Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolearrangementer og foreldreinnsats

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-12, 00:16   #1
Penelope
Superaktiv

Medlem siden: Sep 2006
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Selvsagt kan de ikke tvinges. Hvordan utøver man tvang på sånt? Hadde jeg sittet i en komite som ikke fikk nok folk til å stille så hadde jeg nok talt for å avlyse arrangementet.

Det er jeg helt enig i. Men jeg synes det er synd at ikke dette er et arrangement alle kunne tenke seg å være med på. Da kunne det fungere som den ene samlingen / folkefesten i året hvor "alle" i nærområdet deltar.

Ja, jeg vet at det ikke er sånn lenger. Og jeg synes heller ikke nødvendigvis at det alltid er et veldig festlig arrangement. Jeg har selv feiret diverse alternative 17. mai'er på sykkeltur i skogen, og synes det er helt topp. Men jeg kan ikke huske at jeg synes 17. mai-arrangementet var kjedelig som barn....

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:33   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Det er jeg helt enig i. Men jeg synes det er synd at ikke dette er et arrangement alle kunne tenke seg å være med på. Da kunne det fungere som den ene samlingen / folkefesten i året hvor "alle" i nærområdet deltar.

:grøss:

Jeg elsker 17. mai og blir skikkelig soft av bunader, nasjonalsangen og barnetog, men akkurat sånne "nå skal vi alle sammen gå sammen om å ha det superduperkosli', dere", det gir meg faktisk aldeles neller.

Jeg liker best å bestemme selv når og hvordan jeg skal sosialiseres med folk rundt meg. Særlig folk som jeg i utgangspunktet ikke har annet til felles med enn at vi lagde barn samtidig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:36   #3
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Arrangementet er i regi av FAU, ikke skolen.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:38   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Arrangementet er i regi av FAU, ikke skolen.

Spiller det en rolle for om man burde delta eller ikke? (Jeg tok det for øvrig for gitt at det var FAU. Skolen, som i lærene, arrangerer vel neppe 17. mai.)

Gammel 12-04-12, 08:15   #5
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Spiller det en rolle for om man burde delta eller ikke? (Jeg tok det for øvrig for gitt at det var FAU. Skolen, som i lærene, arrangerer vel neppe 17. mai.)

Ja, det synes jeg. Om skolen tvinger folk til å ha dugnad 17. mai, slik jeg mener å ha tolket noen tidligere i tråden, blir det noe annet enn at foreldregruppa (FAU) har tradisjon for å arrangere en felles sosial happening på sin lokale skole (altså bruke lokaler/uteområde). Om man er sterkt i mot bør man melde seg inn i FAU og jobbe aktivt for å kutte ut felles 17. mai-feiring. Det blir jo som en "bitteliten lokalpolitikk".

På mange skoler er det snakk om ett trinn som står for 17. mai-feiring, og da forventer man å stille opp - for barnas skyld, alle barnas, ikke bare sitt eget, og kanskje i mindre grad fordi man selv som voksen setter slik pris på arrangementet eller ikke (det gjør nemlig ikke jeg heller). Jeg er enig med Hattifnatten at det blir sært å overlate all jobben til andre. Og enig Madickens kamelsvelging.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:44   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker 17. mai og blir skikkelig soft av bunader, nasjonalsangen og barnetog, men akkurat sånne "nå skal vi alle sammen gå sammen om å ha det superduperkosli', dere", det gir meg faktisk aldeles neller.

Jeg liker best å bestemme selv når og hvordan jeg skal sosialiseres med folk rundt meg. Særlig folk som jeg i utgangspunktet ikke har annet til felles med enn at vi lagde barn samtidig.

Men det er vel ikke snakk om å sosialisere med de i klassen? Der vi bodde før var det slik at 5. trinn stod for 17. mai arrangementet på skolen, som var for hele skolen og nærmiljøet. Inntekten de fikk inn gikk til klassetur for trinnet. Og det var litt jobbing ifølge min bror, ikke så mye kosemose. Vi andre drakk kaffe, tok lodd og skravlet med naboer og besteforeldre og hva har du.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:49   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men det er vel ikke snakk om å sosialisere med de i klassen?

