Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

35-timersuke for barnefamilier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 11:20   #21
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: 35-timersuke for barnefamilier

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke jeg. Jeg syns det er et tullete, bortskjemt idiotkrav, faktisk.

Hvorfor det? Er 7,75-timer det ideelle timetallet? Burde man jobbe mer?

(Det har helt sikkert vært de som har ment at alle ønsker om reduksjoner av timetall fra 12-timers arbeidsdag har vært tullete, bortskjemte idiotkrav. Faktisk.)

Grunnen til at jeg er tilhenger av 6-timersdag er at det vil gjøre det mulig å kombinere jobb og "liv" på en mer balansert måte enn det mange opplever i dag. Barn kan få kortere barnehagedag, skolebarn får kortere tid hjemme alene etter skoletid, det blir mer tid til å yte omsorg overfor syke og eldre i familien, fritidsaktiviteter osv.

Jeg er derimot skeptisk til kravet 6-timersdag med full lønnskompensasjon. Det kan være et realistisk krav for lavtlønnsgrupper. For andre tenker jeg at redusert arbeidstid bør være et alternativ krav til fortsatte lønnsøkninger.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:20   #22
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Nei takk. Jeg vil gjerne være en attraktiv arbeidstaker, selv om jeg har barn.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:21   #23
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Fjerne kontantstøtten, la være å forlenge permisjonen til mer enn 1 år etter fødsel, så vil dette jo være helt fantastisk frem til ungene er ett visst antall år.

Det hadde jo vært fantastisk.
Spørsmålet er jo om det vil være den hjelpen som det da er tenkt. Artikkelen påpeker jo at flest kvinner reduserer stilling i småbarnsperioden (28% kontra 2% menn), så i forhold til likestilling i hjemmet kan det være et virkemiddel. Flest skilsmisser skjer i småbarnsperioden, om et slikt tiltak kan hjelpe er vel umulig å si.

Tja .. hva med å starte en prøveordning? Og se om det kan gi noe positivt tilbake til samfunnet også?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:25   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Hvorfor det? Er 7,75-timer det ideelle timetallet? Burde man jobbe mer?

(Det har helt sikkert vært de som har ment at alle ønsker om reduksjoner av timetall fra 12-timers arbeidsdag har vært tullete, bortskjemte idiotkrav. Faktisk.)

Det er det sikkert, men jeg ser ikke helt relevansen.

Jeg er opptatt av at det skal være mulig å gjøre en fornuftig, produktiv og lønnsom jobb i løpet av arbeidsdagen, samtidig som man kan balansere det med familieliv. Og jeg syns ikke det er behov for enda kortere dager for å få til det.

Kravet om sekstimersdag får fram alle fordommene mine, og jeg tenker det bare er SVere som jobber i stat og kommune som vil ha det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:27   #25
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke jeg. Jeg syns det er et tullete, bortskjemt idiotkrav, faktisk.

Enig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:30   #26
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener vi alt er på vippen til hva som kan kalles en hel arbeidsdag nå. Jeg får skjeldent fullført det jeg skal på 7,5 time, og det er ingen av mine kollegaer i andre land som har så kort dag som utgangspunkt. Jeg ser ikke at vi klarer å være konkerransedyktige med enda kortere dag, selv om det selvsagt hadde vært både deilig og fint om det lot seg gjøre.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:33   #27
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det er det sikkert, men jeg ser ikke helt relevansen.

Jeg er opptatt av at det skal være mulig å gjøre en fornuftig, produktiv og lønnsom jobb i løpet av arbeidsdagen, samtidig som man kan balansere det med familieliv. Og jeg syns ikke det er behov for enda kortere dager for å få til det.

Kravet om sekstimersdag får fram alle fordommene mine, og jeg tenker det bare er SVere som jobber i stat og kommune som vil ha det.

Bra svart!

Kampen for arbeidstakeres rettigheter har vært en bra kamp. Men nå må man passe på så det ikke vipper over.

Rettigheter må ikke bli så bra og så dyre at ingen har råd til å ansette mennesker i bedriftene sine - for tro det eller ei, ikke riktig alle jobber i statlig sektor.

Gammel 15-10-12, 11:35   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

og jeg tenker det bare er SVere som jobber i stat og kommune som vil ha det.

Fordi SVere som jobber i stat og kommune er spesielt bortskjemte og kravstore, liksom? Eller arbeidssky? Jadda.

Gammel 15-10-12, 11:36   #29
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Fordi SVere som jobber i stat og kommune er spesielt bortskjemte og kravstore, liksom? Eller arbeidssky? Jadda.

Ja....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:38   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror i alle fall ikke det enkeltmannsforetak eller småbedrifter med to-tre ansatte som står på barrikadene for en slik arbeidsdag. Eller bedrifter som konkurrerer i et internsjonalt marked. Man får regne ut selv, men for de fleste i privat næringsliv så blir dette enkel matte.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:41   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

I det du valgte å klippe bort fra sitatet mitt, så skrev jeg at det var en fordom. Når det er sagt så er jeg enig med det Emm skriver her:

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg tror i alle fall ikke det enkeltmannsforetak eller småbedrifter med to-tre ansatte som står på barrikadene for en slik arbeidsdag. Eller bedrifter som konkurrerer i et internsjonalt marked. Man får regne ut selv, men for de fleste i privat næringsliv så blir dette enkel matte.

