk flere tekstmeldinger fra redde ungdommer mens han fremdeles var på båten, og hans svar til dem var altså at de måtte legge på svøm. Rett inn i hendene på terroristene de fryktet selv?

Kaotisk situasjon eller ikke, det er klart at et godt lederskap ville kommet bedre til uttrykk.

Jeg skjønner at du snakker om lederskap, det vi diskuterer er om lederskap i en stridssituasjon har NOE SOM HELST med politisk lederskap å gjøre!
Og ettersom Eskil er den eneste av våre politikere som har vært i en slik situasjon lurer jeg på hva du baserer dine valg på når du stemmer?
Hvem som SER barskest ut og dermed tilsynelatende ville løpt den andre veien og bli skutt?

Og enda en gang: HVA hadde vært annerledes hvis Eskil hadde løpt den andre veien og blitt skutt? Hvem hadde det gavnet?
Når en mann går amok med semi-militære våpen, og du selv er ubevæpnet, er det vel nærliggende å kalle det direkte suicidalt å løpe mot ham!
Jeg foretrekker politiske leder med litt andre egenskaper enn Rambo, Norge er heldigvis ikke et land hvor våre politiske ledere rutinemessig havner i livstruende situasjoner.

Jeg synes kritikken av Eskil er kvalmende, uansett hvor mye du prøver å påstå at det ikke er kritikk.
Du konkluderer med at han ikke er en egnet leder, men jeg mistenker at vi utifra dine kriterier ikke har en eneste egnet leder her i landet.
Kanskje med unntak av noen av gutta med store Rambo-komplekser i Vigrid, de ville nok løpt riktig vei! Ha et glimrende valg.

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:34   #123
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er den første til å si at jeg ikke er egnet til å jobbe med mennesker. Men jeg synes ikke det er et problem sålenge det finnes andre som er gode på det og jeg kan brukes til noe annet?

Jeg synes ikke det er finere eller at man er noe bedre menneske om man møter fare med ro eller panikk. Begge deler er forståelig og greit. Men slik det er greit å ikke greie å se blod om man bare lar være å bli lege, så er det ok å si at man slik situasjonen er akkurat nå ikke har drømmeegenskaper til en eneste helt spesiell jobb som statsminister. EP skal uansett ikke ha den jobben på mange år. Og dette er en sånn ting som kanskje vil endres når han eldes litt. Og om ikke så er det fortsatt ikke noen dårlig egenskap som er vist.

Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:38   #124
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er den første til å si at jeg ikke er egnet til å jobbe med mennesker. Men jeg synes ikke det er et problem sålenge det finnes andre som er gode på det og jeg kan brukes til noe annet?

Jeg synes ikke det er finere eller at man er noe bedre menneske om man møter fare med ro eller panikk. Begge deler er forståelig og greit. Men slik det er greit å ikke greie å se blod om man bare lar være å bli lege, så er det ok å si at man slik situasjonen er akkurat nå ikke har drømmeegenskaper til en eneste helt spesiell jobb som statsminister. EP skal uansett ikke ha den jobben på mange år. Og dette er en sånn ting som kanskje vil endres når han eldes litt. Og om ikke så er det fortsatt ikke noen dårlig egenskap som er vist.

Men hvordan kan man vite om Jens Stoltenberg hadde opptrådt på noen annen måte? Jeg syns ikke måten Eskil Pedersen reagerte på har noe å si i forhold til hans politiske lederengenskaper. Det jeg derimot syns sier noe om hans politiske lederegenskaper er tiden etter Utøya, og der har han virkelig stått frem.

Gammel 28-08-11, 12:39   #125
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kan ikke se sammenhengen mellom forskjellige situasjoner hvor man trenger forskjellige lederegenskaper. Stoltenberg har gjort en fantastisk jobb i denne situasjonen, man kan trekke konklusjonen at han gjør en god jobb i akkurat denne situasjonen. Man vet ikke hvordan han hadde reagert på Utøya, for det er en helt annen situasjon.

