|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
Det er jeg helt enig i. Men jeg synes det er synd at ikke dette er et arrangement alle kunne tenke seg å være med på. Da kunne det fungere som den ene samlingen / folkefesten i året hvor "alle" i nærområdet deltar. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
:grøss: |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsArrangementet er i regi av FAU, ikke skolen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Spiller det en rolle for om man burde delta eller ikke? (Jeg tok det for øvrig for gitt at det var FAU. Skolen, som i lærene, arrangerer vel neppe 17. mai.) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det synes jeg. Om skolen tvinger folk til å ha dugnad 17. mai, slik jeg mener å ha tolket noen tidligere i tråden, blir det noe annet enn at foreldregruppa (FAU) har tradisjon for å arrangere en felles sosial happening på sin lokale skole (altså bruke lokaler/uteområde). Om man er sterkt i mot bør man melde seg inn i FAU og jobbe aktivt for å kutte ut felles 17. mai-feiring. Det blir jo som en "bitteliten lokalpolitikk". |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er vel ikke snakk om å sosialisere med de i klassen? Der vi bodde før var det slik at 5. trinn stod for 17. mai arrangementet på skolen, som var for hele skolen og nærmiljøet. Inntekten de fikk inn gikk til klassetur for trinnet. Og det var litt jobbing ifølge min bror, ikke så mye kosemose. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Det var en kommentar til dette sitatet:
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Inderlig enig. Jeg er så hoppende glad for at FAU ikke legger føringer på hva jeg skal gjøre på 17. mai.
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Å stille opp ekstra på andre arrangement, meiner eg høyrer med, når ein reserverer seg mot dugnadsarbeid. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Textrovert
|
Mora til en kamerat av meg var med i avholdslaget, og sjenket konsekvent fulle kopper med kaffe. Festdeltakerne ble sure og tømte alltid halvparten demonstrativt ut på gulvet. Men hun blånekta å selge halve kopper kaffe. Kul dame!
|
|
|
#12 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Generelt sett kan man ikke tvinge noen til å delta på dugnader. Når det er sagt, så ser jeg det som en fordømt moralsk plikt å stille opp på ting man selv har i det minste en viss nytte/glede av. Det vil si at jeg - som vanligvis ikke bruker kirke eller bedehus - selvsagt ikke har noen plikt til å stille opp på dugnad der. Hvis en av ungene var medlem i et idrettslag og det bød meg imot å dele ut meninghetsblad (noe det ikke gjør), så var det min fordømte moralske plikt å sørge for at jeg kunne bidra på en annen måte.
|
|
|
#13 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Den er litt verre ja |
|
|
|
|
|
#14 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg synes det er ganske historieløst å si at 17.mai ikke har religiøst innhold. Bare ved å se i nasjonalsangen vår så ser vi jo det motsatte. Måten man behandler og hilser på flagget vil også være problematisk i forhold til mange religioner.
|
|
|
#15 |
|
This is normal!
|
17. mai kan feires uten religiøst innhold. Poenget for JV er (som det står mange ganger i tråden) at det er en feiring.
|
|
|
|
#16 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Tror dere at JV ikke feirer 17. mai fordi det er en feiring? Mine foreldre markerer da bryllupsdag og andre store eventer sammen med menigheten. Det er religiøse høytider foruten om minnehøytiden i påska, 17. mai og bursdager som ikke feires og det er ikke festen i seg selv som er problematisk, men symbolikken rundt.
|
|
|
#17 |
|
This is normal!
|
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsEn slektning har barn som er med på fotballtrening og dugnaden besto i å selge (altfor) dyre tippebrev der en stor andel av salget gikk til Norsk Tipping. Hvis det ble gevinst på tippebrevene skulle deler av denne gå til fotballklubben og deler til kjøperne.
|
|
|
|
#18 |
|
ihuga feminist
Hva med en avholdskvinne som ikke gidder å være med i komiteen for et fylleslag, da? Eller JH-foreldre som ikke gidder å delta på 17.-mai?
|
|
|
#19 |
|
ihuga feminist
Vel, der er vi i alle fall 100% enige.
|
|
|
#20 |
|
This is normal!
|
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg synes dugnad og frivillighet er en veldig fin ting. Det er mange flotte tilbud som ville bli borte hvis folk sluttet å delta og gjøre litt for fellesskapet. Men det er dugnader jeg antakeligvis ikke vil stille på selv, f.eks. fyllefester for 15-åringer, og jeg synes det er helt greit at JV ikke må gjøre noe i forbindelse med 17. maifeiring.
|
|
![]() |
|
|