Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-06, 16:59   #101
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Skyllet ned med en flaske tequilla ...

Den Tequillaen står jeg over...

Gammel 09-11-06, 17:25   #102
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ingenting er som en grandis rundt midnatt etter alle pakkene, drinkene og kakene....

Jeg kjenner faktisk en mann (tidligere arbeidskollega av min mann) som kun spiste Grandiosa.. til og med da vi var på lekker restaurant og hadde julebord. Da måtte servitørene jaggu komme inn med to grandisser til tullingen...

Gammel 09-11-06, 17:59   #103
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg kjenner faktisk en mann (tidligere arbeidskollega av min mann) som kun spiste Grandiosa.. til og med da vi var på lekker restaurant og hadde julebord. Da måtte servitørene jaggu komme inn med to grandisser til tullingen...

Er det virkelig mulig?!?!?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:03   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svarer på hovedinnlegget og leser diskusjonen etterpå: Når man godtar en invitasjon så spiser man SELVSAGT det man blir servert!! Ellers så feirer man jul hjemme. Vanskeligere er det da ikke?

Jeg hadde syntest det var trist hvis svigers hadde ribbe eller kalkun som julemat, siden jeg syns det er temmelig kjip mat og det er pinnekjøtt som er jul for meg. Men jeg hadde da spist det og takket pent dersom jeg hadde valgt å feire jul der!

Gammel 09-11-06, 19:32   #105
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det er akkurat det. Jeg kjenner også muslimer som ikke har de minste problemer med at man spiser svinekjøtt i nærheten av dem, men slik jeg forstod HI, så ønsket akkurat denne personen ikke at det skulle serveres svinekjøtt hjemme hos dem. Og det må man jo respektere, som man ville respektert at noen ikke ville ha alkohol ved sin julemiddag - eller for den del ikke ville ha lutefisk i huset fordi de synes det er ekkelt.

Jeg synes det er merkelig mange her som ser ut til å mene at fordi han er muslim, så trenger man ikke bry seg om hva han mener, for muslimer har ikke noe med å mene noe om jul. Jeg synes at uansett hva som er grunnen til at folk mener det de gjør, så må de ha lov til å avgjøre selv hva som skal serveres ved julemiddagen deres. Det har ikke så mye med å være PK å gjøre, det er da bare alminnelig folkeskikk.

Jeg føler jeg mangler litt detaljkunnskap til akkurat denne famlien til å kunne gi noen gode råd. Men jeg synes det er en interessant diskusjon: Når skal man slutte å respektere mennesker og heller be dem jenke seg? Når blir MINE preferanser viktigere enn DINE?

Hvis vi tar utgangspunkt i at svigermor isolert sett kunne tenke seg å lage ribbe, kan vi fjerne oss fra "skikk og bruk"-delen av diskusjonen der det "korrekte" svaret er å spise det man får når man er gjest. Og hvis vi videre antar at ribbe er en svært viktig og integrert del av juleopplevelsen for både gjestene (HI+familie) og svigermor, er det da riktig at en manns religiøse preferanser skal hindre andre mennesker i å ta del i en for dem viktig juletradisjon? Eller kan man forvente at denne personen legger sin religiøse overbevisning på hyllen og jenker seg til flertallets beste?

For å være helt ærlig, (og det er vi jo alle i denne tråden) så mener jeg at en religion ikke bør legge bånd på hvordan andre mennesker ønsker å oppfører seg (så lenge man oppfører seg innenfor Kardemommebyloven). Jeg ser på meg selv som en tolerant person, homofile prester må gjerne få gifte seg for min del. Og jeg skjønner godt at HI skulle ønske at ste-svigers var litt mer tolerant i dette tilfellet og servert det alle unntatt han selv ville ha. Men det er vanskelig ... Hvis man ikke har et sterkt forhold til Ribbe, så er det umulig å sette seg inn i situasjonen. Uten et sterkt forhold til ribbe, er det ikke noe problem i det hele tatt, man trenger ikke engang ta på seg toleransehatten.

Så, i saken "Julegris" vs "Islam" tør jeg ikke spå noe utfall, "The jury is still out" (Vi må nok høre fra vitnene igjen)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:43   #106
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Ser at Teofelia kom meg i forkjøpet.

Men jeg lurer virkelig på hvem av dere hadde syntes det var greit å invitere til middag en hvilken som helst dag - også hadde gjestene tatt med seg en deilig hvitløksmarinert kattesteik?

Er det lov å spise katt/hund her til lands? Hvis ikke, så er dette en irrelevant problemstilling.

Gammel 09-11-06, 19:46   #107
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Så, i saken "Julegris" vs "Islam" tør jeg ikke spå noe utfall, "The jury is still out" (Vi må nok høre fra vitnene igjen)

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:47   #108
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det lov å spise katt/hund her til lands? Hvis ikke, så er dette en irrelevant problemstilling.

Jeg tviler på at det er noen forbud mot å spise det, men det er mulig det er forbudt å slakte katter eller hunder til mat, det vet jeg ikke. Man kan jo, for tankeeksperimentets skyld, tenke seg at gjesten hadde importert steken på egen hånd fra f.eks. Kina eller et annet sted der man spiser katter og hunder. (Eventuelt at det var snakk om en hjemmeslaktet katt.)

