|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...t-for-oss-alle
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Oi! Jeg må jo si at det der var mye forskjellig, og mye som heller ikke er diskutert i tråden her.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Pøblis: bommet med anførselstegnene. Sårbare barn vet jeg alt om, både privat og siden jeg har spes Ped utdanning. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Hva slags jobber søker dere dere til? Jeg er rett og slett bare nysgjerrig nå.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Ang politisk nivå: vi når ikke frem der heller. Folk tror vi er bemannet etter norm hele dagen, men det er jo bare 2-3-4 timwr pr dag vi er det når vi trekker ifra lunsj, vakter, ubunden tid, møter osv. Mange er ikke en gang klar over det. Opplever at vi i liten grad blir hørt, og ja, jeg har nå begynt å engasjere meg politisk. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg tror ikke denne oppfordringen var ment for folk på hjemmekontor som skal jobbe fullt i romjula. Det var vel heller de som har juleferie eller er hjemme i fødselspermisjon eller av andre grunner ikke skal jobbe i jula, som kunne valgt å ha barna hjemme de dagene. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hvorfor er det greit å oppfordre småbarnsforeldre om å holde ungene hjemme hvis de er i fødselspermisjon eller på annet vis ikke skal jobbe i jula? Hvorfor i alle dager er det akseptabelt at man helt frivillig skal si fra seg å benytte et tilbud man betaler for?
|
|
|
#8 |
|
Fortynnet
|
Fordi det er masse smitte, og fordi noen dager der folk holdt seg hjemme kanskje kunne bremset litt opp? Fordi mange barnehageansatte venter på å få tredje vaksinedose før vi skal ut og ha en drøss med daglige veldig nære nærkontakter igjen uten noen mulighet for beskyttelse? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Jeg vet ikke om det er gått ut flere oppfordringer så jeg har et veldig "lokalt perspektiv" på denne saken (og diskuterer kanskje på siden av dere), men det som ble sagt her i Trondheim (19.desember) var:
Så her var det før jul. (artikkelen er her, men den er bak betalingsmur)
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Om den ikke var rettet mot foreldre som skal jobbe i jula, burde den ikke da vært rettet mot foreldre som ikke skal jobbe i jula? Foreldre i permisjon og feire er ikke foreldre med hjemmekontor.
|
|
|
|
#11 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Nei, det er visst heller barnehageansattes personlige ofre. Venter bare på «fritidskarantenen» nå. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Lille meg: hos oss var oppfordringen fordi vi ikke var nok folk. Og om noen kunne ha barna sine hjemme så kunne vi fortsatt klare å evt holde bhg åpen for noen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Småbarnsforeldre må nok, i likhet med alle andre, gjøre noen personlige offer for at samfunnet skal komme seg gjennom denne pandemien. Noen ofrer veldig mye, noen ofrer ikke egentlig så veldig mye. Litt som dugnader flest. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Må innrømme at om det er et ord jeg har opp i halsen nå så er det "dugnad". Faktisk så mye at jeg er fristet til å dra frem tidlige innlegg hvor jeg er forbannet på ordbruken (neida, dere skal få slippe. Får holde med denne ranten
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 31-12-21 kl 14:11. Årsak: An -> En |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg vil bare kommentere det siste, jeg har jobbet i barnehage i over 20 år, og har flere ganger sagt det som du skriver der, men jeg har som regel føyd på at det er fint om vi får beskjed dersom barnet ikke kommer.
|
|
|
|
#16 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Også kjenner vi som jobber i barnehage familiene på en måte andre foreldre ikke har innblikk i. Vi vet at i familie 1 har de snakket om at besteforeldrene skal være på besøk hele jula. Vi vet også at familie 2 er alene om omsorgen for 2 barnehagebarn, uten nettverk og med travel jobbhverdag helt opp til jul. Det gjør at tilnærmingsmåten for disse to familiene (hvis det ikke sendes ut en fellesbeskjed) kanskje blir ulik. Fordi familiene har ulike behov og forutsetninger.
|
|
|
#17 |
|
Tittel og tittel....
|
Samtidig så skal vi ta høyde for at ikke alle foreldre deler alt med barnehagene barnas deres går i. Jeg vet om mange familier som har et behov for barnehageplass der de ansatte ikke skjønner hvorfor.
|
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg er ikke sjukt begeistra for dugnadsbegrepet selv, jeg synes vel kanskje også for endel at "offer" er i overkant dramatisk ordbruk, men siden "solidaritet" fremstår å være rimelig utdatert og ute av ordforrådet så får man bruke de orda som er igjen. Sist redigert av Maverick : 31-12-21 kl 14:21. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg ble litt glad i det danske ordet "samfundssind" som statsministeren der bruker. Med forbehold om skrivemåte. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg kan ingenting om å drive en barnehage, men hvis det er vanlig at bare 50 % av ungene kommer i juleferien, så kan man vel redusere bemanningen i forhold til antallet man estimerer at kommer? Eventuelt med litt sikkerhetsmargin?
|
|
![]() |
|
|