|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Erfaren nok
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Mja. Jeg tenker at vi som oftes har et valg. Det "kjøret" idag i mange familier har jo ikke kun med jobb å gjøre, men like mye alt det andre vi tror vi må gjøre.
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Nessie : 16-10-12 kl 13:49. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Absolute Beginner
|
Hva slags ordninger mener du hadde vært mer hensiktsmessig? Oppriktig nysgjerrig her nå, det er ikke ondsinnet ment. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo det som må diskuteres. Jeg har ikke fasiten. Jeg påpeker bare f.eks. at skoleruta passer dårlig overens med yrkeslivet. Noen ekstra fridager mens barna er i småskolen for å ta høyde for dette kunne kanskje vært en løsning. Noen andre foreslo at lærere kunne få betalt for å legge planleggingsdager til helga, uten at jeg tror det er en god løsning. Bruk av SFO for å oppbevare barn kunne man kanskje med fordel gjort om til heldagsskole. Fjernet kontantstøtten og ikke forlenge foreldrepermisjonen enda mer (som noen sikkert vil), og i stedet innføre redusert arbeidstid fram til barnet er f.eks. 2 år slik at det får kortere tid i barnehagen i starten. Osv. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierPlanleggingsdager i skolen synes jeg er helt uproblematisk, da går min på SFO. Det er barnehagen som er problemet. Her i år hadde de stengt 16. OG 17. august, bare sånn at man akkurat var tilbake etter ferien, liksom.
|
|
|
#126 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg synes hele skoleruta bør revurderes, det kan da ikke være hensiktsmessig verken for elever og lærere å ha så intense arbeidsperioder og så lange ferier som de har i dag. Det hadde gjort logistikken langt enklere for vår familie dersom skolen var lagt opp slik at barna ikke hadde lekser, men heller lengre og flere skoledager enn de har i dag.
|
|
|
#127 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg tror veldig mange barn og unge ikke klarer stort mer skole enn det allerede er per i dag. Skal skoleåret utvides, så må hele skolen legges om. Jeg er egentlig ikke for det jeg, jeg syns barna fortjener og trenger den lille fritiden de har (, skjønt, den har jo enkelte foreldre stappet full av organiserte aktiviteter, så det finnes nesten ikke fritid igjen). Det er så mange slitne unger at jeg får helt vondt langt inni meg. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt enig i alt dette. Noen barn i klassen til yngste (4.klasse) har fire fritidsaktiviteter i uka. Det er mye, altså! Har disse to søsken som har omtrent samme antall, er det ikke rart om det blir tidsklemming både her og der. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg tror vi definerer behov forskjellig. Du snakker om hva enkeltindividet føler at de har av behov, mens jeg snakker om hvilke behov man har rent reelt, hva enkeltindividet trenger av tilrettelegging for å kunne fungere i samfunnet. Hvis seniordager gjør at seniorer kan jobbe, holde seg friske og betale skatt i flere år, så er jeg for dem. Hvis disse dagene ikke gjør noe utslag for den gjennomsnittlige senior, så ser jeg ikke poenget med at samfunnet bruker penger på dem.
|
|
|
#130 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierTil denne "senioruka" som de over 60 har; For de som jobber i fysisk tunge jobber, som har kropper som er slitt etter mange år i jobb, så unner jeg de virkelig den ekstra uken. For de som er over 60 og har sittet på kontor hele livet - kanskje ikke så mye. Men uansett, de har jobbet, betalt inn skatt i mange år, om det er det som skal til for at de skal la være å pensjonere seg, så vær så god. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg unner virkelig lærerkollegene mine over 60 år den ekstra uka. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Denne uka belastes arbeidsgiver dessuten, og gir tilbake til samfunnet ved at seniorer utsetter pensjonutbetalinger og heller fortsetter å produsere.
|
|
|
#133 |
|
maler
|
Er det dokumentert at den uka har denne effekten?
|
|
|
#134 |
|
Usedvanlig begavet
Behovsprøving er jo i hvertfall individuelt. Og de som står i fare for å havne utenfor arbeidslivet har jo ofte redusert arbeidstid i form av sykmelding eller AAP. Jeg synes det er litt forskjell på å diskutere tidsklemma for småbarnforeldre og det å falle utenfor arbeidslivet. For det er vel heldigvis sjelden at familielogistikken gir uførhet. Det er forskjell på nice to have, og need to have.
|
|
|
#135 |
|
Usedvanlig begavet
I det store bildet så vil jo noen (ikke nicket) måtte jobbe for å dekke opp for de som kutter uka med x-antall timer også, så arbeidspresset på resten av kollegaene blir vel ikke mindre med 35-times uke heller.
|
|
|
#136 |
|
maler
|
Ja, og man trenger at folk jobber både med små barn og når man nærmer seg pensjonalder. Og i det lyset synes jeg det er fornuftig å se på den type ordninger. Jeg er ikke tilhenger av 35-timersuke med småbarn som inngangsbillett, jeg har for det første ikke noe tro på at det vil ha en slik samfunnsnyttig effekt og for det andre har arbeidstakere i den fasen av livet allerede et problem med at de oppfattes som ustabil arbeidskraft. Men at det kan være noe å ta opp for enkelte fagforeninger som representerer yrkesgrupper uten noe mulighet for fleksitid, det blir noe annet. Når det gjelder sekstiåringer tenker jeg at det er viktig med god seniorpolitikk, men jeg synes også der at man skal ha fokus på hva som virker og ikke at "de fortjener det".
|
|
|
#137 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg har både valgt å få mange barn og "valgt" å menge meg med gener som etterhvert ga noen diagnoser hos noen av barna. Jeg må innrømme at jeg er såpass egoistisk at jeg gjerne vil se at man så litt nærmere på hvordan man kan hjelpe sistnevnte gruppe først. Et godt sted å begynne kunne jo være å revurdere om man kan ta seg råd til å anerkjenne jobben som gjøres som skikkelig arbeid (omsorgslønnsordningen) og at denne kunne kvalifisere til opptjening av pensjonspoeng etc.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Dette er jeg veldig enig i, uten at jeg har noen egen erfaring med dette. Men ut fra det man leser og hører om foreldre som sliter seg ut på barn med spesiell behov, så er det en skam at det er sånn. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Dette er jeg enig i også. Jeg har ei venninne med et funksjonshemmet barn som er svært hjelpetrengende - det er dessverre ikke sånn at instansene rundt automatisk er svært hjelpegivende. Omsorgslønn f.eks. får man kun i kortere perioder, selv om det er åpenbart at noen sykdommer/funksjonshemminger er av en slik art at barnet ikke blir bedre og at omsorgsbehovet er permanent høyt. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
![]() |
Men du jobber vel ikke 12 dager i strekk? Skal de planlegge på helg så må de ha igjen fri og da går det utover tilbudet til barna.
|
|
![]() |
|
|