Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehage i romjula?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-09, 23:36   #121
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage i romjula?

Jeg er glad for at vi har barnehage og SFO som er åpen i romjula. Jeg har aldri mulighet til å ta fri i romjula og mannen har gjerne fri bare en dag. De har bindende påmelding til barnehagen, dvs. kan bare fravikes ved sykdom, for de vil ikke risikere og ha alt for mye bemanning i forhold til antall barn. De slår sammen avdelingene litt og har det veldig koselig. Det er gjerne ca. halvparten av ungene der i romjula enten en eller flere dager.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:38   #122
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Vi skal ha begge ungene hjemme i romjula.

Gammel 21-12-09, 23:42   #123
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har pleid å skrive dem opp, med klar beskjed om at de ikke trenger å holde barnehagen åpen bare for mine unger. Vi har ikke noe behov for barnehageplass, bare et ønske. Jeg trenger et pusterom og ungene mine trenger rutinene sine.

Det har ihvertfall vært slik til nå. Men nå begynner de å bli såpass store at de klarer å leke sammen hjemme også, og klarer å nyte noen sløve dager. Så til påske kan det godt hende vi tar ei hel ferieuke sammen.

Gammel 21-12-09, 23:43   #124
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg bare skummet gjennom et par sider her, men er det ingen unger her som elsker barnehagen? Iben gjør iallfall det og hun savner den veldig når hun er hjemme over flere dager. Nå skal hun ikke gå i romjulen, for jeg unner de ansatte fri om de kan få det (bitteliten, privat barnehage). Men det blir definitivt veldig, veldig lenge for henne å gå hjemme til 5. januar.

Gammel 21-12-09, 23:46   #125
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron: joda, vi har et barn som elsker barnehagen. Men siden vi bor i et borettslag med halvparten av ungene i barnehagen hvor de går inn og ut hos hverandre hele tiden uansett, så blir ikke forskjellen så innmari stor. Derfor har vi blitt enige med naboene om å holde ungene hjemme selv om barnehagen er åpen.

Gammel 21-12-09, 23:48   #126
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitterbarnet er glad i å gå i barnehagen, og jeg tror han hadde hatt det storveis der i romjulen også om vi hadde jobbet, men vi liker å ha tid sammen hele familien når vi kan det.

Vår barnehage er heldigvis "grei nok" til å ikke gi foreldre som har barna der dårlig samvittighet, jeg tror det er tre barn til sammen som skal være der de to dagene i jula, og de har det sikkert flott.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:49   #127
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sitron: joda, vi har et barn som elsker barnehagen. Men siden vi bor i et borettslag med halvparten av ungene i barnehagen hvor de går inn og ut hos hverandre hele tiden uansett, så blir ikke forskjellen så innmari stor. Derfor har vi blitt enige med naboene om å holde ungene hjemme selv om barnehagen er åpen.

Her er det nesten ingen unger. Dvs det er en som Iben er venninne med her og de er bestiser og vi bor på samme gang. Så det er inn og ut hos hverandre hele tiden. Vi avtaler også når de skal være hjemme. Men de går hverandre litt på nervene når det blir bare de som leker hele tiden. De trenger definitivt avbrekk fra hverandre etter en stund. Men nå er det jo masse snø, så jeg håper den blir liggende en stund.

Gammel 21-12-09, 23:54   #128
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt forskjellen på å sende ungene i barnehagen i romjula, (fordi de ønsker og mor/far trenger litt tid for seg selv), og ellers i året.

Min er for øvrig hjemme hele jula.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:01   #129
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Hvorfor det, egentlig? Det er alltid snupsen som har villet gå i barnehagen, og jeg syns det har vært helt greit, jeg. Jeg syns ikke det går an å sidestille ferie fra jobb med ferie fra barnehage, akkurat.
Det er ikke så mange barn i vår familie, så det blir mye sosialisering med voksne, og hun er enebarn så det blir ikke helt det samme å være hjemme som når man er flere barn.

Vi har noen ganger valgt som deg av samme grunn. Mazungen gikk på veggen etter flere dager med familiedrama og ba om å få dra i barnehagen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:06   #130
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg aldri hatt barn i en barnehage som har vært åpen romjula, så slik sett har jeg jo vært nødt til å ha barna hjemme, men uansett - hadde barnehagen vært åpen, hadde jeg latt gutta hatt ferie likevel, om ikke både mannen min og jeg måtte ha jobbet.

Gammel 22-12-09, 00:11   #131
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Ingen av våre 3 barn har vært i barnehagen i romjulen.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:16   #132
ingelas mamma
Fullverdig medlem

Medlem siden: Oct 2006
ingelas mamma er litt kul
Standard

Smurfen skal i barnehagen 2 dager. Vi voksne har fri, og jeg har ikke tenkt at det var et problem før jeg lest denne tråden Hun savner vennene sine etter noen dager hjemme.

ingelas mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:23   #133
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

EK skal i barnehagen to dager i romjula, selv om vi begge er hjemme. Han har 60% plass og er der maks 20 timer i uka, mannen har vært sykemeldt i høst så EK har har fått sove så lenge han vil om morgenen (vi har gård så mannen har mye å gjøre selv om han ikke har vært på jobb). 2 uker uten å leke med noen andre barn ville nok blitt kjedelig for han.

