|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Lhi- My:
![]() |
#142 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Ikke rart at ungene kun liker gatekjøkkenmat kanskje, hvis det er det eneste de får... Høres jo ikke spesielt bra ut for ungenes del, og rimelig fjernt å forvente at andre foreldre skal diske opp med deres unges favorittrett når de er bedt i bursdag.
![]() |
#143 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Nå sporet jeg visst debatten helt av med min lille digresjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Et poeng er jo at man baker ikke bare til den ene allergikergjesten. Alle kan spise allergivennlige kaker, så selv om det ikke er bursdagsbarnets favoritt skal man ikke se bort i fra at mange av gjenstene liker den.
![]() |
#145 |
|
Jeg har flere ganger opplevd at de andre barna sitter med store øyne mot lillegutts mat og synes den ser mer spennende ut enn den de får servert |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Den diavennlige bløtkaka som mamma pleier ha med seg på type "alle har med ei kake til konfirmasjonen" pleier bli oppspist fort, ja.
![]() |
#147 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?De eggfrie kakene er ikke det absolutt beste jeg vet, men i minstens bursdager var det kun det som ble servert, enten laget fra bunnen eller fra kakemiks. De ble jo spist, og jeg hadde inntrykk av at gjestene var helt fornøyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Drømmer
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Så lenge man sier fra om at barnet har allergi på forhånd ,så burde det gå greit å lage noe de kan spise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg tror ikke vi har hatt et tilfelle med allergi i barnebesøk når jeg tenker meg om. men ville tilrettelagt så godt som mulig gjerne i samarbeid med foreldrene om de tok kontakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg syns ikke noen kan forvente at barn med allergier el spesielle matkrav skal kunne spise alt i barnebursdag..
![]() |
#151 |
Ringskrømt
|
Ikke for å fyre oppunder, Cuyahoga, men dette hadde jeg ikke tålt.
![]() |
#153 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Selvsagt kunne jeg funnet en oppskrift på kake uten egg eller melk, men om den er god vet jeg ikke. Vi har ingen allergier i familien og jeg kikket gjennom mine mest brukte kakeoppskrifter og alle inneholder egg og noen også melk, så jeg vet ikke helt hvilke vanlige oppskrifter uten egg du vet om? Å bake kaker uten egg gjør jeg derfor ytterst sjelden, så det ville jo bli et lite eksperiment sånn sett. Jeg har aldri hatt besøk av noen som ikke tåler egg, så hva jeg ville gjort da får vi ta hvis det oppstår, men jeg regner ikke med det blir et problem. Og så er det dette med hvor enkelt det er å smekke sammen en kakemiks og at dette bør alle ha tid til eller ta seg tid til for en allergiker. Sist barnebursdag vi hadde her i huset skulle bursdagsgutten ha med en stor kake i barnehagen på selve dagen, samme kveld skulle vi ha tre kaker til familieselskapet og to dager senere skulle vi ha kake til barneselskapet hjemme. Og så var det selvsagt litt ekstra god bursdagsmiddag på dagen og baking av ørten pizzasnurrer til barneselskapet, og alt dette da i tillegg til alle de vanlige gjøremålene de fleste familier har. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men at hva man bør ha tid til ikke nødvendigvis er det samme i alle familier.
![]() |
#154 |
Panzerekstremfeminist
|
Mern hva er poenget ditt, egentlig?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Eppur si muove.
![]() |
#156 |
Glamorøs
|
Jeg gjentar meg selv: Men denne kaken kan da spises av flere. Selv om ikke du eller bursdagsbarnet liker den, så kan det meget mulig hende at andre liker den.
![]() |
#157 |
Eppur si muove.
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Igjen, det er både praktisk mulig (og også fullstendig akseptert av allergikere selv) å ringe foreldrene og be dem ta med seg et par kakestykker (hvis det nå er kaken som er problemet her), og så kan heller resten av serveringen være for alle.
![]() |
#158 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Glamorøs
|
Ville du bedt voksne gjester om å ta med maten i selskapet du inviterte til?
![]() |
#160 |
Eppur si muove.
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi? Greit, da vet jeg det. Også interessant å se at det som i starten av diskusjonen var helt fint (at foreldrene tar med kake til allergikeren selv) plutselig ikke er akseptert i det hele tatt, nå skal man bake selv til alle. Eller er den regelen bare for meg?
![]() |
|
|