Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-10, 14:32   #121
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Noe av det verste jeg vet med troll er alt dramaet det blir rundt "avsløringen" av dem. Prikker og hvisking og hinting og PM'er, og fire fjær som ble til ti høns, og plutselig kan en som ikke er noe troll være utpekt som det, eller en som har lagt på noe om én ting på nett opplever at absolutt alt de sier blir trukket i tvil, eller en som har funnet på ting fordi vedkommende har problemer får en gjeng rabiate forumdamer på nakken og neppe noe enklere liv av den grunn. Og det gjør noe med hele stemningen på et nettsted; en fin blanding av hobbydetektiver og paranoia på egne og andres vegne.

Gammel 15-02-10, 14:34   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er veldig vanskelig å gå inn i en tråd som f.eks. omhandler syke barn eller kjære som har dødd på grusomme måter og stille spørsmål ved dette. Og i mange tilfeller er det ikke de mest voldsomme historiene som er de "farlige", men heller de som fremstår som noen med mer kunnskap, tyngde og innsikt enn de kanskje har, og som på den måten greier å lure noen inn i nettet sitt ved å være forståelsesfull og utnytte folk i sårbare situasjoner.

Jeg tenker at IRL så ville jeg jo sagt i fra til en venninne jeg mistenkte at ble utnyttet, og jeg skal ta meg selv i nakkeskinnet og gjøre dette på nett også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:37   #123
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

(...), eller en som har funnet på ting fordi vedkommende har problemer får en gjeng rabiate forumdamer på nakken og neppe noe enklere liv av den grunn.

Og det er en viktig grunn til at vi ikke ønsker noen heksejakt eller offentlige anklager. Hvis noen forteller voldsomt dramatiske historier om seg selv, er det ganske sannsynlig at det er en person som på den ene eller andre måten trenger hjelp og omsorg. Og selv synes jeg det greieste å gjøre er å være "klarhodet" nok til å ikke la meg rive med, men gjerne komme med råd eller "verbal omsorg" om det faller seg slik - det er jo ikke som om jeg "risikerer" stort ved det. (Det er i grunnen veldig få tilfeller der jeg faktisk vet helt sikkert at folk på forum snakker sant, men jeg orker ikke å gå rundt og ta hensyn til det hele tiden heller.)

Gammel 15-02-10, 14:41   #124
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror vi legger litt forskjellig i ordet "varsling". Jeg mener ikke en tråd med tittel "X har lurt meg!" Det jeg mente - men som nok var veldig dårlig presisert var at det går an å si hva man mener er faktafeil etc i tråder. Eller hvis man mener at folk har en generell tendens. Brutus_ er det jo tydeligvis ingen som har et problem med å karakterisere som en rasist i tråder på bakgrunn av det som blir skrevet. Da bør det kanskje være mulig å si til folk at man mener de overdriver, dramatiserer etc også?

Det er en vesentlig forskjell.
Om man sier at man får en oppfatning på grunnlag av noe som kan diskuteres som er relativt upersonlig så er det enklere enn å si til noen at man fåren oppfatning av dem ut fra hva de beretter fra sitt eget liv. Det er lettere å kalle en som tillegger utlendinger skylden for global oppvarming for rasist enn å si noe direkte til en som snakker om seg selv.

Også er det en del problemstillinger som er vanskelige. Jeg har ofte sagt til feks Esme eller aC at jeg er glad i dem. Jeg ser på dem som venner. Hvis jeg sier det her så kan jeg sette dem i en kjip situasjon. Enten blir det stående som sant at de er mine venner, dermed er de oppfattet som property of Smilefjes - eller så må de skrive at jeg skal kutte ut for de vil ikke være hverken venner eller annet av meg. Og det er jo ikke god kosemosing.

(Jeg vet - knallbra eksempel. )

Men det er mye vanskeligere når det går på det mellommenneskelige synes jeg altså. Jeg kan jo lett si at fransk bil er håpløst. Men det blir noe annet - det er jo lett når man slår fast fakta.

:dukker for tyttebær:

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:45   #125
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Hvordan skal man på en ordentlig måte fortelle en person at den overdriver, dramatiserer o.l. når det er snakk om følelser?

Dette er akkurat det samme som å skille mellom en diskusjon og en krangel. Det er lov å diskutere og være uenig, men krangling er sjeldent greit.

På samme måte bør man kunne si i fra - på en ok måte - om at det folk forteller oppleves som feil. Jeg vil jo si at hele hemmeligheten - og det som er vanskelig - er å få sagt ifra på en ok måte på et tidlig tidspunkt. Jeg vil jo si at det er en mer allright måte å si ifra på enn den måten som Acsa beskriver under.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Noe av det verste jeg vet med troll er alt dramaet det blir rundt "avsløringen" av dem. Prikker og hvisking og hinting og PM'er, og fire fjær som ble til ti høns, og plutselig kan en som ikke er noe troll være utpekt som det, eller en som har lagt på noe om én ting på nett opplever at absolutt alt de sier blir trukket i tvil, eller en som har funnet på ting fordi vedkommende har problemer får en gjeng rabiate forumdamer på nakken og neppe noe enklere liv av den grunn. Og det gjør noe med hele stemningen på et nettsted; en fin blanding av hobbydetektiver og paranoia på egne og andres vegne.

