Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 21:57   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, gjerne barnehage også! Gjerne! Jeg har stor tro på barnehage som "innføring i Norge for barn". For min del kan det godt være et strengt påbud også, knyttet til konsekvenser ved manglende deltakelse.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Jeg mente bare at jeg ikke liker å lage et sett med "regler eller opplegg" som automatisk åpner for at noen kan la være å delta uten grunn. Å lage et mainstream-opplegg, og basere seg på eller bare anta at slasker og drittsekker ikke kommer til å delta eller fullføre uansett og at det er greitt, funker ikke i mitt judging hode. Det må i så fall knyttes konsekvenser til det hvis du skjønner hva mener.

Ikke bare "Jaja, de/klarte vel ikke da (stakkars) og de har vel sine grunner som vi selvsagt ikke har noe med". *streng*

Gratis barnehage hvis mor eller far ikke har norsk som morsmål, hadde vært en god begynnelse. I tillegg til fjerning av kontantstøtte. Så kan man gjøre barnehagen mer og mer obligatorisk etterhvert, i takt med at det blir obligatorisk for den norske delen av befolkningen. For det kommer det sannsynligvis til å bli. Ihvertfall for femåringen, og kanskje etterhvert fireåringer.

Det fine med å ta utgangspunkt i at alle skal ha grunnskole, er at da blir kravene de samme for alle. Samtidig fanger man opp utenlandske slasker, svake og sterke, for det finnes allerede system for norske slasker, svake og sterke. De sterke, de som allerede har bestått grunnskolen i hjemlandet, klarer å ta eksamen på egenhånd. De som ikke klarer eksamen på første (gratis) eller andre (betalende) forsøk, må gå på skole. Lærer de raskt kan de gå opp til eksamen igjen, har de problemer med eksamensformen kan de få en standpunktskarakter, og har de store problemer kommer alt dette med bup, særskilt grunnlag, ekstra hjelpemidler, fritak grunnet ditt og datt, inn. Akkurat som det gjør for nordmenn.

Hvorfor lage nye systemer og prøver når det allerede finnes noe som fungerer (noenlunde)? Dessuten får de et papir som kan brukes til noe!

Gammel 10-06-09, 21:42   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror på å møte folk med forståelse og respekt. Det betyr IKKE dilling. Det betyr dialog. "Er du kul med meg, er jeg kul med deg". En regel for alle, og ikke noe tøys.

Miss Norway er forøvrig en god stalinist. Heltinne av Sovjetunionen og allting.

Gammel 10-06-09, 21:44   #3
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er jeg?! Miss Sovjet, lissom?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 21:55   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er jeg?! Miss Sovjet, lissom?

Fanken at sjefen min allerede er hjemme igjen, ellers så hadde jeg bedt henne ta med en Leninfigur til deg. Knyt på ordensbåndet og ta på et ekstra diadem!

Gammel 10-06-09, 21:57   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

dette er miss Soviet fra 1991:

Gammel 10-06-09, 21:59   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Hva skulle vært konsekvenser for manglende barnehagedeltakelse, da? Jeg ville gjerne hatt strenge konsekvenser for dem som ikke sender ungene sine i barnehage, uansett opprinnelsesnasjonalitet. Eller til kristne friskoler. Altså, det FÅR jo konsekvenser å ikke sende ungene til barnehagen, ungene kan ikke norsk eller tror ikke på evolusjonen, men altså: Straff?

Gammel 10-06-09, 22:00   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hva skulle vært konsekvenser for manglende barnehagedeltakelse, da? Jeg ville gjerne hatt strenge konsekvenser for dem som ikke sender ungene sine i barnehage, uansett opprinnelsesnasjonalitet. Eller til kristne friskoler. Altså, det FÅR jo konsekvenser å ikke sende ungene til barnehagen, ungene kan ikke norsk eller tror ikke på evolusjonen, men altså: Straff?

Hva er konsekvensen for manglende skoledeltakelse da? :hjulet er allerede oppfunnet:

Gammel 10-06-09, 22:05   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skulle vært konsekvenser for manglende barnehagedeltakelse, da?

Halvvering av barnetrygden kanskje? Man trengte ikke kalle det straff og halvvering, men si at barn som går i barnehage får 50% bonus-barnetrygd?

Gammel 10-06-09, 22:09   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Halvvering av barnetrygden kanskje? Man trengte ikke kalle det straff og halvvering, men si at barn som går i barnehage får 50% bonus-barnetrygd?

Gulrot.

Også må selvsagt kontantstøtten fjernes. Og det må være tilbud om mødregrupper, åpen helsestasjon, åpen barnehage, og masse masse greier som gjør det superattraktivt å delta.

