Jeg legger linken i innlegg nr to - ser for meg at dette er sak som kan dra med seg mye rart. 
Det er snakk om en fyr som er ufør, og som nå kan "risikere" å bli ordfører. Jeg reagerer ikke på at fyren er ufør, altså, bare så det er sagt. Mannen ble skadet i et IRA-angrep på 70-tallet, jobbet i mange år i forskjellige yrker, før han på 90-tallet ble erklært 100% ufør. So far, so good. Det jeg reagerer på er uttalelsen hans om at han kan "melde seg ut av NAV i fire år for å være ordfører" og så "melde seg inn igjen når perioden er over, om han trenger det". Og "om noen hadde tilbudt meg tilsvarende jobb i det private næringslivet, så hadde jeg tatt den". Ehh? Tilsvarende lønnsmessig (det fremheves at ordførerjobben lønnes med 900 000 eller deromkring i året) eller tilsvarende arbeidsbelastning/type arbeidsoppgaver?
Jeg trodde, naiv som jeg er, at om man blir uføretrygdet, så er det fordi man ikke fungerer (helt eller delvis) i arbeidslivet. Punktum. At man først forsøker omskolering (feks fra manuelt arbeid til kontorarbeidish oppgaver) om det er type arbeid man har man ikke fungerer i. Og at man ikke uføretrygder fordi noen ikke finner en jobb de "vil ha".
Altså, jeg synes det er fint og flott om det viser seg at denne mannen klarer å være ordfører (eller fint og flott, vi snakker et parti jeg ikke er storfan av. ). Men om han klarer å være ordfører, så er han vel neppe kvalifisert til uføretrygd når perioden er over, vil jeg påstå. Eller er det jeg som er vanskelig her?
Med forbehold om at fyren er feilsitert, vi snakker Nettavisen her, men dog. Er det bare jeg som reagerer på at en uføretrygdet snakker om å melde seg ut av NAV en periode for å ta en jobb han har lyst på? Er ikke det et aldri så lite tegn på at han er uføretrygdet på helt feil grunnlag - as in det er beina det er noe galt med, ikke hodet. Hvis fyren er i stand til å være ordfører, så burde det jo være rimelig mange jobber han er i stand til å ha. Eller er det bare jeg som overvurderer hvor mye arbeid det er å være ordfører?
Altså, diskusjonen om det er noe galt med hodet hans, tatt i betraktning hvilket parti han stiller for regner jeg med at det er ganske mange meninger om her, men det blir liksom en helt annen diskusjon. 
Og så linken. Hvis noen mener at den burde ligget i første innlegg, så feel free til å endre det:
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2989546.ece
Sist redigert av HP : 23-09-10 kl 14:12.
Årsak: Lenke i første innlegg.
|