|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stigmatisering av overvektigeMeg, meg, meg!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg tror kanskje at samfunnet stigmatiserer overvektige som personer som ikke har kontroll (over matinntaket - og da ikke kontroll over andre ting heller), mens undervektige gjerne går for å ha kontroll (over matinntaket - og da gjerne også over andre ting). Det er kanskje det som føles litt sårt...?
|
|
|
|
#4 |
|
Quiet, please
|
Sv: Stigmatisering av overvektige
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007) Sist redigert av Majsa : 07-03-08 kl 07:39. Årsak: Leste litt mer og måtte legge til litt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg oppfattet at HP snakker om den indre motivasjonen som kan skinne gjennom, og det er det som gjør at folk leger mer merke til en, ikke nødvendigvis kiloene i seg selv.
|
|
|
#6 |
|
Live and let live
|
Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg får veldig mange tanker om dette med å bli møtt og ikke møtt sosialt. Jeg ser jo helt klart at det finnes dumme mennesker med dumme tanker, det gjør det alltid.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Stigmatisering av overvektigeDM
|
|
|
#8 |
|
Live and let live
|
Og jeg tenkte det samme om ditt innlegg når jeg leste det.
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Jeg skjønte ikke helt hva du mente her, jeg. Kan du parafrasere? :domm:
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg tror det DM mente var at overvektige ofte har kjipe grunner til at de er overvektige, at overvekten skyldes andre ting som overgrep, vonde erfaringer, avvising, uro, psykiske problemer eller andre ting. Maten er bare en måte å håndtere det vonde på.
|
|
|
#11 |
|
Textrovert
|
Sv: Stigmatisering av overvektigeOk, da skjønner jeg hva dere vil fram til. Jeg er ikke heeeeelt enig, men finner ikke ord på det, så da avventer jeg med å ev. svare til jeg klarer å analysere meg fram til hva det er jeg reagerer på. :i tenkeboksen:
|
|
|
#12 |
|
Live and let live
|
Jeg prøvde å si at for mange, så er det en annen årsak enn bare matinntak som er årsak til overvekt, og at lavt selvbilde også spiller en stor rolle. Og at dem som har lavt selvbilde og andre livsproblemer med seg i bagasjen har lettere for å se og oppleve negative ting, fordi hjernen vår er litt slik laget at den søker bekreftelse på det verdensbildet vi har. Og dersom vi har lavt selvbilde og tenker negavtivt om oss selv, så vil vi søke bekreftelse på det ute av de andre gjennom tolkningene vi gjør, gjennom utstråling, kroppsspråk og oppførsel (ubevisst).
|
|
|
#13 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg går heller ikke rundt og sier jaja det er fordi jeg er feit, så kokko er jeg ikke. Men jeg har variert mye i vekt og jeg har opplevd hvor forskjellig folk forholder seg. I perioder har jeg levd godt med overvekten min og hatt det veldig bra med meg selv. Og jeg har da ikke trodd at det at enkelte ikke virker interessert i å kjenne meg som relatert til vekten min. Men når jeg så går ned i vekt og de plutselig er imøtekommende for så å endre seg igjenn når jeg går opp så tror jeg ikke det er så enkelt at det er min innbildning. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#15 |
|
Live and let live
|
Nei, det ville være for enkelt. Verden og mennesker er mer sammensatt enn som det. Jeg innledet innlegget mitt med at det finnes dumme mennesker med dumme tanker, for å anerkjenne det, men ønsket å fokusere på den biten som gjelder inne i hodene våre, for jeg har selv erfart veldig stor forskjell på å bytte ut endel tankesett, og jeg har også sett andre ha veldig stor nytte av det. Og det er også et veldig nyttig redskap å ha dersom man har et lavt selvbilde.
Man får gjerne på seg det ene plagget etter det andre som undervektig, men å finne noe som sitter og ser pent ut ... vel, det er en annen (fortvilende) sak serru.
|
|
|
#16 |
|
Salt in the rainbow
|
Jupp, det var derfor jeg gjerne "bare" ville være LITT undervektig. Men selvfølgelig aller helst normalvektig!!
|
|
|
#17 |
|
Live and let live
|
Jeg mener ikke å avskrive det, jeg bare nevner den biten også, at det ikke nødvendigvis bare finnes en årsak, at det kan være flere åsaker til fenomenet.
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Jeg er enig med Tinetoff, det som er den virkelige utfordringen er å finne ut hva som er hva. Hva er reell diskriminering og fordommer og hva sitter bare i hodet til de som er overvektig? (Og for å virkelig komplisere saken er det noen oppfyller jo fordommene. Det finnes faktisk overvektige som er dumme, fargete folk som er kriminelle skattsnytere etc)
|
|
|
#19 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Stigmatisering av overvektigeDen Tyra Banks artikkelen var veldig underholdende. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|