Gammel 11-06-09, 11:00   #10
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

ehage, uansett opprinnelsesnasjonalitet. Eller til kristne friskoler. Altså, det FÅR jo konsekvenser å ikke sende ungene til barnehagen, ungene kan ikke norsk eller tror ikke på evolusjonen, men altså: Straff?

Den der er så søt, man får liksom gåsehud ved å skrive mxxxxxxxx friskoler, eller kxxxx-skoler, så drar man opp en lokal dobbeltgjenger istedet. Går igjen overalt den, selve kronjuvelen i fornektelsen. Herlig

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 11:16   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Den der er så søt, man får liksom gåsehud ved å skrive mxxxxxxxx friskoler, eller kxxxx-skoler, så drar man opp en lokal dobbeltgjenger istedet. Går igjen overalt den, selve kronjuvelen i fornektelsen. Herlig

Nå finnes det jo hundrevis av kristne friskoler i Norge, da, og veldig få muslimske, såvidt jeg vet. Hva mener du med "fornektelse"? At man "nekter" å si at man ikke egentlig liker muslimske skoler, og bare "innrømmer" at man ikke liker de kristne? Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere om du egentlig er interessert i å diskutere, og i så fall hva det er du ønsker å diskutere, når du bare kommer med sånne vage sarkasmer, eller hva det nå er ment å være.

Gammel 11-06-09, 11:17   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå finnes det jo hundrevis av kristne friskoler i Norge, da, og veldig få muslimske, såvidt jeg vet. Hva mener du med "fornektelse"? At man "nekter" å si at man ikke egentlig liker muslimske skoler, og bare "innrømmer" at man ikke liker de kristne? Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere om du egentlig er interessert i å diskutere, og i så fall hva det er du ønsker å diskutere, når du bare kommer med sånne vage sarkasmer, eller hva det nå er ment å være.

Min arbeidshypotese er at det er følelsesutbrudd.

Gammel 11-06-09, 11:22   #13
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du treffer ganske bra på det jeg vil ha frem der Og det er ikke sarkasme. Det vil forresten være er grov fornektelse å bagatellisere bare akkurat DET og. Vi vet alle at det er et sårt tema.

Mitt poeng er at det er bedre å kalle spaden for spade , og så lar vi hakka stå i fred til det er hakka vi diskuterer.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 11:25   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Mitt poeng er at det er bedre å kalle spaden for spade , og så lar vi hakka stå i fred til det er hakka vi diskuterer.

Men i så fall rører du, for det var ikke den spaden Mim snakket om. Hun snakket om "folk som sender barna sine på kristne friskoler", og slike er det ganske mange av her til lands. Det at man også er motstander av muslimske friskoler er ganske irrelevant i den sammenhengen, ettersom slike, som Polyanna påpeker, ikke finnes. (Jeg husket at den nede i gata her ble lagt ned, ja - jeg var bare ikke 100 % sikker på at det ikke fantes noen andre.)

Gammel 10-06-09, 22:17   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si jeg har vært litt oppgitt over denne sammenblandingen av opphold og introkurs, og statsborgerskap, som det da vitterlig tar ÅREVIS før man får. Og som man ikke er avhengig av for noen rettigheter utenom "konstitusjonelle" (grovt forenklet), og som det åpenbart (synes jeg) må stilles andre krav til.

De tingene jeg nevner er selvsagt helt umulig å lære uten at man både har vært gjennom det kurset gajamor viste læreplanen til, og etter det å ha bodd i Norge, LEVD her, (altså: snakket norsk med nordmenn, vært ute i samfunnet, prøvd å orientere seg her) og generelt levd relativt integrert. Har man kommet hit, sittet hjemme hos familien, kun møtt andre med samme bakgrunn, skulket norskkurset og brukt barna som tolk i 7 år, ja da vil du selvsagt stryke.

Med rette!

Gammel 10-06-09, 22:45   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg må si jeg har vært litt oppgitt over denne sammenblandingen av opphold og introkurs, og statsborgerskap, som det da vitterlig tar ÅREVIS før man får. Og som man ikke er avhengig av for noen rettigheter utenom "konstitusjonelle" (grovt forenklet), og som det åpenbart (synes jeg) må stilles andre krav til.

De tingene jeg nevner er selvsagt helt umulig å lære uten at man både har vært gjennom det kurset gajamor viste læreplanen til, og etter det å ha bodd i Norge, LEVD her, (altså: snakket norsk med nordmenn, vært ute i samfunnet, prøvd å orientere seg her) og generelt levd relativt integrert. Har man kommet hit, sittet hjemme hos familien, kun møtt andre med samme bakgrunn, skulket norskkurset og brukt barna som tolk i 7 år, ja da vil du selvsagt stryke.