Det var en kommentar til dette sitatet:

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Gammel 12-04-12, 02:01   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en kommentar til dette sitatet:

Aha, da forstår jeg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 11:51   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inderlig enig. Jeg er så hoppende glad for at FAU ikke legger føringer på hva jeg skal gjøre på 17. mai.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 09:28   #10
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan også være andre dugnader man har prinsipielle eller etiske motforestillinger mot å delta på. I Trøndelag er det ikke uvanlig at bygdefester (fylleslag med 15 års aldersgrense og salg av halve kopper kaffe) arrangeres av idrettslaget. Lagene får inntekter gjennom disse festene og det forventes at man stiller på dugnad. Dette kan være problematisk for en del, og da er det snakk om av etiske grunner, ikke religiøse. Jeg vet at noen reserverer seg mot å delta, men da stiller de opp ekstra på andre typer arrangementer i stedet.

Å stille opp ekstra på andre arrangement, meiner eg høyrer med, når ein reserverer seg mot dugnadsarbeid.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 09:30   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan også være andre dugnader man har prinsipielle eller etiske motforestillinger mot å delta på. I Trøndelag er det ikke uvanlig at bygdefester (fylleslag med 15 års aldersgrense og salg av halve kopper kaffe) arrangeres av idrettslaget.

Mora til en kamerat av meg var med i avholdslaget, og sjenket konsekvent fulle kopper med kaffe. Festdeltakerne ble sure og tømte alltid halvparten demonstrativt ut på gulvet. Men hun blånekta å selge halve kopper kaffe. Kul dame!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 16:11   #12
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Skal man pådytte ikke-religiøse personer å stille på dugnad i en kirke eller på et bedehus?
Noen steder får idrettslag inntekt for å gå med menighetsblad. Hvis noen synes dette er veldig problematisk av overbevisningsgrunner. Skal de da ikke få reservere seg?

Generelt sett kan man ikke tvinge noen til å delta på dugnader. Når det er sagt, så ser jeg det som en fordømt moralsk plikt å stille opp på ting man selv har i det minste en viss nytte/glede av. Det vil si at jeg - som vanligvis ikke bruker kirke eller bedehus - selvsagt ikke har noen plikt til å stille opp på dugnad der. Hvis en av ungene var medlem i et idrettslag og det bød meg imot å dele ut meninghetsblad (noe det ikke gjør), så var det min fordømte moralske plikt å sørge for at jeg kunne bidra på en annen måte.

Og dette helt uavhengig av om mine beveggrunner var religiøse eller ei.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 17:51   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Skal man pådytte ikke-religiøse personer å stille på dugnad i en kirke eller på et bedehus?
Noen steder får idrettslag inntekt for å gå med menighetsblad. Hvis noen synes dette er veldig problematisk av overbevisningsgrunner. Skal de da ikke få reservere seg?

Den er litt verre ja Dette var en dugnad jeg ikke ville synes noe om i det hele tatt. Men det er jo vannvittig stor forskjell på å dele ut et menighetsblad og å hjelpe til med en 17.mai feiring. Denne har jo ikke noe religiøst innhold (og ja, jeg har skjønt at for JV er dette likevel ikke akseptabelt på lik linje med bursdagsfeiringer).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 18:03   #14
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Den er litt verre ja Dette var en dugnad jeg ikke ville synes noe om i det hele tatt. Men det er jo vannvittig stor forskjell på å dele ut et menighetsblad og å hjelpe til med en 17.mai feiring. Denne har jo ikke noe religiøst innhold (og ja, jeg har skjønt at for JV er dette likevel ikke akseptabelt på lik linje med bursdagsfeiringer).

Jeg synes det er ganske historieløst å si at 17.mai ikke har religiøst innhold. Bare ved å se i nasjonalsangen vår så ser vi jo det motsatte. Måten man behandler og hilser på flagget vil også være problematisk i forhold til mange religioner.

Gammel 15-04-12, 18:10   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes det er ganske historieløst å si at 17.mai ikke har religiøst innhold. Bare ved å se i nasjonalsangen vår så ser vi jo det motsatte. Måten man behandler og hilser på flagget vil også være problematisk i forhold til mange religioner.

17. mai kan feires uten religiøst innhold. Poenget for JV er (som det står mange ganger i tråden) at det er en feiring.

