Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-06, 00:50   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Opprinnelig lagt inn av Jr., her.

For å legge til litt her i forhold til min kjære rare familie. For to år siden var det vi som inviterte til jul her hjemme, med de samme gjestene. Da laget gubben og jeg ribbe og pinnekjøtt for å tekkes alle, i tillegg til at svigermor og muslimmannen tok med seg lammestek, slik at de hadde noe å spise. Sett i et slikt lys, er det da ikke greit at jeg tar med det jeg vil ha til de?!?

I den situasjonen ville jeg synes det var akseptabelt, ja. Men jeg synes fremdeles - siden du spør - at du burde ta en ekstra, diskret sjekk når det gjelder om svigerfar faktisk synes det er greit at dere tar med svineribbe. Det kan jo tenkes han synes det er verre å servere det ved sitt eget bord, enn å sitte i andres hjem mens de serverer det.

Personlig ville jeg ikke gjort det uansett, men jeg er ikke deg, og har ikke et sterkt forhold til ribbe, og som Kif sa: "Hvis man ikke har et sterkt forhold til Ribbe, så er det umulig å sette seg inn i situasjonen.".

Gammel 10-11-06, 00:56   #2
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Hvor: sammen med 538.410 andre
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Personlig ville jeg ikke gjort det uansett, men jeg er ikke deg, og har ikke et sterkt forhold til ribbe, og som Kif sa: "Hvis man ikke har et sterkt forhold til Ribbe, så er det umulig å sette seg inn i situasjonen.".

Vel, i bunn og grunn var det vel bare litt sorg over tapet av den tradisjonelle julaften, men dere har hjulpet meg å bearbeide sorgen Tanken på seig og ekkel lammestek føles allerede lettere.

Planen nå er å raide Meny til jeg er lei av ribbe, forhåpentligvis i god til før jul, samt at jeg har bestemt å endre menyen på det tradisjonelle juleselskapet jeg skal ha i romjulen. Jeg lager alltid kalkun fordi det er noe jeg av en eller annen grunn er god på å lage. Men jeg liker det egentlig ikke, så i år prøver jeg meg på ribbe i stedet. Så får jeg håpe gjestene, som er så heldige å ha spist det på julaften, ikke er lei det allerede og sutrer over fraværet av kalkunen.

Gammel 10-11-06, 09:46   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ups, her var det virkelig blitt diskusjon!!

For å legge til litt her i forhold til min kjære rare familie. For to år siden var det vi som inviterte til jul her hjemme, med de samme gjestene. Da laget gubben og jeg ribbe og pinnekjøtt for å tekkes alle, i tillegg til at svigermor og muslimmannen tok med seg lammestek, slik at de hadde noe å spise. Sett i et slikt lys, er det da ikke greit at jeg tar med det jeg vil ha til de?!?

Nei, det synes jeg fremdeles ikke. For to år siden inviterte dere din stesvigerfar på noe han ikke kan spise. Han hadde da valget mellom å ikke få middag eller å ha med eget. Nå inviterer de tilbake på noe du utmerket godt kan spise men ikke har lyst på. Jeg ser fremdeles ikke at du har noen grunn til å ha med egen mat.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 12:28   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Nei, det synes jeg fremdeles ikke. For to år siden inviterte dere din stesvigerfar på noe han ikke kan spise. Han hadde da valget mellom å ikke få middag eller å ha med eget. Nå inviterer de tilbake på noe du utmerket godt kan spise men ikke har lyst på. Jeg ser fremdeles ikke at du har noen grunn til å ha med egen mat.

De serverte jo pinnekjøtt den gangen, da, jeg regner med at han kunne ha spist det. I hvert fall ut fra muslimske regler. Men kanskje han bare synes lammestek er bedre, og i så fall er situasjonene ganske like.

Gammel 10-11-06, 13:29   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De serverte jo pinnekjøtt den gangen, da, jeg regner med at han kunne ha spist det. I hvert fall ut fra muslimske regler. Men kanskje han bare synes lammestek er bedre, og i så fall er situasjonene ganske like.

Jeg innrømmer at jeg ikke leste godt nok. Skilpadda har selvfølgelig rett.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 00:59   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aner meg at vi definerer det å ikke like noe forskjellig. Jeg svelger gjerne unna mat jeg ikke er så begeistret for så lenge jeg tåler det i selskap, men å sitte å tvinge nedpå noe som får meg til å brekke meg og føle meg uvel, det gjør jeg bare ikke. Men jeg gjør jo ikke noe nummer ut av det, bare forsyner meg med det jeg liker av det som blir servert.

