Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-10, 13:33   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Gravide er mye sykemeldte, det sier meg at ikke alle presser seg og overser alle kroppens signaler. Tvert imot tror jeg det er et større problem med høy sykemeldingsprosent enn det motsatte. Jeg tror en del blilr sykemeldte fordi de overfokuserer på plager og har inngrodd holdning om at det er viktig å "ta det med ro". Det er vel gjerne de samme som i utgangspunktet tar det med ro.

Jeg kjenner at jeg blir litt sånn blærk av sånne utsagn. Det er så stemplende. Jeg tenker som Mim at det er noen nyanser mellom fallskjermhopping og godisspisende sofasliting altså. Jeg kjenner mange som har vært forholdsvis friske og fine i svangerskapet, de har da også gått på jobb til siste dag. Jeg kjenner også mange som har vært dårlige, og som har vært sykemeldt helt eller delvis i svangerskapet.

Er det et sted man skal begynne å spinke og stemple og arrestere og spare penger ifht. sykemelding, så er det etter min mening ikke i hovedsak sykemeldinger som forekommer i svangerskap. Det er snakk om ni måneder av et menneskeliv. Da bør man klare å ofre seg ved å velge en gylden middelvei - framfor å bevisst skulle vise seg selv og verden at en graviditet ikke forandrer på noe som helst.

Gammel 19-07-10, 13:40   #2
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Er det et sted man skal begynne å spinke og stemple og arrestere og spare penger ifht. sykemelding, så er det etter min mening ikke i hovedsak sykemeldinger som forekommer i svangerskap. Det er snakk om ni måneder av et menneskeliv. Da bør man klare å ofre seg ved å velge en gylden middelvei - framfor å bevisst skulle vise seg selv og verden at en graviditet ikke forandrer på noe som helst.

Litt uenig med deg i dette. Jeg synes det er mye bedre å tilrettelegge for at gravide kan jobbe enn å dele ut sykemeldinger. Det har vært prosjekter som handler om tilrettelegging av arbeidsplasser som har fått ned sykemeldinger blant gravide betydelig. Jeg stemmer for det!

Gammel 19-07-10, 13:49   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Litt uenig med deg i dette. Jeg synes det er mye bedre å tilrettelegge for at gravide kan jobbe enn å dele ut sykemeldinger. Det har vært prosjekter som handler om tilrettelegging av arbeidsplasser som har fått ned sykemeldinger blant gravide betydelig. Jeg stemmer for det!

Jeg har ikke sagt at man ikke skal prøve å tilrettelegge for gravide arbeidstagere altså, bare for å understreke det. Det bør man absolutt. Mitt poeng er at jeg ikke synes høye sykemeldingstall blant gravide er den største bekymringen akkurat, når man ser på sykemeldingstallene helhetlig. Jeg synes det er et sunnhetstegn og et kvalitetsstempel på velferdsstaten og dens ringvirkninger at gravide kvinner ikke behøver å ha skyhøy terskel for å oppsøke lege og evt. bli sykemeldt.

Gammel 19-07-10, 14:04   #4
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

.. og jeg er fremdeles uenig med Irma (fra andre setning). En kvinne som blir sykemeldt tidlig i svangerskapet og som tar ut full permisjon kan ha vanskelig med å komme tilbake til jobb. Det gjelder kanskje spesielt dem som har en jobb de ikke trives i, dem som ikke har en jobb å komme tilbake til og dem som har et problematisk forhold til jobb av en eller annen grunn. Uansett perspektiv tror jeg ikke vi som samfunn skal akseptere høyt sykefravær blant gravide. Jeg tror det kan bli en politisk sovepute nettopp fordi det er tidsbegrenset fravær. Det ville gjøre godt for mange som står i fare for å bli sykemeldt å kunne jobbe lenger hvis tilrettelegging er alt som skal til. Hvis de reelle sm-tallene for gravide kom fram tror jeg gravide ikke ville utgjøre en like stor "trussel" for arbeidsgivere som vurderer å ansette unge konta en som aldersmessig sannsynligvis er ferdig med barn.

I mine øyne er det et problem at sykefraværet blant kvinner utgjør en tredjedel av det totale sykefraværet for aldersgruppen. Jeg synes ikke det skal aksepteres uten å prøve å gjøre noe med det. Etter hva jeg husker fra prosjektet om sykemeldinger i svangerskapet var det temmelig enkle tiltak som kunne gjøre stor forskjell.

Gammel 14-07-10, 14:38   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn litt på siden: Jeg synes nesten det er mer egositisk å drive med ekstremsport som å kaste seg ut fra fjellknauser og slikt når man har barn, enn å hoppe i fallskjerm når barnet er i magen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 15:13   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Sånn litt på siden: Jeg synes nesten det er mer egositisk å drive med ekstremsport som å kaste seg ut fra fjellknauser og slikt når man har barn, enn å hoppe i fallskjerm når barnet er i magen.

Jeg skjønner hva du mener, men om man sammenstiller å drepe seg selv sammen med barnet kontra kun seg selv så blir liksom ikke det første så rent lite egoistisk det heller. (Og jeg ser det absurde i at dette kommer fra meg, som er pro selvbestemt abort. Men det blir noe så håpløst "fordi det er GØY"-greie over det, som at den gravide tar lett på sitt barns liv, som provoserer meg noe inn i granskogen.)

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.