|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
heimføing
|
Sv: Ruinert av begravelse?
Alle kommuner er pliktig å ha livssynsnøytrale gravferdslokaler. At det ikke funker helt slik i praksis, vet alle vi som leser medlemsbladet til HEF jevnlig.
Worst case scenario er at du (dersom du var barnløs) hadde bodd med samboeren din i flere tiår, og så dør han og hans foreldre (nærmeste pårørende da) som kanskje ikke har hatt kontakt på tyve år henter han "hjem" til andre enden av landet for å ha graven nær seg.
Ja selvsagt. Jeg trodde det ble ment blomsterpynt utenom dette, har sett det noen ganger. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Bare av ren nysgjerrighet, hvor defineres det hvem som er nærmeste pårørende i et samboerskap? Gjelder samme definisjon isåfall overfor alle offentlige etater? Kan en evt definere dette selv, gjennom f.eks samboeravtale, testemente etc? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ruinert av begravelse?Er det riktig at man kan slippe alle utgifter ved å donere kroppen til forskning? (Hvis man uansett ønsker å gjøre dette og hvis de etterlatte respekterer dette ønsket)?
|
|
|
#4 |
|
heimføing
|
Nei, det tror jeg ikke er lov. Det er vel krav til drenering og greier på gravsteder. Tror jeg? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
Dette synes jeg er helt idiotisk, hverken mer eller mindre. Hvordan i alle dager kan det være viktig å råtne ved siden av noen man kjenner ? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Gravstedet er jo for de etterlatte, ikke de avdøde, og for de etterlatte kan det jo være fint å ha f.eks. mamma og pappa, eller farmor og farfar, like ved siden av hverandre på kirkegården. Det er mye jeg ikke skjønner i manges engasjement rundt hva som skjer etter at de dør, men akkurat denne synes jeg er ganske forståelig.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi har 7 familiemedlemmer på samme kirkegård, de er i det minste sånn nogenlunde i nærheten av hverandre (et par under samme sten). Rent _praktisk_ er det greit å slippe å trave hele kirkegården rundt i det minste. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan love deg at det er veldig viktig for meg å få "råtne" ved siden av datteren min, når den tid kommer. Vi fikk ikke mange år sammen i livet, og da er det godt å vite at vårt siste hvilested blir ved siden av hverandre. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det har med følelser å gjøre. For pappa har det helt klart vært viktig. Da han valgte ut steinen til mamma valgte han samtidig sin egen. Det er et åpent rom på den steinen, der skal navnet hans også stå en dag. Jeg er glad for at de skal ligge sammen, selv om jeg håper det blir en stund til enda. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Å vite at en til slutt skal hvile ved siden av en man elsket... |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ekvilist
|
Du mente det sikkert ikke slik, men det her framsto ganske så usympatisk synes jeg. Litt i samme gata som når Carl I. Hagen ikke kunne å fatte og begripe at det var familier som ønsket å vite detaljer rundt hva som skjedde med barna deres på Utøya rett før de døde.
|
|
|
#12 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Tusen takk for utfyllende svar! Men hvorfor kan man ikke ta med urna hjem? I mitt hjemland kan man det, og jeg vet om mange som ønsker det. Det er ikke mange som har den på peishylla dog
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Fordi det er ulovlig. Hvorfor de er ulovlig, er jeg derimot ikke aldeles sikker på. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I følge info fra HEF kan pårørende søke i ettertid så sant det forelå et ønske (muntlig eller skriftlig) fra avdøde. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, uten tvil enklest. Jeg vil vel tro at dersom de pårørende samlet bekrefter avdødes ønske så burde det ikke by på problemer. Allikevel er det nok lurt å ha det ordnet på forhånd, så man unngår et uenighet, diskusjoner og misforståelser i ettertid. |
|
|
|
![]() |
|
|