|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mat ved refluksMin venninne har fått refluks og hun går ned i vekt ettersom hun ikke lenger kan spise ting som tomater, løk og annet som hun liker. Hun bør ikke gå ned så mye mer i vekt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Mat ved refluksHun har fått Losec (eller muligens noe lignende) fra legen, men det hjelper ikke helt. Gaviscon er vel ikke bedre, eller? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat ved refluksUnngå melk, mange reagere på det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Mat ved refluksJeg har refluks for tiden. Jeg la merke til at høykarbomat, særlig hveteboller ( |
|
|
|
#7 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Mat ved refluksHvis ikke losec hjelper så ville jeg spurt om å få en annen type medisin. Jeg fikk først et middel som jeg ikke husker navnet på (begynte på o), det hjalp ikke så da fikk jeg somac. Det hjalp en del, men ifølge legen min var det ikke det beste så nå bruker jeg nexium. Jeg vet ikke om disse er bedre eller dårligere enn losec altså, men nexium skulle være bra.
|
|
|
#8 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Mat ved refluksJeg har refluks men jeg styrer det med kosthold istede for medisiner pga bivirknngene. Nat som girmmeg refluks er melk, sitrus, bær, ananas, eplesyre/sitronsyre, tomater, agurk. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Mat ved refluksNoe helt annet er at noen synes refluks blir bedre når de holder seg unna melkeproteiner. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Rockesøster
|
Sv: Mat ved refluksEt lite tips er å tenke på den tingene som påvirker muskulaturen i lukkemuskelen negativt. Ellers er det mest snakk om det som øker syreproduksjonen og det som kan gjøres med det, men f. eks kakao er noe man skal holde seg langt unna på grunnet påvirkningen på selve muskelen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Mat ved refluksHun må rett og slett finne ut hva hun tåler. Noen tåler ikke melk, mens andre mener de må ha fløte (!) for å hindre kvelning pga syre. Det er veldig individuelt.
|
|
|
#14 |
|
ihuga feminist
Sv: Mat ved refluksJeg forstår forøvrig ikke hvorfor hun må unngå akkurat løk og tomater. Det er ikke slike ting jeg vanligvis hører at folk ikke tåler. Hvis det er slik at dette er noe hun er ekstremt glad i, så kan hun kanskje spise dette tidlig på dagen, og heller spise annet på ettermiddags- og kveldstid? Det er vel slik for de fleste at refluxproblemene er størst på kvelds- og nattestid, er det ikke?
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Mat ved refluks
Hun har hatt problemer i snart et år, men hun trodde først at hun hadde problem med hjertet, hvilket det etter mange undersøkelser viste seg at hun ikke hadde. Så var det en lege som fant ut at det var refluks og medisin har hjulpet og om hun spiser riktig så blir det bedre, men det er så pass nytt så hun prøver og feiler litt fortsatt. Hun er meksikansk så tomater og løk er det i nesten all mat de spiser, liksom bønner og linser som hun har blitt frarådet. Dermed må hun spise mye som ikke står øverst på listen hennes over ting hun lengter etter og da blir det for lite mat i kombinasjon med at hun er redd for å få for mye refluks og store plager igjen.
Fløte og hevet seng skal jeg fortelle henne om. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Rockesøster
|
Altså, vanligvis tar man veldig hensyn til de tingene som skaper økt syreproduksjon og som gjør slik at syren går opp i lukkemuskelen og skaper trøbbel (f. eks sterkt krydder, syre o.l) men noen få matvarer påvirker selve muskulaturen og gjør den slappere, som f. eks kakao. Uten at jeg er hekt sikker tror jeg at dette gjelder peppepermynte også. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
ihuga feminist
Dette har jeg virkelig aldri lest om! Hæ? Har du noen lenker hvor dette nevnes?
|
|
|
#18 |
|
ihuga feminist
Jeg tror akkurat fløte er et spesialtilfelle og i nødsfall.
|
|
|
#20 |
|
Rockesøster
|
http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/mage...kdom-2202.html |
|
|
|