|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?
Jeg kjenner at jeg blir litt sånn blærk av sånne utsagn. Det er så stemplende. Jeg tenker som Mim at det er noen nyanser mellom fallskjermhopping og godisspisende sofasliting altså. Jeg kjenner mange som har vært forholdsvis friske og fine i svangerskapet, de har da også gått på jobb til siste dag. Jeg kjenner også mange som har vært dårlige, og som har vært sykemeldt helt eller delvis i svangerskapet.
|
|
|
#2 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litt uenig med deg i dette. Jeg synes det er mye bedre å tilrettelegge for at gravide kan jobbe enn å dele ut sykemeldinger. Det har vært prosjekter som handler om tilrettelegging av arbeidsplasser som har fått ned sykemeldinger blant gravide betydelig. Jeg stemmer for det!
|
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Jeg har ikke sagt at man ikke skal prøve å tilrettelegge for gravide arbeidstagere altså, bare for å understreke det. Det bør man absolutt. Mitt poeng er at jeg ikke synes høye sykemeldingstall blant gravide er den største bekymringen akkurat, når man ser på sykemeldingstallene helhetlig. Jeg synes det er et sunnhetstegn og et kvalitetsstempel på velferdsstaten og dens ringvirkninger at gravide kvinner ikke behøver å ha skyhøy terskel for å oppsøke lege og evt. bli sykemeldt.
|
|
|
#4 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?.. og jeg er fremdeles uenig med Irma (fra andre setning). En kvinne som blir sykemeldt tidlig i svangerskapet og som tar ut full permisjon kan ha vanskelig med å komme tilbake til jobb. Det gjelder kanskje spesielt dem som har en jobb de ikke trives i, dem som ikke har en jobb å komme tilbake til og dem som har et problematisk forhold til jobb av en eller annen grunn. Uansett perspektiv tror jeg ikke vi som samfunn skal akseptere høyt sykefravær blant gravide. Jeg tror det kan bli en politisk sovepute nettopp fordi det er tidsbegrenset fravær. Det ville gjøre godt for mange som står i fare for å bli sykemeldt å kunne jobbe lenger hvis tilrettelegging er alt som skal til. Hvis de reelle sm-tallene for gravide kom fram tror jeg gravide ikke ville utgjøre en like stor "trussel" for arbeidsgivere som vurderer å ansette unge konta en som aldersmessig sannsynligvis er ferdig med barn.
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?Sånn litt på siden: Jeg synes nesten det er mer egositisk å drive med ekstremsport som å kaste seg ut fra fjellknauser og slikt når man har barn, enn å hoppe i fallskjerm når barnet er i magen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Peppy!
|
Jeg skjønner hva du mener, men om man sammenstiller å drepe seg selv sammen med barnet kontra kun seg selv så blir liksom ikke det første så rent lite egoistisk det heller. (Og jeg ser det absurde i at dette kommer fra meg, som er pro selvbestemt abort. Men det blir noe så håpløst "fordi det er GØY"-greie over det, som at den gravide tar lett på sitt barns liv, som provoserer meg noe inn i granskogen.) |
|
|
|
![]() |
|
|