Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 12:17   #141
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Lhi- My:

Gammel 26-01-12, 12:20   #142
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Haha, ja, kanskje jeg skal foreslå det neste gang. Det verste er at jeg godt kan tenke meg at moren gjør nettopp det. Hun kjører visst ofte 15 km til nærmeste gatekjøkken for å kjøpe burgere til ungene når de ikke liker den allerede spesialtilpassede middagen, så det er nok ikke usannsynlig at hun stiller med biffsnadder i nisteboks i bursdager heller.

Mine barn har vært i to bursdagsselskaper hjemme hos denne familien og begge gangene har de fått hver sin Statoilbolle, hver sin Lollipop og hver sin halv liter Cola. Greit nok for meg, men det er ikke den type meny som blir servert her.

Ikke rart at ungene kun liker gatekjøkkenmat kanskje, hvis det er det eneste de får... Høres jo ikke spesielt bra ut for ungenes del, og rimelig fjernt å forvente at andre foreldre skal diske opp med deres unges favorittrett når de er bedt i bursdag.

Gammel 26-01-12, 12:22   #143
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Nå sporet jeg visst debatten helt av med min lille digresjon.

Jeg tenker at de fleste allergibarn er godt vant til å ikke kunne spise det samme som andre. Min jente reagerer ikke negativt på å måtte gå i bursdag med medbrakt mat. Det er hun godt vant til. Men gleden er intens når hun faktisk kan spise noe (ikke nødvendigvis alt) av det samme som de andre. Sist hun opplevde det, snakket hun om det i et par dager på forhånd og flere dager etterpå. Det var STORT å kunne spise akkurat de samme pølsene og de samme blå muffinsene som de andre barna. Moren til dette bursdagsbarnet fikk en blomst hos meg etterpå fordi hun tok seg bryet med å ringe oss og spørre hva hun kunne servere til alle som også vår datter kunne spise. Det var ikke mer krevende enn at hun kjøpte et spesielt merke wienerpølser (som de faktisk selger på vår lokale nærbutikk) og at hun laget muffins uten melk og med olje eller melkefritt margarin. Det var ikke noe spesielt ekstra bry for kokken, mens det for jenta betydde uendelig mye!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:37   #144
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et poeng er jo at man baker ikke bare til den ene allergikergjesten. Alle kan spise allergivennlige kaker, så selv om det ikke er bursdagsbarnets favoritt skal man ikke se bort i fra at mange av gjenstene liker den.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 13:22   #145
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det oppleves ikke som en skuffelse å måtte ta med alt medbragt (noe vi bare har opplevd noen få ganger og ikke i bursdag), men det oppleves som en veldig bonus og en stor glede de gangene barnet opplever at maten som serveres kan spises og at han ikke bare trenger å sitte med sin egen mat.

Jeg har flere ganger opplevd at de andre barna sitter med store øyne mot lillegutts mat og synes den ser mer spennende ut enn den de får servert Så jeg bestreber meg etter å ta med noe som er så _likt_ som mulig, men allikevel godt da.

(i diettens tidlige og meget strenge dager spiste han dog finnbiff med kokosmelk og brokkoli mens de andre barna spiste kake, da tror jeg ikke det var mange som ville bytte. Men han var strålende fornøyd siden han elsker finnbiff og ikke er så glad i kake, så da var det jo greit )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 13:23   #146
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Den diavennlige bløtkaka som mamma pleier ha med seg på type "alle har med ei kake til konfirmasjonen" pleier bli oppspist fort, ja.
De pepper-frie karbonadekakene også. (I min nevøs barnedåp hadde noen insistert på "vanlige" også. De var ikke merket, men det var ikke de pepperfrie som var rester av, for å si det sånn...)

Diett-mat er ikke bare til den ene som ikke kan spise resten. alle kan spise allergimat, finfine løsninger.

Hattifnatten: Jeg regner ikke med at hyperallergikere kommer overraskende og uforberedt i bursdagsselskap nei.

