Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva mener "vi" om Losjen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 17:00   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener "vi" om Losjen?

Er det en gjeng med mannsgriser som kler seg ut å spiser god mat og gir litt penger til veldedighet?

Eller er det distigverte herrerIkvinner som gjør sitt aller beste for å bli bedre mennesker?

Er det et problem at de er kjønnseparerte?

Tror "vi" på at de ikke tar hensyn til Losjemedlemmere uten for Losjen?

ER det et problem at feks aktor, dommer og bistandsadvokat i en sak, er med i samme Losj?

La oss for enkelthets skyl la ordet Losj dekke alle typer manne/kvinneklubber type Losjen, OddFellow, Rebekka Ordenen osv.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 17:04   #2
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva mener "vi" om Losjen?

Hehe jeg er vel ikke den rette å spørre.Jeg ser alt for godt hvor mye de påvirker,og hvor sterke de er. Så jeg har store problemer med hvordan de passer på hverandre,og blir kvalm av hele gutteklubben grei.

Gammel 30-01-11, 17:04   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rebekka er Odd Fellow, sånn for å ha det på det rene.

Odd Fellow er mest veldedighet, Frimurerne er jeg mer skeptisk til. Der er det for mange høyt på strå til at ikke konspirasjonstankene kommer rekende.

Gammel 30-01-11, 17:04   #4
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forøvrig er det Frimurerlosjen jeg kjenner best til.

Gammel 30-01-11, 17:05   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Hehe jeg er vel ikke den rette å spørre.Jeg ser alt for godt hvor mye de påvirker,og hvor sterke de er. Så jeg har store problemer med hvordan de passer på hverandre,og blir kvalm av hele gutteklubben grei.

Hvem snakker du om? Det er mange typer losjer, tross alt.

Gammel 30-01-11, 17:06   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Der svarte du, ja.

Gammel 30-01-11, 17:07   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bryr meg veldig lite, kjenner jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 17:13   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes aller mest det er ganske komisk og pompøst.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 17:14   #9
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Burde vi nå diskutere dette på åpent forum?

Gammel 30-01-11, 17:15   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Shhh, Kitty!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 17:16   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at ett hvert nettverk vil kunne påvirke, og det helt uavhengig av om det er organisert eller ikke. Men jeg syns det er helt på sin plass at medlemskap i et slikt nettverk er klart i en situasjon hvor det kan mistenkes påvirkning eller inhabilitet.

At aktor, forsvarer og dommer er med i samme losje anser jeg som relativt uproblematisk. De kan jo ha studert sammen og være fra samme kull uten at det nødvendigvis er et problem. Derimot er det mer problematisk hvis dommeren er losjemedlem eller studievenn med en av partene i en rettssak. Da er det helt relevant å stille spørsmål om det foreligger inhabilitet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:40   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg også. Og jeg humrer litt av familiemedlemmene mine som er frimurere og går i "Lågen".

Gammel 30-01-11, 18:50   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Helt enig.
Jeg humrer litt i skjegget av de som er med i losjer og som er brødre og søstre og hva_har_du. Det samme gjelder forøvrig RT og LC, som er veldig poppis i Bergen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:51   #14
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Standard

Komisk? Jeg kan jo ikke si så mye siden dette ligger på et åpent forum. Men hvis man her losjemedlemmer i banken,politiet,kommunelege og rådmann. Vel det sier vel seg selv.De er ikke bare bekjente,de hjelper hverandre på måter som er langt forbi hva man trodde var mulig.

Gammel 31-01-11, 02:18   #15
Garamond
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Man kan godt si at losjen er en lukket klubb som utøver makt, men i forbindelse med at jeg har lest en bok om losjen så sjekket jeg medlemslistene som ligger ute på nett. Blant de 19 000 medlemmene er det ikke så veldig mange som er virkelig høyt på strå i samfunnet. Medlemmesmassen virker som et gjennomsnitt av eldre veletablerte menn med solid økonomi.

Man kan godt innvende at disse menneskene utøver makt i lukkete fora, men det er det jammenmeg mange andre som gjør i samfunnet også, alt fra rederforbund til formaliserte kvinnenettverk til arbeiderpartiets styremøter utøver masse makt uten særlig grad av offentlig innsyn.

Hvis man trenger en virkelig skadelig og mekrig organisasjon og bekymre seg over vil jeg anbefale litt lesning om Bilderberggruppen.

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 03:23   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner flere som er med i Frimurerlosjen. Jeg må også le litt av dem. Alt hemmelighetskremmeriet, ritualene og "nivåene". Det hele høres veldig bisarr ut for meg. Kan jo selvsagt ha noe med at jeg alltid tenker på "Eyes wide shut" når jeg ser for meg losjebrødre på møte

Men som noen over her peker på vet jeg jo at de, særlig i mindre byer, har langt større makt en vi faktisk vet om. Så vidt jeg har fått med meg er det slik at Frimurerlosjen har som mål å ha ett medlem fra hver yrkesgruppe. Og ikke hvilken som helst elektriker eller jurist Hva Har Du. Det er i stor grad folk med inflytelse og makt innenfor sine respektive yrker, samt kommuneansatte og politikere som blir invitert med. Og med absolutt taushetsplikt for hva som skjer på losjemøtene bør man selvsagt kunne tenke seg til hvilket maktverktøy de faktisk sitter med. Om de bruker det da. Det vet vi jo ikke, men det er jo nærliggende og tenke at denne muligheten blir utnyttet.

Gammel 31-01-11, 04:19   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at om man er bekymret for hva en losj kan utøve av påvirkning og makt, så bør man kanskje ikke flire av og gaule "konspirasjonsteori!" av de som er bekymret over mulig innflytelse som mer multinasjonale organisasjoner kan ha.

Ut over det så tror jeg jeg ville hatt store problemer med å leke losj selv.

: problemer med autoriteter jeg ikke klarer å se autoritet hos:

Gammel 31-01-11, 07:36   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min far er med i en losje, som jeg ikke husker navnet på for øyeblikket, og det er en utrolig fin gjeng. Det er vel det jeg kan uttale meg om i forhold til losje og losjevirksomhet.

Gammel 31-01-11, 09:38   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det hele høres veldig bisarr ut for meg. Kan jo selvsagt ha noe med at jeg alltid tenker på "Eyes wide shut" når jeg ser for meg losjebrødre på møte

There is no second password.

Jeg var livredd frimurere, helt til jeg fikk vite at svigerfar var med i losjen. Svigerfar? Han som er så harmløs? Han sier at det er bare en bønsj halvgamle gubber som møtes for å drikke øl, mimre om gamledager og samle inn litt penger.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 09:43   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke så mye om det, men farfar var frimurer. Når jeg var liten husker jeg at alle mobbet han når han troppet opp med flosshatten sin og skulle på møte Men når farmor døde, og jeg så hvor mye støtte han fikk fra de andre i losjen, så må jeg innrømme at jeg syns det var en Fin Ting. Konspirasjonsteorier har jeg ikke så veldig mye til overs for egentlig, og jeg tenker at nettverk er nettverk, samme hva man kaller det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.