Helt enig. Dette er jo ofte det som skjer. Man reagerer på noe på nettet (fordi det virker uekte, overdrevet etc), men så vil man ikke si ifra, fordi man ikke greier å finne en ok vinkling. Men så synes man at man må sende en prikk til noen man kjenner litt i en diskusjon slik at vedkommende ikke blir "lurt" etc. Og så blir det mer og mer hvisking og plutselig eksploderer det, og det tipper alt for langt andre veien.

Gammel 15-02-10, 14:52   #126
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Også er det en del problemstillinger som er vanskelige. Jeg har ofte sagt til feks Esme eller aC at jeg er glad i dem. Jeg ser på dem som venner. Hvis jeg sier det her så kan jeg sette dem i en kjip situasjon. Enten blir det stående som sant at de er mine venner, dermed er de oppfattet som property of Smilefjes - eller så må de skrive at jeg skal kutte ut for de vil ikke være hverken venner eller annet av meg. Og det er jo ikke god kosemosing.

Ja, klart at dette er vanskelige problemstillinger. Jeg har aldri sagt at det er lett. (Og jeg ser også at jeg burde ha presisert bedre at dette er en ideell fremgangsmåte. Ikke et krav til hvordan folk skal oppføre seg.)

Gammel 15-02-10, 14:58   #127
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er forøvrig enig i det at det er svært uheldig at det tipper altfor langt andre veien. Det er nok lettere å unngå om man ser det på et tidlig tidspunkt. Men det var det da. Det er jo ikke så lett alltid - man er jo sånn at man i utgangspunktet har tillit til folk. Og det er først når det går så langt at man virkelig våkner at man innser at tilliten er feil plassert - og da har det jo gjerne gått et stykke.

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 15:24   #128
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om noe av grunnen til at jeg aldri får med meg type 3 troll er at jeg alltid styrer unna tråder med advarsler som "personlig" og "langt."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 15:36   #129
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kan jo lett si at fransk bil er håpløst. Men det blir noe annet - det er jo lett når man slår fast fakta.

Gammel 15-02-10, 15:47   #130
Slettet bruker
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 17:07   #131
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, enig i det, altså. Men forumledelsen kan ikke ha noe slags ansvar for hva brukerne gjør i RL heller - eller mener du at vi burde ha en slagplan for hva som eventuelt skal gjøres i slike tilfeller? Da er jeg nok mer tilbøyelig til å si meg enig med Smilefjes i at dette ikke er noe vi skal ha ansvar for.

Nå måtte jeg humre litt for meg selv her. Så for meg Skilpadda kle på seg hatt&frakk etter middagen og sette seg på toget - ut på oppdrag til nærmiljøet til Mistenkt Troll for å sjekke litt, liksom!

Når jeg tenker meg om, er jo dette en brilliant idé - Skilpadda er jo en genial forkledningsmester!

Gammel 15-02-10, 17:09   #132
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Når jeg tenker meg om, er jo dette en brilliant idé - Skilpadda er jo en genial forkledningsmester!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 17:13   #133
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hei, dette er gradert informasjon!

Gammel 15-02-10, 17:14   #134
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 17:14   #135
him
Leser

him sin avatar

Standard

Lekasje fra MII! Og så du da, Z!

Gammel 15-02-10, 17:23   #136
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finn Skilpy i disse autentiske fotoene!

Og her er torsk under opplæring av mesterinnen selv:

Gammel 15-02-10, 17:24   #137
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg lurer på om noe av grunnen til at jeg aldri får med meg type 3 troll er at jeg alltid styrer unna tråder med advarsler som "personlig" og "langt."

Er det et tegn på troll, altså? Da er det vel ganske mange troll her, men det tror jeg vel egentlig ikke.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 17:30   #138
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme

Gammel 15-02-10, 17:34   #139
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Lekasje fra MII! Og så du da, Z!

I'm bending the rules, just a leeetlebit...
Klarte ikke å la være. Unnsjyll.

Gammel 15-02-10, 20:50   #140
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er en av grunnene til at f.eks. det å be om beviser, som det ble snakket om i en tidligere diskusjon om troll, er så vanskelig. Noen vil bli så såret av å bli mistrodd at de bare stikker av, selv om de fint kunne ha bevist påstandene sine, og andre vil bli sure og nekte å bevise noe som helst, uten at man dermed kan påstå at det de sier ikke er sant, og der vil konfliktnivået kanskje bare bli enda høyere av dette.

I tillegg så er jo dette et foreldreforum og da kan det jo hende at en forelder velger å ikke utlevere legejournaler etc. på barnet sitt, uansett hvor tungt det er å bli mistrodd selv. Jeg vet ikke heller om det er særlig ønskelig at barns privatliv blir dokumentert så heftig her på FP. Det er en ting å fortelle om foreldrerollen og egne tanker/følelser knyttet til det som skjer. Å fremskaffe "bevis" for å selv bli trodd om det man deler blir en helt annen form for utlevering og der tror jeg de fleste har en sperre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:59.