Det er forskjell på å være en ledertype som er umodig når det gjelder kroppslig fare og som er god til å kommandere, som jo er det som trengs i en Utøya-situasjon, eller om man er en ledertype som kan få folk til å jobbe godt sammen, som jo er en mer typisk politikerlederjobb.

Å sitte og synse hva EP egner seg til i et mer normalt liv ut fra hva som skjedde på Utøya synes jeg er så inni helvetes uempatisk at jeg kan godt stille spørsmålet om de som gjør det egner seg til å jobbe med mennesker for den saks skyld. Sånn mens man sitter og synseføler om andre. Hadde vært akkurat det samme det.

Det Esme sa.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:40   #126
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi vet ingenting om Stoltenbergs egenskaper i slike situasjoner.

Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:41   #127
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Jeg skjønner at du snakker om lederskap, det vi diskuterer er om lederskap i en stridssituasjon har NOE SOM HELST med politisk lederskap å gjøre!

Jeg tror det, men jeg ser jo at ikke alle er enige i det. Jeg tror at lederskap kommer til uttrykk i alle tenkelige situasjoner, kritiske og ukritiske. Hadde han snudd båten, felt ned lemmen og fisket opp redde og sårede ungdommer fra sjøen med sin "pansrede" båt, hadde media trukket det frem i alle artikler og historier. De hadde spilt på det i fremtidige saker og verv og også, tror jeg, som en god egenskap en leder bør ha, evnen til å handle i en presset situasjon. Men fordi situasjonen er annerledes, er det ubehagelig å snakke om forventninger og krav. Og det er sikkert som noen nevnte oppi tråden, fordi det er litt prematurt og ubehagelig å snakke om enda.

Gammel 28-08-11, 12:41   #128
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn for ordens skyld, jeg mener ikke at ep ikke er kvalifisert som statsminister.

Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:43   #129
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Vi vet ingenting om Stoltenbergs egenskaper i slike situasjoner.

Nei, nemlig, det er jo det som er poenget, likevel er han hyllet som en god leder med gode egenskaper. Disse egenskapene klarer iallefall jeg og se hos Eskil Pedersen også, om han er landets kommende statsminister er for tidlig og si, men jeg kan ikke skjønne det dersom det faktum at han valgte som han gjorde på Utøya skal brukes mot han senere.

Gammel 28-08-11, 12:49   #130
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men fordi situasjonen er annerledes, er det ubehagelig å snakke om forventninger og krav. Og det er sikkert som noen nevnte oppi tråden, fordi det er litt prematurt og ubehagelig å snakke om enda.

Jeg tror det er fordi de fleste av oss tenker at i demokratiet og velferdssamfunnet vi er en del av så er det andre kvaliteter enn krigslederegenskaper som bør verdsettes. Jeg syns også at det er en forutsetning for et trygt samfunn at vi ikke forhøyer krigslederegenskaper hos våre ledere. Politiske ledere i Norge skal i utgangspunktet ikke lede noen krig. Den dagen jeg tenker at jeg kan forvente meg en krig når jeg går ut av døra, den dagen har drapsmannen vunnet over meg og da håper jeg at det er noen andre enn de jeg har stemt på som er landets ledere.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:50   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et poeng, Kasia!

Gammel 28-08-11, 12:50   #132
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å, da skjønner jeg.

Jeg tenkte sånn her: For en statsminister, er dette
a) fin egenskap
b) dum egenskap
c) egenskap uten interesse

Da tenker jeg b. Det betyr ikke at han ikke er egnet likevel eller at jeg antar at js er annerledes. Kun at optimalt er det bedre å holde hodet kaldt om man skal velge. Dette var så ekstremt at alle reaksjoner er fullstendig legitime.

Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:50   #133
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde han snudd båten, felt ned lemmen og fisket opp redde og sårede ungdommer fra sjøen med sin "pansrede" båt...