Gammel 09-11-06, 19:51   #109
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Eventuelt at det var snakk om en hjemmeslaktet katt.)

Å, grøss.

Gammel 09-11-06, 19:54   #110
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tviler på at det er noen forbud mot å spise det, men det er mulig det er forbudt å slakte katter eller hunder til mat, det vet jeg ikke. Man kan jo, for tankeeksperimentets skyld, tenke seg at gjesten hadde importert steken på egen hånd fra f.eks. Kina eller et annet sted der man spiser katter og hunder. (Eventuelt at det var snakk om en hjemmeslaktet katt.)

Er det forbud mot slakt, så er det gjerne forbud mot import også, sånn logisk sett. Ergo mener jeg fremdeles at dette argumentet er irrelevant.

Gammel 09-11-06, 19:56   #111
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Vel, hvis katten kommer på bordet, sier jeg ja takk til den tequilaen.

Gammel 09-11-06, 20:01   #112
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Vel, hvis katten kommer på bordet, sier jeg ja takk til den tequilaen.

Jeg også!

Gammel 09-11-06, 20:02   #113
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det forbud mot slakt, så er det gjerne forbud mot import også, sånn logisk sett. Ergo mener jeg fremdeles at dette argumentet er irrelevant.

Du kunne selvsagt nekte gjesten å spise steken i ditt hus, ettersom du mistenkte at den enten var smuglet eller tjuvslaktet. Det ville jo være en måte å omgå problemet på.

Gammel 09-11-06, 20:10   #114
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser ikke helt den store forskjellen på å spise en hund eller en hjort.
My man Denis Leary sier det slik:

Sitat:

Red meat, white meat, blue meat, meat-o-fucking-rama. You will eat it. Because not eating meat is a decision. Eating meat is an instinct! Yeah! And I know what it's about. "I don't want to eat the meat because I love the animals. I love the animals." Hey, I love the animals too. I love my doggy. He's so cute. My fluffy little dog.. He's so cute- There's the problem. We only want to save the cute animals, don't we? Yeah. Why don't we just have animal auditions. Line 'em up one by one and interview them individually. "What are you?" "I'm an otter." "And what do you do?" "I swim around on my back and do cute little human things with my hands." "You're free to go." "And what are you?" "I'm a cow." "Get in the fucking truck, ok pal!" "But I'm an animal." "You're a baseball glove! Get on that truck!" "I'm an animal, I have rights!" "Yeah, here's yer fucking cousin, get on the fucking truck, pal!" We kill the cows to make jackets out of them and then we kill each other for the jackets we made out of the cows.

Jeg spiser hamsteret ditt også, om jeg er sulten nok
(They eat horses, don't they?)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 20:21   #115
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg spiser hamsteret ditt også, om jeg er sulten nok
(They eat horses, don't they?)

They SHOOT horses.

Gammel 09-11-06, 21:14   #116
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes ærlig talt at Sitron har et poeng jeg. Hvis en muslim på heite livet skal blande seg inn i julefeiringen får han tåle både ribbe og marsipangriser. Han skal selvfølgelig ikke tvinges til å spise det selv, men at ikke andre skal få spise det synes jeg blir for teit. Sorry! Det er jul og muslimer har ikke egne juletradisjoner andre skal måtte ta hensyn til.

Æhm. Er det ikke hjemme hos muslimen, da? Dette blir å sette saken på hodet.

Gammel 09-11-06, 21:49   #117
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som min svært høflige og veloppdratte farmor pleide å si: En lyt ta skikka der en kjem".

When in Rome...osv.

Jeg har ikke ord for hvor fornærmet jeg ville blitt om noen hadde tatt med mat hjem til meg, dersom jeg inviterte på middag.
Nei, feil smiley. Denne:

Gammel 09-11-06, 21:56   #118
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Fordi at? Ville du følt det som et angrep på dine kunster på kjøkkenet? Du ville altså heller, som vert, hatt folk sittende ved bordet, som skjuler at de ikke liker det du gir dem. Som lyger og taker for maten og sier at det er godt? Det er vel litt vel struts.

Gammel 09-11-06, 21:57   #119
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ingen ville vel finne på å ta med mat hjem til deg Mim!

For det første ryktes det at du er en MEGET habil kokk, og for det andre så "kødder" man ikke med en verdenskjent pulverheks ...

Gammel 09-11-06, 22:02   #120
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke opplevd at noen har tatt med mat når de er invitert på middag til meg, men så prøver vi å lage noe gjestene liker. Er det vegetarianere lager vi selvsagt mat uten kjøtt, og er det melkeallergikere lager vi noe uten melk. At jeg ikke helt skjønner poenget med strenge religiøse spiseregler er egentlig uvesentlig, jeg respekterer dem.

Hvis noen hadde hatt store problemer med å godta julematen vi skal spise, hadde jeg ikke tatt det ille opp om de hadde kommet til meg og hørt om vi kunne finne en løsning. Men jeg ville aldri gjort det selv. Er jeg borte, så spiser jeg det jeg får servert.

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.