|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Jentefesten
Jeg også. Jeg synes det er betenkelig at 40% av alle yrkesaktive kvinner jobber deltid. Hvis vi skal opprettholde velferdsamfunnet og privillegier som lang permisjon, barnehager, skoler og helsevesen, så må vi holde hjulene i gang alle sammen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Oi, er tallet virkelig så stort?
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JentefestenJeg synes ikke det er så veldig oppegående å leve med noe som ikke virker, jeg. Virker ikke bilen min, prøver jeg å fikse den. Virker den fremdeles ikke, kvitter jeg meg med den... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
geskjeftig
|
Sv: JentefestenJeg syns kost-nytte-spørsmålet rundt deltid og ubetalt omsorg er uhyre interessant. Vi trenger så høy sysselsettingsgrad som mulig, men vi trenger også at småbarnsforeldre ikke bukker under. Hvor går smertegrensa mellom kost-nytte her?
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 18-03-12 kl 16:26. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: JentefestenInteressant artikkel og fin tråd. Jeg kan, som artikkelforfatteren, få lyst til å snyte meg litt i duken på jentefesten dersom det blir for mye snakk om rosa kaker og og agurkskiver på øynene, men jeg blir oppriktig lei meg når jeg observerer at kvinner kritiserer kvinner såpass uhemmet og ukritisk som det jeg synes enkelte gjør når temaet bringes på bane. Dette opplever jeg som et større problem enn smalltalk om punktslanking og gjennomført shabby-chic. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Hvordan kan du være feminist hvis du er avhengig av mannen din for å klare deg økonomisk? Jeg er oppriktig interessert i svaret altså, jeg kan ikke helt skjønne at vi legger det samme i feministbegrepet her. |
|
|
|
#7 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#8 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Enig med deg i at dette ikke nødvendigvis trenger å være et problem med tanke på å forsørge seg selv. Om man, f.eks, jobber 80% i en ellers greit lønnet stilling noen år, så trenger det ikke nødvendigvis ha det helt store utslaget. Allikevel synes jeg det er betenkelig at det stort sett alltid er kvinnen som reduserer stillingen |
|
|
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Men de har alltids muligheten til å øke stillingsprosenten. Problemet er at lønningene er for lave og statusen er for lav. I veterinæryrket feks har gjennomsnittslønningene stupt etter at kvinne anndelen økte.
|
|
|
|
#10 |
|
This is normal!
|
Denne er jeg forresten ikke helt enig i. For meg er feminisme å arbeide for like rettigheter og retten til å bestemme over egen kropp. At vi ikke alltid klarer å gjøre valg som er ideelle i forhold til dette, ekskluderer oss ikke fra å kalle oss feminister.
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Altså, om man tar et valg som man sier at ikke er godt ut fra et feministisk perspektiv men man tar det likevel og er fortsatt feminist? Det kan jeg skjønne. Men at det skal være god feminisme å være avhengig av mannen økonomisk skjønner jeg ikke. Jeg forstod det som at det var det hun mente. |
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg er avhengig av mannen min økonomisk når jeg jobber 100% også. Burde kanskje få en mann til? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
Jeg har også jobbet redusert en periode da barna var mindre. Mannen og jeg diskuterte det nøye, og kom fram til at det passet best at jeg var hjemme. Men jeg tror ikke en gang et sekund at vi tok denne beslutningen uavhengig av etablerte kjønnsrollemønstre og hva som har vært vanlig opp igjennom årene. Selvfølgelig var vi påvirket av det. Å tro noe annet blir veldig naivt, synes jeg.
|
|
|
|
#14 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Hva som påvirker en avgjørelse, kan være så mangt, selvsagt også kjønnsrollemønstre og hvordan vi er skapt. Jeg har aldri hevdet noe annet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
geskjeftig
|
Den dagen dette er et like utbredt problem blant menn, er jeg enig med deg.
|
|
|
#16 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: JentefestenProvoserende illustrasjonsbilde men fin artikkel fra DN. De har hatt fokus på tema i denne tråden de siste dagene. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Den var kort og godt sabla god. |
|
|
|
#18 |
|
geskjeftig
|
Her er jeg også. Også vil jeg peke litt bakover i tråden der Bai, blant andre, peker på at dette er et spørsmål på samfunnsnivå og om større mønstre. I denne og andre diskusjoner om temaet, er det så altfor lett at noen tar diskusjonen om samfunnsmønstre som personlig kritikk. Riktig nok er det knyttet til personlige valg, men samfunnet vårt består likevel av enkeltindivider.
|
|
|
#19 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: JentefestenDet er ikke lett å være mamma i dag tror jeg. Det er forventninger fra alle kanter. Man skal jobbe fullt, men ungene skal helst ikke ha så lange dager i barnehagen. Man skal ikke velge å jobbe redusert eller være hjemme, men man skal helst ha timesvis med kvalitetstid med familien hver dag, og stille opp med cupcakes på fem minutters varsel. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Jentefestenhttp://www.dn.no/privatokonomi/article2355762.ece |
|
|