Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-08, 08:57   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Det kunne vore interessant å vite om kva me som ligger midt i mellom sånn bmi-messig ville valgt dersom me heilt hypotetisk sett hadde hatt muligheten til å velge mellom å bli overvektig eller undervektig.

Eg er rimeleg trygg på at om denne gruppa skulle tvingast til å velge side, så ville majoriteten valgt å vere undervektig.

Vel, du tar feil. Jeg er i den "midt i mellom"-gruppen, jeg er litt overvektig. Jeg vil mye heller være sånn her, enn samme prosent på undervektigsiden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 08:58   #162
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun sa majoriteten, glitter.

Gammel 06-03-08, 09:02   #163
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis valget var veldig overvektig eller veldig undervektig, hadde vel de fleste valgt veldig undervektig, tror dere ikke det?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 09:03   #164
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men hvis valget var veldig overvektig eller veldig undervektig, hadde vel de fleste valgt veldig undervektig, tror dere ikke det?

Jeg ville heller ha vært veldig overvektig enn veldig undervektig. På den andre siden vil jeg heller ha vært litt undervektig enn litt overvektig. (Forståelig?)

Gammel 06-03-08, 09:09   #165
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hun sa majoriteten, glitter.

Og så? Hun har null bevis for at det stemmer.

Gammel 06-03-08, 09:11   #166
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og så? Hun har null bevis for at det stemmer.

Og du har null bevis for at det ikke stemmer, og det var liksom det som var poenget mitt.

Gammel 06-03-08, 09:13   #167
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg blir bare så grundig irritert at *alle* overvektige tror at å være undervektig er smaskens og det *alle* ønsker å være. Også slenger man ut påstander som den nevnte over.

Gammel 06-03-08, 09:13   #168
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heller veldig overvektig enn veldig undervektig, ikke noe tvil på det. Jeg liker å være litt sånn solid og som ikke kan pushes til side, jeg liker å ta opp litt plass rett og slett.

Gammel 06-03-08, 09:17   #169
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Jeg blir bare så grundig irritert at *alle* overvektige tror at å være undervektig er smaskens og det *alle* ønsker å være. Også slenger man ut påstander som den nevnte over.

Her må jeg flisespikke litt igjen, for det er faktisk ikke sånn at alle overvektige tror det er smaskens å være undervektig. Så pass på dine egne påstander, du.

Gammel 06-03-08, 09:17   #170
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Fader, der rakk du å endre før jeg quotet.

Gammel 06-03-08, 09:28   #171
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg tror ikke undervektige har problemer med å forstå at det å være overvektig ikke behøver å være enkelt. Men mange overvektige ser visst ikke det samme andre veien, den undervektige er "idealet".

Når fettet kommer på, så mister man empatien med andre som har det fælt? Jeg er smellfeit og har ingen som helst problemer med å skjønne at det kan være grusomt å slite med kropp og selvbilde som undervektig. Og selv om jeg noen ganger synes det må være deilig å slippe å ha sånn fokus på mat så skjønner jeg at manglende interesse også er et problem. Men jeg drømmer ikke om å være undervektig, ei heller om å være normalvektig. Min trivselsvekt ligger over den vekta samfunnet synes er akseptabel, og det er den jeg jakter på nå.

Jeg kjenner at jeg er ganske forbanna over det du antyder her.

Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 09:40   #172
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig med Albertine.

Gammel 06-03-08, 09:40   #173
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innrømmer glatt at jeg selvsagt kunne tenkt meg å ha den kroppen igjen som jeg hadde som 17 åring.
Jeg er da ikke "psyk" av den grunn?

Man kan vel ha lov til å drømme om både det ene og det andre, og samtidig være fornøyd.

Gammel 06-03-08, 09:43   #174
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jaja, da har vi har vi vist enda et stempel på oss. Når fettet kommer på, så forsvinner empatien og medfølelsene til andre.

Gammel 06-03-08, 09:45   #175
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vanskelig å si noe saklig om hva "de fleste" ville valgt. Men jeg er veldig overvektig, og vil helt klart mye heller være det enn å være tilsvarende undervektig. Både av helsemessige og andre grunner. (Hvis jeg hadde vært like undervektig som jeg nå er overvektig, ville ikke kroppen min fungert i det hele tatt. Det gjør den ganske OK nå. Og jeg tror jeg ville kledd enda dårligere å være sykelig tynn enn å være så tjukk som jeg er nå.)

Gammel 06-03-08, 09:48   #176
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir bare så grundig irritert at *alle* overvektige tror at å være undervektig er smaskens og det *alle* ønsker å være.

Ikke fei oss alle under den samme kammen, nå da. Ikke engang *alle* de overvektige som har postet i denne tråden mener det du sier her.

Gammel 06-03-08, 09:52   #177
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I forhold til det noen skriver om medias bilde av overvekt og undervekt: Hvis vi ser på filmindustrien, kan det da ikke være tvil om at særlig kvinnelige skuespillere helst skal være utrolig tynne - det er det som er idealet. Hvis en av disse mer enn slanke kvinnene glemmer å holde inn magen en dag, går ryktene om graviditet med det samme. Og hvis de får barn og sulter og trener seg tilbake til "normaltilstanden" på noen uker etter fødselen, fører dette til beundrende omtale i media.

Og de slemme eller mindre intelligente i filmene spilles ofte - etter min erfaring - av overvektige. Til og med de som skal fremstille slemme - og/eller litt dumme - barn.

Men, bare så det er sagt, jeg ser det ikke som enklere å være undervektig enn overvektig, men hvordan verden ser på de to gruppene er veldig forskjellig. Tror jeg.

Sist redigert av noen : 06-03-08 kl 10:02.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 09:53   #178
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke fei oss alle under den samme kammen, nå da. Ikke engang *alle* de overvektige som har postet i denne tråden mener det du sier her.

Neida, jeg vet det. Men det er skrevet endel sneversynt som gjør meg temmelig sint.

Når andre er dumme vil jeg være dum også.

Gammel 06-03-08, 09:55   #179
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Når andre er dumme vil jeg være dum også.

Gammelt jungelordtak.

Gammel 06-03-08, 09:57   #180
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg sliter litt i denne tråden, for jeg lurer på en ting. Jeg snakker mye om samfunnet og media osv. her. Men jeg har blitt litt forvirret. Kan man snakke om at samfunnets syn på over- og undervektige er ulikt den samlede summen av samfunnsborgernes syn på det samme?

Noen som skjønte hva jeg mente her?

Svar

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.