Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Et lite tankeeksperiment

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-11, 11:13   #1
Albertine
Passiv

Standard

Watch out USA; here I come!

Dette er slett ingen hypotetisk situasjon uten rot i virkeligheten. Men la oss nå si at en snart-førtiåring har fått USA-tur i gave av sin mann og planlegger noen dager over there. Hun har fått lov til å overnatte på en hypotetisk sofa hos en hypotetisk venn i Miami noen dager og vil ta direktefly dit, men har lyst til å få med seg noen dager i New York også når hun hypotetisk nok befinner seg i dette forjettede land. Flybillett til NY koster bare seks hundrelapper og er overkommelig. Hva gjør man alene i NY? Hvor bor man? Tør man å snakke til noen der borte? Hva annet lurt bør man tenke på? Hvor lang tid tar det å få maskinlesbart pass og visum og innreisetillatelse og sånne formelle ting?

Sist redigert av Albertine : 18-01-11 kl 15:34.
  Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:19   #2
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et lite tankeeksperiment

Det er vel bare å sette i gang med pass og visumsøknad når du har dato og slike ting klare. NY alene i noen dager høres så vanvittig deilig ut. Kos deg, over there

Gammel 16-01-11, 11:20   #3
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rent hypotetisk ville jeg anta at NY er en fantastisk by å være alene i; det er så mye å se og beundre at det er vidunderlig å slippe å måtte bruke tid på det ANDRE har lyst å se/shoppe/beundre...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:40   #4
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Alenetid i New York! Man rusler i Central Park, deler pretzelen sin med ekornene, sitter på en benk og suger inn atmosfæren, går på kaffebar og ser på alle de rare menneskene. Leser bok, kikker i fine butikker, kjøper gaver til de der hjemme. Sånn helt hypotetisk.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:41   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pass tar ti dager maks.
Man bor på Manhattan - du kan nesten ikke havne helt feil om du bare befinner deg på Manhattan. Litt avhengig av budsjett kan du finne alt fra koster minimalt til ingen grenser for luksus. Vi bodde 7th Avenue / 57(?)th street sånn ca. Da har du ekstremt mye i gangavstand. Mulig street-en er feil, men vi bodde rett på nedsiden av Central Park ihvertfall. Med parken to minutter ene veien, 5th Ave og Tiffany's to minutter andre veien og Rockefeller center tre minutter den tredje veien, med mindre man stoppet på Moma som lå på veien dit.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:44   #6
Albertine
Passiv

Standard

Tar i mot hotelltips med stor takk! Helst under hundre gærninger pr. natt.

Hvordan er det med tips og sånn der borte, egentlig? Tipser man alt og alle, ekornene inkludert?

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:46   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og ting å gjøre? Definitivt spasere over Brooklyn Bridge og nesegrust beundre en av de første, store kvinnelige ingeniørbragdene som var å sluttføre prosjektet - og en av tidenes største ingeniørbragder gjennom tidene totalt sett. Brooklyn Bridge er kort og godt helt utrolig. Man kan se den på film og tenke at jøsses - det var mye mas for ei bru. Men så ser du den og da skjønner du poenget for alvor.

Ta med i betraktningen når du går der at på grunn av korrupsjon er samtlige stålvaiere betydelig svekket i forhold til hvordan de ble spesifisert - og at da dette kom for en dag satte godeste Roebling seg ned, regnet på svakhetene og kom til at joa - det holder likevel. Og alt dette helt uten kalkulator og datamaskin.

Bare måten de supporterte arbeiderne på bunnen av fundamentene er verdt en egen tråd. Med trykkfallsyke og jaggumeg en brann i bjelkelagene. Den brua er et underverk altså. Det er et av mine stolteste øyeblikk som dameingeniør den første juledagen jeg spaserte den brua der i strålende sol i en by som var helt stille, for så å komme ned på ground zero i Manhattanenden.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:48   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Man tipser alt og alle ja. De sier fra hvis du glemmer deg bort.
Eller - man tipser ikke i butikker da. Men på kafeer og restauranter og taxier og sånt tipser man.

