|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Fjellpiper
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Hvorfor det? Er 7,75-timer det ideelle timetallet? Burde man jobbe mer? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Tidsklemma
|
Det hadde jo vært fantastisk.
|
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Det er det sikkert, men jeg ser ikke helt relevansen.
|
|
|
#26 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg mener vi alt er på vippen til hva som kan kalles en hel arbeidsdag nå. Jeg får skjeldent fullført det jeg skal på 7,5 time, og det er ingen av mine kollegaer i andre land som har så kort dag som utgangspunkt. Jeg ser ikke at vi klarer å være konkerransedyktige med enda kortere dag, selv om det selvsagt hadde vært både deilig og fint om det lot seg gjøre. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Off the map.
|
Bra svart!
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Fordi SVere som jobber i stat og kommune er spesielt bortskjemte og kravstore, liksom? Eller arbeidssky? Jadda.
|
|
|
|
#30 |
|
Men først, kaffe!
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg tror i alle fall ikke det enkeltmannsforetak eller småbedrifter med to-tre ansatte som står på barrikadene for en slik arbeidsdag. Eller bedrifter som konkurrerer i et internsjonalt marked. Man får regne ut selv, men for de fleste i privat næringsliv så blir dette enkel matte. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Glamorøs
|
I det du valgte å klippe bort fra sitatet mitt, så skrev jeg at det var en fordom. Når det er sagt så er jeg enig med det Emm skriver her:
Jeg har jobbet mye i små, private foretak og mange av dem hadde vært nødt til å legge ned med sekstimersdager. Og jeg tror ikke SVere generelt er de som er mest fokusert mot et internasjonalt marked. Mulig det er nok en fordom.
|
|
|
#32 |
|
Fjellpiper
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierProblemet er jo at vi i ganske stor grad har privatisert 6-timersdagen (eller 4-timersdagen) for grupper som har vanskelig for å få de ulike ansvarsområdene sine ifht barn, eldre og syke i familien til å gå opp. Tenk bare på hvor mange, stort sett kvinner, som fortsatt bruker mye tid på å følge opp eldre ifht helsevesen, pleiebehov osv. Dette er en billig løsning for storsamfunnet, men en dyr løsning for de som da ikke tjener opp rettigheter til pensjon osv som man gjør i full jobb. 6-timers arbeidsdag vil medføre at flere kan stå i full jobb, og det er jo en viktig inngangsbillett til pensjon, sykepenger og andre sikkerhetsnett i samfunnet. Nå mener jeg ikke at man skal innføre 6-timersdag over natta, men at kortere arbeidstid det hadde vært et fornuftig krav som alternativ til høyere lønn i mange yrker, mens noen yrker burde få kortere arbeidstid i tillegg til lønnsutvikling som bringer dem nærmere andre grupper. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Bare sær
Men henger ikke det sammen med behovet for arbeidskraften deres?
|
|
|
#34 |
|
Fjellpiper
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierAllium, jeg ser at det er masse utfordringer og ting man må diskutere ifht det å redusere arbeidstid. Så selv om 6-timersdag er en kjepphest for meg så betyr ikke det at jeg ikke vil diskutere fordeler og ulemper, snarere tvert i mot, jeg synes det er veldig fint hvis vi kan ha en åpen diskusjon på argumentsnivå. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det at det er en fordom betyr jo ikke at du ikke mener det. Men greit, jeg skal ikke henge meg opp.
|
|
|
|
#37 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: 35-timersuke for barnefamilierIntensjonen er vel å få flest mulig til å velge 100% stilling fra permisjonsslutt, og at begge foreldre belastes likt med kortere dag. Noe jeg vil tro gir bedre hverdag for de som ikke kan løpe fra jobb med bærbar pc under armen. Jeg vet jeg er heldig som har den muligheten, samt utvidet fleksitid. Barnehagen stenger 16.30. En sjelden gang er jeg alene med barna. Fleksibel arbeidsgiver en eneste mulighet for 100% stilling.
|
|
|
|
#40 |
|
På vei
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg er tilhenger av redusert arbeidstid for småbarnsforeldre, og dette må gjerne dekkes bl.a. ved at man tar bort kontantstøtten. Nå jobber jeg 80% for å få ting til å gå rundt. Jeg syns vel også at det er en smule urimelig at spreke 60-åringer får en ekstre ferieuke. Vi småbarnsforeldre trenger det minst like mye som de eldre. Sist redigert av ElinM : 15-10-12 kl 13:14. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
![]() |
|
|