Med rette!

Og jeg blir litt oppgitt over at det er så vanskelig å se at man ikke kan stille krav til folk om at de skal kunne ting, før man har gitt dem muligheter til å lære. Man lærer ikke alt automatisk ved å bo et sted, og det er ikke alle som er så ressurssterke at de klarer å integrere seg selv.

Ønsker du å ha en helt formell test som man kan pugge seg til, eller ønsker du at det skal være samme krav til utlendinger som vil ha statsborgerskap, som det er til nordmenn som allerede har passet sitt; dvs bestått norsk grunnskoleeksamen. Enkelt og greit å gjennomføre og forsvare, og krever mye mer forståelse enn en multiple choice-test.

En slik formell test som du ønsker deg vil kun være en seremoni, a la de vi allerede har. Og jeg ser ikke at flere seremonier vil hjelpe integreringen på noen måte. Hvis det derimot blir gjengs at alle utlendinger gjennomfører eksamen, og får bevis på det, så er det mye enklere for f.eks. arbeidsgivere å vite hva de har å forholde seg til.

Gammel 10-06-09, 22:50   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Og jeg blir litt oppgitt over at det er så vanskelig å se at man ikke kan stille krav til folk om at de skal kunne ting, før man har gitt dem muligheter til å lære.

Det er jo nettopp det jeg også mener - men at man å må stille krav til at de lærer. Jeg har sett for mange eksempler på at folk velger bort de mulighetene de får. Derfor ris bak speilet eller gulrot, alt etter som.

Gammel 10-06-09, 23:01   #18
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Det er jo nettopp det jeg også mener - men at man å må stille krav til at de lærer. Jeg har sett for mange eksempler på at folk velger bort de mulighetene de får. Derfor ris bak speilet eller gulrot, alt etter som.

Ikke alle kan lære alt. Det høres trist ut, men det er en realitet. Og det må finnes et system for å fange opp disse og hjelpe dem opp på et slikt nivå at de kan fungere i hverdagen. For norske nordmenn fra Norge skal skolen være et slikt sikkerhetsnett. For voksne innvandrere finnes det ikke noe tilsvarende. Noen blir plukket opp i løpet av de 300 timene, men veldig mange faller utenfor.

Noen vil ikke, velger bort, gidder ikke, orker ikke. Noen kan ikke, tør ikke eller klarer ikke. Hvor tror du blir presset på rett vei av noen små krav, og hvor mange kan bli velfungerende hvis det kommer på plass et skikkelig og oversiktlig system?

Gammel 10-06-09, 23:08   #19
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Noen vil ikke, velger bort, gidder ikke, orker ikke. Noen kan ikke, tør ikke eller klarer ikke.

Den siste er grei; har man beviselig prøvd er det noe annet. Men jeg kan virkelig ikke begripe at mennesker ikke klarer å lære seg en eller annen form for norsk - nok til å gjøre seg forstått og forstå litt - hvis man bare prøver, samt oppholder seg bittelitt blant norsktalende i en periode. Analfabet eller ikke. At det blir større jobb for enkelte enn andre er dog ikke til å komme utenom.

Men å la være å impementere noe slikt fordi noen vil falle utenfor er galt i mine øyne, fordi slik det er i dag faller mange utenom. Jeg har hatt skremmende mange pasienter, spesielt kvinnelige, som har bodd gjerne over ti år i Norge, som virkelig ikke forstår et kvekk norsk. Det er scary.

Gammel 10-06-09, 22:56   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

dvs bestått norsk grunnskoleeksamen. Enkelt og greit å gjennomføre og forsvare, og krever mye mer forståelse enn en multiple choice-test.

Det var egentlig et veldig godt innspill. Bestått grunnskoleeksamen, enkelt og greit.

Ellers, som sagt, helt på linje med det at man må gi muligheter også. Men man har gått fra å ha problemer med nok norskkurs til å jakte på folk til å fylle kursene, har man ikke?

Ellers, helt på siden: Min mor er verge for to "mindreårige" asylsøkere (det er vel ikke 100% sikkert at de er under 18, tror jeg). Den ene går det ganske bra med, han går på skole og lærer seg entusiastisk norsk. Den andre sliter skikkelig med skolegangen. Etter mye om og men viser det seg at han ser kjempedårlig, stakkars fyr. Og støtte til briller? Nei, det får han ikke. Han har ikke sjans i havet til å få råd til briller på de lommepengene han får. Så der står han. Jajamen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.