|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Det er jeg ikke enig i.
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Selvfølgelig ikke. Jeg skjønner ikke at det går an å spørre et sånt spørsmål i ramme alvor. Jeg snakket om politiuniformer.
Om man mener at noen religiøse hodeplagg skal være tillatt og ikke andre så har man et stort lovmessig problem. Enten er alle (med forbehold om at det ikke skal være i veien for politiarbeide) tillatt eller ingen. Ærlig talt, det er så åpenlyst at jeg tror ikke jeg klarer å argumentere for det en gang.
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Like groteskt som å gi jenter kors i smykke til dåpen som de har rundt halsen fra 3-6 måneders alder?
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hæ?! Er du gal? Ser du virkelig ikke forskjellen her? Mener du seriøst at hijaben KUN er et religiøst symbol og ingenting annet?!
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Tillater meg å svare Esme med Polyannas sitat:
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Hva er det du snakker om? Jeg har da aldri sagt at hijab kun er et religiøst plagg.
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hei Hadia og velkommen til debatten!
|
|
|
#8 |
|
hijabdame
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hei hei |
|
|
|
|
|
#9 |
|
hijabdame
![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja, det skal jeg gjerne si noe om |
|
|
|
|
|
#10 |
|
hijabdame
![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ok, jeg er hjemme igjen |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hvordan blir muslimer plaget i det norske samfunnet i dag?
|
|
|
|
#12 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hei Hadia, og velkommen hit. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
hijabdame
![]() |
Neida |
|
|
|
|
|
#14 |
|
hijabdame
![]() |
Misforstå meg rett nå da |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg respekterer alle religioner, la det være sagt.
|
|
|
|
#16 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Men, altså, jeg prøvde å vise at det er grader av kjønnsdeling, og vi er ikke fritatt fra det her i vesten, uten at det trenger å gå på bekostning av likestillingen ellers i samfunnet. I tillegg er det et valg man tar, som Hadia nevner. Jeg kjenner flere muslimske kvinner som ikke bruker hijab. Og en del som gjør det. Det kan være mange ulike årsaker som ligger til grunn, men jeg velger å være åpen for at det faktisk kan være et valg. Og at så lenge det ikke er til hinder for livsutfoldelse, så ser jeg ikke det direkte kvinneundertrykkende ved det.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg synes det er interessant å lese intervjuet med Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger. På den ene siden tviler jeg ikke på at det er mange frigjorte muslimske kvinner - slik som Hadia her på FP - som velger helt frivillig å bære hijab. Samtidig tviler jeg heller ikke på at det finnes mange fortvilte røster der ute som ikke tør ytre sin mening. Det er nettopp slike tanker som dette som gjør at jeg ikke klarer å tenke på hijab som kvinneundertrykkende og ikke -frigjørende. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?http:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=537422
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Og det var relevant - på hvilken måte???
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Det er viktig å si det vettu, andre er slemme også.
|
![]() |
|
|