Vi bodde på hotel Wellington. Litt slitent, men rent og veldig billig. Og super beliggenhet.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:49   #9
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Tar i mot hotelltips med stor takk! Helst under hundre gærninger pr. natt.

Hvordan er det med tips og sånn der borte, egentlig? Tipser man alt og alle, ekornene inkludert?

Ja, i grunnen. Særlig ekornene.

Gammel 16-01-11, 11:50   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du får et nytt syn på ekorn etter et par dager. De er ikke mye pene mer - da er de rotter med hale på.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:51   #11
Albertine
Passiv

Standard

En brunerd. Det skal jeg definitivt gjøre, hvis jeg kommer meg avgårde.

Jeg er litt bekymret for en ting da, og det er at jeg er litt i overkant sosial. Har veldig lyst til å prate med folk, men er redd for å komme i kontakt med feil type folk som har lyst til å robbe meg, skjende meg på verst mulig måte og etterlate meg til måsene under ei bru. :megapyse:

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:51   #12
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du får et nytt syn på ekorn etter et par dager. De er ikke mye pene mer - da er de rotter med hale på.

Hysj på deg! De er søte!

Gammel 16-01-11, 11:53   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Folk er utrolig hyggelige i NY. Det er bare å skravle i vei. Noen av dem vil ønske å partere deg, men det er sjelden det faktisk parteres nordmenn i NY så oddsene er på din side.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:53   #14
Albertine
Passiv

Standard

Åh, jeg har mageknip her jeg sitter. Jeg har aldri vært så nær drømmen min før.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:03   #15
Albertine
Passiv

Standard

Er hoteller å foretrekke fremfor Bed & Breakfast?

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:06   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NY er fantastisk! - Jeg tror nesten at jeg har likt byen bedre alene enn sammen med andre. Jeg har valgt et hotell sentralt. Jeg har rådet deg til å ta en sånn dobbeldekkertur - selv om det er veldig turist - man går av og på som man vil og får sett endel. *Jeg gjorde ikke det sjøl men anbefaler det likevel - i ren anger på vegne av meg selv*

Selv har jeg bodde på hotell pennsylvania - midt i sentrum. Ikke det vakreste hotellet i byen, men dog. Sentralt og definitivt helt greit. Å kjøpe frokost på en deli (mat i løsvekt - all verdens mat i løsvekt) og spise, se på folk og bare kose seg. mmmmm!

Jeg bodde forøvrig også på hostel - to stykker. Begge kostet ikke så mye mindre enn hotell penn.

Gammel 16-01-11, 12:11   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Frokost er på deli, ja. Og på de der typiske kaféene som er akkurat som på film hvor du bestiller pancakes og får en barneporsjon som man kan slå ihjel en hest med. En megastabel pannekaker som de gjemmer bak en mengde bokser med sirup og sjokoladepålegg og hva har du.

Nede ved 14th street ligger en frokostcafé som heter noe med den skallede mannen eller noe sånt. Der serverer de omelett og te på det viset at man får te med kakao oppi og omelett med litt brød, litt brød med rosin, og en romslig porsjon sjokoladepålegg. De er klin gærne.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:12   #18
Albertine
Passiv

Standard

Åh, jeg kommer til å få kjempeproblemer med å klare å spise mer enn en fjerdedel av porsjonene... Og så får jeg assossiasjoner til de stakkarene på film som plages voldsomt av at de må spise alene på restaurant. Jeg må nok ha med meg bok.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:17   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo det som er så fint med delis - man plukker maten selv og veier og betaler. SÅ om du kun vil spise blåbær med cottage cheese (som forøvrig er kjempegod), så kan jo andre spise en halv kalkun og 20 pannekaker.

Gammel 16-01-11, 12:19   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Åh, jeg kommer til å få kjempeproblemer med å klare å spise mer enn en fjerdedel av porsjonene... Og så får jeg assossiasjoner til de stakkarene på film som plages voldsomt av at de må spise alene på restaurant. Jeg må nok ha med meg bok.

På steder hvor du ikke velger porsjonen så kommer du til å ha vansker med mer enn 1/8 av porsjonen. :spår:

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.