|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Siste nytt!
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Det var da voldsomt til unødvendig olabukse-kjas! Hvorfor sende ungen i bhg med olabukse på som utgangspunkt? Det er jo faktisk mulig å forenkle påkledningsprosessen for de bhgansatte - så de slipper å av med klær for å ta på klær.
|
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?Jeg har senest i dag spurt en av de ansatte i barnehagen hva knøtt hadde på seg ute. Dette fordi jeg så at det stort sett hang tykke dresser på alle plassene bortsett fra vår og fordi jeg var nesten sikker på at jeg hadde hatt med den tykke dressen til knøtt i forrige uke. Og den ansatte kunne fortelle meg at de hadde hatt på den tynne dressen med tykk ull inni, mens de med tykk dress nesten ikke hadde hatt noe under. Helt greit for meg. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mine barn har ofte hatt olabukse under dressen sin din, som regel her hjemme.... Men så har vi ikke fancy dress som puster, da. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
flisespikker
|
Det tror jeg også, men jeg kan fremdeles ikke se at det er noe argument mot å nevne noe om fornuftig påkledning under utdannelsen? Det er da ikke nødvendigvis slik at alle som foreslår at kanskje et kjapt kurs eller lignende kunne være en god idé, med det insinuerer at barnehageansatte jevnt over gjør en slett jobb. Kanskje man (sjokk og vantro!) kanskje til og med mener at nettopp fordi de barnehageansatte helt sikkert ønsker å gjøre en så god jobb som mulig, burde de være glad for konstruktive forslag om hvordan man kan sikre bedre at barna får riktig og funksjonell påkledning. Og jo bedre informert de ansatte er, jo større mulighet har de for å hjelpe de foreldrene som trenger det, til å velge bedre klær og bedre sammensetninger for barna sine. Jeg synes det er unødvendig mange som går i forsvarsposisjon i tråden, i forhold til de innspillene som har kommet.
|
|
|
#146 |
|
Erfaren nok
|
Vi sier da noe om påkledning og barn i utdanningen. Vi har jo om uteliv etc, og da er påkledning en naturlig del i det.
|
|
|
#147 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?For å få best utbytte av opplæring av påkledning i utdanningen da, så må vi iallefall få et FLERTALL av pedagoger i barnehagen først... ikke flertall av assistenter.
|
|
|
#148 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?Endelig kan jeg skrive her..
|
|
|
#149 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?For et par dager siden var det 1 plussgrad her i Oslo. Da vi kom til bhg og de fleste barna fra småbarnsavd var ute, ser jeg at 70 % av småbarna går uten votter. De voksne går med vanter.
|
|
|
#150 |
|
Ustabil
|
OK, så det var vondt for deg at jeg brukte ordet olabukse 4 ganger i samme innlegg? |
|
|
|
|
|
#151 |
|
flisespikker
|
Ja, der kan du se.
|
|
|
#152 |
|
Ustabil
|
Og dette er i grunnen typisk for den holdningen jeg møter hos barnehageansatte både i barnehagen vår og blant andre jeg kjenner. Det er ingen her som har kalt deg for "tante" - men man blir jo fristet når du først nevner det. Det er ingen her som har sett ned på deg eller tror at du er ute etter å gjøre barna vondt. Men vi er ikke villige til å dyrke deg som en gud, og akseptere alt du gjør, aldri stille kritiske spørsmål og alltid fortelle deg hvor flink du er. Det finnes en mellomting. Alle yrkesgrupper, uten unntak, må tåle at andre mener noe om det de gjør, stiller spørsmål og kanskje til og med er uenige. Hvorfor skal barnehage"TANTER" skånes fra dette? Hvorfor skal dere leve i en vernet verden hvor alle skal stryke dere med hårene? |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Ustabil
|
Jeg fikk stemplet i panna, rett under glorien. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
trøtt
|
Dersom du har lest hva jeg har skrevet tidligere i denne tråden ser du at jeg ikke er imot at "det nevnes noe fornuftig om påkledning" i utdannelsen og at jeg også forteller at fornuftig påkledning var et tema i fys.fos da jeg tok utdannelsen. Jeg er i mot at det skal ta en stor plass i utdannelsen, forlaget om en egen halvårsenhet er rett og slett latterlig. Og etter min mening også en nedvurdering av det arbeidet som gjøres i barnehagen.
|
|
|
#155 |
|
Ustabil
|
Det er her jeg syns du blir fjollete. For at jeg mener påkledning burde ha en større plass i undervisningen for førskolelærere - så nedvurderer jeg arbeidet som gjøres i barnehagen? Hvor er logikken? |
|
|
|
|
|
#156 |
|
flisespikker
|
Det med "egen halvårsenhet" stod i ett innlegg, av én bruker, som etterpå modererte seg (og som jeg antar ikke mente det alvorlig i utgangspunktet heller). Det er ikke det diskusjonen har dreid seg om.
|
|
|
#157 |
|
Ustabil
|
Egen halvårsenhet var satt på spissen, og det har jeg forklart. Men en sentral del i utdanningen syns jeg at påkledning bør ha - og jeg har også nevnt dette sammen med i hvertfall helse (og er nå usikker på om jeg nevnte kosthold i samme innlegg). |
|
|
|
|
|
#158 |
|
trøtt
|
Det er ingen grunn til å trekke meg som person inn i dette. Det er både useriøst og usakelig.
|
|
|
#159 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Logikken er vel den at du nedurderer arbeidet de i barnehagen gjør nettopp fordi det du sier er at de er udugelige når det gjelder sunn fornuft og påkledning, og derfor trenger utdannelse på området. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
flisespikker
|
Hvis noen ikke gjør jobben sin på den måten jeg synes de burde, og jeg antar at dette skyldes manglende informasjon (i stedet for f.eks. manglende interesse for å gjøre en god jobb), så er det ganske nærliggende for meg å foreslå at de kanskje trenger mer informasjon, enten det er gjennom et kurs eller et tillegg i utdannelsen. Det er da ikke noe angrep på de mange som ikke gjør en dårlig jobb. (Kanskje de ansatte i binas barnehage faktisk er udugelige - det finnes udugelige folk innen alle yrker - hvorfor skulle du bli sint over at dette påpekes, så lenge du selv faktisk ikke jobber der?)
Hvis noen sier det til meg, er det vel et uttrykk for at de mener jeg ikke gjør en god nok jobb som mor, jo. Men hvis de sier "foreldre burde få mer informasjon om ernæring, for det er så mange av dem som ikke kan nok om det", så ville ikke jeg oppleve det som en nedvurdering av meg, men som et uttrykk for at mange foreldre burde vite mer om dette emnet.
|
![]() |
|
|