Vi holder på å pusse opp kjøkkenet og det er begrenset hvor han kan ferdes for tiden, og at han kan være der to korte dager hvor vi kan få pusset opp ferdig vil komme alle til gode. Vi skal uansett ha ferie rett over nyttår.

Gammel 22-12-09, 00:24   #134
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Her har vi måttet trikse med avspasering og ferie o.l. for å få det til, for egentlig skulle både jeg og mannen jobbe i romjula (man-ons). Både barnehagen og SFO er stengt, så vi hadde ikke noe valg. Og mannen ble ikke videre populær på jobben når han ba om ferie akkurat. Ikke gleder han seg så veldig heller, for å ha de tre ungene i ulik aldre hjemme hver dag, mange dager i strekk kan faktisk være litt av et mareritt. De har masse søskenkjærlighet å øse av så det går litt hett for seg innimellom ja.

Gammel 22-12-09, 00:29   #135
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

vi skal jobbe i romjula, og ungene skal i barnehage/sfo. Det blir nok korte dager.

Hadde ikke sendt dem om vi hadde fri. Ikke fordi det ikke hadde vært gøy å være i barnehagen, men jeg tenker på personalet, og synes at barnehagen bør være for de som skal jobbe i romjula, sånn at flest mulig av personalet også kan få fri. At de ikke må være på jobb, bare fordi at ungene våre plutselig får lyst til å dra dit en tur.

Gammel 22-12-09, 00:32   #136
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Jeg avspasserer hele romjula og holder da ungene hjemme fra barnehage og SFO. Jeg tror mine to har godt av et avbrekk nå. Jeg merker at de er slitne og litt lei. Håper snøen holder seg sånn at vi kan være mye ute med akebrettene. Vi har uansett så mye familie og kjente som også har barn hjemme, så kjede seg skal de nok ikke.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:44   #137
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

I år reiser vi bort, og har begge fri i jula. Dersom vi hadde vært hjemme, ser jeg ikke på det som helt utrolig at vi ville hatt barna i barnehagen litt i romjula (selvfølgelig gitt ordentlig beskjed til barnehagen).

Tvillingene våre har godt av å få litt input fra andre barn. Hadde det bare vært dem som skulle vært der hadde vi ikke holdt barnehagen oppe bare for oss så fremt vi ikke måtte jobbe begge to. Og vi ville nok da også bestrebet oss veldig for å finne alternative løsninger slik at barnehagen kunne vært stengt.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:45   #138
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Hum.. er det så ille at barn kjeder seg? Trenger ikke barn å kjede seg litt? Må det skje noe rundt barn hele tiden? Er det ikke læring i å kunne finne på ting alene? (snakker om romjulen her ikke om mange uker)

Jeg forstår veldig godt dem som må jobbe altså, og de som av ulike helse eller familie situasjoner har foreldre som trenger fri alene! Men argumentasjon om at barna kjeder seg...?

(Forventer meg min første røde prikk )

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:49   #139
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Hum.. er det så ille at barn kjeder seg? Trenger ikke barn å kjede seg litt? Må det skje noe rundt barn hele tiden? Er det ikke læring i å kunne finne på ting alene? (snakker om romjulen her ikke om mange uker)

Poenget hos meg er ikke at ungene kjeder seg. Problemet er at de krangler noe så innihelsikes mye at det er ekstremt slitsomt for oss voksne, som må roe ned, trøste, megle, kjefte, bære unna, whatever, HELE TIDA! Hadde de nå enda bare kjedet seg! Nei, de dreper hverandre jo nærmest.

Og om vi finner på noe gøy, så krangler de bare 3 ganger så intenst etterpå, over et litt kortere tidsrom.

Gammel 22-12-09, 00:50   #140
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, men hva om det er barna selv som vil i barnehagen? Som maser hull i hodet på foreldrene om å få gå dit? Det virker som om mange av dere tror at alle barn automatisk ville valgt å være hjemme om de fikk velge. Vel, news flash; barn er forskjellige og mange barn velger faktisk selv å gå i barnehagen fremfor å være hjemme.

Jeg ville ikke latt barnet velge det selv. Jeg vet at de fleste av de ansatte i vår barnehage liker å ha fri i romjula, og ikke planer om jeg bruker barnehagen som bemannet lekeplass for ungene mine hvis det medfører at en ekstra ansatt må jobbe i romjula i stedet for å være hjemme og ha ferie sammen med sine unger.

Så lenge jeg har mulighet for å være hjemme og ha ungene hjemme, så gjør jeg det. Helt uavhengig av verken brakkesyke eller behov for underholdning. Om ikke av annen grunn enn så av hensyn til de ansatte i barnehagen.

Og hvis noen leser dette som en kritikk av foreldre som sender ungene i barnehagen fordi de selv har vansker med å ta fri fra jobb, er syke eller av andre grunner har behov for barnehageplassen, så er det veldig langt fra sannheten. Jeg synes selvsagt at man skal bruke barnehageplassen i romjula hvis man trenger den, men jeg synes ikke det at ungene kjeder seg er det samme som å trenge å være i barnehagen, og jeg vil ikke bidra til at flere enn nødvendig må være på jobb i romjula fordi mine unger skal slippe å kjede seg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.