Ellers, så har jeg jo endel ting jeg ikke tåler av mat som jeg blir direkte syk dersom jeg spiser. Og jeg har etterhvert fått en viss oversikt over hvem av familie og venner som bryr seg med å servere noe jeg kan spise, og hvem som "synes alle burde spise det de blilr servert enten de blir syke eller ikke, - det er tross alt husmorstolthet det er snakk om...". Sistnevnte kategori får bare være så snurt som de vil når jeg ikke spiser, - tenker jeg er mer såret enn dem.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 01:03   #7
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Standard

Jeg spiser ikke mat jeg synes smaker forferdelig, SÅ glad er jeg ikke i mat. Da får høflighet være høflighet og så tar jeg en hvit en i stedet om nødvendig, eller er ærlig om hva jeg synes om smaken. Det kan man med familie.

Gammel 10-11-06, 01:04   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser ikke mat jeg synes smaker forferdelig, SÅ glad er jeg ikke i mat. Da får høflighet være høflighet og så tar jeg en hvit en i stedet om nødvendig, eller er ærlig om hva jeg synes om smaken. Det kan man med familie.

Er det vanlig at man sliter med å svelge ulike typer mat når man er voksen? Nå spør jeg ikke for å være frekk, men fordi jeg lurer veldig.

Gammel 10-11-06, 02:17   #9
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det vanlig at man sliter med å svelge ulike typer mat når man er voksen? Nå spør jeg ikke for å være frekk, men fordi jeg lurer veldig.

Ihvertfall når det gjelder meg. Er muligens litt sær i matveien, men om noe ikke smaker meg, så sulter jeg heller. Jeg kan gjerne gå dager uten mat om det bare er noe som ikke frister som er tilgjengelig. Det merkelige er at det er motsatt om maten er sunn, da kan jeg spise ting jeg synes smaker forferdelig, bare fordi det er sunt. Sånn som rosenkål, blomkål og biola.

Gammel 10-11-06, 10:39   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om det er vanlig, men jeg har ihvetfall enkelte typer mat jeg virkelig ikke liker og som jeg sliter med å få ned. Det gjelder veldig få ting, jeg liker det aller aller meste, men det er da ikke slik at man nødvendigvis liker absolutt alt bare fordi man er voksen?

Jeg pleier for all del ikke å utbasunere det eller si at jeg ikke liker noe, men spiser selvfølgelig minst mulig av den maten det gjelder.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 14:22   #11
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg formulerte meg litt galt i forhold til hva jeg ønsket å få av svar. Vanskeligheter med å svelge ting kan man kanskje ha, men lar man være å spise det, eller spiser man litt for høflighets skyld? Fiskeboller og kokte gulrøtter har jeg faktisk store problemer med selv (barndomstraume), men får jeg det servert så spiser jeg. Jeg har opplevd at middagsgjester har plukket ut enkelte grønnsaker og skøvet dem til siden av tallerkenen, og det ser unektelig litt fjernt ut. Allergi var ikke årsaken.

Gammel 10-11-06, 14:31   #12
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har opplevd at middagsgjester har plukket ut enkelte grønnsaker og skøvet dem til siden av tallerkenen, og det ser unektelig litt fjernt ut. Allergi var ikke årsaken.

Jeg har nettopp hatt besøk av venninne som "opererer" i filler mat hun selv ikke har tilberedt (eh...skjønt....hun tilbereder vel ikke så mye mat selv heller, når jeg tenker meg om). Hun løfter, trekker til side flytter og plukker ut som en liten drittunge. Salater er det svært lite igjen av når hun er ferdig med sorteringen sin. Mannen min syntes det var så merkelig at han ikke klarte å holde kjeft og spurte rett ut : "hva er det du holder på med egentlig? ".... Det virker helt og holdent som om hun ikke er klar over hvor dumt det ser ut at hun alltid gjør det hvor hun enn er, og hva hun enn spiser.

Gammel 10-11-06, 14:34   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg formulerte meg litt galt i forhold til hva jeg ønsket å få av svar. Vanskeligheter med å svelge ting kan man kanskje ha, men lar man være å spise det, eller spiser man litt for høflighets skyld? Fiskeboller og kokte gulrøtter har jeg faktisk store problemer med selv (barndomstraume), men får jeg det servert så spiser jeg. Jeg har opplevd at middagsgjester har plukket ut enkelte grønnsaker og skøvet dem til siden av tallerkenen, og det ser unektelig litt fjernt ut. Allergi var ikke årsaken.