Men jeg kommer garantert til å skrive noe om "er det noe barnet ikke tåler, ta kontakt" og muligens bør jeg også nevne "og om noen er allergisk mot hund..." (sånn siden det er mulig han skal feire fireårsbursdag, hvor jeg antar det er forventning om å invitere barnehagebarna, sammen med unger han da kanskje har gått i barnehagen sammen med i to uker (vi planlegger å flytte, noe som vil medføre barnehagebytte, og det er vel ikke akkurat gitt at vi får en plass FØR august i alle fall) og derved vil nok ikke alle vite at vi har den.) eller satse på fint vær og utebursdag, så slipper vi tenke på hunden (som selvsagt holdes borte fra selskapet, inne eller ute)

Satser på at det går bra jeg, man kommer langt med litt kommunikasjon, så om jeg skriver "ta kontakt", så regner jeg med at de som måtte ha restriksjoner sier i fra. den som ikke sier fra da, kan nok ikke forvente å finne noe tilpasset en allergi jeg ikke vet om. Men jeg er tilpassningsdyktig altså, så jeg skal nok klare å servere noe halal, noe uten melk, egg, gluten eller hva det måtte være, så lenge jeg vet om det på forhånd. (Også bruker jeg FP til å spørre om x eller y er en grei løsning, siden jeg ikke er knallgod på dette med halal, om det skulle bli en problemstilling.)

Gammel 26-01-12, 13:27   #147
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De eggfrie kakene er ikke det absolutt beste jeg vet, men i minstens bursdager var det kun det som ble servert, enten laget fra bunnen eller fra kakemiks. De ble jo spist, og jeg hadde inntrykk av at gjestene var helt fornøyd.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 13:29   #148
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Så lenge man sier fra om at barnet har allergi på forhånd ,så burde det gå greit å lage noe de kan spise.

Poden var i en bursdag i fjor, der ble ene barnet levert med beskjed om at han var hyperallergisk mot nøtter, fikk han i seg det måtte det ringes etter ambulanse. Må innrømme at jeg ble litt satt ut av at de ikke ga beskjed om det på forhånd.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 13:34   #149
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror ikke vi har hatt et tilfelle med allergi i barnebesøk når jeg tenker meg om. men ville tilrettelagt så godt som mulig gjerne i samarbeid med foreldrene om de tok kontakt.

vi har glutenallergi i nærfamilie, så i familiebesøk er jeg vant med å lage et par alternativer uten gluten. nå har også en kusine av ungene fått påvist glutenallergi, og da prøver jeg å ha enda flere alternativer som de to kan spise. men selv hos min mor (som har glutenallergi) er det ikke alt som blir servert som er glutenfritt.

jeg skjønner at for noen som ikke har noe kjennskap til matallergier, så kan det oppleves som skremmende og en stor oppgave å lage spesialmat.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 13:42   #150
Bromle
Aktiv

Bromle sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg syns ikke noen kan forvente at barn med allergier el spesielle matkrav skal kunne spise alt i barnebursdag..
Jeg har bare vært borte i cølaki og ikke svinekjøtt i mine barnebursdager. Da har jeg laget toro kaker og kyllingpølser istedet. Jeg som ikke har erfaring med å lage allergimat hadde ikke tatt meg tid til å gjøre det noe mer ordentlig enn det. For hverdagen for min del er ganske så travel i utgangspunktet.

Gammel 26-01-12, 15:43   #151
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg vet ikke helt hva du mener med godt nok, men enkelte av oss er opptatt av mat og unngår hel-/halvfabrikata, så ja, på den måten kan vi jo si at kakemiks aldri er godt nok, uansett sammenheng.

Ikke for å fyre oppunder, Cuyahoga, men dette hadde jeg ikke tålt.

Gammel 26-01-12, 15:44   #152
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Ikke for å fyre oppunder, Cuyahoga, men dette hadde jeg ikke tålt.

Jeg så den, men jeg er en sånn fredelig og saktmodig sjel.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 16:01   #153
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Litt lite PK å snakke om forventninger her, men siden du snakker så mye om å lage mat fra bunnen av så synes jeg det ville være rart om du hadde hatt store utfordringer med å lage en god kake fra bunnen av uten egg og melk.

Selvsagt kunne jeg funnet en oppskrift på kake uten egg eller melk, men om den er god vet jeg ikke. Vi har ingen allergier i familien og jeg kikket gjennom mine mest brukte kakeoppskrifter og alle inneholder egg og noen også melk, så jeg vet ikke helt hvilke vanlige oppskrifter uten egg du vet om? Å bake kaker uten egg gjør jeg derfor ytterst sjelden, så det ville jo bli et lite eksperiment sånn sett. Jeg har aldri hatt besøk av noen som ikke tåler egg, så hva jeg ville gjort da får vi ta hvis det oppstår, men jeg regner ikke med det blir et problem. Og så er det dette med hvor enkelt det er å smekke sammen en kakemiks og at dette bør alle ha tid til eller ta seg tid til for en allergiker. Sist barnebursdag vi hadde her i huset skulle bursdagsgutten ha med en stor kake i barnehagen på selve dagen, samme kveld skulle vi ha tre kaker til familieselskapet og to dager senere skulle vi ha kake til barneselskapet hjemme. Og så var det selvsagt litt ekstra god bursdagsmiddag på dagen og baking av ørten pizzasnurrer til barneselskapet, og alt dette da i tillegg til alle de vanlige gjøremålene de fleste familier har. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men at hva man bør ha tid til ikke nødvendigvis er det samme i alle familier.
Men som jeg skrev før har alle allergikere som har kommet på besøk til oss fått skikkelig mat og ingen har trengt å ta med noe eget. Så selv om jeg sitter her på et forum og diskuterer hva slags matutvalg allergikere skal få i selskaper er dette i praksis ikke en problemstilling for oss i det hele tatt.