Du har fått med deg at det ikke var Eskil som kjørte båten, og at han som kjørte båten akkurat hadde sett kona bli skutt og hadde meg seg dattera si i båten?
Du synes ikke det blir en smule uempatisk, for ikke å si ekstremt arrogant, å diskutere hva Eskil burde ha gjort i en situasjon du ikke aner hvordan var, og som Eskil ikke hadde noen slags kommando over?
Du tror ikke at mannen som førte båten kanskje var en smule opptatt av å få dattera si, som akkurat hadde sett mamma bli skutt og drept, langt unna med en helvetes gang?
Det er lett å sitte trygt i sin egen sofa og mene hva noen burde ha gjort i en slik situasjon.

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:05   #134
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Du har fått med deg at det ikke var Eskil som kjørte båten, og at han som kjørte båten akkurat hadde sett kona bli skutt og hadde meg seg dattera si i båten?
Du synes ikke det blir en smule uempatisk, for ikke å si ekstremt arrogant, å diskutere hva Eskil burde ha gjort i en situasjon du ikke aner hvordan var, og som Eskil ikke hadde noen slags kommando over?
Du tror ikke at mannen som førte båten kanskje var en smule opptatt av å få dattera si, som akkurat hadde sett mamma bli skutt og drept, langt unna med en helvetes gang?
Det er lett å sitte trygt i sin egen sofa og mene hva noen burde ha gjort i en slik situasjon.

Enig.
Jeg sitter her og lurer på om jeg tolker det som blir skrevet her feil, for ut fra denne tråden kan det virke som om EP altså skulle hatt kommandoen ombord i denne båten. Det intervjuet jeg så med ham sier han at han fra rådgivere i tlf hadde fått beskjed om å komme seg av øya, og da han kom ombord i båten var det ingen andre å se på land som de kunne ta med seg.
At kapteinen på båte var den han var og hadde datteren ombord og hadde sett sin kone bli skutt, tror jeg hadde mer å si for hvordan hendelsene forløp enn at det EP var en av de som var ombord.
Jeg tror at hadde jeg vært EP så hadde jeg i ettertid hatt veldig mange følelser og tanker om hva jeg kunne ha gjort anderledes, og det hadde ødelagt meg. Han har stått støtt midt i en påkjenning jeg ikke engang kan ane omfanget av, midt i medias søkelys, og hvis ikke det er en egenskap som taler til hans fordel som leder så vet ikke jeg.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:08   #135
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Nei, jeg synes ikke at jeg er uempatisk, og jeg synes fremdeles at det er greit å diskutere hans rolle opp i alt dette, som leder.

Gammel 28-08-11, 14:46   #136
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Nei, jeg synes ikke at jeg er uempatisk, og jeg synes fremdeles at det er greit å diskutere hans rolle opp i alt dette, som leder.

Jeg syns det er uempatisk, all den tid dette er en situasjon veldig få kommer opp i. Jeg syns heller man kan diskutere hvordan han har fremstått i etterkant, for da har han fremstått som en veldig god leder.

Gammel 28-08-11, 15:12   #137
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Empatisk overfor han - kanskje ikke, overfor de jeg mener han hadde et ansvar for - absolutt.

Sist redigert av Skremmern : 28-08-11 kl 15:23.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 15:35   #138
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Empatisk overfor han - kanskje ikke, overfor de jeg mener han hadde et ansvar for - absolutt.

Det stiller deg ikke i et bedre lys at du har empati med de som ble igjen på øya. Det har vi alle. Slik jeg ser det, måtte det bli hver mann for seg selv på Utøya. EP var heldig og var i nærheten av båten (vi kan sikkert tenke oss tilstanden til føreren av båten) og jeg ser ikke at det hadde endret på noe om han hadde dratt tilbake og fått seg selv og de andre på båten skutt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 15:36   #139
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg prøver ikke å stille meg i et godt eller dårlig lys, egentlig, jeg diskuterer en sak slik jeg ser den. Jeg føler absolutt at han hadde en ansvar for disse ungdommene - som leder, som voksen.

Gammel 28-08-11, 15:37   #140
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du mener at han burde blitt igjen?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.