Det du sier om flagget skjønner jeg ikke helt. Hilser vi på flagget 17. mai og er det noen religioner som har spesielle problemer med dette? At flagg ikke skal rulles i gjørma, henge ute hele natten eller brennes i tide og utide tror jeg er gjengs for de fleste kulturer.

Gammel 15-04-12, 18:21   #16
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

17. mai kan feires uten religiøst innhold. Poenget for JV er (som det står mange ganger i tråden) at det er en feiring.

Det du sier om flagget skjønner jeg ikke helt. Hilser vi på flagget 17. mai og er det noen religioner som har spesielle problemer med dette? At flagg ikke skal rulles i gjørma, henge ute hele natten eller brennes i tide og utide tror jeg er gjengs for de fleste kulturer.

Tror dere at JV ikke feirer 17. mai fordi det er en feiring? Mine foreldre markerer da bryllupsdag og andre store eventer sammen med menigheten. Det er religiøse høytider foruten om minnehøytiden i påska, 17. mai og bursdager som ikke feires og det er ikke festen i seg selv som er problematisk, men symbolikken rundt.

Gammel 15-04-12, 18:06   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En slektning har barn som er med på fotballtrening og dugnaden besto i å selge (altfor) dyre tippebrev der en stor andel av salget gikk til Norsk Tipping. Hvis det ble gevinst på tippebrevene skulle deler av denne gå til fotballklubben og deler til kjøperne.

De jeg kjenner mente dette var et idiotisk opplegg og hadde store problemer med å ta det på seg. De endte opp med å kjøpe tippebrevene selv, noe som selvfølgelig ble en stor kostnad. Her var det ingen muligheter for å reservere seg. Valget sto mellom å få solgt tippebrevene eller å ta barnet ut av laget. Veldig kjipt, synes jeg.

Gammel 15-04-12, 16:59   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er forskjell på å ikke gidde og å virkelig ha overbevisningskvaler med å utføre et arbeid.

Å pådytte avholdskvinnen å være i arrangementskomite for et fylleslag er heller ikke riktig i min verden

Hva med en avholdskvinne som ikke gidder å være med i komiteen for et fylleslag, da? Eller JH-foreldre som ikke gidder å delta på 17.-mai? Resultatet er uansett at man ikke dukker opp. Jeg syns ikke folk med overbevisning som er sosialt akseptabel skal ha mer slack enn de som ikke har en passende overbevisning.

Som jeg skrev tidligere, så syns jeg man moralsk sett bør stille opp på dugnad (og lignende) for ting man i det minste til en viss grad benytter seg av. Og hvis ikke gidder eller har moralske kvaler for å stille opp på akkurat den typen dugnad, ja så får man sørge for at man hjelper til på annet vis. Det være seg religiøse eller ikkereligiøse.

Gammel 15-04-12, 17:17   #19
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg ser ikke poenget med å arrangere noe som ikke folk vil ha.

Vel, der er vi i alle fall 100% enige.

Gammel 15-04-12, 17:49   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg synes dugnad og frivillighet er en veldig fin ting. Det er mange flotte tilbud som ville bli borte hvis folk sluttet å delta og gjøre litt for fellesskapet. Men det er dugnader jeg antakeligvis ikke vil stille på selv, f.eks. fyllefester for 15-åringer, og jeg synes det er helt greit at JV ikke må gjøre noe i forbindelse med 17. maifeiring.

Raking og fiksing av uteområder på skole og barnehage er ikke noe jeg går og ser fram til med entusiasme, men der vi bor er det god oppslutning, mange trivelige folk og jobben går relativt raskt. Et par timer to, tre ettermiddager på våren er helt greit og en bonus og motivasjon er det at man kan bli bedre kjent med andre foreldre eller folk i nabolaget (ja, vi stiller på dugnad på nærmeste lekeplass også). Vi gjør også frivillig arbeid for en forening og mannen min har tatt på seg å være fotballtrener.

Dette gjør at vi har mindre tid og overskudd til å gjøre andre ting som å lese, trene, reise, ha perfekt hus eller lime med limpistol, men vi synes det er en grei prioritering. Folk skal ikke tvinges med på dugnad, og det kan være gode grunner for at man ikke kan delta på dugnad, men jeg skulle ønske at folk ble litt mindre opptatt av seg og sitt og litt ivrigere til å være med å bidra til gjennomføring av ting der de selv eller ungene er med.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.