Jeg har jobbet mye i små, private foretak og mange av dem hadde vært nødt til å legge ned med sekstimersdager. Og jeg tror ikke SVere generelt er de som er mest fokusert mot et internasjonalt marked. Mulig det er nok en fordom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:45   #32
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Problemet er jo at vi i ganske stor grad har privatisert 6-timersdagen (eller 4-timersdagen) for grupper som har vanskelig for å få de ulike ansvarsområdene sine ifht barn, eldre og syke i familien til å gå opp. Tenk bare på hvor mange, stort sett kvinner, som fortsatt bruker mye tid på å følge opp eldre ifht helsevesen, pleiebehov osv. Dette er en billig løsning for storsamfunnet, men en dyr løsning for de som da ikke tjener opp rettigheter til pensjon osv som man gjør i full jobb. 6-timers arbeidsdag vil medføre at flere kan stå i full jobb, og det er jo en viktig inngangsbillett til pensjon, sykepenger og andre sikkerhetsnett i samfunnet. Nå mener jeg ikke at man skal innføre 6-timersdag over natta, men at kortere arbeidstid det hadde vært et fornuftig krav som alternativ til høyere lønn i mange yrker, mens noen yrker burde få kortere arbeidstid i tillegg til lønnsutvikling som bringer dem nærmere andre grupper.

Særlig sett i sammenheng med ønsket om at flest mulig skal jobbe så lenge som mulig tror jeg kortere arbeidsdag vil være fornuftig.

Gammel 15-10-12, 11:48   #33
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Særlig sett i sammenheng med ønsket om at flest mulig skal jobbe så lenge som mulig tror jeg kortere arbeidsdag vil være fornuftig.

Men henger ikke det sammen med behovet for arbeidskraften deres?

De andre tingene du nevner kan ivaretas med mer målrettede ordninger enn å kaste redusert arbeidstid til alle.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 11:59   #34
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Allium, jeg ser at det er masse utfordringer og ting man må diskutere ifht det å redusere arbeidstid. Så selv om 6-timersdag er en kjepphest for meg så betyr ikke det at jeg ikke vil diskutere fordeler og ulemper, snarere tvert i mot, jeg synes det er veldig fint hvis vi kan ha en åpen diskusjon på argumentsnivå.

Fordelen med å redusere arbeidstid jevnt over i stedet for å tilby mer permisjon til de med ekstra store omsorgsbyrder er at man får den effekten Cuyahoga nevner i sitt innlegg mot 35-timers arbeidsuke for småbarnsforeldre, nemlig at "omsorgsytere" blir mindre attraktiv arbeidskraft enn de som "slipper" å forhold seg til behovet for å følge mor til legetime, hente tidlig i barnehagen fordi barnet ikke er helt i form osv.

I forhold til behov for arbeidskraft: Ulønnede eller lavtlønnede omsorgsoppgaver (f.eks. utført av au pair) er jo også arbeid som må gjøres av noen.

emm sitt poeng om små arbeidsplasser med få ansatte er også viktig. Det er bl.a. derfor jeg mener at man kan ikke ha som mål å ha full lønnskompensasjon for redusert arbeidstid.

Gammel 15-10-12, 12:07   #35
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

I det du valgte å klippe bort fra sitatet mitt, så skrev jeg at det var en fordom. Når det er sagt så er jeg enig med det Emm skriver her:

Jeg har jobbet mye i små, private foretak og mange av dem hadde vært nødt til å legge ned med sekstimersdager. Og jeg tror ikke SVere generelt er de som er mest fokusert mot et internasjonalt marked. Mulig det er nok en fordom.

Det at det er en fordom betyr jo ikke at du ikke mener det. Men greit, jeg skal ikke henge meg opp.

Det er klart at sekstimersdag ikke er et ukomplisert prosjekt, og det vil måtte veies mye frem og tilbake og kanskje ikke være gjennomførbart i absolutt alle bransjer. Jeg er likevel mer tilhenger av det, enn av å innføre kortere arbeidsdag for enkeltgrupper som småbarnsforeldre, selv om jeg glatt innrømmer at jeg kunne tenke meg 35-timers uke. :SVer i offentlig sektor: :P

Gammel 15-10-12, 12:19   #36
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det velferdsstaten Norge trenger er at flere skal jobbe mindre, finansiert over statsbudsjettet.

Gammel 15-10-12, 12:39   #37
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Intensjonen er vel å få flest mulig til å velge 100% stilling fra permisjonsslutt, og at begge foreldre belastes likt med kortere dag. Noe jeg vil tro gir bedre hverdag for de som ikke kan løpe fra jobb med bærbar pc under armen. Jeg vet jeg er heldig som har den muligheten, samt utvidet fleksitid. Barnehagen stenger 16.30. En sjelden gang er jeg alene med barna. Fleksibel arbeidsgiver en eneste mulighet for 100% stilling.

Gammel 15-10-12, 12:47   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Indeed.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:07   #39
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

For ikke å snakke om det ja.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:07   #40
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er tilhenger av redusert arbeidstid for småbarnsforeldre, og dette må gjerne dekkes bl.a. ved at man tar bort kontantstøtten. Nå jobber jeg 80% for å få ting til å gå rundt. Jeg syns vel også at det er en smule urimelig at spreke 60-åringer får en ekstre ferieuke. Vi småbarnsforeldre trenger det minst like mye som de eldre.

Sist redigert av ElinM : 15-10-12 kl 13:14. Årsak: skrivefeil
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.