Gammel 26-01-12, 16:03   #154
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kunne jeg funnet en oppskrift på kake uten egg eller melk, men om den er god vet jeg ikke. Vi har ingen allergier i familien og jeg kikket gjennom mine mest brukte kakeoppskrifter og alle inneholder egg og noen også melk, så jeg vet ikke helt hvilke vanlige oppskrifter uten egg du vet om? Å bake kaker uten egg gjør jeg derfor ytterst sjelden, så det ville jo bli et lite eksperiment sånn sett. Jeg har aldri hatt besøk av noen som ikke tåler egg, så hva jeg ville gjort da får vi ta hvis det oppstår, men jeg regner ikke med det blir et problem. Og så er det dette med hvor enkelt det er å smekke sammen en kakemiks og at dette bør alle ha tid til eller ta seg tid til for en allergiker. Sist barnebursdag vi hadde her i huset skulle bursdagsgutten ha med en stor kake i barnehagen på selve dagen, samme kveld skulle vi ha tre kaker til familieselskapet og to dager senere skulle vi ha kake til barneselskapet hjemme. Og så var det selvsagt litt ekstra god bursdagsmiddag på dagen og baking av ørten pizzasnurrer til barneselskapet, og alt dette da i tillegg til alle de vanlige gjøremålene de fleste familier har. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men at hva man bør ha tid til ikke nødvendigvis er det samme i alle familier.
Men som jeg skrev før har alle allergikere som har kommet på besøk til oss fått skikkelig mat og ingen har trengt å ta med noe eget. Så selv om jeg sitter her på et forum og diskuterer hva slags matutvalg allergikere skal få i selskaper er dette i praksis ikke en problemstilling for oss i det hele tatt.

Mern hva er poenget ditt, egentlig?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 16:04   #155
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Mern hva er poenget ditt, egentlig?

At jeg ikke synes man kan forvente at vertsskap skal bake en hel kake til den ene personen som har allergi, det skrev jeg allerede i mitt første innlegg i denne diskusjonen.

Gammel 26-01-12, 16:06   #156
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At jeg ikke synes man kan forvente at vertsskap skal bake en hel kake til den ene personen som har allergi.

Jeg gjentar meg selv: Men denne kaken kan da spises av flere. Selv om ikke du eller bursdagsbarnet liker den, så kan det meget mulig hende at andre liker den.

Jeg syns det er merkelig å invitere til selskap og mene at de som er invitert ikke kan forvente å kunne spise noe.

Gammel 26-01-12, 16:08   #157
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Igjen, det er både praktisk mulig (og også fullstendig akseptert av allergikere selv) å ringe foreldrene og be dem ta med seg et par kakestykker (hvis det nå er kaken som er problemet her), og så kan heller resten av serveringen være for alle.

Gammel 26-01-12, 16:08   #158
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg gjentar meg selv: Men denne kaken kan da spises av flere. Selv om ikke du eller bursdagsbarnet liker den, så kan det meget mulig hende at andre liker den.

Jeg syns det er merkelig å invitere til selskap og mene at de som er invitert ikke kan forvente å kunne spise noe.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 16:12   #159
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Igjen, det er både praktisk mulig (og også fullstendig akseptert av allergikere selv) å ringe foreldrene og be dem ta med seg et par kakestykker (hvis det nå er kaken som er problemet her), og så kan heller resten av serveringen være for alle.

Ville du bedt voksne gjester om å ta med maten i selskapet du inviterte til?

Gammel 26-01-12, 16:14   #160
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi? Greit, da vet jeg det. Også interessant å se at det som i starten av diskusjonen var helt fint (at foreldrene tar med kake til allergikeren selv) plutselig ikke er akseptert i det hele tatt, nå skal man bake selv til alle. Eller er den regelen bare for meg?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.