Jeg reagerer ikke på om middagsgjester lar noe ligge igjen på tallerkenen. Den ene tingen som jeg har store problemer med å spise, er ost lagd av saue/geitemelk, altså feta, chevre og denslags. Om det fins i f.eks. en salat vil jeg absolutt foretrekke å spise resten og la osten ligge igjen på tallerkenen, fremfor å virkelig slite med hele måltidet. Har faktisk ikke tenkt på at jeg burde gjort det for å være høflig...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 14:35   #14
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er blant de som plukker ut tomat, og fjerner majones. Er jeg da ufin?
Er det ikke bedre at jeg i det stille fjerner disse tingene, i stedet for å bli sittende å brekke meg over maten?
Jeg synes i grunne at "jeg liker ikke", eller "jeg fikser ikke å spise disse ingrediensene" er grunn nok til å kunne legge enkelte ting tilside på tallerkenen, men man kan jo gjøre det litt diskret da. Enten forskyne seg lite av ting man ikke er noe glad i, eller rett og slett bare la det ligge igjen, uten å si noe mere om den saken.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 14:46   #15
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

og fjerner majones. Er jeg da ufin?
.

Blir det ikke veldig mye gris og klin ved fjerning av majones fra mat da?

Gammel 10-11-06, 18:07   #16
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Blir det ikke veldig mye gris og klin ved fjerning av majones fra mat da?

Neida. Øvelse gjør mester.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 16:13   #17
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns denne "spis det du får servert uten å mukke"-tankegangen er foreldet. Den stammer fra våre besteforeldre som sultet under krigen og spiste surrogatvafler og drakk krisekaffe. Hva jeg velger å passere forbi fortennene mine er mitt valg, ene og alene. Hvis jeg ikke tåler fisk, blir kvalm av laks, ikke har lyst på sjokolade (yeah right), skraper vekk majonesen, eller takker nei til tante Olgas hjemmelagete sukkersmultkake fordi jeg er på slankekur, så er det mitt valg. Mamma kjeftet på meg en gang fordi jeg ba om å få frokostblanding til frokost hos mine svigerforeldre (jeg hadde kjøpt inn), men jeg syns det blir for dumt at jeg ikke kan få den frokosten som passer magen min best i en slik setting. Men å forvente/forlange at andre skal degge meg og mine sære matvaner, det er ikke meningen.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 20:36   #18
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

ste-svigerfar er muslim og vil helst ikke ha svin i sitt hus.

forståelig nok Kanskje du kan foreslå pinnekjøtt? Kan jo si til svigermor dette med gilde/e.l.-historiene om bæsj i lammesteken..var jo nettopp to tilfeller uti media

Hmm..hjalp vel ikke matlysten din det

Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 02:13   #19
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er gift meg en vestlending som ikke overlever en jul uten pinnekjøtt.
Jeg klarer verken lukten eller smaken av det.

Når vi feirer jul med svigerfamilien, så vet jeg at det ikke blir servert ribbe.
Men jeg har snakket med svigermor fra første stund at jeg spiser ALDRI noe jeg ikke liker. Det har ikke noe med dem å gjøre i det hele tatt.
Jeg kaster opp hvis jeg prøver å spise noe jeg ikke liker, har prøvd mange ganger.

Så jeg spurte om det var greit at jeg tar med egen ribbe som jeg bare steker i panna med ribbefett rett før middag, da blir det ikke noe ekstra på henne og jeg spiser det samme tilbehøret som resten.
Heldigvis var ikke det noe problem i det hele tatt.
Alternativet var at jeg bare spiste tilbehøret og ikke noe kjøtt.

Når de er hos oss, så lager vi begge deler.
De liker ribbe etc, men jeg vet hvordan det er å ikke få det man er vant med, så vi disker opp med begge deler, så blir alle glade.

Jeg hadde ikke blitt fornærmet over at noen hadde tatt med egen mat i middags selskap eller noe.
Det er maten de ikke liker, ikke meg eller måten maten er laget på-

Mine venner vet hva jeg liker og ikke liker og omvendt, så når vi ber hverandre på¨middag, så serveres det noe alle liker-

Det du har tenkt til å gjøre er jo en god idè, snakke med han og fortelle akkuratt hvordan det er.
Ikke koselig så sitte å spise mat man ikke liker.
Får vondt i magen bare ved tanken.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.