Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-11, 18:24   #1
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Ja, det lurer jeg på. Skal man bruke like varmt vann til velling- og grøtpulver, som man skal til mme? Altså utifra WHOs retningslinjer.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 18:34   #2
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Tommel ned

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Ikke som jeg har fått med meg iallfall. At det anbefales å blande ut mme på 70 grader handler om mulig bakterie i mme-pulveret. Har ikke hørt om noe lignende bakterier i grøt-pulver. Jeg blander ut i mye lavere temperatur, sånn at det omtrent er spiseklart med en gang den er ferdig.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 18:51   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

50 grader, står det på Semper-pakken (Banangrøt, type 4 mnd).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 19:08   #4
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Ja, men det står vel ikke 70 grader på mme-pakkene heller..?

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 19:12   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Jeg koker stort sett grøt av korn, men når jeg bruker pulver bruker jeg kokende vann.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 22:57   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Ja, men det står vel ikke 70 grader på mme-pakkene heller..?

Jo, det gjør det. I hvert fall gjorde det på minst en av pakkene vi hadde (enten HIPP eller Småfolk, med andre ord).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:28   #7
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

I graut med mjølkepulver (dei fleste unntatt Holle og spesialgrauter, trur eg) er det vel fare for nøyaktig dei same bakteriane som i MME (rett nok er det som regel vanleg tørrmjølk i dei, så vidt eg kan sjå frå innhaldslista, iallfall på Nestlé sine - har ikkje Hipp/Småfolk her).

Samtidig så er tilrådinga at ein KAN blande MME ved 50 grader dersom den skal brukast ganske med ein gong (til friske fullbårne barn), og i følge bruksanvisningar på alle unntatt Småfolk (1er-variantane) er det så varmt vatn ein skal bruke no for tida. Men dette forutset at ein kun blander for eitt måltid, og ikkje sett flaska i kjøleskapet etc etterpå. Graut er det vel sjelden ein tilbereder for fleire måltid om gongen :-) I tillegg gir ein ikkje graut til nyfødte, og det er den første tida dei er mest mottakerlege for e. sakazakii-bakteria.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:55   #8
Solå
Aktiv
 
Solå sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 160
Solå er litt kul
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Her i denne diskusjonen var det jo "kjentsfolk"

Kan jeg spørre noe mer- hvordan blander dere til velling? Klumpen nærmer seg fire måneder og jeg er veldig klar for å få i han mer næring på kortere tid

Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 07:58   #9
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Hyggelig å se deg her, Solå!
Har aldri prøvd oss på velling, men har lest en del på dg som har brukt det. Tror de fleste der beskriver at de i starten tilsetter 1-2ts grøtpulver i flaska og så eventuelt øker på etterhvert.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 21:18   #10
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Opprinnelig lagt inn av Solå, her.

Her i denne diskusjonen var det jo "kjentsfolk"

Kan jeg spørre noe mer- hvordan blander dere til velling? Klumpen nærmer seg fire måneder og jeg er veldig klar for å få i han mer næring på kortere tid

Det blir veldig lite ekstra næring med dei små teskeiene med grautpulver i flaska, men den metter meir. Så dersom du treng å feite opp ungen, er velling sannsynlegvis ikkje tingen. Skal du ha han til å sove meir, KAN velling vere tingen
Vi brukte 1 ts pr måleskei Småfolk, dvs 6 på 180ml MME på det meste, då vart den ganske tjukk. (I starten var det 1-2 ts pr flaske.) Dette er ca like mykje pulver som det er i graut av 90 ml væske. Vi brukte Holle, den kan blandast med MME, så den vart berre hatt rett i flaska. Det hendte eg brukte "vanleg" grautpulver (til å blande med vatn), då lagde eg graut av 90 ml vatn og spedde med 90 ml MME.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 12:18   #11
Solå
Aktiv
 
Solå sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 160
Solå er litt kul
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Vi må gi mme fordi jeg ikke har nok melk. Tanken er vel egentlig at grøten skal erstatte noe av mme. Har tenkt at det er greit å starte med velling fordi det er bedre for magen, men kanskje jeg har tenkt helt feil.....

En uke til minsten er 4 mnd så kanskje jeg må lese litt..

__________________
2010
"Alle mennesker fødes som orginaler, de fleste dør som kopier."
"Du setter ikke spor på veien alle andre går."
Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 14:17   #12
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Hva du begynner med er helt opp til deg!
Vi starta med grøt litt før de var 4mnd; gutten vår skjønte raskt poenget og gapte som bare det når han så skeia. Jenta derimot...vi brukte 5 uker før hun fatta vitsen med skei og annen mat enn mme....Så, jeg tenker at jeg ville ha gjort det samme igjen; kommet igang med å venne til å spise av skei. Men ingenting er feil, mat er mat om det kommer slik eller slik. Spennende med mat

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 21:54   #13
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Opprinnelig lagt inn av Solå, her.

Vi må gi mme fordi jeg ikke har nok melk. Tanken er vel egentlig at grøten skal erstatte noe av mme. Har tenkt at det er greit å starte med velling fordi det er bedre for magen, men kanskje jeg har tenkt helt feil.....

En uke til minsten er 4 mnd så kanskje jeg må lese litt..

Velling er berre tynn graut, cirka dobbelt så mykje væske i den pr skei med grautpulver. Sånn sett er den ikkje noko magisk, men det er vel gjerne enklare å starte med tynn graut enn vanleg tjukk graut. Vi gav vellingen på flaske, det førte vel kanskje til at det tok 2 mnd før ho spiste ein normal porsjon graut med skei. Neste gong er det mogleg vi starter med tynn graut på skei - men det kjem an på. Var praktisk å helle innpå vellingen da

Om ungen ikkje liker graut er det ingenting i vegen for å starte med feks avocado eller grønsaksmos i staden. Viss du ammer så amm før grautmåltida (dersom grauten gis til eit ammemåltid), og introduser gluten mens du ammer viss du kan. Det betyr visst "amming og gluten i løpet av samme dag", sånn cirka.

Helsedirektoratets hefte "Mat for spebarn" er fint, men er litt vagt rundt 4-6 mnd alder og akkurat kordan man bør introdusere den faste føden.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 23:15   #14
Solå
Aktiv
 
Solå sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 160
Solå er litt kul
Standard

Sv: Tilberede velling/grøt, likt som mme?

Takk for flere svar- litt kapring av tråden da... Kanskje jeg skal starte en ny tråd Ja, det gjør jeg

__________________
2010
"Alle mennesker fødes som orginaler, de fleste dør som kopier."
"Du setter ikke spor på veien alle andre går."
Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no